Göteborgs konsthall
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Göteborgs konsthall
I förrgår var jag på göteborgs konsthall och lyssnade på Rasmus Fleischer när han snackade om ett av konstverken. Sen blev det en diskussion som var intressant men för svår för mig som totalt okunnig inom detta område att delta i. Progression genom negation, Hegel är i farten, historiens slut, Lenins försök att skapa motsatsen till kapitalism blev en kopia av kapitalismen... Vissa drabbas hårdare än andra av intellektet. Häftigt var det i alla fall.
Konstverket var city changes, 20 sidor text på väggen som var och en beskriver en stad. Mellan varje tavla ändras texten ganska lite, ändringarna står med ny färg för varje tavla. Varannan stad är statisk och varannan föränderlig. Sen finns det lite andra skillnader också som gör varje stad unik. Jag hann inte läsa allt så jag tänkte gå dit igen imorgon. Man bör nog läsa flera gånger.
Det fanns också ett videokonstverk som var en cirkulär berättelse med tre videoströmmar, en av dem bestod av text. Texten beskriver någon persons vandring genom övergivna förorter till någon stad. Lite postapokalyptiskt och väldigt mysigt tycker jag.
Konstverket var city changes, 20 sidor text på väggen som var och en beskriver en stad. Mellan varje tavla ändras texten ganska lite, ändringarna står med ny färg för varje tavla. Varannan stad är statisk och varannan föränderlig. Sen finns det lite andra skillnader också som gör varje stad unik. Jag hann inte läsa allt så jag tänkte gå dit igen imorgon. Man bör nog läsa flera gånger.
Det fanns också ett videokonstverk som var en cirkulär berättelse med tre videoströmmar, en av dem bestod av text. Texten beskriver någon persons vandring genom övergivna förorter till någon stad. Lite postapokalyptiskt och väldigt mysigt tycker jag.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:34:05, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30