Handikappersättning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Handikappersättning

Inläggav Garum » 2008-02-13 12:56:47

Hej!

Såg att det ligger en lagrådsremiss ute om att ge bland annat oss med AS rätt till handikappersättning: Att personer med psykiska funktionsnedsättningar (bland annat då peroner med Asperger) som medför kognitiva funktionsnedsättningar av allvarlig art får ingå i de grupper som pga av karaktären på sitt funktionshinder har rätt till handikappersättning om minst 36% av prisbasbeloppet utan individuell prövning.

Se länk: http://okadhalsa.regeringen.se/content/ ... 40b4cb.pdf

Är det nån som vet hur det går med detta?
Med tanke på hur obefintlig informationen från samhällets sida är om våra rättigheter så kan man ju tänka sig att denna reform genomförs utan att vi får veta det och blir ytterligare en rättighet som inte kommer alla till del pga av just otillräcklig info likande den som råder om tandvårdskortet.

Garum
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Pemer » 2008-02-13 15:32:12

Där var den uppgiften, jag hade hört det nämnas i förbigående, men då det var nämnt i ett inlägg riktat till Gogge och hans vänner i tråden på Flashback har jag inte varit säker på om det var sant eller något som bara skrevs för att reta Gogge och hans sort.

Synnerligen trevligt att få bekräftat, hoppas det kan bli beslutat och infört snart också!

Vad jag förstått från annat håll är sådan automatisk handikappersättning i och med en diagnos som sådan något man har rätt att få - mot en egen aktiv ansökan gäller nog alltid - oavsett om man har sjukpenning eller sjukersättning eller inte. Alltså även om man är ute och klarar att jobba och får lön av arbete ska den rätten gälla.

Måste försöka se till att få det bekräftat också...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kvasir » 2008-02-13 15:37:00

Notera dock datumet. Det där är något som skrevs under den förra regeringen, så vilken aktualitet det har idag är nog svårt att säga.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Pemer » 2008-02-13 15:44:46

Jag gissar att minimisumman 36% av ett prisbasbelopp är per år. Det är inga enorma summor vi talar om då, omräknat per månad... utan noga räknat mitt inne i det där intervallet där den som har sjukersättning plus bostadstillägg för pensionärer bara får se extrainkomster från andra håll dras av från bostadstillägget. Det kan alltså bli helt oförändrat för någon med de förutsättningarna, om inte Försäkringskassan möjligtvis räknar något sådant som handikappersättning utanför sådant som ska bara minska bostadstillägget. Och har man rätt att få det även om man jobbar och har vanlig lön, borde man väl i alla lägen har rätt att öka sin inkomst med den summan. Men man vet ju aldrig hur de tänker med sådant. Just tänker verkar det inte alltid som om de gör så bra... ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Inläggav manne » 2008-02-13 16:04:15

kan man både få handkapp-ersättning och sjukbidrag på samma gång..?? :? :? :? :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:38:05, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Titti » 2008-02-13 20:56:58

Pemer skrev:Jag gissar att minimisumman 36% av ett prisbasbelopp är per år. Det är inga enorma summor vi talar om då, omräknat per månad... utan noga räknat mitt inne i det där intervallet där den som har sjukersättning plus bostadstillägg för pensionärer bara får se extrainkomster från andra håll dras av från bostadstillägget.

OM det genomförs - jag ställer mig tvivlande oavsett regering - så är det ju en kostnadsersättning och som sådan borde den inte räknas som inkomst i de avseenden du nämner.
Andra kostnadsersättningar - för dagbarnvårdare, familjehem, den som vårdar barn med funktionshinder etc - påverkar inte tex bostadsbidrag då de just är en ersättning för merkostnader.
Men jag vet inte mer än någon annan utan tänker mest logiskt kring det hela.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Handikappersättning

Inläggav Garum » 2008-04-27 18:39:43

Hej,

finns det nån välinformerad person här som vet hur det går med förslaget att ge oss bland annat med asperger handikapp ersättning?
Tror det skulle röra sig om 1-2000 kronor i månaden oavsett om man arbetar eller inte.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-27 18:50:51

Ah. Skulle sitta fint! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav earlydayminer » 2008-04-28 11:34:29

Vad exakt är det man skulle få ersättning för då?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-28 11:49:14

earlydayminer skrev:Vad exakt är det man skulle få ersättning för då?

Någon handikappersättning har jag inte hört talats om. men jag har något som heter vårdersättning/vårdbidrag på 199:-/dag. Själv ser jag det som ett skadestånd från samhället för allt jag tvingats gå igenom, men det är mer tänkt som en ersättning/bidrag för extra kostnader som man kan ha p.g.a. funktionshindret. Jag tränade med PT för att jag har så dålig självdisciplin när det gäller styrketräningen.

Vad skulle handikappersättningen komma från? Jag får vårdersättningen från mitt försäkringsbolag. Jag kan dock uppmana alla som fått diagnos att kolla med sitt försäkringsbolag om de täcks av försäkringen. Det finns många kryphål och man får själv leta fram information, man får ingenting serverat på fat....
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Pemer » 2008-04-28 11:55:17

Man skulle få handikappersättning (alltså från försäkringskassan) helt enkelt för att vi har det generellt svårare här i livet. Det är väl i Anders Miltons utredning det där ingår, och den är väl inte klar än. Träffade en kvinna med ADHD igår som snart ska besöka socialdepartamentet privat för att dela med sig av tankar och erfarenheter av att leva med sitt funktionshinder, apropå just Miltons utredning.

Det går att se vilka utredningar de olika departementen har igång på regeringens hemsida, borde gå att kolla när det där ska vara klart. Frågan är vad Miltons utredning heter på byråkratsvenska.

Det fina i kråksången är att förslaget går ut på att AS automatiskt skulle ge rätt till den aktuella handikappersättningen (få se nu, det är någon annan term vi är ute och far efter egentligen, eller hur?), så har man väl diagnos ska det utgå automatiskt, oavsett om man har sjukersättning eller jobbar och har lön av arbete, eller vad som helst.

Sådant som kanske skulle kunna bli ett jäkla jidder för sådana som mig, som anser alla kriterier uppfyllda, men har fått atypisk diagnos rent formellt. Skulle den bli jämställd där eller inte, undrar man... :roll:
Pemer

Återgå till Aspergare och vården

Logga in