Handifon?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Handifon?

Inläggav kullan » 2012-08-15 9:42:01

Jag tar ingen telefon som jag om ett halvår måste lämna tillbaka. Sen är man kanske helt utan innan man får den den nya på det nya stället. Om man får en ny vill säga. det blir ett nytt landsting och nya bedömningar. Nä jag tackar nej. Hade jag bott kvar här i Norrköping hade jag nog tackat ja tror jag. Någon annan kan få den istället.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav kullan » 2012-08-15 10:08:43

Jag startade denna tråden för att jag hade fått ett erbjudande om en handiphone. Jag var nyfiken på regelverket och jag fick mina misstankar bekräftade. Jag har utifrån det tagit mitt beslut. så om frågan dyker upp igen vet jag nu vad jag ska svara.

Miche: Jag nämnde ditt förslag om webbkameran och att han skulle kunna hjälpa mig med min nuvarande mobil via den vägen. Då svarade han så här:

" Jag kan väl inte hjälpa dig om jag inte har telefonen i handen. Hur ska jag kunna se menyer och dyl. genom kameran? Jag måste ha telefonen i handen för att veta vad jag ska göra."

Vi kom överrens om en plan tillsammans igår. I övrigt är väl detta utagerat för den här gången.
kullan

Inläggav kullan » 2012-08-15 19:58:36

Jag tycker att en mobil som kräver att användaren ska sitta och krångla med en massa inställningar är en ofärdig produkt. Det ska bara vara för mig att stoppa in sim kort och minneskort och sedan logga in på GMail. Funkar inte det är det som sagt en ofärdig produkt som inte borde ha sålts.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-08-15 21:23:53

Just så funkar faktiskt Android. Man sätter i simkortet och minneskortet (följer med i 9 fall av 10), startar upp och kör Startup Wizarden. Det tar inte lång tid och man gör det normalt sett bara en gång. Man väljer antingen 3G eller Wifi/3G och några andra saker jag inte minns. Slutligen loggar man in på sitt gmailkonto. Du kan söka på android startup wizard på youtube för att se hur det går till.

Man kan faktiskt ha mer än ett gmailkonto i mobilen även om det är ovanligt.

Om du vill lägga upp ditt gmailkonto på nytt kan du gå till Inställningar > Konton och Synkronisering, markera kontot och ta bort det, och sedan lägga upp det på nytt. Detta kan ibland påverka appar som använder kontot men i ditt fall har du ju inga sådana appar i dagsläget.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav kullan » 2012-08-15 21:30:01

Jag har gjort som du sa och lik förbannat kommer jag inte in på mitt konto för GMail. Jag har full koll på mitt lösenord men det funkar ändå inte. Jag får ett felmeddelande som lyder:

Användarnamnet och lösenordet matchar inte med kontot. Trots rätt lösenord.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-15 21:43:25

kullan skrev:Användarnamnet och lösenordet matchar inte med kontot. Trots rätt lösenord.

Något fel gör du ju, annars skulle du kunna logga in! Är du säker på att du använder små och stora bokstäver rätt eller har du något tecken i lösenordet som kan se likadant ut som något annat tecken?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2012-08-15 21:46:19

Miche skrev:
kullan skrev:Användarnamnet och lösenordet matchar inte med kontot. Trots rätt lösenord.

Något fel gör du ju, annars skulle du kunna logga in! Är du säker på att du använder små och stora bokstäver rätt eller har du något tecken i lösenordet som kan se likadant ut som något annat tecken?

jag skriver exakt som jag skriver på datorn och på datorn kan jag logga in utan problem.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-15 21:52:56

kullan skrev:
Miche skrev:

jag skriver exakt som jag skriver på datorn och på datorn kan jag logga in utan problem.

Inloggningsnamnet ska skrivas med @gmail.com på slutet (vilket inte behövs på datorn) och lösenordet knappas inte exakt på samma sätt på mobilens tangentbord, specialtecken och siffror skrivs på ett annorlunda sätt.
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-15 21:54:59

Miche skrev:Inloggningsnamnet ska skrivas med @gmail.com på slutet (vilket inte behövs på datorn) och lösenordet knappas inte exakt på samma sätt på mobilens tangentbord, specialtecken och siffror skrivs på ett annorlunda sätt.

