Har jag AS X-tra small?
49 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Zombie skrev:Banzai skrev:Kan man ha ADD och ändå betraktas som öh...sprallig, vilket jag är när jag är glad och uppåt? Med sprallig så menar jag pratsam (och fort går det), busig och väldigt "på hugget" när det gäller att hitta på skämt.
Ja!
Jag själv till exempel! (På den tiden det förekom att jag var jämförelsevis pigg.)
Och också med adress till vad Miche säger: Jag skiter högaktningsfullt i vilka bokstäver som är med, ty därom tvista även de lärde, till och med den hälft av dem (knappast mycket mer??) som vet vad de talar om; det är ändå nästan helt godtyckligt vilken diagnosvariant man får, verkligheten är på tok för komplex, vi med ADfanochhansmoster är (surprise surprise) även i det en helt individuell kalejdoskopisk blandning egenskaper precis som människor brukar vara, forskningen är alldeles för mycket i sin början, och tvärsäkerheten hos både alla halvkunniga experter och alla ADxx:are som bara utgår från sig själva bara rör till det ännu mer - för att det vi är ska kunna sättas på någon så enkel formel som att "har man ADHD måste man vara stökig" eller "ADD kan man inte ha om man kan vara sprallig".
Det är alltså lika ofruktbart att knappologisera hur ADxD:aren är som hur Aspergaren är. Man måste se större och djupare (till och med ) när det handlar om en själv.
Oaj! Låter som någon blev lite trött här.
Jag är extremt oinsatt i just skillnaden mellan ADHD och ADD och har bara hört sådant som "det märks att NN har ADD för NN är omöjlig att få igång och sitter mest still och gör ingenting". ADHD då får jag genast bilden av bråkiga, skrikiga barn som klättrar på väggarna o svingar sig i taklampan (lite överdrivet men ni förstår vad jag menar hoppas jag). Detta är ju bilden jag får och som jag tror de flesta kanske får så det ni har att berätta är ovärdeligt för mig.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor