Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Inläggav lollo_testar » 2010-11-22 17:25:47

Hej vad är risken med det?
för och nackdelar?

blir man lätt offer eller utsatt?


eller dokumentär på tv... som han surfarn till exempel... han har väl fått en stämpel på sig...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Sheyen » 2010-11-22 17:30:06

Varför vill du gå ut offentligt med din diagnos?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav AlfaGeek » 2010-11-22 17:30:59

Hej

Jag är själv livrädd för vad det kommer göra för min del om jag är helt öppen, jag har berättat för en del och det är fler som drar sig från mig då dom får reda på diagnosen än att man hade varit tyst, jag vet även att en del som har bloggat om det har varit utsatta för många människors oförstånd då det har skrivits om asperger i samband med morden som varit samt skjutningarna som varit i Malmö, det är 3 specifika fall jag tänker på då det nämnts och en del har som sagt vittnat om hat och och arga kommentarer osv.

Jag skulle personligen dra mig för att gå ut med det offentligt, men det är jag det och jag litar INTE på folk som INTE har Aspie :D
AlfaGeek
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 17:35:30

Jag har en blogg, eller hade (jag uppdaterar den ju näst intill aldrig), där jag anonymt talar om att jag har begärt en utredning. Personligen skulle jag aldrig vilja möta de eventuella konsekvenserna det kan innebära att gå ut med det offentligt.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Zombie » 2010-11-22 17:39:26

En del synpunkter finns säkert under Hur öppen skall man vara med sin diagnos? här:
http://www.aspergerforum.se/metatrad-hi ... 13281.html

Annars får man väl avväga mellan chansen att ju fler av oss som går ut, desto mer korrekt och nyanserad blid lär andra kunna få av oss och desto fler chanser kanske man får att förklara för den som vill höra och lära, och risken att man kan få betala ett högt personligt pris om man drabbas av fördomar från folk som inte vill höra och lära i ens privatliv eller (försök till) plugg och arbetsliv.

Sedan hänger det väl på hur robust man känner sig, på att ta det försiktigt om man misstänker att man kan vara impulsiv eller gränslös, kanske ta det försiktigt överhuvudtaget eftersom man alltid kan gå ut senare men aldrig gå in igen om man väl har gått ut.

De som har bloggar vet förstås mer än jag om det, men vad få människor i något sammanhang brukar inse är i hur enormt hög grad sådant här brukar bero på hurdan man är som person, var man rör sig och rena tillfälligheter.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Inläggav ufo » 2010-11-22 17:42:15

Jag är visserligen öppen med diagnos.
Men noga att min person inte skall kopplas till mina nick på nätet.
Jag vet att handläggare på FK och soc av nyfikenhet scannar av nätet.

Sedan har det förekommit fall där aspies har blivit förföljda av psykopater.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 17:43:38

ufo skrev:Jag vet att handläggare på FK och soc av nyfikenhet scannar av nätet.

Kan du styrka det på något vis? Får de ens göra så utan att bryta mot lagen?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Inläggav ufo » 2010-11-22 17:48:18

prodge64 skrev:
ufo skrev:Jag vet att handläggare på FK och soc av nyfikenhet scannar av nätet.

Kan du styrka det på något vis? Får de ens göra så utan att bryta mot lagen?
http://gnuheter.com/creeper/name/F%C3%B6rs%C3%A4kringskassan
Socialens handläggare ligger ofta under kommuner och inte lika lätt att peka på.
Tror knappast det bryter mot några lagar med tanke på hur samhället ser på Ipred och FRA.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 17:51:56

Ok, då känner jag mig rätt lugn ändå. Jag tolkade det direkt som att dom i princip spionerar på folk, men efter att ha kollat länken så känns det inte lika farligt. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav ufo » 2010-11-22 18:00:38

prodge64 skrev:Ok, då känner jag mig rätt lugn ändå. Jag tolkade det direkt som att dom i princip spionerar på folk, men efter att ha kollat länken så känns det inte lika farligt. :)
Nä det spionerar inte i bemärkelsen uppför en mapp om våra nätaktiviteter.
Men det är viktigt att tänka på om man blir beroende av sjukpeng/socbidrag eller likn att handläggaren börjar söka. Och det du skrivit på nätet blir en del av underlaget.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 18:39:22

Hmm, synd att man inte kan editera sina egna poster om de är över en kvart gamla då, jag skulle inte vilja ha mitt namn kvar där...
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav ufo » 2010-11-22 18:40:32

prodge64 skrev:Hmm, synd att man inte kan editera sina egna poster om de är över en kvart gamla då, jag skulle inte vilja ha mitt namn kvar där...
Anmäl ditt eget inlägg o be dem censurera namnet
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 18:43:20

Tack! Så får det bli.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Arkimedes » 2010-11-22 18:44:00

Om du vill blogga för att skriva av dig kan du väl göra det anonymt och bara ge adressen till dem du litar på.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Jeula » 2010-11-22 20:22:11

Min blogg är anonym med påhittade namn :)
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Re: Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-22 20:27:30

ufo skrev:Jag är visserligen öppen med diagnos.
Men noga att min person inte skall kopplas till mina nick på nätet.
Jag vet att handläggare på FK och soc av nyfikenhet scannar av nätet.

