Googling

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Googling

Inläggav Iridia » 2012-01-21 12:36:50

Ibland tänker google lite för mycket åt en. Det är finfint när man ibland inte vet hur något stavas mer än på ett ungefär. Men när man faktiskt vet, och bara vill ha resutlat som stavas exakt så, då bryr sig inte google utan fortsätter glatt posta samma resultat som man inte ville ha.

Som nu t ex, när jag sökte mer info om ett noise-band jag hittade på Jamendo som heter A.n.K.h., då får jag bara upp en massa jäkla ankh-kors eller firmor som tyker Ankh är coolt att ha i firmanamnet. Punkterna och versalerna skiter google i. Samma när jag sökte dancehallartisten Ce'Cile, där är både apostrofen och versalen avgörande för att inte generera resultat med varenda Cecile på planeten. Citat-tecken hjälper inte. Hur får man google att söka mer exakt?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Re: Googling

Inläggav Miche » 2012-01-21 14:13:52

Skriv det du ska söka inom " ex.vis "A.n.K.h.".
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-01-21 14:22:24

Jag gjorde det. Som jag skrev ovan så hade det ingen som helst effekt, google låtsades inte om punkterna och versalerna i alla fall utan gav mig exakt samma sökresultat.
Iridia

Inläggav barracuber » 2012-01-21 14:29:05

Miche skrev:Skriv det du ska söka inom " ex.vis "A.n.K.h.".

Hjälper det? Även om man sätter inom fnuttar så är ju Google Instant fortfarande aktiverad. Men den är ju bara att testa.

11 saker du inte visste om Google Instant Obs att artikeln är 1,5 år gammal, på den tiden hade tjänsten ännu inte kommit till Sverige.

Google Instant – 7 reflektioner samma sak med en, Sverige hade inte fått det

EDIT: skrev samtidigt med Iridia.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2012-01-21 14:32:48

Iridia skrev:Jag gjorde det.

Ah, missade att du skrev det, sorry!

Testat avancerad sökning (eller barra's tips)?
Miche

Inläggav lasseivägen » 2012-01-21 14:33:53

Om du skriver ankh band i google får du träffar enligt länken här. Borde vara tillräkligt för att sysselsätta dig resten av dagen. :-)Happy
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Iridia » 2012-01-21 14:39:37

OK, tack! Där fanns de faktiskt! :D

Men det är själva principen jag tycker suger. Att man inte kan välja hur exakt ens sökord ska tolkas. Eller kan man det?
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-01-21 16:17:12

Senast redigerad av Parvlon 2012-01-21 16:29:28, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Iridia » 2012-01-21 16:20:43

Tack! Du är sökningskungen!
Iridia

Inläggav Parvlon » 2012-01-21 18:30:15

A.n.k.h ~band ser ut att ge mer relevanta träffar än A.n.k.h band oxå. Gissar att det är punkterna som gör det svårt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Zonkey » 2012-01-23 0:53:50

Google borde vara mer exakt om du skriver vad det är för något du söker. Alltså ett band vars namn är A.n.k.h hittas enklast genom att skriva "A.n.k.h band" osv. Det är rätt komiskt att folk får de här problemen just pga. av sökmotor-leverantörer betalar folk för att manuellt rangordna olika slags träffar.

Kan inte svära på att det första stämmer men är 99% säker, har själv "jobbat" som en "rater" åt både Bing och sökleverantören i frågas kartprogram.
Zonkey

Anslöt: 2011-10-24

Inläggav Miche » 2012-01-23 1:02:47

Google jobbar inte med "raters", de arbetar med delvis hemliga algoritmer som ska ge så relevanta resultat som möjligt.

Om du googlar(!) så går det att hitta en hel del tips om hur man ska överlista algoritmerna för att få högre placering i sökningarna, Google håller själva koll på tipsen om "genvägarna" och försöker göra dem så odugliga som möjligt till förmån för relevanta resultat.
Miche

Inläggav Zonkey » 2012-01-23 1:12:45

Miche skrev:Google jobbar inte med "raters", de arbetar med delvis hemliga algoritmer som ska ge så relevanta resultat som möjligt.

Om du googlar(!) så går det att hitta en hel del tips om hur man ska överlista algoritmerna för att få högre placering i sökningarna, Google håller själva koll på tipsen om "genvägarna" och försöker göra dem så odugliga som möjligt till förmån för relevanta resultat.

Jag är osäker på om du menar raters överhuvudtaget eller bara för "vanliga" sökmotorn men jag vet att de använder det till Google Maps då jag som sagt själv jobbat/r där.

Antog att de också använde raters till vanliga Google då Microsoft gjort det och det finns Map reviewers. My bad. :P
Zonkey

Anslöt: 2011-10-24

Inläggav Miche » 2012-01-23 2:48:45

Zonkey skrev:
Miche skrev:Google jobbar inte med "raters", de arbetar med delvis hemliga algoritmer som ska ge så relevanta resultat som möjligt.

Jag är osäker på om du menar raters överhuvudtaget eller bara för "vanliga" sökmotorn men jag vet att de använder det till Google Maps då jag som sagt själv jobbat/r där.

Jag ska inte svära på det är på det sättet (det låter så jävla illa när man svär ;) )!
Miche

Inläggav Kimmelie » 2012-05-03 20:32:25

Jag lånar den här tråden lite. Nu tror jag nästan det spökar...

