Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Richard » 2013-11-13 17:03:32

Jag har testat ganska många benzo;

Alprazolam - Hjälper mycket bra mot ångest
Bromazepam - Hjälper sådär mot ångest
Diazepam - Hjälper hyfsat bra mot ångest
Flunitrazepam - Hjälper hyfsat att sova på
Klonazepam - Hjälper mycket bra mot ångest
Klordiazepoxid - Hjälper sådär mot ångest
Lorazepam - Hjälper mycket bra mot ångest
Midazolam - Hjälper hyfsat att sova på
Nitrazepam - Hjälper hyfsat att sova på
Oxazepam - Hjälper sådär mot ångest
Pyrazolam - Hjälper sådär mot ångest
Triazolam - Hjälper hyfsat att sova på

Zolpidem - Hjälper mycket bra att sova på
Zopiklon - Hjälper mycket bra att sova på
Richard
 
Inlägg: 3752
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-13 17:07:27

Richard: En bra lista för hur det faktiskt brukar vara. Det brukar vara alprazolam, klonazepam och lorazepam som toppar för bäst mot ångest. I Sverige är det väl relativt ovanligt att man skriver ut lorazepam.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Richard » 2013-11-13 17:38:22

Jo, jag vet bara en som fått lorazepam (Temesta) utskrivet IRL, o det var på 90-talet. Jag själv fick en karta av en polare som kommit över dem på nått skumt sätt.
Richard
 
Inlägg: 3752
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav AliceCooper » 2013-11-14 18:53:08

Jag har väldigt hög toleransnivå för benso, och de flesta funkar inte alls. Sobril funkar lite grann om det är högsta styrkan, Stesolid funkade i början, även dom i högsta styrkan, men nu funkar dom inte ett dugg. Har alltid haft svåra sömnproblem och fick de så omtalade Rohypnol. Hjälpte inte ett dugg. Apodorm är nog den enda benso som funkar på mej som sömntablett, men det är gränsfall även där. Xanor 2 mg depott funkar skapligt mot ångest.
AliceCooper
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-11-12

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Farbror Frej » 2014-01-31 22:41:32

Har bara testat sobril och stesolid än. Märker ingen direkt skillnad, testade 40mg stesolid en gång hände ingenting. Var samma tillstånd som innan.
Däremot om jag dricker en 4.5% öl, inte samtidigt som benzon, så är jag nere för räkning direkt. så har högre tolerans emot benzo än alkohol.
Farbror Frej
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-07-20

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Nimoy » 2014-02-02 1:06:02

Man kan väl jämföra med hur man reagerar på alkohol? Taggar man ner eller blir det värre?

Min uppfattning är att folk i det autistiska spektrumet ofta har ett extremt förhållande till centraldepressiva. Endera åker dom dit på det eller så fattar dom inte alls poängen med det.

Dom flesta drar väl mer eller mindre åt endera uppåt eller neråt?
Nimoy
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-02-02

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Garambozia » 2014-02-13 12:22:28

Jag har provat samtliga bensodiazepiner på den svenska marknaden
bortsett från Midazolam. (Dormicum)

Bäst effekt på ångest var tveklöst Lorazepam (Temesta)
Hade den dagligen i 2 år utan toleransutveckling och avtrappningen
gick smidigt och enkelt. Bra muskelavslappnande egenskaper med.

Även Alprazolam (Xanor) gav god ångestlindring, men gav snabbt tolerans
och var ett rent helvete att trappa ut.

Står nu på Oxazepam (Sobril) som är den mildaste inom den familjen
gällande ångest. Tar toppen av lite lättare ångest, men hjälper föga
när ångesten är riktigt hög och har ganska kort effekt på mig.
Men den får duga tillsvidare. Vill inte ha starkare preparat just nu,
så man ger riktig ångesthantering en ärlig chans.
Garambozia
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2013-04-22
Ort: Nånstans på västkusten

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav weasley » 2014-02-13 17:08:35

Bensodiazepiner funkar uselt för mej iaf.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav marcooleo » 2014-02-13 22:39:13

Richard skrev:Jag har ätit samma dos Iktorivil i ca 10 år, o jag känner inget speciellt. Men jag har nästan aldrig ångest. Tar jag inte dem så får jag abstinens och ångest.

Vilken dos tar du?
Jag har ätit 2mg i 2 år nu, kan vara utan i två dagar sen börjar det krypa i kroppen
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav marcooleo » 2014-02-13 22:41:36

Richard skrev:Jo, jag vet bara en som fått lorazepam (Temesta) utskrivet IRL, o det var på 90-talet. Jag själv fick en karta av en polare som kommit över dem på nått skumt sätt.

Temesta brukar fd narkomaner få utskrivet (tjackpundare)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Richard » 2014-02-15 13:16:01

marcooleo skrev:
Richard skrev:Jag har ätit samma dos Iktorivil i ca 10 år, o jag känner inget speciellt. Men jag har nästan aldrig ångest. Tar jag inte dem så får jag abstinens och ångest.

