Gratis bok t aspergare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2009-10-16 6:57:24

Miche skrev:Ambitionsnivån på boken är INTE att påverka vetenskapen utan att få både oss med NPF och de utan att vi NPF-are har ett berättigande på arbetsmarknaden och att vi ska kämpa för våra rättigheter på liknande sätt som andra grupper har gjort.

Men den här kampen har ju förts i massor av år nu utan påtagligt resultat. Det enda som kunde få slut på diskrimineringen av homosexuella var att ta bort homosexualitet ifrån DSM. Det är samma sak med AS, ADHD och dyslexi oxå. Problemet är bara att i dessa npf så finns oxå draget "oförmåga att organisera sig" och att som grupp ställa krav på samhället. De grupper som jobbar med att npf ska botas har däremot stora och mäktiga organisationer som AKTIVT STÖDJER FORSKNING! Dvs sådan forskning som de vill se, inte sådan vi vill se.

Men visst gör Tor ett bra jobb med sina föreläsningar och böcker, men han (och OA) skulle kunna göra så mycket mer.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:01:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav TORatANDET » 2009-10-16 9:37:47

Nu har 50 intresserade passerats. MEN, eftersom responsen har varit så väldigt positiv, bestämmer vi nu att öka antalet gratisböcker med några tiotal. Vi fortsätter att skicka ut böcker även idag.

Svantes initiativ med högläsning av sagan för personal (som var någorlunda mottaglig) var kul.

Sämre med respons om praktik i Göteborg
praktik-i-g ... 12754.html

Torbjörn Andersson
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2009-10-16 12:12:30

Intressant bok, kul vinklingar. Jag är för att behålla AS etc som diagnoser, för diagnoser är för dem som behöver hjälp, de skulle inte bli hjälpta av att betraktas som normala, så både och blir bäst.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav atoms » 2009-10-17 17:18:10

Verkar intressant. Har skickat meddelande.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav sommar » 2009-10-17 19:19:37

Jag har nu läst boken. vilken var intressant och tankeväckande på sina håll med en vinkel på As. som jag (och nog fler) inte är van vid. Fast inget ont menat utan bra med nya synvinklar. Dock kan sägas utan överdrift att den är radikal och kan kanske vara provocerande på sina ställen men denna syn behövs på många håll i samhället.

Psykiatrin har fått en negativ roll rakt nästan igenom men det håller jag inte med om. Alla inom psykiatrin är inte dåliga men synsättet kan jag tänka mig är fel på många håll men inte överallt.

Sidan 1:5 uppskattar jag mycket! :)

På sidan 2:5 tyckte jag fler Npf skulle tagits med och att funktionsnedsättningarna beskrivits.

Jag saknade förklaring av HFA, då det inte (säkert) är samma sak som As.

På 3:4 står det att 2009 finns inga stora frågor som förenar oss med As antar att du då menar som hålls av personer med As. Annars håller jag inte med tänker på Attention och Riksföreningen Autism men det behöver kanske göras mer där och att jag isåf. inte hängt med.

Det nämns att vi med As. håller på att gå från objekt till subjekt bl.a. på sidan 6:6, vilket jag tycker är mycket bra.

Jag har läst på Socialstyrelsens hemsida http://www.handisam.se/Tpl/NewsPage____897.aspx att det heter funktionsnedsättning inte funktionshinder hos individen numera. Funktionshinder är det som handikapp var förut dvs .det finns i miljön inte hos individen.

Svårt när en bok saknar sidnummer. Det gav mig lite problem. Hoppas min sidförklaringar är begripliga! (Brydde mig inte om att nämna stavfel och dylikt då jag såg i tråden att det är innehållet som det önskas synpunkter på.)

Ett klart gott & behövligt initiativ!! Tack för att jag fick ett ex! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-18 4:41:10

sommar skrev:På 3:4 står det att 2009 finns inga stora frågor som förenar oss med As antar att du då menar som hålls av personer med As. Annars håller jag inte med tänker på Attention och Riksföreningen Autism men det behöver kanske göras mer där och att jag isåf. inte hängt med.

