Fyra veckors förkylning och det går inte över…
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Fyra veckors förkylning och det går inte över…
Har haft en segdragen förkylning som inte vill gå över. Den började strax innan jag skulle utomlands, 16 timmars flygresa dit och 17 timmar hem, vistades i hög luftfuktighet under resan och luftkonditionerade rum, kontrasten var enorm.
Hostade under hela vistelsen, under sista kvällen blev jag dålig i magen och hade problem med det under första veckan hemma, var borta från jobbet under torsdagen och fredagen efter att jag fått feber under onsdagskvällen. Att jag hostade tänkte jag inte så mycket på då, jag tänkte att det är nog bara rethosta. Jag söker hjälp hos läkare för magen, det visar sig att jag åtminstone inte hade salmonella.
Under tisdagen veckan därpå så har jag svårt att andas, jag har ingen kondition alls och hostan låter illa, dessutom får jag blodsmak i munnen. Jag söker hjälp hos läkare och får Kåvepenin och Acetylcystein utskrivet.
Jag tycker att jag känner mig bättre och äter pencillinkuren. Jag slutade med den i tisdags. I fredags vaknar jag och mår inte bra, jag har smärtor i magen och när jag hostar så kräks jag, jag kräks tills det bara kommer upp galla.
Jag försöker att dricka lite Resorb och Acetylcystein och äta en macka, men det slutar med att jag bara kräks upp allt igen. Jag söker hjälp på vårdcentralen. De är väldigt schyssta mot mig, jag är helt väck och vet knappt åt vilket håll jag ska gå åt, men de tog verkligen hand om mig.
Mina lungor såg bra ut på röntgen och de tog en massa prover på mig, som jag väntar svar på. Men jag fick inget utskrivet för hostan, jag hade gett vad som helst för att kunna få sova en natt utan att hosta.
Idag fick jag under söndagskvällen öroninflamation, så jag antar att jag behöver ett nytt besök på Vårdcentralen.
Jag vet inte ett skit om läkemedel när det kommer till den somatiska vården. Jag vet att Kåvepenin är den vanligaste sorten av pencillin som skrivs ut, att det är ganska svagt och förmodligen inte det bästa som går att uppbringa. Acetylcystein verkar helt värdelöst.
Jag börjar i alla fall bli väldigt trött på att hosta…
Hostade under hela vistelsen, under sista kvällen blev jag dålig i magen och hade problem med det under första veckan hemma, var borta från jobbet under torsdagen och fredagen efter att jag fått feber under onsdagskvällen. Att jag hostade tänkte jag inte så mycket på då, jag tänkte att det är nog bara rethosta. Jag söker hjälp hos läkare för magen, det visar sig att jag åtminstone inte hade salmonella.
Under tisdagen veckan därpå så har jag svårt att andas, jag har ingen kondition alls och hostan låter illa, dessutom får jag blodsmak i munnen. Jag söker hjälp hos läkare och får Kåvepenin och Acetylcystein utskrivet.
Jag tycker att jag känner mig bättre och äter pencillinkuren. Jag slutade med den i tisdags. I fredags vaknar jag och mår inte bra, jag har smärtor i magen och när jag hostar så kräks jag, jag kräks tills det bara kommer upp galla.
Jag försöker att dricka lite Resorb och Acetylcystein och äta en macka, men det slutar med att jag bara kräks upp allt igen. Jag söker hjälp på vårdcentralen. De är väldigt schyssta mot mig, jag är helt väck och vet knappt åt vilket håll jag ska gå åt, men de tog verkligen hand om mig.
Mina lungor såg bra ut på röntgen och de tog en massa prover på mig, som jag väntar svar på. Men jag fick inget utskrivet för hostan, jag hade gett vad som helst för att kunna få sova en natt utan att hosta.
Idag fick jag under söndagskvällen öroninflamation, så jag antar att jag behöver ett nytt besök på Vårdcentralen.
Jag vet inte ett skit om läkemedel när det kommer till den somatiska vården. Jag vet att Kåvepenin är den vanligaste sorten av pencillin som skrivs ut, att det är ganska svagt och förmodligen inte det bästa som går att uppbringa. Acetylcystein verkar helt värdelöst.
