Har du ätit semlor idag (fettisdagen)?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Äter du semlor?

Ja, men bara på fettisdagen!
2
7%
Ja, idag på fettisdagen, men även vid andra tillfällen.
8
28%
Äter semlor ibland, men åt ingen på fettisdagen.
13
45%
Nej, äter inte semlor. USCH!
6
21%

Antal röster : 29

Inläggav Chrilleb » 2011-03-09 13:52:34

MsTibbs: På min ska det vara i överflöd grädde, och gärna lite mindre mandelmassa :) . Är galen i just grädde, kan utan blinkning dricka en 5 dl grädde under nån minut.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Alien » 2011-03-09 14:09:29

Allanna skrev:Bakade egna dagen till ära (igår) så jag får dem som jag vill ha dem.

Fast semla äter man bara på fettisdagen anser jag. Andra får göra som de vill men jag håller helst på traditionerna.

En hedervärd inställning! Jag håller också på traditionerna, fast mera "i princip" än i verkligheten. :oops:

För mig går det inte. Jag vill ju smaka på alla varianter! Gillar också den traditionella semlan, gärna med mycket mandelmassa.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Arkimedes » 2011-03-09 17:03:41

Chrilleb skrev:MsTibbs: På min ska det vara i överflöd grädde, och gärna lite mindre mandelmassa :) . Är galen i just grädde, kan utan blinkning dricka en 5 dl grädde under nån minut.

Samma här. Jag kan vispa upp 2 dl grädde och äta!
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Kahlokatt » 2011-03-09 17:09:29

marxisten skrev:
Miche skrev:
marxisten skrev:Skrev ingenstans att de måste vara mandelmassa i.

Då är det ju inte semlor, då är det någon annan form av bakverk!.

Nej, faktiskt inte. I Norge ex har de inte mandelmassa i semlorna utan de har sylt istället. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen

Norrmän är smarta!
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav MsTibbs » 2011-03-09 18:22:58

Arkimedes skrev:
Chrilleb skrev:MsTibbs: På min ska det vara i överflöd grädde, och gärna lite mindre mandelmassa :) . Är galen i just grädde, kan utan blinkning dricka en 5 dl grädde under nån minut.

Samma här. Jag kan vispa upp 2 dl grädde och äta!

*ryser*
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Sheyen » 2011-03-09 18:33:09

Fundering:

I ditt inlägg (TS) berättar du att frågan lyder: "Äter du semlor?". Men det här kan bli förvirrande, eftersom att det står "Har du ätit semlor idag (fettisdagen)?" som rubrik till denna tråd.

Dessutom: Man kanske inte åt semlor på fettisdagen. Man kanske åt en semla. Ska man då skriva att man inte åt semlor på fettisdagen, eller ska man låtsas att semlan var två (eller fler) semlor och skriva "ja"?

När man väljer svarsalternativ i omröstningen, ska man då svara "ja" om man äter flera semlor per tillfälle ("tillfälle", i detta sammanhang = då man har valt att äta semla/semlor), eller går det lika bra att svara "ja" trots att man kanske bara äter en semla per tillfälle?

Är det per tillfälle, eller som helhet? Att man kanske rent av HAR ätit fler semlor, om man räknar ihop alla de semlor man har ätit under sin livstid...
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Lilla Gumman » 2011-03-09 19:38:14

Hej!

Jag åt min första och enda semla igår.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav roto » 2011-03-09 20:07:07

Nej, jag äter inte semlor på fettisdagen. Jag ifrågasätter och gör tvärtemot vad som var meningen med en fettisdag.

Ser jag en reklam om Toyota på TV så blir jag anti mot Toyota. Tänker aldrig köpa en Toyota för att de visar det på reklamen hela tiden. Följer fler mitt exempel så skulle vi slippa reklam på TV och ute i samhället. Jag HATAR verkligen reklam, speciellt reklam som vänder sig till barn!
roto
f.d. epiphany

Anslöt: 2011-01-06

Inläggav sugrövmanövern » 2011-03-09 20:15:41

Vet inte vad jag ska svara. Skulle gärna äta en semla, men de är så svåra att få tag på. Om jag har bestämt mig för att köpa keso och juice tex, då kan jag inte ändra planen inne i affären bara för att det finns semlor där.

