Grejer som är bra med att vara aspergare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bazooka » 2013-06-16 10:27:39

Ok, jag har inte diagnosen, har familj, barn och bra jobb, det märks inte att jag är subkliniskt ASS. Men jag har hela den sociala biten av aspergerdiagnosen, och lider fruktansvärt i alla sociala sammanhang. Då det ens finns uns av "nu skall vi ha det trevligt"

Det finns folk som har det värre. Hörde det näst sista avsnittet av radiopsykologen, rekommenderas om ni inte hört det än.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/20 ... ramid=3637
Där det var en aspiekille som verkade ha lidit mer än mej. Du kanske är med på forumet?
Ok, jag hade det inte kul i skolan heller, mina bekymmer var nog mindre, men jag kände ändå att jag aldrig tappade respekten för mej själv, även om jag var långt ner i hiearkin.

Jag måste säga:

Jag är ändå GLAD på många sätt för att jag är den jag är. Jämfört med min snarast sjukligt sociala hustru har jag mycket som jag trivs med:

- jag får aldrig långtråkigt i mitt eget sällskap
- jag måste inte hela tiden ha variation i maträtter och upplevelser.
- jag kan njuta av att bara sitta och titta på naturen.
- jag har bra självkänsla, kan bedöma mina svagheter och styrkor bra.
- jag har lätt för att vara i nuet
- jag springer inte omkring och har dåligt samvete för att jag inte tar hand om andra. Alla är sina subjekt. Jag är hyfsat hjälpsam men inte så självförintande som många NS är.

Finns det saker som ni trivs med i era "diagnoser"?
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav tahlia » 2013-06-16 10:33:19

Bazooka skrev:Finns det saker som ni trivs med i era "diagnoser"?

Skulle vilja säga ja men med tanke på att jag hellre såg att mina barn sluppit ärva eländet och gladeligen skulle byta bort diagnosen och allt som hör till den mot att vi samtliga får vara fullt fungerande så vore det antagligen hyckleri.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Kruppe » 2013-06-16 11:01:38

Jag vet inte riktigt. Detta med specialintressen, förmågan att vara fokuserad på något särskilt område under någon längre tid, kanske skulle kunna vara en fördel? Fast det kanske inte är helt unikt för aspergare att man kan göra det, utan kanske många kan men inte vill? Jag vet inte om det egentligen är en fördel eller nackdel, och för vem det i så fall skulle vara en fördel. Så jag vet inte, helt enkelt.
Kruppe
Inaktiv

Anslöt: 2013-05-20

Inläggav Bazooka » 2013-06-16 11:09:36

tahlia skrev:
Bazooka skrev:Finns det saker som ni trivs med i era "diagnoser"?

Skulle vilja säga ja men med tanke på att jag hellre såg att mina barn sluppit ärva eländet och gladeligen skulle byta bort diagnosen och allt som hör till den mot att vi samtliga får vara fullt fungerande så vore det antagligen hyckleri.

I och med att jag har en ytterst social hustru tycker jag att jag faktiskt gett något till mina barn, de har blivit en skön mix. Kan vara med sig själva länge men har mindre av min folkskygghet.

Känner ni igen det där? De människor som står mig nära är antingen rätt asipiea själva eller så är det riktigt genuint sociala människor? De känns inte som om de försöker tvinga in mig i det sociala spelet, de uppskattar mig som den konkreta människa jag är. Det är sociala wannabees som jag inte mixar med.
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav Azo85 » 2013-06-16 11:21:24

-Bristande empati och allmänt svaga känsloyttringar ser jag som en fördel. Inga känslor som lägger sig som en tjock dimma över förnuftet.
-Tar ingen hänsyn till vad andra eventuellt kan känna eller tycka. Rättfram.
-Har inget behov av andra människor för att fördriva tiden.

Överlag ser jag de problem som kan kopplas till min asperger som positiva. Att jag är socialt missanpassad är inte riktigt mitt problem eftersom jag varken har behov eller vilja att passa in. Att någon inte gillar mig saknar betydelse för mig eftersom jag ändå inte vill ha med personen att göra.

Största fördelen däremot är att jag slipper ödsla tid på människor. Människor kräver kopiöst mycket tid och engagemang.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav kullan » 2013-06-16 11:36:11

För min egen person så finns inget positivt alls med att ha Asperger. Negativt hela skiten.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zirre » 2013-06-16 11:38:02

kullan skrev:För min egen person så finns inget positivt alls med att ha Asperger. Negativt hela skiten.

Skulle du, om du ej haft asperger, varit in på den sida där du träffade din pojkvän? Du ser asperger kan vara positivt även för dig :-)Happy
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Zirre » 2013-06-16 11:41:00

För min del är det så här: Jag gillar diagnosen för den gör mig till den person jag är och jag vill inte vara någon annan än mig själv.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav antonius » 2013-06-16 23:05:52

Bazooka skrev: Alla är sina Jag är hyfsat hjälpsam men inte så självförintande som många NS är.

Förmodar du menar NT.

Har väl en förmåga att ibland iaf ''se runt hörn'', som Leif GW Perssons roman figur. Jag kan ibland ana saker när NT:folket står helt frågande. Reagerar snabbare på förändringar dofter etc. Det är väl det jag kommer på nu. :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Kattmamma » 2013-06-16 23:25:58

Zirre skrev:För min del är det så här: Jag gillar diagnosen för den gör mig till den person jag är och jag vill inte vara någon annan än mig själv.
Zirre skrev:För min del är det så här: Jag gillar diagnosen för den gör mig till den person jag är och jag vill inte vara någon annan än mig själv.

Instämmer i vad du skriver!
Kattmamma

Anslöt: 2012-04-22

Inläggav Asperger76 » 2013-06-17 1:10:08

antonius skrev:
Bazooka skrev: Alla är sina Jag är hyfsat hjälpsam men inte så självförintande som många NS är.