Jag börjar i alla fall bli väldigt trött på att hosta…
Re: Fyra veckors förkylning och det går inte över…
har du ätit kåvepenin tidigare?
jag är jättekänslig mot det och en del annan antibiotika och fick magsmärtor, nästan som kramper då jag åt det. vet att man kan få kräkningar också, så det är kanske värt att fundera på om du utöver din övriga sjukdom kanske är känslig för antibiotika också?
vilken sort man får beror juh (förhoppningsvis...) på vilken bakterie man drabbats av, har de hittat något på tester/odlingar?
jag känner inte till acetylcystein, men det enda som riktigt funkar på mig när jag har hosta (har spår av astma som gärna dyker upp då jag är sjuk och ger riktigt vidrig, djup hosta) är cocillana. det är en riktig "rajraj"-medicin som man oftast får ta till natten bara, men den är vansinnigt effektiv!
det låter verkligen inte roligt och jag hoppas att du frisknar till snart.
jag är jättekänslig mot det och en del annan antibiotika och fick magsmärtor, nästan som kramper då jag åt det. vet att man kan få kräkningar också, så det är kanske värt att fundera på om du utöver din övriga sjukdom kanske är känslig för antibiotika också?
vilken sort man får beror juh (förhoppningsvis...) på vilken bakterie man drabbats av, har de hittat något på tester/odlingar?
jag känner inte till acetylcystein, men det enda som riktigt funkar på mig när jag har hosta (har spår av astma som gärna dyker upp då jag är sjuk och ger riktigt vidrig, djup hosta) är cocillana. det är en riktig "rajraj"-medicin som man oftast får ta till natten bara, men den är vansinnigt effektiv!
det låter verkligen inte roligt och jag hoppas att du frisknar till snart.
- LostInAForest
- Anslöt: 2011-07-15
höpps! upptäckte vid en till genomläsning att du fått magsmärtor och kräkningar först några dagar efter avslutad kur. vore du känslig för kåvepenin hade det nog visat sig tidigare. så kan det gå när man läser lite slarvigt, ber om ursäkt!
- LostInAForest
Att man hostar är väl i regel för att det finns skit som ska ut, eller inte in. Samma med att du spyr ut maten, låter som att din kropp är fullt sysselsatt med en infektion. Det bör vara dumt att dämpa hostsymptomet bara för att det är jobbigt, men man tycker att evolutionen kunde gjort det lite roligare att vara sjuk.
Jag tror inte det var Kåvepenin som jag blev dålig av, men jag ska ändå ta upp det när jag besöker VC imorgon.
Du kan få rethosta också av att du hostat för mycket. Jag försökte få Cocillana utskrivet i fredags, men läkaren ville inte skriva ut det. Eftersom jag var helt väck så förstår jag i.o.f.s. det…
Du kan få rethosta också av att du hostat för mycket. Jag försökte få Cocillana utskrivet i fredags, men läkaren ville inte skriva ut det. Eftersom jag var helt väck så förstår jag i.o.f.s. det…
Hur är det med öronen nu då?
Tog de prover innan de skrev ut penicillin? Kan ju vara ett virus och då är penicillinet i onödan.
Jag åkte på nåt förra månaden, var sjuk i flera veckor och är fortfarande trött efter det.
Tog de prover innan de skrev ut penicillin? Kan ju vara ett virus och då är penicillinet i onödan.
Jag åkte på nåt förra månaden, var sjuk i flera veckor och är fortfarande trött efter det.
Begär att de tar blodprov och testat vad du kan ha drabbats av, Kåvepenin hjälper mot många bakterier, men inte alla, och är det virus är det bara att vänta ut.
Jag brukar köra med vitlökskurer, tron på det och förhoppningsvis lite antibakteriellt hjälper mig när jag mår ungefär som du (jag gör helst en stark Tzatziki, en burk Grekisk Yoghurt, tar ut ca 1-2 dl först, fyller upp med riven gurka, lite salt, kanske lite peppar och ett antal pressade vitlöksklyftor och rör runt, det smakar inte så starkt första dagen, men dag två kan det bli rejält sting i vitlöken, serveras gärna till mat eller som pålägg på macka).
Jag brukar köra med vitlökskurer, tron på det och förhoppningsvis lite antibakteriellt hjälper mig när jag mår ungefär som du (jag gör helst en stark Tzatziki, en burk Grekisk Yoghurt, tar ut ca 1-2 dl först, fyller upp med riven gurka, lite salt, kanske lite peppar och ett antal pressade vitlöksklyftor och rör runt, det smakar inte så starkt första dagen, men dag två kan det bli rejält sting i vitlöken, serveras gärna till mat eller som pålägg på macka).
De tog en sänka innan jag fick Kåvepenin utskrivet. Det bildas bakterier i slemmet i lungorna och jag hade väldigt mycket slem där. Trevligt värre… Men jag tror att det var för klent penicillin. Jag kan ju åkt på ett virus som gjort mig sjuk på nytt efter det, och mot virus hjälper ju inte penicillin. De tog tester på mig i fredags, har inte fått svar på dem ännu. De röntgade lungorna också, men de såg bra ut tyckte de.
