"Go with the flow!"? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur beslutar du dig för saker?

Jag tänker/analyserar sedan agerar jag.
16
43%
Jag gör vad jag känner är rätt och agerar efter det.
9
24%
Jag beslutar mig aldrig nästan för ngnting för valmöjligheterna är oändliga.
6
16%
Jag vet inte hur jag gör jag bara gör.
4
11%
Jag uppskattar inte insinuationen och vägrar svara.
2
5%

Antal röster : 37

Inläggav mondo beyondo » 2009-03-08 20:13:35

Ja det finns ett inbyggt problem för om man är på ett sätt så kanske man saknar förståelse eller begrepp om det andra sättet att vara...

Jag får ofta höra att jag tänker för mkt. och när jag läser vissa inlägg här inne förstår jag äntligen vad de har menat :) Att istället för att bara känna så tänker man 'för mkt'. Gör ngnting enkelt till komplicerat och inget fel i det om man har all tid och energi i världen.

På en kontaktsite som heter Parship har jag gjort ett personlighetstest och den visade att jag var väldigt extremt förnuftsstyrd i jämförelse med andra. Känsla var ganska litet och intuition nästan obefintligt. Det testet kanske ger en en liten uppfattning om en själv...

Jag är inte den bästa att förklara skillnanden mellan tankestyrd kontra känslostyrd eller om de oftast finns i samverkan. Men kan det vara så att man behöver tid till att tänka innan beslut så är man mer tankestyrd och om man är mer spontan och direkt så går man mer på känsla?
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-08 20:28:47

Det jag blev förvirrad av, var vad "känsla" är. Det som avsågs kanske var att man beslutar större saker på känsla, intuition.

Inte en impuls eller ett behov eller känsla av att behöva ett djur.

Mer att "den här skrivaren känns bra, den tar vi". Har jag fattat rätt då?
Sådana känslor kanske jag har, men jag "ser" alltid mekanismen bakom, det finns tankegångar. Jag får liksom ingen känsla utan att veta var den kommer ifrån när det gäller sådant.
Kanske det har att göra med att jag misstänker att jag har färre undermedvetna processer än andra.

Om jag söker efter vägen till något ställe, så kan jag känna/tänka: "det känns som jag borde svänga här, jag känner igen den där detaljen som står där, och förknippar den med att svänga höger".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2009-03-08 20:30:13

mondo beyondo skrev:Jag är inte den bästa att förklara skillnanden mellan tankestyrd kontra känslostyrd eller om de oftast finns i samverkan. Men kan det vara så att man behöver tid till att tänka innan beslut så är man mer tankestyrd och om man är mer spontan och direkt så går man mer på känsla?

Spontan och tankestyrd - svårt att se hur, men går kanske med intuition?
Spontan och känslostyrd - klassisk schablon.
Eftertänksam och tankestyrd - dito (velpottan typ professor).
Eftertänksam och känslostyrd - går ju också (velpottan typ ombytlig bohem).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-08 20:35:16

Zombie skrev:
mondo beyondo skrev:Jag är inte den bästa att förklara skillnanden mellan tankestyrd kontra känslostyrd eller om de oftast finns i samverkan. Men kan det vara så att man behöver tid till att tänka innan beslut så är man mer tankestyrd och om man är mer spontan och direkt så går man mer på känsla?

Spontan och tankestyrd - svårt att se hur, men går kanske med intuition?
Spontan och känslostyrd - klassisk schablon.
Eftertänksam och tankestyrd - dito (velpottan typ professor).
Eftertänksam och känslostyrd - går ju också (velpottan typ ombytlig bohem).

Det måste väl gå. Man får för sig något, men tänker snabbt igenom. Spontan för sina egna idéer då förstås.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav imperativ » 2009-03-08 23:58:34

Zombie skrev:Spontan och tankestyrd - svårt att se hur, men går kanske med intuition?

Exempel:
Undrar hur den här grejen fungerar. Jag skruvar isär den då, se om jag lär mig nåt.... *många timmar skruva, dona, resonerar, tittar, vrider, skruvar, bänder, analyserar* ... Coolt... men va.. nej. OJ! nu kommer jag aldrig få ihop den igen. Fan. :-)220

Nu är det en sån beror-på-fråga. Men oftast utgår jag hela tiden för vad som är bäst för mig. Det går mycket tanke kring att ta reda på vad som är bäst. Sen om det är "med flödet" eller "mot flödet" reflekterar jag sällan över.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Sam » 2009-03-09 0:29:04

Saknar möjligheten att kryssa i fler alternativ.

Men får väl instämma med det alfapetsmamma skrev:
Jag både analyserar och tänker och vänder på saker och sen så går jag mycket på känsla också. Vet inte om jag gör båda och så vinner ena ena gången och andra andra gången, eller om det är nåt annat ytterligare som vinner.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav lillmupp » 2009-03-09 1:16:15

mondo beyondo skrev:På en kontaktsite som heter Parship har jag gjort ett personlighetstest och den visade att jag var väldigt extremt förnuftsstyrd i jämförelse med andra. Känsla var ganska litet och intuition nästan obefintligt. Det testet kanske ger en en liten uppfattning om en själv...

Har oxo gjort deras "test".
PARSHIP gör gällande "vetenskaplighet".
Uppfattar deras anspråk litet på samma sätt som vissa reklamer för ett par år sedan då "oberoende institut" testat diverse skönhetsprodukter och man ville med dessa anspråk göra gällande att produkten (som reklamen avsåg) skulle vara "bättre" än konkurrenternas och att kunden skulle hysa förtroende för detta. (Harklar mig diskret..)

Med tanke på hur de ansåg (PARSHIP alltså) att jag är funtad så har jag inte så stort förtroende för deras "test".
Dessutom har de en ful marknadsföringsteknik i så måtto att man släpps in "gratis", gör en massa arbete för att bygga sitt nick men för att överhuvudtaget kunna kommunicera med andra på siten måste man teckna minst 3 månaders abbonemang till en kostnad av 1200 SEK.
För mig blir det litet för mycket av "gris i säcken".
Senast redigerad av lillmupp 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
lillmupp

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav DIProgan » 2009-03-09 2:51:44

För mig själv är det bara skadligt att analysera mig på detta sätt. Jag har ingen önskan om att bli mer analytisk. Det är en krycka, något som hindrar mig från att vara den jag är.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 18:24:28, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav rdos » 2009-03-09 8:47:07

Bror Duktig skrev:Kanske det har att göra med att jag misstänker att jag har färre undermedvetna processer än andra.

Det tror inte jag. Snarare att du har fler avstängda undermedvetna processer än andra. Den slags intuition som inte funkar (= är kompatibel) med NTs tenderar ju att bli avstängd för att inte skapa en massa problem. Att häva dessa avstängningar är en del av att bli sig själv igen. Därför tror jag att om man har många undermedvetna processer och blivit mer känslostyrd / litar på sin egen intuition, så är man på god väg att återerövra sitt sanna jag.

DIProgan skrev:För mig själv är det bara skadligt att analysera mig på detta sätt. Jag har ingen önskan om att bli mer analytisk. Det är en krycka, något som hindrar mig från att vara den jag är.

Det tror jag oxå. Att man analyserar för mycket är ett tecken på att man anpassat sig för mycket till omgivningen.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in