Förmodar du menar NT.

Har väl en förmåga att ibland iaf ''se runt hörn'', som Leif GW Perssons roman figur. Jag kan ibland ana saker när NT:folket står helt frågande. Reagerar snabbare på förändringar dofter etc. Det är väl det jag kommer på nu. :-)005

Känner precis likadant. Jag ser världen för vad den är, ser dolda motiv och har lärt mig att tolka människor istället för att bara intuitivt hänga på känslor. Fakta talar för sig själv, de flesta vill se runt dem bara för att de ibland inte vill se saker. För min del innebär det att jag inte har några falska vänner som vill dra fördel av mig eller min position.
Asperger76

Anslöt: 2013-04-10

Inläggav mongoliet » 2013-06-17 19:52:47

Bra saker med min AS:

- extremt bra på att roa mig själv
- socialt oberoende och påverkas inte av grupptryck
- allmänt otraditionell och kommer därför på nya saker och nya lösningar på problem
- enormt detaljsinne och slutledningsförmåga
- tycker ingenting är konstigt eller tabu och chockas aldrig över nåt och dömer därför aldrig någon på förhand
mongoliet

Anslöt: 2013-06-13

Inläggav tahlia » 2013-06-17 20:52:30

Bazooka skrev:I och med att jag har en ytterst social hustru tycker jag att jag faktiskt gett något till mina barn, de har blivit en skön mix. Kan vara med sig själva länge men har mindre av min folkskygghet.

Grattis. Själv har mina gener bidragit till att göra skolgången svår för att inte tala om omöjligt för min ena dotter, sedan har de också bidragit till så stora svårigheter med förändringar att de triggat inte en utan två depressiva perioder med svår ångest. Första gången var hon bara 10 år gammal. Min andra dotter känner sig annorlunda och upplever det jättesvårt att få kontakt med människor, hon känner sig oerhört ensam och oroar sig konstant över vad det kommer att innebära för henne.

I det läget kan jag lova dig att man inte känner att man "gett sina barn något" annat än elände.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-17 21:33:31

Bra detaljseende.
Ser sånt andra missar.

Bra på att tänka analytiskt.

Självständig.
Hänger ihop med att vara individualist.

Principfast.
Hellre rigid än en vindflöjel.

Klarar av ensamheten. Många gör ju inte det.

Har inga problem med att vara allvarlig eller att ta saker på allvar.
Inte särskilt flamsig således.

Bra på att snabbt fatta beslut.
Mindre velig således.

Bra på språk, stavning, allmänbildning.

Sinne för ordning, harmoni, symmetri, estetik, kvalitet.

Jag läser betydligt mer än genomsnittsmännsiskan.
Inte bara det, jag läser annat och bättre än vad genomsnittsmänniskan gör också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav antonius » 2013-06-17 21:43:09

KrigarSjäl skrev:Bra detaljseende.
Bra på att tänka analytiskt.
Självständig.
Klarar av ensamheten. Många gör ju inte det.

Håller med dig. Men de egenskaperna ses inte som något värdefullt idag. Iaf på arbetsplatserna. Nu mer ska man strunta i detaljer. Inte analysera så mycket. Bara vara social och osjälvständig. Några ensamvargar gör sig inte besvär, dom vill kunna kasta in en lite varsomhelst, och där ska man snabbt anpassa sig. Sådana som oss ses som freaks. Tyvärr, fast vi har bra egenskaper. :-)051
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-17 21:45:42

Hög tid att bryta trenden således.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav miss_green1 » 2013-06-26 12:39:09

Några fördelar tycker jag vi aspergare har att vi ser detaljer är mycket ärliga
miss_green1

Anslöt: 2011-06-29

Inläggav Atalanta » 2013-06-26 12:50:51

Lojal
Normkritisk
Noggrann
Atalanta

Anslöt: 2013-06-23

Inläggav kiddie » 2013-06-26 21:46:16

Att se saker lite annorlunda. Andra säger att "så kan man väl inte göra", men man kan och det kanske blev bättre än som de gjorde.

Heller inte uttråkad i mitt eget sällskap.

Diskriminerar inte lika mycket, framförallt inte ålder.

Sedan är jag ganska snäll oxo. ;)
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav elle » 2013-06-26 22:08:50

annorlunda intresse
läser inte en bok bara därför för att " alla " har läst den.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav miss_green1 » 2013-08-13 1:14:00

Jag är bra på siffror. Det är lite aspigt. Jag kan va ensam långa perioder utan problem. Det är också typiskt aspigt. Sen kommer jag inte på några fler fördelar jo att jag ser detaljer och att tänka logiskt. Det tycker jag är bra.
miss_green1

Anslöt: 2011-06-29

Inläggav animal » 2013-08-13 1:34:38

Jag är väldigt lojal. Eller kanske sjukt enkelspårig om man så vill.
animal

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Kevlarsoul » 2013-08-13 1:47:44

Extrem plikttrogenhet
Bra sinne detaljer

Kommer inte på mer just nu, har en hel radda med negativa saker dock.
Kevlarsoul

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav plåtmonster » 2013-08-13 2:46:41

miss_green1 skrev:Jag är bra på siffror. Det är lite aspigt.

Fast på din profil står "Baka,matlagning,sport,Bussar,film,foto,karaoke".. kanske det borde stå matte också? ;)

Tror att många med asperger ägnar sig mer åt sakfrågor än kontext. Minns än konversation där en person fick frågan om de kunde la place transformation. Där det genast kom en motfråga om man tvivlade på deras kompetens. Istället för att kunna diskutera just la place tillämpning. Det kanske delvis illustrerar hur interaktioner tolkas.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in