Det var mest att jag var i uselt skick som gjorde att de ville lägga in mig på Östra, men det ville inte jag. Men jag ska ringa dem imorgon angående att jag har fått öroninflamation.
Det var mest att jag var i uselt skick som gjorde att de ville lägga in mig på Östra, men det ville inte jag. Men jag ska ringa dem imorgon angående att jag har fått öroninflamation.
Jag har smärta i vänster öra och alla ljud hörs dovt. Vilket förmodligen innebär att vätska samlats bakom trumhinnan.
Men jag har gått ned flera kg i vikt under de här veckorna… Alltid något.
Men jag har gått ned flera kg i vikt under de här veckorna… Alltid något.
Dela en lök och tejpa fast ena halvan över örat med kirurgtejp, det brukar hjälpa mot öroninflammation.
Låter som influensa. Hosta + magbesvär. Såna virus hjälper inte kåvepenin mot, plus att de allergiska reaktioner en del kan få av kåvepenin är riktigt, hmmmm, "roliga".
Öroninflammation brukar väl dock vara baciller. Antagligen hade du virus, tog antobiotika, massa av dina fina snälla bakterier dödde och sen kom onda basilusker istället.
Varm dryck och cocillana rekommenderas. Hostar du FÖR mkt kan du hosta sönder både muskler och revben. Icke kul!
Hoppas din medicinlangare kommer fram till samma sak som jag för då kan jag fnissa i mjugg och tänka "vad var det jag sa"... ;-D
Öroninflammation brukar väl dock vara baciller. Antagligen hade du virus, tog antobiotika, massa av dina fina snälla bakterier dödde och sen kom onda basilusker istället.
Varm dryck och cocillana rekommenderas. Hostar du FÖR mkt kan du hosta sönder både muskler och revben. Icke kul!
Hoppas din medicinlangare kommer fram till samma sak som jag för då kan jag fnissa i mjugg och tänka "vad var det jag sa"... ;-D
Mot besvärliga öron och även inflamerade bihålot, brukar jag använda näsdroppar, sådana i dos på små plast plastpipeter. Tas med huvudet lutat bakåt i liggande ställning. Dropparna rinner ner mot örontrumpet och ingången till bihålorna. Betydligt effektivare än nässpray.
Funkar i alla fall mot bihåleinflammation, senast när jag slarvade med dropparna, trots att jag kände vad som var på gång. Då blev jag tvungen att ta penicillin, med följd att magen gjorde revolt i några dagar efter kuren.
Magen brukar kunna bli tämligen utrensad på bra bakterier efter en penicillinkur, brukar ordna till sig efter ett par dagar, när dom bra bakterierna hunnit återetablera sig.
Funkar i alla fall mot bihåleinflammation, senast när jag slarvade med dropparna, trots att jag kände vad som var på gång. Då blev jag tvungen att ta penicillin, med följd att magen gjorde revolt i några dagar efter kuren.
Magen brukar kunna bli tämligen utrensad på bra bakterier efter en penicillinkur, brukar ordna till sig efter ett par dagar, när dom bra bakterierna hunnit återetablera sig.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
lasseivägen skrev:Mot besvärliga öron och även inflamerade bihålot, brukar jag använda näsdroppar, sådana i dos på små plast plastpipeter. Tas med huvudet lutat bakåt i liggande ställning. Dropparna rinner ner mot örontrumpet och ingången till bihålorna. Betydligt effektivare än nässpray.
jag kan inte ta nässpray (får näsblod av det) och tror det gäller näsdroppar också, om det inte bara är koksalt i dem?
hur som helst så sköljer jag näsan istället, det är både skönt och rasande effektivt. vanlig hemmablandad koksaltlösning och en petflaska av sportdryckstyp som passar i näsborren och så böjer man sig fram och häller.
jag har till och med köpt mig en sån där näskanna i hälsokosten, men det är förstås egentligen onödigt om man inte är sköljmissbrukare som jag.
jag får alltid problem med öronen vid förkylningar etc så det är guld värt att rensa passagerna!
-
hur går det för dig, ragnevi?
förutom cocillana brukar jag be om mollipect (till dagen), den är också bra tycker jag. kanske vore värt att fråga efter om de envisas med att neka dig cocillana?
på huskursområdet är min absoluta favorit starkt, hett te med så mycket färsk ingefära man vågar, lite krossad svartpeppar samt citron och honung.
och mamma sa alltid att det är bra med glass när man är sjuk. glass är gott, så vem bryr sig om det har några egentliga medicinska egenskaper. mamma SA faktiskt!
