Hällefors Folkhögskola - Teaterlinje

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Peter_40 » 2011-01-28 23:01:05

Hejsan,

Nu börjar det bli dags för den som är intresserad av teater att söka till Hällefors Folkhögskolas "teaterlinje för personer med Aspergers syndrom".

Kan ju också passa på att berätta den glada nyheten att skolan under sommaren flyttar till större, nyrustade och mer ändåmålsenliga lokaler. Flytten är inte långt ifrån den gamla adressen, bara 100 meter. Men förbättringen kommer att bli toppen är vi övertygade om.
Med andra ord kommer kursstart alltså att ske i de nya lokalerna.

Är du intresserad finns det möjlighet att komma och besöka oss exempelvis ett par dagar för att se hur kursen är och känna efter hur det känns. Övernattningsmöjligheter finns. För detta tar vi en symbolisk summa - 100 kr - och då ingår frukost.

Gå gärna in på vår hemsida;
www.folkis.nu

Har du frågor och funderingar så är du välkommen att ringa eller maila oss.
Jag nås på telefonnummer 0591-643 94. Expeditionens nummer är; 0591-643 90.

Hoppas vi hörs och ses!

Peter Hjalmarsson
Kurator
Hällefors Folkhögskola
peter.hjalmarsson.haf@folkbildning.net
Peter_40
Ny medlem

Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Kristofer » 2011-01-29 12:20:58

Vad är det som gör att denna teaterlinje passar personer med asperger?
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav geocache » 2011-01-29 18:13:01

Kristofer skrev:Vad är det som gör att denna teaterlinje passar personer med asperger?

Det står ingen specifik information om det i texten på hemsidan, men enklast vore ju att kontakta Peter Hjalmarsson och fråga.

Jag funderar förresten på att själv kontakta folkhögskolan, genom att jag är intresserad av teater. Inte med skådespeleri, utan genom att jag varit engagerad i historisk teater åt en teaterförening i en stad jag bodde i tidigare. Då hade jag ett väldigt givande ALU-jobb som rekvisitabyggare/scenarbetare, scenografassistent och assisterande ljudtekniker. :D

När jag berättade för scenografen att jag är intresserad av just 1500-talets historia (uppsättningarna av de pjäser jag var engagerad i handlade om Slaget om Stångebro 1598 och Linköpings blodbad 1600) utbrast han spontant "var har du varit hela våren?? Vi har massor med jobb åt dig!!". Så det var bara att dra på sig snickarmunderingen och sätta igång...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Peter_40 » 2011-02-08 19:44:10

Kristofer skrev:Vad är det som gör att denna teaterlinje passar personer med asperger?

Hej,

Jag frågade ett par deltagare som går kursen nu vad som gör att denna teaterlinje passar personer med Asperger. Så här svarade de;

"Här på skolan kan man vara sig själv, man upplevs inte som konstig"

"Det är ingen som ser mig som en Aspergare, jag blir sedd för den jag är"

"Vi deltagare får själva vara med och utforma hur kursen ska läggas upp"

"Man blir inte ifrågasatt hela tiden och är det något jag inte klarar av så får jag alltid hjälp med det och behöver inte förklara varför jag inte fixar vissa saker"

Har du fler frågor så hör gärna av dig till mig på skolan. Du kan då även få telefonnumren till lärarna på teaterlinjen.

/Peter
Peter_40
Ny medlem

Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Flinta » 2012-11-22 20:22:30

Hej,

finns Hällefors folkhögskolas teaterlinje för aspergare inte kvar längre? Hittar inget om den på hemsidan.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav dasunbedingte » 2012-11-22 20:35:06

Haha, nä. För få sökande troligen. Låter som ett skämt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Flinta » 2012-11-22 20:39:09

Efter att ha läst på bättre:

Teaterkursen för aspergare hittade jag här, tänkte att den inte räknades som allmän linje men så verkar va fallet:

http://www.folkis.nu/index.php/allmlinje-kurser-74
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav colaflaska » 2012-11-22 21:08:50

Verkar likna Sundsgårdens teater-aspen, bortsett från att den ger gymnasiebehörighet också. Mja mjo, säga vad man vill om teater aspen, men alla där hade inte asperger. Många var mest "samhällets bottenskrap", dvs de blev "ditskickade" när soc eller arbetsförmedlingen inte riktigt visste vart de skulle ta vägen.

Och att de pluggar tillsammans med invandrare och sådana som behöver grundskolebehörighet gör mig extremt skeptisk. Inget ont om dem, men på Sundsgården finns det en linje för grundskolebehörighet (Grunden) som aspergerlinjen tyvärr delar fikarum med. I princip bara invandrare som är fruktansvärt högljudda och få pratar begriplig svenska. Vi gick inte sådär överdrivet bra ihop, eller ihop öht.

Så att sätta ihop två så olika grupper känns väldigt konstigt och tyder på okunskap. NT-personer tenderar ju till att vara väldigt verbala och högljudda på både lektioner och raster vilket inte direkt passar ihop med aspergare.

Visst är det bra att aspergerklassen inte isoleras på Hällefors, men para för sjutton inte ihop två så otroligt olika människogrupper. Varje gång vi skulle ha temadag med Grunden på sgården var det inte direkt någon som var "oooh vad roligt!".
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav plåtmonster » 2012-11-23 1:53:09

Uppenbarligen har man inte tänkt till vid planeringen..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in