Gryta +? Recept?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Gryta +? Recept?

Inläggav manne » 2009-04-22 16:24:58

håller på med kött gryta med gryt bitar i..

Har följande saker i den ...
Eller följande saker använder jag i denna
gryta..skulle någon villja ge tips hur man gör för att mixa den rätt:?

Ska koka minst under ca 2 timmar..

använder..förljande saker i den..!

1.
Köttbuljong ,Gul lök ,Zucchini, Röd vin ,potatis ,Mor rötter, salt ,peppar ,
chili Peppar, krossade Tomater ,lagerblad. maizena redning ljus ,vitlök,
kött bitar, Ajvar relish, Soya ,Tomat pure, Jord nötter..!

Under vilken ordning så skulle ni lägga i allt i gryta då..??
hur skulle ni tillaga den då..??

ajvar relish verkar nice men denna paprika pastan Obs är stark som fan..!

Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:11:07, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav underjord » 2009-04-22 17:32:10

Jag skulle göra så här:

0a. Skippa tomatkrosset (rödvin och tomatkross känns som en onödig kombination) och gör en tomatsallad vid sidan av istället (färska tomater, små gröna ärter, lite rödlök (mikra löken en kort stund, så blir den mildare i smaken), olivolja, örtkryddor (till exempel basilika och/eller oregano), lite salt och svartpeppar och eventuellt kanel).

0b. Du behöver inte både chilipeppar och ajvar relish. Skippa en av dem. Grytans rödvinssmak mår nog bäst av bara lite stark krydda (kanske till och med ingen alls).

1a. Hacka löken + vitlöken. Tärna potatisen. Skiva morötterna. Stek allting i 1-2 msk olja i grytan tills löken är mjuk.
1b. Samtidigt som löken steks tärnar jag köttet i lagom munsbitar och bryner det i en separat stekpanna i 1-2 msk flytande margarin. Stänk över lite soja medan köttet bryns.

2. Tillsätt 1 msk tomatpuré till lökblandningen och blanda runt.

3. Lägg ner det brynta köttet i grytan och häll över buljong och rödvin.

4. Tärna zucchinin och blanda ner i grytan. Zucchinin kommer suga åt sig mycket smak under kokningen.

5. Tillsätt lagerbladet och låt småputtra under lock i 2 timmar på ganska svag värme (2-3 av 6).

6. Smaka av med salt och svartpeppar (och lite ajvar relish eller chilipeppar om du tycker att det behövs).

7a. Red grytan med maizena redning till önskad tjocklek. Tillsätt maizena och låt grytan koka upp så att maizenan blir varm och aktiveras.
7b. Man kan också skippa redningen och istället reducera grytan genom att koka utan lock, men då kan man behöva tillsätta extra vätska om det blir för torrt.

8. Lägg ner jordnötterna och låt dem bli varma.

9. Klart.

Överbliven gryta fryses med fördel in i portionsförpackningar och plockas fram vid behov.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:11:07, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Inläggav manne » 2009-04-22 17:35:39

och jag började med att steka gul löken sedan så körde jag på lite kryddor
+ majsena stärkelse sedan Tomtat pure..

Sedan i med allt det andra + kött bitarna men potatisen och Zucinin tar jag i allra sist..sedan så tillsätter jag också det hela med krossade tomtar + röd vin en burk krossade tomater har jag i grytan..
manne

Inläggav manne » 2009-04-22 17:38:26

underjord skrev:Jag skulle göra så här:

0a. Skippa tomatkrosset (rödvin och tomatkross känns som en onödig kombination) och gör en tomatsallad vid sidan av istället (färska tomater, små gröna ärter, lite rödlök (mikra löken en kort stund, så blir den mildare i smaken), olivolja, örtkryddor (till exempel basilika och/eller oregano), lite salt och svartpeppar och eventuellt kanel).

0b. Du behöver inte både chilipeppar och ajvar relish. Skippa en av dem. Grytans rödvinssmak mår nog bäst av bara lite stark krydda (kanske till och med ingen alls).

1a. Hacka löken + vitlöken. Tärna potatisen. Skiva morötterna. Stek allting i 1-2 msk olja i grytan tills löken är mjuk.
1b. Samtidigt som löken steks tärnar jag köttet i lagom munsbitar och bryner det i en separat stekpanna i 1-2 msk flytande margarin. Stänk över lite soja medan köttet bryns.