Sedan har det förekommit fall där aspies har blivit förföljda av psykopater.

Japp, jag har haft problem med att FK och kommun har checkat mina hemsidor och frågat frågor om dem, samt tydligt visat att de använder vad jag skriver emot mig. Även sådant jag skrev för flera år sedan, användes som skäl att avslå en LSS-grej. De stödde sig mot att jag minsann var sååå aktiv med alla dessa saker samtidigt (intressen jag hade ETT och ETT, många år tidigare).

Kan vara bra att vara anonym, eller mycket noga med hur man formulerar sig, alltid tänka att FK och kommun kommer att läsa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 20:34:31

Bror Duktig skrev:
ufo skrev:Jag är visserligen öppen med diagnos.
Men noga att min person inte skall kopplas till mina nick på nätet.
Jag vet att handläggare på FK och soc av nyfikenhet scannar av nätet.

Sedan har det förekommit fall där aspies har blivit förföljda av psykopater.

Japp, jag har haft problem med att FK och kommun har checkat mina hemsidor och frågat frågor om dem, samt tydligt visat att de använder vad jag skriver emot mig. Även sådant jag skrev för flera år sedan, användes som skäl att avslå en LSS-grej. De stödde sig mot att jag minsann var sååå aktiv med alla dessa saker samtidigt (intressen jag hade ETT och ETT, många år tidigare).

Kan vara bra att vara anonym, eller mycket noga med hur man formulerar sig, alltid tänka att FK och kommun kommer att läsa.


Fy fan säger jag bara. Vissa personer, myndigheter eller ej, kan man ju inte ha att göra med överhuvudtaget. För de vet fanimej alltid bäst och ojar sig ofta över hur personen dom pratar med tycker det är så svårt att få "tummen ur röven". För det är ju det enda som behövs, enligt dom. I själva verket ser de ju aldrig förbi sin egna röv... Jag har också råkat ut för några riktigt otäcka myndighetspersoner, men det var lyckligtvis många år sen sist.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav PiercedNymphaea » 2010-11-22 23:30:36

Jag har en blogg om mitt liv med Asperger, Adhd och GAD. Jag har den dels för att jag gillar att skriva men mest för att öka förståelse för NTfolk.
Jag har fått bra respons på den och flera har känt att dom förstår en familjemedlem bättre t.ex.
PiercedNymphaea
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Göteborg

Inläggav snuttedrutt » 2010-11-22 23:44:18

Det var ju ett lustigt sammanträffande att denna tråd dök upp idag, för igår började jag ju ha min bloggadress som signatur. Denna tråd gav ju en intressant fundering till om det är bra eller inte att koppla ihop den med denna hemsida och sin diagnos.

För mig är det inte så farligt tror jag eftersom jag inte skriver om mig själv och min diagnos på bloggen, utan istället använder mina kognitiva förmågor till att försöka göra världen till en bättre plats att leva i.
Jag försöker få ut bloggen till så många som möjligt och hoppas att någon där ute ser världen på samma sätt som jag gör.
snuttedrutt
Får inte posta
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-06-10

Re: Gå ut offentligt med att man har en diagnos, typ blogg?

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-23 21:47:59

Bror Duktig skrev:
ufo skrev:Jag är visserligen öppen med diagnos.
Men noga att min person inte skall kopplas till mina nick på nätet.
Jag vet att handläggare på FK och soc av nyfikenhet scannar av nätet.

Sedan har det förekommit fall där aspies har blivit förföljda av psykopater.

Japp, jag har haft problem med att FK och kommun har checkat mina hemsidor och frågat frågor om dem, samt tydligt visat att de använder vad jag skriver emot mig. Även sådant jag skrev för flera år sedan, användes som skäl att avslå en LSS-grej. De stödde sig mot att jag minsann var sååå aktiv med alla dessa saker samtidigt (intressen jag hade ETT och ETT, många år tidigare).

Kan vara bra att vara anonym, eller mycket noga med hur man formulerar sig, alltid tänka att FK och kommun kommer att läsa.


Det låter ju helt snett, och hade låtit helt snett även om du faktiskt hade ägnat dig åt allt på en gång nyligen. Att man ägnar sig åt en eller ett par saker väldigt intensivt, pressar sig till att jobba heltid och grejar med en massa saker samtidigt för att göra någonting konstruktivt fast man egentligen inte orkar med ens en av dessa saker speciellt länge låter väl som den klassiska aspie-vägen rakt in i den berömda väggen?

Jag kan också låta som en superkvinna om jag räknar upp allt jag ägnar mig åt, men det säger ingenting om mina verkliga insatser, min arbetsförmåga eller mitt behov av stöd. Usch. :evil:
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in