Gullig
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Gullig
Någon som vet var ordet gullig kommer ifrån? Har det något med guld att göra?
Ordet finns inte med i SAOB på nätet - varför?! - och i NEs ordbok finns det med, men utan etymologi.
Ordet finns inte med i SAOB på nätet - varför?! - och i NEs ordbok finns det med, men utan etymologi.
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Re: Gullig
Jag skulle också gissa att det har med guld att göra. "Gull" säger man ju i vissa dialekter och det förekommer även som namn.
Kan komma från Engelskans att vara mycket nära vän se länk.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Gullies
Skulle även kunna ha med engelskans ord för mås, Gull att göra
måsar är ju ganska "gulliga"
(om man slipper ha dom omkring sig när man fikar, jäkligt skräniga)
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Gullies
Skulle även kunna ha med engelskans ord för mås, Gull att göra
måsar är ju ganska "gulliga"
(om man slipper ha dom omkring sig när man fikar, jäkligt skräniga)
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Tack för länken, det var en mycket underhållande ordbok!
Fast jag får intrycket att det engelska ordet gully är yngre än det svenska gullig, vilket enligt NEO använts åtminstone sedan 1940-talet.
Vad gäller måsar, så tycker jag att de är jättefina djur, men jag gissar att de flesta inte tycker att gullig är det rätta ordet för att beskriva dem?
Kahlokatt: Är Gull ett namn? Har jag aldrig hört, fast i någon visa sjungs det om Gull-Fina, tycker jag mig minnas.
Fast jag får intrycket att det engelska ordet gully är yngre än det svenska gullig, vilket enligt NEO använts åtminstone sedan 1940-talet.
Vad gäller måsar, så tycker jag att de är jättefina djur, men jag gissar att de flesta inte tycker att gullig är det rätta ordet för att beskriva dem?
Kahlokatt: Är Gull ett namn? Har jag aldrig hört, fast i någon visa sjungs det om Gull-Fina, tycker jag mig minnas.
- Fröken Fräken
Fröken Fräken skrev:Ordet finns inte med i SAOB på nätet - varför?!
Fröken Fräken skrev:det svenska gullig, vilket enligt NEO använts åtminstone sedan 1940-talet.
SAOB började med bokstaven A i slutet av 1800-talet och har nu snart hunnit fram till U. G passerades i slutet av 1920-talet.
Ordet är nog uppfunnet för mig.
Jag har alltid varit så silkeslen mot kvinnor i mitt sätt.
Jag har alltid varit så silkeslen mot kvinnor i mitt sätt.
Gull förekommer ju i sammansatta namn som Gull-Britt och Gull-Maj. Vi har ju också namnet Gullan.
I Kulla-Gulla böckerna är Gulla ett smeknamn för Gunilla.
Jag skulle kunna tänka mig att "gull" (guld) använts som smeknamn typ som tyskans Schatz (skatt). Sedan har adjektivet "gullig" bildats, och betydelsen så småningom förändrats.
I Kulla-Gulla böckerna är Gulla ett smeknamn för Gunilla.
Jag skulle kunna tänka mig att "gull" (guld) använts som smeknamn typ som tyskans Schatz (skatt). Sedan har adjektivet "gullig" bildats, och betydelsen så småningom förändrats.
Dagobert skrev:Kommer kanske av gullhårig (som Guldlock)?
Kommer att tänka på denna diktstrof:
(Esaias Tegnér, Kung Karl, 1818)Högbarmad, smärt, gullhårig,
En ny Aurora kom;
Från kämpe tjugoårig
Hon vände ohörd om.
Ordet "gullhårig" fanns förstås långt före dikten.
HGJ skrev:SAOB började med bokstaven A i slutet av 1800-talet och har nu snart hunnit fram till U. G passerades i slutet av 1920-talet.
Tack, det förklarar ju saken!
- Fröken Fräken
Alien skrev:Jag skulle kunna tänka mig att "gull" (guld) använts som smeknamn typ som tyskans Schatz (skatt). Sedan har adjektivet "gullig" bildats, och betydelsen så småningom förändrats.
Det var ungefär så jag tänkte också, men jag skulle gärna vilja veta om det stämmer.
- Fröken Fräken
Fröken Fräken skrev:Kahlokatt: Är Gull ett namn? Har jag aldrig hört, fast i någon visa sjungs det om Gull-Fina, tycker jag mig minnas.
Min mor hette Gullvi, född 1918, inte helt ovanligt namn på den tiden. Tror nog att en del Gullvi'ar kallades för Gull
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Ja, det borde väl vara guld -> gull -> gullunge -> gullig. NEO skriver om verbet gulla "sedan 1972; till gull, guld".
- Kaprifolranka
- Anslöt: 2011-08-24