Jag har stört mig länge på att man t ex inte kan söka på en exakt fras, liksom att google inte kan skilja på tex Ubuntu och Xubuntu. Jag har många gånger googlat för att ta reda på hur man gör nåt i Xubuntu, och får nästan bara träffar om Ubuntu (som ibland inte alls är relevant!) Jag har suttit och svurit över google många gånger för att den vägrar fatta att jag faktiskt vill söka på det jag skrivit, och inget annat. Och jag vet att jag inte har inbillat mig, och det här har pågått i flera år...

Igår installerade jag AltaVistas sökmotor i Firefox och har gjort en del sökningar med den, och blev glatt överraskad över hur bra sökträffar jag får. Allt det som inte funkat på flera år i Google funkar perfekt. Nyss gjorde jag lite tester, och sökte på samma sökord i Altavista + Google. Och plötsligt kan även Google söka på en exakt fras inom "", och när jag sökte på nåt om Xubuntu, så fick jag hela första sidan med bara träffar om Xubuntu, dvs inte Ubuntu. Bara en liten försiktig fråga om jag menat Ubuntu. (I vanliga fall frågar den inte, bara ändrar så jag måste klicka på att jag faktiskt vill söka på det jag skrivit.) Såna här bra sökträffar har jag inte fått från Google på flera år. (Jag tror det funkade att söka på exakt fras i början, annars skulle jag knappast bytt från Eureka/Altavista...)

Hur kan detta komma sig??? Använder Google Altavistas sökmotor när den är installerad, och bara visar resultaten på sin egen sida?

För att göra det ännu mer spöklikt så provade jag även i Chromium, där jag inte har installerat Altavista, och plötsligt kunde google ge lika bra sökträffar där...

Att sen Altavista ( - Yahoo - Bing, dvs Microsoft...) spionerar lika mycket som Google är ju mindre kul...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zombie » 2012-05-03 20:55:23

Kastar bara in utan att ha läst tråden: jag visste knappt vad Altavista var, och nog fan tycker jag Google har försämrat sin sökfunktion; men Xubuntu och meningar inom citationstecken får jag fortfarande någorlunda sanningsenliga träffar på med Google i både Safari och Firefox. ("Någorlunda" eftersom jag inte kan välja vilken vikt jag vill lägga vid exakta skiljetecken och sådant.)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2012-05-03 21:02:43

Antagligen bygger AltaVista sin sökning på Google så att Google därmed ser dina resultat och därmed kan Google använda de träffar du fått för att hålla reda på vad du egentligen är ute efter, de håller hela tiden på att "förbättra" motorerna för att göra människor mer nöjda (vilket de inte alltid lyckas med).
Miche

Inläggav Manschett » 2012-05-03 21:08:07

Jag brukar skriva ett svar, då brukar jag alltid hamna rätt. Tex om jag vill hamna på Aspergerforum så kan jag tex skriva, "för oss med asperger"

Men ASK förstår jag mig inte på, man blir ofta hänvisad dit men där finns ingen fortsättning.
Manschett
Inaktiv

Anslöt: 2012-05-01

Inläggav plåtmonster » 2012-05-03 21:23:34

Saknar fortfarande boolesk algebra såsom: ( "burk" AND "lock" ) AND NOT "samlare" Vilket skulle möjliggöra betydligt effektivare träffar.

Google Instant verkar dock vara mer inveckling än utveckling.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Manschett » 2012-05-03 21:26:09

För Google är reklam viktigt så det är viktigt att du hamnar på de träffar där de tjänar mest pengar, jag tror det är en del av att sökningar inte funkar lika bra nu som i internets vagga.
Manschett
Inaktiv

Anslöt: 2012-05-01

Inläggav Kimmelie » 2012-05-03 22:00:40

Miche skrev:Antagligen bygger AltaVista sin sökning på Google så att Google därmed ser dina resultat och därmed kan Google använda de träffar du fått för att hålla reda på vad du egentligen är ute efter, de håller hela tiden på att "förbättra" motorerna för att göra människor mer nöjda (vilket de inte alltid lyckas med).

Altavista använder Yahoo!, så då ska väl inte Google kunna se det? (Fast Google ser ju allt... 8)) Rörigt det här med sökmotorer, och hur de hänger ihop. När jag lärde mig surfa på Internet i slutet av 90-talet hette det att Altavista var den bästa sökmotorn, och Eureka, som jag fick lära mig först, använde Altavistas sökmotor. Nu verkar det alltså inte längre vara en egen sökmotor, utan använder Yahoo!. (Adressen ändras från altavista -> yahoo när sökresultaten visas.)
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2012-05-03 22:01:37

Manschett skrev:Men ASK förstår jag mig inte på, man blir ofta hänvisad dit men där finns ingen fortsättning.

Vad är ASK?
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2012-05-03 22:17:06

Hittade en annan intressant sökmotor: Startpage, som användaer googles sökmotor, men samtidigt skyddar en mot googles spionerande. 8)
Kimmelie

Inläggav segdeg » 2012-05-03 22:22:03

Kimmelie skrev:
Manschett skrev:Men ASK förstår jag mig inte på, man blir ofta hänvisad dit men där finns ingen fortsättning.

Vad är ASK?

:arrow: http://askubuntu.com/ :?:
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Återgå till IT-forum

Logga in