Men nu är det så att jag gör som jag ska men det funkar inte ändå. Felet sitter i mobilen. Det är otroligt att folk inte kan tro på vad jag säger.
kullan

Inläggav Sheyen » 2012-08-15 22:17:09

kullan skrev:
Miche skrev:Inloggningsnamnet ska skrivas med @gmail.com på slutet (vilket inte behövs på datorn) och lösenordet knappas inte exakt på samma sätt på mobilens tangentbord, specialtecken och siffror skrivs på ett annorlunda sätt.

Men nu är det så att jag gör som jag ska men det funkar inte ändå. Felet sitter i mobilen. Det är otroligt att folk inte kan tro på vad jag säger.

Nej: felet sitter inte i mobilen. Bara för att du inte lyckas lista ut hur du ska göra betyder det inte att det är någon annans fel.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav barracuber » 2012-08-15 22:20:51

Minns inte om du hade prövat att logga in på gmsil.com i mobilens webbläsare. Testa det annars.

En annan möjlig felkälla är dataanslutningen, dvs internet via 3G. Vet du att den fungerar? Annars brukar operatören kunna skicka inställningarna för internet och även SMS till telefonen.

Men du skrev nog att du kan surfa, messa och annat eller?

Den feltexten du får är rätt märklig.
barracuber

Inläggav kullan » 2012-08-15 22:28:52

barracuber skrev:Minns inte om du hade prövat att logga in på gmsil.com i mobilens webbläsare. Testa det annars.

Den vägen funkar inte heller.
kullan

Inläggav kullan » 2012-08-15 22:33:01

Nu skiter jag fullständigt i att installera några appar i denna telefon. Den får fungera som vilken annan simpel mobil som helst tills jag kan skaffa en bättre mobil. jag ger upp denna android nu. Tack för mig.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-15 22:58:17

kullan skrev:
barracuber skrev:Minns inte om du hade prövat att logga in på gmsil.com i mobilens webbläsare. Testa det annars.

Om jag förstått det rätt så kan du surfa på mobilen, alltså gör du något fel när du knappar in lösenordet, jag har gjort det felet själv tills jag fattade vad jag gjorde för fel, sen funkade det utan problem.
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-15 23:09:08

Miche skrev:
kullan skrev:

Om jag förstått det rätt så kan du surfa på mobilen, alltså gör du något fel när du knappar in lösenordet, jag har gjort det felet själv tills jag fattade vad jag gjorde för fel, sen funkade det utan problem.

Att jag kan surfa på nätet är lite väl mycket sagt. Det funkar rätt dåligt även det. Men det beror på min webbläsare. Vi ska fixa det jag och pojkvännen när jag åker upp på en träff med han under hösten. Då ska vi försöka få in opera webbläsare i telefonen.
kullan

Inläggav Tiblan » 2012-08-16 6:35:16

Jag kan inte tänka mig att du måste lämna tillbaka ett hjälpmedel samma dag som du flyttar och sitta utan tills du får en ny på nästa ställe. Och om du ber om det får säkert hjälp av dom som gett dig den att söka en ny innan du flyttar. Dom kanske till och med bara gör en ekonomisk transaktion (internt pappersarbete) så du behåller den du har fått från början.

Då har du ju sparat ännu verka pengar till flytten.

Vet att du kan vara lite envis ibland och som exempel kan jag ta att du vägrade anlita flyttstädning vid förra flytten men har redan pratat om att anlita en firma denna gång. Gör det enkelt för dig denna gång. Ta Handifonen och testa den nu i lugn och ro, gillar du den inte så kan du ändå köpa den telefonen du nu vill försöka spara ihop till. Då vet du också redan innan flytten om Handifonen är något för dig eller inte. Dom verkar ju väldigt hjälpsamma och service-minded i Norrköping så hoppa på tåget redan nu och testa. Det kostar dig ju inte annat än lite tid ju och det har du väl råd med.

Lycka till!!
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav barracuber » 2012-08-16 8:34:35

Kullan

Sorry men obotlig optimist som jag är kan jag inte riktigt släppa tankarna på din android. Men ifall du gett upp så ignorera detta.

