GPS:en i smartphonen har slutat fungera

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-11 21:09:55

Hej!

GPS:en i smartphonen har slutat att fungera.
Givetvis är GPS:en påkopplad i inställningarna, inget strular där.
Jag har installerat GPS Test från Play. Där väljer jag inställningar, sen klickar jag Clear GPS och därefter Update GPS. Allt enligt tips från en kompis. Efter ett tag fungerade GPS:en igen. Men GPS:en har lagt av igen, och det hjälper nu inte att köra GPS Test. GPS Test visar hur många satelliter den hittar, men säger att telefonen använder 0 av dem.

Vad gör jag nu? Jag är beroende av GPS:en, eftersom jag använder både Runkeeper och c:geo. Utan GPS i smartphonen kan jag inte geocacha på egen hand. Runkeeper har varit det som har sporrat mig att ut och jogga, utan Runkeeper blir det inte samma sak. Så fram med alla tips ni har, förutom att skicka in telefonen för service.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav antonius » 2013-11-11 21:12:51

Har du provat starta om den?
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-11 21:17:57

Ska kolla det ...
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-11 21:37:19

Jag har startat om, och startat GPS Test. Telefonen står lutad mot fönstret här i datorrummet. Den har hittat 7 satelliter, 0 används. GPS on har en gul prick bredvid sig, vilket visar att GPS:en inte fungerar. När jag klickar där, kommer jag till inställningarna och det är bock efter GPS-satelliter och Googles platstjänst. Åtkomst till min plats är på.

Vad är fel?

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Julianus » 2013-11-11 23:25:18

Jag kör med en app som heter Waze, den är rätt smidig :) Om du inte har den, ladda ner från Play.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Bombe » 2013-11-11 23:31:10

Om det är en android telefon kan jag berätta att efter vissa uppdateringar stängs ditt nätverk ned .
Då får man starta det manuellt i inställningar .
Bombe
Bannad

Anslöt: 2013-11-10

Inläggav barracuber » 2013-11-11 23:35:06

Har du något som heter A-GPS under dina Lokaliseringstjänster? Alla androidmodeller har inte det, jag hittar inte det på min LG Optimus 4X HD t ex. Så här kan det se ut på vissa modeller:
Bild
A-GPS är annars ganska vanligt på androidmobiler. Att använda ren GPS (satelliter) är det mest exakta sättet (det kräver heller ingen data utan kommuniserar direkt med satelliterna) men det kan ta lång tid (uppåt 15 minuter) att bli exakt lokaliserad. Därför skapades A-GPS som kräver data, använder mobilmaster/3G/4G och ger en snabbare men å andra sidan mycket grövre lokalisering.

Om du har A-GPS, pröva att aktivera enbart det (stäng av vanlig GPS) och se vad som händer. Det blir troligen inte så exakt som du vill.

Du kan även pröva både A-GPS och GPS samtidigt, vilket borde bli exaktare.

I båda fallen ska Googles lokaliseringstjänst vara avstängd.

Tänk på att när du kör enbart GPS stäng av data och Wifi, och när du kör A-GPS måste data eller wifi vara på.

Ren GPS är en hårdvarukomponent och många androidmodeller, även dyra sådana, har skräp-GPS. Jag tror min LG är en sådan. Den är ganska exakt men väldigt instabil. jag har aldrig använt något testapp för att testa GPSen.

Men det är märkligt att detta problem helt plötsligt dyker upp.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-12 0:16:42

Jag måste ha Wifi på för att GPS:en ska kunna fungera. Jag har inget om A-GPS, utan det heter GPS-satelliter. Ska jag inte ha Googles lokaliseringstjänst? Testar detta ...
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2013-11-12 0:19:56

Lilla Gumman skrev:Jag måste ha Wifi på för att GPS:en ska kunna fungera.

Men Wifi kan du ju bara ha hemma, eller hur? :wink:
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-12 0:34:13

barracuber skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag måste ha Wifi på för att GPS:en ska kunna fungera.

Men Wifi kan du ju bara ha hemma, eller hur? :wink:

Självklart. Jag googlade och fick fram att jag skulle bocka i både Wifi och GPS. I själva verket kan jag endera använda GPS eller Wifi för att fastställa min position. Dock har jag upplevt att GPS:en inte fungerar, jag kollar och ser att Wifi inte är aktivt, jag aktiverar Wifi och plötsligen fungerar GPS:en. Men det behöver ju inte vara så för det.

Jag har bockat av Googles platstjänster, då verkar GPS:en fungera.
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in