Hantera situationer när det blir rörigt, på ett jobbigt sätt
33 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Pentti Varg skrev:antonius skrev:Jag tränar ju en hel del och har väl åxå upptäckt att saker som känns väldigt jobbiga kan man få lite bättre pespektiv på efter ett bra träningspass.
Men den förmågan kom jag på först efter ett tag, så provar ni så ge inte upp med en gång. Skulle dessutom vilja påstå, att destomer vältränad jag blivit så ökar förmågan att bearbeta jobbiga saker.
Prova, ni har inget att förlora.
Jag håller med dig, på den tiden jag sprang regelbundet så upplevde jag att det var ett utomordentligt bra sätt att "rensa hjärnan" och få perspektiv på saker och ting...
Ja men man måste ju säga att det kanske bara funkar om man har lätta till medelsvåra besvär, och problem. Men har man det så är det en utväg att prova innan man stoppar i sig piller och så, man behöver ju faktiskt bara ett par skor. Så är det bara att börja.
Zirre skrev:+1geocache skrev:Jag analyserar den uppkommna situationen så gott jag kan, lägger mig att vila, läser en bok eller en tidning, går ut och går, vad som helst som hjälper mig få distans till det som gör att det blivit rörigt för mig.
Gafsan skrev:Zirre skrev:Gafsan skrev:
Jag skulle gärna svara men jag är lite osäker på vad som menas med "rörigt" i frågan. Är det situationer som leder till fysisk "rörighet" (alltså att det blir stökigt och ostädat) som avses, eller något annat?
Mer att det är svårt att sortera intryck och händelser som sker i samma situation.
Aha. Tack för förklaringen.
När jag känner att det blir för mycket så försöker jag att begränsa röran. Hur jag gör det beror på vad som orsakar "rörigheten" och vilken situation det handlar om.
Om t.ex. någon försöker berätta något för mig samtidigt som jag har fullt upp med att göra något annat eller så, så brukar jag försöka vara så tydlig som möjlig med mina begränsningar (utan att vara onödigt ovänlig). Jag kan t.ex. säga att "vet du, nu känner jag att jag är helt okoncentrerad. Kan jag göra klart det här först, så kommer jag till dig sen så får du berätta?". Eller ifall jag blir överöst av alldeles för mycket information av någon person så kan jag säga att "stopp, nu får du inte berätta mer för då kommer jag att glömma det du sa först. Nu måste jag hinna tänka igenom det du har sagt så kommer jag tillbaka sen."
Ifall det är en situation som känns kaotisk brukar jag tänka igenom vad som är väsentligt i situationen. Vad försöker jag åstadkomma, vad är viktigt och vad kan jag strunta i. Om det finns folk omkring som kan tänkas ha koll så stämmer jag av med dem. Om det t.ex. är jätterörigt på min arbetsplats och finns miljoner saker som borde göras så frågar jag chefen/arbetsledaren vad som är vettigast att prioritera.
Jag tror att det viktigaste är att mentalt ta ett steg tillbaka, titta på situationen och tänka igenom vad jag vill åstadkomma och vad som är realistiskt. Ibland är det vettigaste att lämna en kaotisk situation, ibland får man stå ut med kaoset eftersom det inte går att göra något åt det, och ibland kan man göra kaoset mindre kaotiskt. Det är olika.
1+
Jag klarar inte flera saker samtidigt om jag inte själv ställt till med det. Har jag det är chansen stor att jag gjort de sakerna förr, på mitt sätt, och kan beta av dem i en ordning som känns OK, kanske inte blir perfekt men när jag betat av något blir det lättare och jag känner att jag har mer kontroll.
Lägger någon annan saker på mig som ska göras simultant så brukar det inte gå bra. Kan inte hålla det i huvudet samtidigt. Då måste jag säga till. En sak i taget. Känner mig lite dum, men det funkar inte annars!
Lägger någon annan saker på mig som ska göras simultant så brukar det inte gå bra. Kan inte hålla det i huvudet samtidigt. Då måste jag säga till. En sak i taget. Känner mig lite dum, men det funkar inte annars!
Det blir stressigt/jobbigt för mig när det är rörigt - när jag inte har koll på vad som ska hända, vad jag ska göra och så... eller när något blir "fel" (inte som det var planerat/att något blir ändrat och jag inte har fått veta det förrän precis innan). Då kan det bli ett riktigt kaos för mig, får oftast ont i magen då, pillar mer på saker...
När det blir att något blir "fel" så finns det inte så mycket att göra, jag försöker helt enkelt tänka att såhär är det nu, och jag får göra det bästa av det... men ibland blir det för mycket så att det bara inte går längre, om det blir flera "fel" på varandra (samma dag), så går jag "sönder" - tar en paus från allt och gråter en stund. Sedan, när jag har samlat lite nya krafter, så försöker jag att klara av det även om saker har blivit "fel".
När det blir att något blir "fel" så finns det inte så mycket att göra, jag försöker helt enkelt tänka att såhär är det nu, och jag får göra det bästa av det... men ibland blir det för mycket så att det bara inte går längre, om det blir flera "fel" på varandra (samma dag), så går jag "sönder" - tar en paus från allt och gråter en stund. Sedan, när jag har samlat lite nya krafter, så försöker jag att klara av det även om saker har blivit "fel".
Jag tar en cigarett och tänker över det hela.
Gafsan skrev: Om t.ex. någon försöker berätta något för mig samtidigt som jag har fullt upp med att göra något annat eller så, så brukar jag försöka vara så tydlig som möjlig med mina begränsningar (utan att vara onödigt ovänlig). Jag kan t.ex. säga att "vet du, nu känner jag att jag är helt okoncentrerad. Kan jag göra klart det här först, så kommer jag till dig sen så får du berätta?". Eller ifall jag blir överöst av alldeles för mycket information av någon person så kan jag säga att "stopp, nu får du inte berätta mer för då kommer jag att glömma det du sa först. Nu måste jag hinna tänka igenom det du har sagt så kommer jag tillbaka sen."
Jag tror jag behöver lära mig just det - att säga till när situationer/intryck/instruktioner blir för mycket, istället för att bara fly eller gå in i mig själv. Det låter som ett mer hälsosamt sätt, öva, öva!
Återgå till Övriga Aspergerfrågor