Tycker du att de för din talan? Känner du igen dig i deras beskrivningar?
Det gör inte jag. Jag tycker rentav att deras tidning Ögonblick ska ge fan i att snacka om AS.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2009-10-18 10:15:42

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:På 3:4 står det att 2009 finns inga stora frågor som förenar oss med As antar att du då menar som hålls av personer med As. Annars håller jag inte med tänker på Attention och Riksföreningen Autism men det behöver kanske göras mer där och att jag isåf. inte hängt med.

Tycker du att de för din talan? Känner du igen dig i deras beskrivningar?
Det gör inte jag. Jag tycker rentav att deras tidning Ögonblick ska ge fan i att snacka om AS.

Jag ska ärligt talat säga att jag inte vet säkert efter att bara ha läst enstaka nummer men som innehållt mycket läsvärt. Därför skrev jag; det behöver kanske göras mer där och isåf. har jag inte hängt med.

Jag är ganska säker på att att Andet är rätt ute; det behövs mycket mer och då från oss som har As. och ett annat synsätt men att det föreningarna har vissa bra saker men ett stort fel är att det mestadels är anhöriga som jobbar där och tror sig veta.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-18 10:30:00

Ja precis. Det är dags att vi för vår egen talan och inte överlåter det åt anhöriga och 'experter'.
För den som läst Ögonblick en längre tid är det uppenbart att aspergare, i den mån vi förekommer, skildras förklenande.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav rdos » 2009-10-18 13:25:07

KrigarSjäl skrev:Ja precis. Det är dags att vi för vår egen talan och inte överlåter det åt anhöriga och 'experter'.

Jag vet inte vad du har så mycket emot "anhöriga". Detta verkar vara någon slags sjukdom som du och flera s.k. radikala fått av okänt skäl. Om man vill kunna påverka något så kan man ju inte se ned på "anhöriga". Då går ju dessa direkt i försvarställning och blir lätta objekt för FA att rekrytera.

När det gäller experter så finns bara ett sätt att göra något åt deras syn på AS. Att publicera vetenskapliga studier. Att hålla på att gnälla på forum har ingen verkan.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav rdos » 2009-10-18 13:35:40

Vad gäller Andets förtjänster så vet jag inte så noga. Jag har ju skickat ett mejl om att jag ville ha boken, men inte fått något svar. Fast jag har ju gått på en av Tors föreläsningar för några år sedan. Det intryck jag fick var att det var mycket snack och lite detaljer. Det kan ju vara ok med NTs, iaf som första intryck, men sedan lär ju frågorna komma. I mitt tycke så behövs mycket mer detaljer, avfärdanden av stereotypa antaganden, och en presentation av hela den bredd som finns inom npf. Sådant som forskningen om npf sedan kan dra nytta av.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:01:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-18 14:30:06

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja precis. Det är dags att vi för vår egen talan och inte överlåter det åt anhöriga och 'experter'.

Jag vet inte vad du har så mycket emot "anhöriga". Detta verkar vara någon slags sjukdom som du och flera s.k. radikala fått av okänt skäl.

Det här har du missförstått, det jag är emot är att det så gott som alltid är anhöriga eller vårdpersonal som kommer till tals.
Jag är ännu mer emot en sk informerande publikation som ensidigt väljer det perspektivet, aspergare förekommer bara i notiser eller som rena maskotar i den mån vi alls förekommer i RFAs Ögonblick.
Det är en direkt vinkling av verkligheten.

Jag som vuxen aspergare behöver andra perspektiv än en radda kliniska termer och eländesuppräkningar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav regnif » 2009-10-18 14:58:29

Heh. Jag kan känna igen mig litet i beskrivningen av maskot..jag tror jag är en sån jävel här "hemma". Kan ju inte va helt ot då?
En maskot har nog ingen talan. Det var en ganska bra beskrivning.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Inläggav TORatANDET » 2009-10-18 16:52:51

sommar skrev:Dock kan sägas utan överdrift att den är radikal och kan kanske vara provocerande på sina ställen

Trevligt att höra.
Tack för bra kommentarer på boken från Ford, även andra.