Och tanken att trängas på ett café, fy fan.

Jag äter när någon bjuder mig på en semla. Ingen har gjort det i år.

Jag har aldrig köpt en semla i hela mitt liv.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Mellanvärld » 2011-03-09 20:59:52

MsTibbs skrev:*instämmer i att man bör minimera grädden, den ska vara där, men inte för mycket*
Själv brukar jag skrapa bort grädden... Mandelmassan kan jag dock inte vara utan.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav marxisten » 2011-03-09 22:21:55

Sheyen skrev:Fundering:

I ditt inlägg (TS) berättar du att frågan lyder: "Äter du semlor?". Men det här kan bli förvirrande, eftersom att det står "Har du ätit semlor idag (fettisdagen)?" som rubrik till denna tråd.

Dessutom: Man kanske inte åt semlor på fettisdagen. Man kanske åt en semla. Ska man då skriva att man inte åt semlor på fettisdagen, eller ska man låtsas att semlan var två (eller fler) semlor och skriva "ja"?

När man väljer svarsalternativ i omröstningen, ska man då svara "ja" om man äter flera semlor per tillfälle ("tillfälle", i detta sammanhang = då man har valt att äta semla/semlor), eller går det lika bra att svara "ja" trots att man kanske bara äter en semla per tillfälle?

Är det per tillfälle, eller som helhet? Att man kanske rent av HAR ätit fler semlor, om man räknar ihop alla de semlor man har ätit under sin livstid...

Vet, det blev lite fel i rubriksättningen.

Gällande din fråga om antalet pga. böjningen "semlor" så åsyftade jag aldrig antalet utan bara om du ätit någon semla på fettisdagen alternativt på andra dagar (En, Två, Tre spelar ingen som helst roll). Förlåt om det blev otydligt.

Gällande ibland syftar jag inte på om du åt en när du var fem bast och hatade det. Utan om du gillar det och äter det ibland när du blir bjuden alternativt köper/bakar själv. Alltså i princip, om du gillar att äta semlor med jämna mellanrum.

Sheyen. Har någon nämnt att du tänker för mycket ibland och för problematiskt? :roll: :wink:
Senast redigerad av marxisten 2011-03-09 22:35:21, redigerad totalt 2 gånger.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav marxisten » 2011-03-09 22:25:43

sugrövmanövern skrev:Vet inte vad jag ska svara. Skulle gärna äta en semla, men de är så svåra att få tag på. Om jag har bestämt mig för att köpa keso och juice tex, då kan jag inte ändra planen inne i affären bara för att det finns semlor där.

Och tanken att trängas på ett café, fy fan.

Jag äter när någon bjuder mig på en semla. Ingen har gjort det i år.

Jag har aldrig köpt en semla i hela mitt liv.

Skriv då upp på listan innan du går in i butiken att du idag tänker köpa en semla (eller två). Då slipper du den problematiken. Om det inte finns i den butiken, gå till en annan butik och köp de där.

Dessutom är de inte svårt att göra semlor. Baka, alternativt köp vanliga vetebullar. Köp därefter vispgrädde som du vispar upp och mandelmassa. Sen skär du upp bullen så de blir ett lock. Ta ut lite av brödet i mitten, lägger i mandelmassa där och på med grädde och locket.

Sätt alternativet: "Äter semlor ibland, men åt ingen på fettisdagen." Eftersom du inte åt någon på fettisdagen, men gillar semlor och äter om du blir bjuden av någon. Det stämmer nog bäst in på dig. Jag skrev faktiskt inte du måste ha ätit den i år på frågan... Och du åt som sagt ingen igår, men du äter när du blir bjuden.

OT: Vad händer om du ändrar dig i butiken då? Om du fortfarande köper Juice och Keso vill säga, och tar en god semla med dig för du blir sugen på det? Som jag ser det så är det enda som sker att du får en extra god stund för dig själv, något du säkert är värd. :wink:
marxisten

Inläggav marxisten » 2011-03-09 22:37:15

Kahlokatt skrev:
marxisten skrev:
Miche skrev:
marxisten skrev:Skrev ingenstans att de måste vara mandelmassa i.