Vill du beskriva vad som händer när du surfar. Vad funkar, vad funkar inte, vilka meddelanden får du?

Min nuvarande teori är att gmailproblemet beror på nåt fel med 3G. Även surfproblemet beror på detta. Det är lite orättvist att skylla allt på originalläsaren. Den är visserligen väldigt enkel men den är byggd av Google och den duger för många användare. Den är perfekt för att testa om 3G fungerar.

Du kan ju heller inte ansluta till pc. En tänkbar lösning på alla problemen är att du gör en fabriksåterställning. Då skulle du även få fräscha inställningar från operatören (det kan man även få utan fabriksåterställning).
barracuber

Inläggav Miche » 2012-08-16 9:24:34

Jag fick tyvärr inte fräscha inställningar från operatören efter fabriksåterställning (dvs jag bytte operativ) så jag tvingades knappa in dom manuellt (lite bökigt men det gick) så lita inte på det. Jag vet inte om det berodde på min operatör (Telenor) eller något annat.

WiFi-surf funkade ändå utan de inställningarna.
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-16 9:27:56

Tiblan: För sista gången, Jag är inte intresserad av att få en handiphon.

sedan har gett upp min android. Jag kommer bruka dom funktioner jag kommer åt bara och sen får det funka tills jag flyttat i alla fall. Jag köper aldrig mer en android. Jag har pratat med pojkvännen och han är en klok sådan så jag kommer gå på hans råd istället.

Miche: Det är just dom manuella inställningarna som jag inte tycker ska vara nödvändiga. Måste man göra så är det något som inte är rätt i telefonen. Man ska inte behöva vara teknikkunnig för att använda sig av en mobil. Men med en sndroid är man tvungen till det.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-16 9:57:27

kullan skrev:Det är just dom manuella inställningarna som jag inte tycker ska vara nödvändiga.

Exakt just de manuella inställningarna jag skrev om ovan måste du göra i varje mobil om du inte får dom från operatören, oavsett om det är en simpel Nokia, Windowstelefon eller en iPhone, så det är inte någon skillnad öht!
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-16 10:06:53

Miche skrev:
kullan skrev:Det är just dom manuella inställningarna som jag inte tycker ska vara nödvändiga.

Exakt just de manuella inställningarna jag skrev om ovan måste du göra i varje mobil om du inte får dom från operatören, oavsett om det är en simpel Nokia, Windowstelefon eller en iPhone, så det är inte någon skillnad öht!

Det har jag aldrig behövt göra i mina telefoner. Jag har satt i simkortet och laddat batteriet och sen har det varit klart.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-16 10:20:02

kullan skrev:Det har jag aldrig behövt göra i mina telefoner. Jag har satt i simkortet och laddat batteriet och sen har det varit klart.

Normalt sett så funkar det så och det gör det i mer än 99% av alla Androider med, jag vet inte om du haft otur med din eller varit inne och pillat i menyer där man normalt inte ska pilla (vilket man kan göra även med en vanlig simpel Nokia eller en avancerad Windowstelefon), men helt uppenbart att du behöver hjälp att ställa in telefonen så att den funkar som den ska.
Miche

Inläggav kullan » 2012-08-16 10:24:47

Miche skrev:
kullan skrev:Det har jag aldrig behövt göra i mina telefoner. Jag har satt i simkortet och laddat batteriet och sen har det varit klart.

Normalt sett så funkar det så och det gör det i mer än 99% av alla Androider med, jag vet inte om du haft otur med din eller varit inne och pillat i menyer där man normalt inte ska pilla (vilket man kan göra även med en vanlig simpel Nokia eller en avancerad Windowstelefon), men helt uppenbart att du behöver hjälp att ställa in telefonen så att den funkar som den ska.

Jag har inte pillat på nåt. Det sista jag gjorde var att få igång bluetooth på mobilen. Annars är det mest i kontaktlistan jag är och rotar i.Dom andra menyerna har jag knappt rört.
kullan

Inläggav Miche » 2012-08-16 10:27:24

kullan skrev:Jag har inte pillat på nåt.

Då har du väl otur med inställningar i just med den mobilen, problemen du har går att lösa och gör de inte det så är det en garantifråga.
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in