"Givebox" - en slags gåvo/bytesbox
2 inlägg
• Sida 1 av 1
TV4 skrev:I en "givebox" kan du lämna saker du inte längre vill ha - och ta med dig något du inte tror dig kunna vara utan. Lelle Modig rapporterar direkt från Observatorielunden i Stockholm där Christel Westerberg uppfört Sveriges kanske första givebox.
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/by ... ox-2357617
Låter praktiskt. Läser i DN:
"Giveboxen föddes i Berlin. Nu har den kommit till Stockholm och Vasastan.
- Det borde finnas minst en givebox i varje stadsdel, säger initiativtagaren Christel Westerberg."
Hon är 18 år och har gjort den som examensarbete, inspirerad av vad hon såg under en resa i Tyskland..
"Vid kanten av Observatorielunden står något som liknar en telefonkiosk men är fylld av kläder, böcker, dvs, prylar ... Saker som är för fina för grovsoprum men inte får plats i trångbodda Vasastadshem."
"-Det är ett sätt att visa att det går att minska konsumtionen av miljöskäl som är nödvändigt, det skulle behövas minst en i varje stadsdel, säger [Christel]
En risk kan ju vara att folk slänger vad som helst, även sopor, i giveboxen. En annan att själva boxen skräpar ned.
"På trafikkontoret är man inte riktigt lika glad över initiativet. Man är rädd för att det ska dyka upp tusentals giveboxar i stadsdelarna.
---
Det här är ett problem som kommer allt mer, det gäller även food trucks och andra saker. Alla vill ha del av den offentliga miljön. Vi vill ha en levande stad men inte saker som förfular eller stör, säger Mats Freij." (DN Sthlm 2013-05-15 "Tysk trend har hittat till Stockholm")
http://www.folkuniversitetet.se/Global/ ... anguage=sv
Det kanske är bäst att fortsätta skänka sådant till Myrorna, Bikupan etc. Men det är väl jobbigare än att stoppa det i en box nära hemmet.
Superbra! Själv får jag i perioder driver med kosttillskott, nåja inte kopiöst mycket. Brukar lägga det jag inte har planer på att använda själv eller som jag inte hinner ta innan utgångsdatumet på gymmet. Tycker jag borde få en egen givebox där även om de själva givetvis säljer tillskott så det lär inte hända!
Gillar sådana här initiativ, tycker det är roligt.
Gillar sådana här initiativ, tycker det är roligt.