Då är det ju inte semlor, då är det någon annan form av bakverk!.

Nej, faktiskt inte. I Norge ex har de inte mandelmassa i semlorna utan de har sylt istället. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen

Norrmän är smarta!

Är dem? Det var mig en jävla nyhet! Passar ju på löpet, "Svensk påstår norrmän är smarta". Första förknippningen mellan Norrbaggar och intelligens som sagts av en Svensk skulle jag tro! :P
marxisten

Inläggav Sheyen » 2011-03-09 22:41:36

marxisten skrev:Sheyen. Har någon nämnt att du tänker för mycket ibland och för problematiskt? :roll: :wink:

Ja. Har du tänkt på att vi skriver i ett AS-forum?
Sheyen

Inläggav marxisten » 2011-03-09 22:42:17

Sheyen skrev:
marxisten skrev:Sheyen. Har någon nämnt att du tänker för mycket ibland och för problematiskt? :roll: :wink:

Hehe, är likadan själv. De på min DV blir galna ibland. :)

Hoppas förresten att du tog ovanstående mening på rätt sätt. Det var ingen pik mot dig, snarare ett försökt till skämt från en Aspie med dålig social kompetens. :D
marxisten

Inläggav Sheyen » 2011-03-10 0:08:38

marxisten skrev:
Sheyen skrev:

Hoppas förresten att du tog ovanstående mening på rätt sätt. Det var ingen pik mot dig, snarare ett försökt till skämt från en Aspie med dålig social kompetens. :D

Tyckte inte att det var så särskilt roligt, faktiskt.

"Tänker för mycket och för problematiskt" ? Jag tycker att det är bra att tänka "mycket". Förstår inte alls varför man ens ska skämta om det.

De gånger jag analyserar detaljer i samtal lite extra, det är ibland just då som jag lär mig mer. Detsamma gäller troligen fler personer. Att kalla det "för mycket" tycker jag har en otroligt negativ laddning och jag uppskattade det inte, helt enkelt.

Att ha ordentliga funderingar och tankar som är aningen överdrivet avancerade är på många sätt någonting positivt och borde snarare uppskattas än skämtas om.
Sheyen

Inläggav Miche » 2011-03-10 0:35:56

Sheyen skrev:Fundering:

Bästa inlägget hittills i tråden, gav mig ett gott skratt!

Sheyen skrev:

Och där slog du till igen!

Sheyen, du har förgyllt min dag!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Sheyen » 2011-03-10 1:08:47

Varsågod, Miche!
Sheyen

Inläggav marxisten » 2011-03-10 9:50:44

Sheyen skrev:
marxisten skrev:
Sheyen skrev:

Tyckte inte att det var så särskilt roligt, faktiskt.

"Tänker för mycket och för problematiskt" ? Jag tycker att det är bra att tänka "mycket". Förstår inte alls varför man ens ska skämta om det.

De gånger jag analyserar detaljer i samtal lite extra, det är ibland just då som jag lär mig mer. Detsamma gäller troligen fler personer. Att kalla det "för mycket" tycker jag har en otroligt negativ laddning och jag uppskattade det inte, helt enkelt.

Att ha ordentliga funderingar och tankar som är aningen överdrivet avancerade är på många sätt någonting positivt och borde snarare uppskattas än skämtas om.

Du missförstod mig. Jag ser positivt på din analyseringsförmåga... Bara det att kändes för mycket här för mig personligen, främst då dina frågor faktiskt var svåra att svara på då jag inte tänkt i de banorna. :P

PS; Jag ska försöka skärpa mig och skriva tydligare nästa gång. Och jag är säker på att du lär hojta till om jag missköter mig och skriver otydligt. :D
marxisten

Inläggav Sheyen » 2011-03-10 18:48:44

Var inte så säker på det. Man ska inte anta saker om folk.
Sheyen

Återgå till Intressanta intressen

Logga in