Gated community för folk med Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav antonius » 2015-04-28 9:41:18

Jaha nu är det på tapeten igen med grindsamhället, diskuterades idag på p3. Är det selektiva den enda lösningen för att slippa ständiga konfrontationer mellan folk som inte tål varann? Eller skapar det bara fler problem?

Kan man tänka sig att det inte bara är rika som har det, utan även gated community för HBTQ, handikappade eller kanske för folk med Asperger...? :-)063

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grindsamh%C3%A4lle

Moderator Sjuckert: Korrigerade rubriken.
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Gated community för folk med Asberg?

Inläggav plåtmonster » 2015-04-28 10:25:10

Det riskerar dessvärre att balkanisera hela samhället.

Vad gör man om man är en fattig HBQT person med Asperger? ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav antonius » 2015-04-28 11:24:56

plåtmonster skrev:Det riskerar dessvärre att balkanisera hela samhället.

Vad gör man om man är en fattig HBQT person med Asperger? ;)

Ingen aning, det kanske går att söka bidrag för det så småningom, samhället kanske föredrar att olika "freaks" i deras ögon bor tillsammans, samtidigt slipper vi då trakasseras från alla fördomsfulla NT:typer... :-)063
antonius

Inläggav Huggorm » 2015-04-28 11:58:02

Jag tror inte aspergare kommer skapa några gated communities, de flesta har inte de pengar som krävs. Däremot kommer vi nog få se allt flera vanliga sådana ute i landet, i takt med att brottsligheten ökar och polisen står handfallen.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav kiddie » 2015-04-28 12:55:12

Har själv ingen lust att bo i bur.

Det har funnits sådana statsdelar i USA där det funnits pedofiler och mördare. Man slipper kanske småkriminella men de farligare kan hur lätt som helst bo därinne. Falsk trygghet.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Huggorm » 2015-04-28 16:03:18

kiddie skrev:Har själv ingen lust att bo i bur.

Det har funnits sådana statsdelar i USA där det funnits pedofiler och mördare. Man slipper kanske småkriminella men de farligare kan hur lätt som helst bo därinne. Falsk trygghet.
Åtminstone i vissa delstater måste ju sexbrottslingar berätta för sina grannar vad de blivit dömda för så jag tror de får svårt att bo i en gated community där alla vet om det.
Huggorm

Inläggav Maggi » 2015-04-28 16:56:39

Dessutom kan man aldrig skydda sig helt säkert nånstans! Men om jag får välja mellan brottstätt område och gated k så är det ju inte så svårt.
Sorgligt att trygga Sverige blir alltmer otryggt!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav antonius » 2015-04-28 20:36:20

Maggi skrev:Dessutom kan man aldrig skydda sig helt säkert nånstans! Men om jag får välja mellan brottstätt område och gated k så är det ju inte så svårt.

Ja, speciellt om ett av skälen skulle kunna vara, att få leva ifred och slippa den typen av stalkning och vuxenmobbing som grasserar numera, intolerans har blivit ngt av en till parameter på önskelistan för många, att få slippa och är man stadd vid kassa och kan tänka sig att leva i en "skyddad zon" som ett community innebär så varför inte..? :-)063
antonius

Inläggav Maggi » 2015-04-28 20:48:35

antonius skrev:
Maggi skrev:Dessutom kan man aldrig skydda sig helt säkert nånstans! Men om jag får välja mellan brottstätt område och gated k så är det ju inte så svårt.

Ja, speciellt om ett av skälen skulle kunna vara, att få leva ifred och slippa den typen av stalkning och vuxenmobbing som grasserar numera, intolerans har blivit ngt av en till parameter på önskelistan för många, att få slippa och är man stadd vid kassa och kan tänka sig att leva i en "skyddad zon" som ett community innebär så varför inte..? :-)063

nja, jag tänker mera på framtiden, som kanske inte är så lugn som vi har det nu. Om våldet eskalerar så kommer ju gatedkommunity bli vanligare och då väljer man ju det om man skulle ha möjlighet.
Men jag har en rätt dyster bild av framtidens Sverige som förhoppningsvis inte stämmer!
Maggi

Inläggav plåtmonster » 2015-04-28 20:54:49

antonius skrev:slippa den typen av stalkning och vuxenmobbing som grasserar numera

Varifrån upplever du denna?

@Maggi, I stort sett har vi en liknande situation nu där vissa bor i höga flerfamiljshus och andra bor i villor, oftast på andra sidan en (järn)väg, älv, centrum eller liknande som avdelar områdena. Det som skiljer folken åt är i stort sett vilka som man få banklån.
plåtmonster

Inläggav antonius » 2015-04-28 21:01:02

plåtmonster skrev:Varifrån upplever du denna?

Ja det är kanske inget nytt att folk med udda intressen, hudfärg eller bara är äldre osv, helt enkelt har en otryggare vardag än när jag var barn t ex.