2. Tillsätt 1 msk tomatpuré till lökblandningen och blanda runt.

3. Lägg ner det brynta köttet i grytan och häll över buljong och rödvin.

4. Tärna zucchinin och blanda ner i grytan. Zucchinin kommer suga åt sig mycket smak under kokningen.

5. Tillsätt lagerbladet och låt småputtra under lock i 2 timmar på ganska svag värme (2-3 av 6).

6. Smaka av med salt och svartpeppar (och lite ajvar relish eller chilipeppar om du tycker att det behövs).

7a. Red grytan med maizena redning till önskad tjocklek. Tillsätt maizena och låt grytan koka upp så att maizenan blir varm och aktiveras.
7b. Man kan också skippa redningen och istället reducera grytan genom att koka utan lock, men då kan man behöva tillsätta extra vätska om det blir för torrt.

8. Lägg ner jordnötterna och låt dem bli varma.

9. Klart.

Överbliven gryta fryses med fördel in i portionsförpackningar och plockas fram vid behov.

så ingen krossade tomater i då..Men tomat pure' ska väl i alla fall..??

Men Ajvar Relish och rödvin funkar väl med varandra ändå..???
manne

Inläggav underjord » 2009-04-22 17:57:24

Många grytrecept använder tomatkross och rödvin tillsammans, så det är väl individuellt vad man föredrar.

Om du söker lite på nätet kan du hitta flera recept på köttgryta, som till exempel dessa:
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=647 (utan tomatkross)
http://www.recepten.se/recept/koettgryta_tomat.html (med tomatkross)
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=1564 (utan tomatkross)
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15851&a=236886 (med tomatkross)

Jag tycker (det är alltså min personliga åsikt) att det är synd på rödvinssmaken att kombinera den med så pass starka kryddor som till exempel chili. Pröva dig fram och se vad du tycker.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:11:07, redigerad totalt 2 gånger.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2009-04-22 18:00:37

jävla otur då att jag hade i en burk krossade tomater (fuck)..

skulle bara ha användt tomat pure då i stället.. och stället haft i en massa vatten och som du sa ha köra med en maizena redning för att få den tjock
i stället..och ha lite Ajvar relish och lite Röd vin..

nja nja att tänka på det till nästa gång och inte ha i krossade tomater alls som redning eller som vätska och i stället ha vatten i och ersätta krossade tomater med vatten och maizena redning i stället..!

jag hade bara i krossade tomater för att få i mera vätska ...!!

Men det är nog som du säger att Röd vin skär sig med krossade Tomater.
manne

Inläggav underjord » 2009-04-22 18:05:53

Det är nog ingen fara - som jag skrev ovan så varierar det. Man kan köra både med tomatkross och utan. Det är med recept och matlagning som med allt annat, det vill säga individuellt. En del gillar X och andra gillar Y, huvudsaken är att det blir gott för den som ska äta det. Jag beskrev bara spontant hur jag skulle ha gjort (och kanske skulle jag gjort på ett annat sätt en annan dag).
underjord
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2009-04-22 18:20:00

underjord skrev:Det är nog ingen fara - som jag skrev ovan så varierar det. Man kan köra både med tomatkross och utan. Det är med recept och matlagning som med allt annat, det vill säga individuellt. En del gillar X och andra gillar Y, huvudsaken är att det blir gott för den som ska äta det. Jag beskrev bara spontant hur jag skulle ha gjort (och kanske skulle jag gjort på ett annat sätt en annan dag).

jag har lite kvar så jag kan göra en omgång till om ca 2 dagar eller så..

sparade undan lite kött bitar som tur var.. :D

ska då inte ha i krossade tomater utan ändast vatten + majsena som vätska
sedan lite röd vin och lite Ajvar Relish..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:11:07, redigerad totalt 2 gånger.
manne

Inläggav underjord » 2009-04-22 18:21:01

Hur blev den första omgången?
underjord
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2009-04-22 18:28:35

underjord skrev:Hur blev den första omgången?

Ganska ok ska precis lägga i potatis nu så att den kan få koka ca 35 min eller så..och Zucunin tänkte jag lägga i allra sist..

blir till att köpa mera Gul lök bara till nästa gång och mera Zuccini sedan så kan jag köra en andra gång igen senare..!

Är Tyvär första gången jag gör kött gryta under hela mitt liv.. :cry:

Har bara gjort med kyckling file förrut och vitt vin och krossade Tomater och det funkade perfekt det ju..
Men då så hade jag inget majsena rednings medel heller i för den delen ..

jag tror att jag minns att den rätten med kycklig file hette något i stil med
kyckling marengo eller något-..

jepp det är denna jag har gjort ett antal gg nu..för lääänge sedan

http://www.mat-recept.com/mat-recept/kyckling-marengo
manne

Inläggav manne » 2009-04-24 2:34:27

tack för alla tipsen..!!
manne

Inläggav manne » 2009-04-29 14:06:00

gjorde om den ä'nnu en andra gång och måste säga att det tyvär blev äckligt som faaan..inte gott alls smakar skit ju.. :!: :!: :!:
manne

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in