- LostInAForest
lasseivägen skrev:Magen brukar kunna bli tämligen utrensad på bra bakterier efter en penicillinkur, brukar ordna till sig efter ett par dagar, när dom bra bakterierna hunnit återetablera sig.
Vill man skynda på återetableringen kan man ta Lactovital. Går att beställa på nätet och kommer i brevlådan dagen efter. http://www.ortagubben.se/lactovital-30- ... c-318.aspx
Den har fått rätt kasst betyg. Saknar stamnamn på bakterierna i specifikation. Gissar att den är relativt dyr jämfört med youghurt oxå.Iridia skrev:Vill man skynda på återetableringen kan man ta Lactovital. Går att beställa på nätet och kommer i brevlådan dagen efter. http://www.ortagubben.se/lactovital-30- ... c-318.aspx
LostInAForest skrev:hur som helst så sköljer jag näsan istället, det är både skönt och rasande effektivt. vanlig hemmablandad koksaltlösning och en petflaska av sportdryckstyp som passar i näsborren och så böjer man sig fram och häller.
jag har till och med köpt mig en sån där näskanna i hälsokosten, men det är förstås egentligen onödigt om man inte är sköljmissbrukare som jag.
Nässköljning är nog väldigt bra, har man omkring 3,5 % salt i lösningen så kommer den dessutom att dra ut en del vatten ur näsans slemhinnor. Dessutom milt antiseptisk. (3,5% = 3½ kryddmått salt till 1 dl vatten)
saltvatten nässpray
Vanliga näsdroppar är dock något mer avsvällande än saltvatten.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Iridia skrev:Dela en lök och tejpa fast ena halvan över örat med kirurgtejp, det brukar hjälpa mot öroninflammation.
Ett recept som vi använt till våra barn:
Pressa en vitlöksklyfta och blanda med lite olivolja, använd en bommulstopp och badda blandningen försiktigt i öronen (eller bara det öra som har problem). Upprepa behandlingen, kanske några gånger första dagen, sen med lite längre mellanrum tills problemet är över. Blandningen går att spara i kylskåp ett antal dagar.
Detta är mycket mer effektivt än en lök på örat...
Bifiform Travel åt jag under tiden jag var i Sri Lanka, jag tyckte att den fungerade bra. Vid akuta problem så tycker jag att Dimor fungerar ganska bra också. Bägge finns receptfritt på apoteket.
På VC fick jag idag antibiotikan Cefadroxil utskrivet och nässprayen Nasonex.
På VC fick jag idag antibiotikan Cefadroxil utskrivet och nässprayen Nasonex.
Miche skrev:Detta är mycket mer effektivt än en lök på örat...
Eller snigel på ögat.
Parvlon skrev:Iridia skrev:Vill man skynda på återetableringen kan man ta Lactovital. Går att beställa på nätet och kommer i brevlådan dagen efter. http://www.ortagubben.se/lactovital-30- ... c-318.aspx
Den har fått rätt kasst betyg. Saknar stamnamn på bakterierna i specifikation. Gissar att den är relativt dyr jämfört med youghurt oxå.
Stämmer. Men det är inte bara antalet bakterier från början som är det viktiga utan hur många som klarar sig ner till tarmen utan att förintas av magsyran på vägen. Där påstås just denna ha ett hölje som är gjort just för att klara resan bättre. Detta nämner de inte i artikeln.
Undrar om det ligger något bakom det påståendet.Iridia skrev:Stämmer. Men det är inte bara antalet bakterier från början som är det viktiga utan hur många som klarar sig ner till tarmen utan att förintas av magsyran på vägen. Där påstås just denna ha ett hölje som är gjort just för att klara resan bättre. Detta nämner de inte i artikeln.
Hälsokostproducenter kan nog påstå lite vad som helst, de vet inte bättre.
Ja, hur vet man det.
Även andra producenter kan ju påstå lite vad som helst utan att man har möjlighet som konsument att kolla det. T ex matproducenter med "noggrant utvalda råvaror". Som om någon sitter och väljer ut de finaste tomaterna för att göra tomatpuré av, haha... blir väl snarare såna som inte går att sälja i affären.
Även andra producenter kan ju påstå lite vad som helst utan att man har möjlighet som konsument att kolla det. T ex matproducenter med "noggrant utvalda råvaror". Som om någon sitter och väljer ut de finaste tomaterna för att göra tomatpuré av, haha... blir väl snarare såna som inte går att sälja i affären.
Miche skrev:Detta är mycket mer effektivt än en lök på örat...
men lök på örat ser verkligen hysteriskt kul ut, och ett gott skratt förlänger livet och har förmodligen nästan magiskt helande egenskaper.
- LostInAForest
Återgå till Aspergare och vården