Bara här där jag bor i Norrland, säljs larm och andra skyddsprodukter i sådan grad så det ofta blir slut och måste beställas, folk verkar misstänktsamma mot allt främmande och har en rädsla jag inte sett tidigare... :-)063
antonius

Inläggav Huggorm » 2015-04-28 21:06:34

plåtmonster skrev:@Maggi, I stort sett har vi en liknande situation nu där vissa bor i höga flerfamiljshus och andra bor i villor, oftast på andra sidan en (järn)väg, älv, centrum eller liknande som avdelar områdena. Det som skiljer folken åt är i stort sett vilka som man få banklån.
Det är sant. Och på landsbygden finns ofta grannsamverkan och medborgargarden som vaktar sitt område.
Huggorm

Inläggav Huggorm » 2015-04-28 21:08:04

antonius skrev:Bara här där jag bor i Norrland, säljs larm och andra skyddsprodukter i sådan grad så det ofta blir slut och måste beställas, folk verkar misstänktsamma mot allt främmande och har en rädsla jag inte sett tidigare... :-)063
Inte konstigt när det blivit så vanligt med inbrott. Jag har själv haft det och alla mina grannar och vem man än frågar så känner de någon som haft inbrott. Det gamla, trygga, Sverige finns inte längre.
Huggorm

Inläggav Maggi » 2015-04-28 21:10:04

Huggorm skrev:
plåtmonster skrev:@Maggi, I stort sett har vi en liknande situation nu där vissa bor i höga flerfamiljshus och andra bor i villor, oftast på andra sidan en (järn)väg, älv, centrum eller liknande som avdelar områdena. Det som skiljer folken åt är i stort sett vilka som man få banklån.
Det är sant. Och på landsbygden finns ofta grannsamverkan och medborgargarden som vaktar sitt område.

instämmer
Maggi

Inläggav plåtmonster » 2015-04-28 21:10:35

antonius skrev:Bara här där jag bor i Norrland, säljs larm och andra skyddsprodukter i sådan grad så det ofta blir slut och måste beställas, folk verkar misstänktsamma mot allt främmande och har en rädsla jag inte sett tidigare... :-)063

Kanske för att polisen har dragits in och ligor numera har fritt spelrum?

Huggorm skrev:Det gamla, trygga, Sverige finns inte längre.

Det finns nog flera möjliga skäl till det. Men några kan sökas i EU:s schengenunion, neddragning av polisresurser speciellt i glesbyggd och att man släpper in element som ägnar sig i högre grad åt brottslighet.
plåtmonster

Inläggav Pikachu » 2015-04-28 21:57:06

@plåtmonster

:-)049 Väl skrivet.
Pikachu
Bannad

Anslöt: 2009-06-14

Inläggav Wine » 2015-04-28 22:20:13

Huggorm skrev:
Inte konstigt när det blivit så vanligt med inbrott. Jag har själv haft det och alla mina grannar och vem man än frågar så känner de någon som haft inbrott. Det gamla, trygga, Sverige finns inte längre.

Finns det någonstans i Sverige där man fortfarande kan lämna bilen eller hemmet olåst utan att känna sig otrygg och riskera inbrott? Där jag bor har det på senare tid skett en del inbrott nattetid i hem där man slarvat med att låsa ytterdörren.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Gated community för folk med Asperger?

Inläggav tahlia » 2015-04-28 22:30:31

Jag kan lätt glömma att låsa dörren. Finns inte en tjuv som har åtminstone någon hjärncell kvar som frivilligt kliver in till en schäfer och en amstaff. Här ute går de in i sommarstugor och inget annat - de flesta här ute har hund. Har visserligen bara varit en enda sådan "våg" här ute på de senaste 25 åren.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Wine » 2015-04-28 22:32:14

tahlia skrev:Jag kan lätt glömma att låsa dörren. Finns inte en tjuv som har åtminstone någon hjärncell kvar som frivilligt kliver in till en schäfer och en amstaff. Här ute går de in i sommarstugor och inget annat - de flesta här ute har hund. Har visserligen bara varit en enda sådan "våg" här ute på de senaste 25 åren.

Har du skaffat dessa typer av hundar eller raser för att du känner dig otrygg eller av något annat skäl?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav tahlia » 2015-04-28 22:39:10

Wine skrev:Har du skaffat dessa typer av hundar eller raser för att du känner dig otrygg eller av något annat skäl?

Född och uppvuxen med schäfrar. Tillbringade mycket tid på brukshundsklubben under uppväxten då vi tränade dem och tävlade lydnad med några av dem.
Just de här två hamnar i kategorin "annat skäl". Schäfern var mina föräldrars. När jag tog över huset stannade han med mig då han vantrivs i lägenhet. Amstaffen var min brors men det visade sig att han krävde mer motion än vad min brors trasiga rygg klarade av så då fick vovven ett nytt hem hos mig så brorsan kan träffa honom närhelst han vill.
tahlia

Inläggav Huggorm » 2015-04-28 22:44:07

Min närmaste granne har en schäfer och en annan som ser ut som en schäfer men kraftigare bygd och han har haft inbrott i alla fall, minst en gång men jag tror det hände igen sedan. Andra grannar har en mindre hund men varken den eller de själva märkte när tjuvar bröt sig in i en förrådsbyggnad och stal en fyrhjuling.
Huggorm

Inläggav tahlia » 2015-04-28 22:46:08

Som tur är varnar mina direkt. De skrämde väck Jehovas vittnen innan de ens hann ringa på dörrklockan. :D
tahlia

Inläggav Huggorm » 2015-04-28 22:48:38

tahlia skrev:Som tur är varnar mina direkt. De skrämde väck Jehovas vittnen innan de ens hann ringa på dörrklockan. :D
Dom har faktiskt varit på besök hos mig också, trots att bor mitt ute i skogen. Men åtminstone dessa två var trevliga och inte påstridiga så det löste sig utan vilda bestar
Huggorm

Inläggav Zima33 » 2015-04-28 23:22:39

Här varnar Polisen för inbrott med låsslungor. Jag har ingen kåpa till mitt lås så jag låser alltid överlåset när jag går hemifrån och på natten.

Låsslunga:
http://www.youtube.com/watch?v=HB7nHJRjfYc
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in