Vad det gäller den omtalade föräldraföreningen så delar jag helt KrigarSjäls syn.

sommar skrev:På sidan 2:5 tyckte jag fler Npf skulle tagits med och att funktionsnedsättningarna beskrivits.

Jag gjorde ett medvetet val att inte ta med sådant som står i min grundbok och bok om "Asperger, ADHD och arbete". Men det är mycket möjligt att du har lika rätt.

sommar skrev:Svårt när en bok saknar sidnummer. Det gav mig lite problem.

Ja, det kan få en att hitta nya lösningar.
Jag kommer på minst 4...
Och från kapitelnummer till kapitlets startsida kommer man genom att multipicera med 6.

sommar skrev:Ett klart gott & behövligt initiativ!! Tack för att jag fick ett ex! :)

Tack själv!

Torbjörn Andersson
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET

Inläggav TORatANDET » 2009-10-19 17:02:37

Nu är gratisböckerna slut.
Vi har lagt de sista på lådan idag, med fina bilfrimärken.

Responsen här har ju varit mycket bra. Fråga nu är hur man går vidare från den punkten. Hoppas att det kommer en del personal på föreläsningarna som jag ger kring boken om 4-8 veckor.
TORatANDET

Inläggav Miche » 2009-10-19 17:24:04

Om man 'får' barn så har man dem bara till låns tills de är vuxna nog att klara sig själva, men under lånetiden så ska man göra så gott man kan för att barnen ska kunna komma ut i världen på egen hand!

torATandet skrev: Fråga nu är hur man går vidare från den punkten.

Min fundering är om OA kan använda boken som en pamflett för att skapa den samhörighet som vi så väl behöver och en debatt i samhället om våra rättigheter på arbetsmarknaden.

Jag engagerar mig gärna i OA om OA tar till sig boken, åtminstone när det lugnat ner sig för min egen del.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav serpentin » 2009-10-20 4:39:56

torATandet skrev:Nu har 50 intresserade passerats. MEN, eftersom responsen har varit så väldigt positiv, bestämmer vi nu att öka antalet gratisböcker med några tiotal. Vi fortsätter att skicka ut böcker även idag.

Torbjörn Andersson

Ajdå. Jag skickade just iväg ett mail innan jag läst klart tråden.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Heliora » 2009-10-21 19:58:48

Jag har också fått boken nyligen och hittills läst första kapitlet. Jag håller fullständigt med om Föräldraföreningen och deras tidning. De vill framställa oss som närmast utvecklingsstörda och helst skall AS-barnen också överbeskyddas så mycket så de till slut framstår som utvecklingsstörda. "Tidig intervention" pratar de om - så tidigt som möjligt skall man gripa in och göra barnen osjälvständiga. Så de i vuxen ålder blir så lika autisterna som möjligt. Autism och AS är ju typ samma sak för dem, så för att bevisa detta så skall man ingripa så tidigt som möjligt med att tala om för barnen att de ingenting kan. Handikappinsikt kallas det.

Höjden var ju när de först ville refusera min artikel "En aspie i omsorgen" (om mitt jobb med bl a autister) pga just dessa ord: aspie och autist. Jag skrev ett öppet brev till Ögonblick om dessa mina ordval - att jag och många andra aspergare faktiskt föredrar att kallas aspergare. Men till svar fick jag en tillrättaviselse om att vi "tyckte fel" och att dessa ordval är kränkande. De talade om för oss vad vi skulle tycka. Egentligen borde man inte bli förvånad. För när har vi haft en talan hos dem? :roll:
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav serpentin » 2009-10-21 20:13:45

Jag fick boken i dag. Så nu har jag inte tid att sitta vid datorn längre. Först ska jag se färdigt Uppdrag Granskning därefter ska jag läsa.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav rdos » 2009-10-21 21:01:05

Heliora skrev:Handikappinsikt kallas det.

:roll:

Jo, jag har förstått att omsorgstanter vill att man ska få sådan insikt, och helst då föra över den till barnen. Det där kommer jag dock aldrig att acceptera, och inte heller föra över.

