Googles sökindex, META-tagg, spindlar m.m.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Googles sökindex, META-tagg, spindlar m.m.

Inläggav barracuber » 2009-09-05 20:04:16

Barracuber (moderator):

Avknoppad diskussion härifrån: Tvivlar du på din aspergerdiagnos?

alfapetsmamma skrev:...
Jag menade inget särskilt, bara att man ska tänka sig för, vilket jag påmindes om. Tycker det är obehagligt att regelrätta trådar och särskilt känsliga såna ligger högst upp i rullgardinen när man söker på Aspergerforum.
...
Men det är inte mycket att göra åt, mer än att beklaga.

Läser just lite material om Google. Det finns sätt att avlägsna saker från Googles sökindex även efter att man hamnat där. Det fungerar lite olika beroende på ifall det är sajter, sidor eller bilder. Om man skulle försöka sig på det för forumet kräver det lite samarbete med folk som kan ändra i META-taggar m.m. i sidorna, mao folk som Liebert och JOR gissar jag.

Men det åtminstone verkar inte helt hopplöst. För mig. Jag är rätt ny på området. Kanske därför jag är så optimistisk... :)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 4 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Parvlon » 2009-09-06 3:50:35

barracuber skrev:@Parvlon

Sökte du på 'aspergerforum' eller 'aspergerforum.se' ?

De verkar ge rätt olika resultat.
Sökt rätt så mycket.
Var tvungen att söka på site:aspergerforum.se tvivel för att se den här tråden bland de första träffarna.

Intervju med Tony Attwood- Aspergerforum.se kom först när jag sökte på aspergerforum.se
HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!- Aspergerforum.se, är bland de första oxå.

Verkar som att google bryr sig om de trådar som är mest besökta b.la, +randomicering, men det ska gå som du säger att ändra om man är ägare på sidan.
Jag såg en värre sak(tycker jag) igår när jag sökte.
Tror bestämt att det var via googlereklam. Stod om "stamcellforskning,autism i Kina". :roll:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav carl » 2009-09-06 4:14:54

Det google går på till största delen är inte besöksvolym, det kan den inte veta direkt. Google går på sökvolym och länkvolym.
De som kommer överst är de som är mest länkade och mest sökta sidorna (de som folk klickar in sig på efter sök på tex aspergers).
Och eftersom aspergerforum inte kanske är med i så många sökningar så kan nog de översta ändras och kastas om när några nya ämnen kommer upp.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2009-09-06 8:29:14

Det som vore det allra bästa om man önsketänker vore ju att få bort alla känsliga sidor. Ickekänsliga kunde ju gott få ligga kvar. Ser bara inte hur man i META taggarna skulle kunna särskilja på känslig kontra ej känslig. Men det kanske går, vad vet jag.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav carl » 2009-09-06 13:16:57

Man kan ju dölja sidor för googles spindel, som det skrevs tidigare, men jag vet inte om man gör det att listningen försvinner??
carl

Anslöt: 2009-07-01

Återgå till IT-forum

Logga in