Har HVB-hemmet Vårberget i Stockholm någon bra behandling?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Min fråga är om någon som har bott eller just nu bor på HVB-hemmet Vårberget på Skärholmen i Stockholm! Kan beskriva vad hon/han tyckte om behandlingen/terapin som dom fick ta del av medan dom bodde där! För även om deras förklaring om vilken behandling dom har på sin hemsida http://www.varberget.se/ så är det ju inte alltid så som det står? Alla som får ta del av behandlingen alltid upplever/känner av den!
- Fotografen
- Ny medlem
- Anslöt: 2013-08-21
Någon s k behandling har i mitt fall inte förekommit. Har inte ens fått träffa läkare på över ett års tid. Någon terapi har jag inte sett röken av. Hur mycket man än frågar om behandlingsbiten får man inga svar. Så något behandlingshem om man behöver behandling är det inte. Även vårdplanering saknas. Det som står på deras hemsida är rätt "flummigt" och ospecificerat vilket ger en bra bild av vad det är. Flummigt. Inget jag råder någon att söka till. IVO gjorde tillsynsinspektion förra året. Det blir nog snart en till. Jag avråder starkt från detta ställe!
Sulan, vad säger du om att skriva en kommentar t ex här om Vårberget: http://www.rejta.se/omdome/714526/hvb-h ... %A5rberget. Det är ju viktigt att det kommer fram när det inte fungerar.
Vårberget vänder sig numera tydligen enbart till killar, tidigare var det för bägge könen.
Ja, på deras hemsida låter ju allt så bra.
Du fick alltså inte heller träffa psykolog? Det kan vara just regelbunden terapi man behöver men de satsade bara på "fungerande rutiner"? Att "jobba bort problembeteenden" som man haft i många år låter som något som det behövs kvalificerad psykologhjälp för.
Vårberget vänder sig numera tydligen enbart till killar, tidigare var det för bägge könen.
http://stodochresurs.se/lokaler/varberg ... or-killar/I Vårberg ligger vårt HVB-hem för killar i åldrarna 18 till 40 år, med närhet till både tunnelbana och skogsområden. Här finns sex platser med en stabil, flexibel och erfaren personalgrupp. Killarna hos oss har ofta en Aspergerdiagnos, tillsammans med ADHD och ibland andra psykiatriska tilläggsdiagnoser. De har upplevt många misslyckanden i livet och många insatser som inte fungerat.
Vi klarar det som andra inte lyckats med. Hos oss finns inte begreppet ”att straffa ut sig”. Med gedigen kunskap om NPF och ett medmänskligt bestående bemötande jobbar vi sakta men säkert bort från de beteenden som har gjort det svårt för våra boende att klara sig i samhället.
Ja, på deras hemsida låter ju allt så bra.
Till boendet finns flera andra insatser knutna, såsom professionell handledning, psykiater, psykolog och sjuksköterska från Inside team.
Du fick alltså inte heller träffa psykolog? Det kan vara just regelbunden terapi man behöver men de satsade bara på "fungerande rutiner"? Att "jobba bort problembeteenden" som man haft i många år låter som något som det behövs kvalificerad psykologhjälp för.
Nej inte heller någon psykolog. Fungerande rutiner är något som låter bra när man ska presentera sig. Verkligheten är så långt ifrån det man kan komma. På alla plan. Det är nya rutiner från dag till dag och från varje ny personal. Man lovar en sak ena dan och med ny personal nästa dag gäller det inte längre. Det som en Aspergare behöver, struktur, planering och förutsägbarhet existerar inte. Hur Vårberget jobbar bort problembeteenden är svårt att förstå. Personalen saknar utbildning och psykolog eller läkare får man inte träffa. Vem är då kvalificerad att jobba som de säger att de gör? Det är bara en fin fasad utan innehåll.
Ska fundera på ditt tips om att skriva en kommentar på rejta
Ska fundera på ditt tips om att skriva en kommentar på rejta
Det verkade ju så bra när man först fick höra om det. En av dem som står bakom Vårberget är ju Gunilla Gerland, som själv har AS och har skrivit flera böcker om AS. http://www.varberget.se/infobladv%C3%A5rberget.pdf
Det är lätt att skriva fina ord. Därför alltid bra när man kan göra en verklighetskoll. Tror det är svårt att få bra personal till alla möjliga yrken som har med aspergare att göra. T ex mina nuvarande boendestödjare är bra fast de som var vid verksamhetens början var stolpskott, trots det har de som nuvarande jobbar oxo brister, de har ibland svårigheter att utföra de uppgifter som de ska, sedan har ingen den utbildningen som krävdes då de annonserade ut jobben. Visserligen är personlig lämpiget viktigare men det tyder ju på att det är brist rakt över på aspergerutbildad personal.
Svar på Aliens inlägg.
Jo det var det jag fastnade för. Gunilla Gerland. Hon startade verksamheten och det borgar för något bra och förtroendeingivande. Hon är otroligt seriös, ger föredrag, skriver mycket bra böcker med handledning för hur man arbetar med AS. Jag har flera stycken själv. Men nu till saken. Obs obs obs. Gunilla Gerland lämnade (sålde) verksamheten 2012. Därmed byttes all kunnig personal ut och alla bra handledare som via förbundet (Riksföreningen Autism) skulle handleda personalen på Vårberget slutade.
Nuvarande verksamhet leds av Stöd och Resurs och har inga som helst likheter med de intentioner som låg till grund när Gunilla startade. Man har även bytt ut det konsultteam av läkare och psykologer som i början var knutet till verksamheten och som hade gott renommé. Så låt er inte luras av att Gunilla Gerland har något med saken att göra för det var länge sedan hon lämnade skutan.
Jo det var det jag fastnade för. Gunilla Gerland. Hon startade verksamheten och det borgar för något bra och förtroendeingivande. Hon är otroligt seriös, ger föredrag, skriver mycket bra böcker med handledning för hur man arbetar med AS. Jag har flera stycken själv. Men nu till saken. Obs obs obs. Gunilla Gerland lämnade (sålde) verksamheten 2012. Därmed byttes all kunnig personal ut och alla bra handledare som via förbundet (Riksföreningen Autism) skulle handleda personalen på Vårberget slutade.
Nuvarande verksamhet leds av Stöd och Resurs och har inga som helst likheter med de intentioner som låg till grund när Gunilla startade. Man har även bytt ut det konsultteam av läkare och psykologer som i början var knutet till verksamheten och som hade gott renommé. Så låt er inte luras av att Gunilla Gerland har något med saken att göra för det var länge sedan hon lämnade skutan.
Men dom säger att det finns psykolog i personalgruppen! Men han gör allt för att reta gallfebern på en. Jag blir galen! Vet inte hur jag ska göra ? Det här är ju ingen behandling anser jag. Bara ett ända tjat om edv och vända på dygnet! Allt ansvar ligger tydligen på mig! Dom gör så jag blir så arg så jag får tunnelseende. Funderar på att gå vidare och anmäla om för någon hjälp med mina problem får jag inte!!
Lämna bygget är mitt tips. Spendera inga resurser på cirkusen.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Aspergare och vården