:evil:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav Inger » 2009-11-20 13:44:54

Nu har även jag läst boken. Pga att jag är allergisk mot doften av trycksvärta fick jag sitta påpälsad ute och läsa men det var det värt! Mycket positivt överraskad.

Mina intryck (innan jag läser övriga kommentarer i tråden):

- Skrattade gott åt första kapitlets dråpliga beskrivning av dagsläget. :lol:

- Osedvanligt logiskt disponerad - en rubrik per sida eller uppslag, helt perfekt. (Är det bara jag som önskat typ halva livet att böcker ska skrivas så?)

- Föredömligt lättläst, tydlig och osvamlig (avskyr när författare dränker det de har att säga i en massa onödiga ord).

- Kändes som att man genom denna kortfattade sammanställning fick en mycket bra överblick över hela området, på ett sätt som jag tror är särskilt bra om man är nybörjare men som även gav mig ett klarare perspektiv fast jag själv haft AS/neurodiversity som specialintresse i många år.

- Lagom radikal, med tydligt budskap, uttryckt på ett balanserat sätt med en perfekt kombination av fasthet i övertygelse och klara ramar, men uttryckt med 'ödmjukhet', dvs öppenhet för flera perspektiv, olika möjligheter, flera möjliga ordval etc. Trevlig avsaknad av pekpinnar, absoluter och "såhär-är-det, så-det-så" - istället inbjudan till gemensam diskussion och aktion.

- Inspirerande. Känns mycket bra att ha fått någon sorts yttre ram för kampen för aspergares villkor, förslag på mål, hur man bör gå tillväga, vad man bör undvika samt realistiska förväntningar på vad man kan uppnå på hur länge.

Skulle gärna se en diskussion om detta i OA med det kapitlet som underlag. Har upplevt det som att det finns många som skulle vilja verka för förbättringar men ingen vet riktigt hur det ska gå till utan det blir mest att man blir upprörd över orättvisor man hör talas om och sen när man tjötat lite om det på forumet och upprördheten lagt sig så rinner det ut i sanden istället för att kanaliseras på ett produktivt sätt. Och själv är jag lika förvirrad som alla andra och har inte ingen aning om i vilken ände man bör börja och vad som är produktivt att lägga tid på.

Egentligen skulle vi behöva någon i OA som verkligen kan styra upp det hela och organisera kampen mer systematiskt. Antar att Tor själv är för upptagen för det...?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Micke » 2009-11-21 14:00:18

Jag har velat kommentera boken men inte funnit orden riktigt. Nu kan jag göra det enkelt för mig och säga att jag i stora drag håller med Inger i hennes intryck utav den.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav weasley » 2009-11-21 16:01:43

Avknoppad diskussion som inte handlar om boken: diskussion- ... 13313.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 2 gånger.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Flawed » 2009-11-21 19:43:19

Jag ska köpa boken vid något lämpligt tilfälle eftersom torATandet gjorde ett väldigt trevligt och sansat intryck.
Om dessutom rdoos är upprörd så talar det till bokens fördel eftersom rdos gärna läser Eva Kärfve med behållning.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav TORatANDET » 2009-11-21 21:24:27

Stort tack för nya kommentarer om boken och Andet: Inger, Serpentin, Flawed och andra!

Förklaring: Jag har haft problem med den person som här kallar sig rdos i många år. Jag har meddelat individen fullständigt tydligt att jag aldrig önskar någon som helst kontakt med den, varken på Internet eller IRL. Personen har oönskat tjafsat och bråkat sönder ett antal initiativ jag har varit inblandad i (både på Internet och IRL!). Det har försenat radikal aspergerkamp i Sverige med 8-9 år. Jag tror att beteendet INTE! beror på asperger.

Jag vill också dementera att rdos ”känt” mig i många år. Det som hänt är att jag misslyckats med att hålla personen borta ibland. Jag önskar ingen kontakt med rdos. Inte ens bråk.

Om ni vill diskutera boken ”Radikala perspektiv” uppskattar jag om ni/vi inte gör det i den nidtråd som ”rdos” startat och ”weasley” uppmanat att skriva i. Det går ju starta nya trådar.
TORatANDET

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in