Vilken dos tar du?
Jag har ätit 2mg i 2 år nu, kan vara utan i två dagar sen börjar det krypa i kroppen

Jag tar 4 mg varje dag. Kan också vara utan de i 2-3 dagar, sen börjar helvetet.
Richard
 
Inlägg: 3752
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav marcooleo » 2014-02-15 19:12:12

Richard skrev:
marcooleo skrev:
Richard skrev:Jag har ätit samma dos Iktorivil i ca 10 år, o jag känner inget speciellt. Men jag har nästan aldrig ångest. Tar jag inte dem så får jag abstinens och ångest.

Vilken dos tar du?
Jag har ätit 2mg i 2 år nu, kan vara utan i två dagar sen börjar det krypa i kroppen

Jag tar 4 mg varje dag. Kan också vara utan de i 2-3 dagar, sen börjar helvetet.

Är det som man har hört att Alprazolam, Klonazepam och Lorazepam är de "tyngsta" benso som finns på marknaden?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Richard » 2014-02-17 13:48:12

marcooleo skrev:
Richard skrev:
marcooleo skrev:Vilken dos tar du?
Jag har ätit 2mg i 2 år nu, kan vara utan i två dagar sen börjar det krypa i kroppen

Jag tar 4 mg varje dag. Kan också vara utan de i 2-3 dagar, sen börjar helvetet.

Är det som man har hört att Alprazolam, Klonazepam och Lorazepam är de "tyngsta" benso som finns på marknaden?

Alprazolam & Lorazepam är vad jag har läst de bästa ångestdämpande, de verkar snabbt också. Men jag tycker Klonazepam funkar lika bra, dock tar det ett tag innan den verkar, men den sitter i längre.

Jag tar mina på kvällen så somnar jag lättare, sen sitter den ångestdämpande effekten i dagen efter.
Richard
 
Inlägg: 3752
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav marcooleo » 2014-02-19 0:48:37

Richard skrev:
marcooleo skrev:
Richard skrev:Jag tar 4 mg varje dag. Kan också vara utan de i 2-3 dagar, sen börjar helvetet.

Är det som man har hört att Alprazolam, Klonazepam och Lorazepam är de "tyngsta" benso som finns på marknaden?

Alprazolam & Lorazepam är vad jag har läst de bästa ångestdämpande, de verkar snabbt också. Men jag tycker Klonazepam funkar lika bra, dock tar det ett tag innan den verkar, men den sitter i längre.

Jag tar mina på kvällen så somnar jag lättare, sen sitter den ångestdämpande effekten i dagen efter.

Ok, ja det är bra med den långa halveringstiden också vad gäller Klonazepam. Ska visst vara lättare att trappa ut om man ska sluta har jag hört.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Benzodiazepine.?

Inläggav manne » 2015-02-22 17:44:33

Benzodiazepine vika av dessa har ni provat.och hur funkade det för er då.? 8)
jag har stjälv testat sobril och senare stezolide,!
manne
 
Inlägg: 19881
Anslöt: 2007-08-23

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav manne » 2015-02-23 20:26:25

Nirodha skrev:Jag hade en intressant diskussion med min kontaktperson på psyket idag. Har fått Stesolid, men tycker inte att jag känner någon som helst ångestdämpande effekt av det, vilket är ganska ovanligt. Min kontaktperson sa då att han upplevt det som att benso och andra sorters lugnande mediciner inte alltid har lika stark effekt på personer med autistiska diagnoser.

Om detta stämmer vore det intressant att filosofera över vad det kan bero på.

Är det någon annan här som provat Stesolid, Xanor, Sobril eller liknande och inte tyckt att det händer något?


BENZO är mycket bättre än att hålla på med antidepressiva läkemedel.
benzo blir man trött av och man sover djupt på det också och man blir lugn och harmonisk av det också :D
tycker att benzo är underskattad drog. :?:
manne
 
Inlägg: 19881
Anslöt: 2007-08-23

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Kaskelot » 2015-02-23 21:57:04

Jag känner knappt av oxascand. Har ej testat "tyngre" benso.
Kaskelot
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-03-01

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav kiddie » 2015-02-23 22:17:27

Sånt som oftast används i Sverige typ stesolid och sobril var inget för mig. Sockerpiller. Xanor funkar bra. Testade kort också iktorvil och funkade inte bra. Så verkar som många benso inte funkar så bra på mig.

Jag har tagit 0.75 mg per dag i en halv evighet och pga receptstrul, vet inte om jag har ett recept eller inte och ids inte gå och kolla, så agerar jag som om jag inte har ett recept. Det ger mig mindre än en tablett om dagen. Så jag har varvat 1, 0 och 1,5. Istället för tre. Och jag undrar när de där den där fasansfulla abstinensen ska börja, som alla skrämt mig med....

Fel tråd för gnäll, men den skräckpropagandan har gjort så att jag inte vågat gå tillbaka i dos och kanske tagit mer än jag behövde.... Suck. Det kan slå väldigt fel sånt där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in