Funderingar kring nästa stora Forumträff
Alien skrev:Moderator:
Försök att hålla er till ämnet för tråden, jag tycker den börjar gå off topic nu.
OA har inget med Forumträffen att göra, såvid inte OA ordnar en träff i stället, men då blir det OA-träff, inte Forumträff.
Jag instämmer till 100%.
Bryt gärna ut OT-delen till en egen tråd åtminstone. Denna tråden handlar om FORUMträffen, och hur den kan genomföras. Det innebär en träff för forumiter, med forumiter, arrrangerat av forumiter. Inte arrangerat av Attention, FAA, OA eller någon annan förening eller organisation.
Så även om förslagen kan vara intressanta, så hör dom till en annan diskussion. Även andra personliga tvister bör brytas ut från denna tråden, jag tycker det är viktigt att just den här tråden hålls överskådlig och on topic.
[mod]Alien
OA-inläggen har flyttats hit: http://www.aspergerforum.se/om-organise ... 5-408.html[/mod]
Danne skrev:Och jag har siktet inställt på sommaren 2012.
Så om allt går enligt plan (mycket troligt) så kommer jag göra ett försök då, och då blir det enligt min modell eller en variant av den.
Låter kanon! Då siktar vi in oss på det, tycker jag.
Och som förövning försöker jag göra slag i saken, som jag tänkte i fjol, på något mindre, med korvgrillning, på Flottsbro någon sommarhelg i år.
Re: Funderingar kring kommande Forumträff (2011?).
Admin
Eftersom det inte planeras någon officiell forumträff har rubriken Forumträff 2011 tagits bort och befintliga trådar flyttats till Träffar.
Eftersom det inte planeras någon officiell forumträff har rubriken Forumträff 2011 tagits bort och befintliga trådar flyttats till Träffar.
Tankar om nästa stora forumträff
Tänkte det vore bra att samla våra tankar om nästa stora forumträff på ett ställe.
Tråden kan återanvändas, det kommer förhoppningsvis alltid en "nästa stora forumträff".
Moderator Alien: Slog ihop två trådar om nästa forumträff.
Tråden kan återanvändas, det kommer förhoppningsvis alltid en "nästa stora forumträff".
Moderator Alien: Slog ihop två trådar om nästa forumträff.
Re: Tankar om nästa stora forumträff
Det var en bra ide, Dagobert.Ja för mig får den gärna se ut lite som den vi hade nu sist.I mitt tycke var den super.Av hänsyn till de som komma ifrån lite borde kanske "det tysta rummet" förbli tyst.Dvs.Inget snack därinne.
Tack, kullan
En campingplats med småstugor tycker jag är idealiskt för större träffar. Jag har varit på några mc-träffar på campingar.
Stugorna brukar ha 4 bäddar. Ibland finns även vandrarhem. Den som vill kan tälta.
Festa och bo på ett ställe, praktiskt och skönt. Det brukar finnas en stor utegrill (annars bygger man en). Duschar. Ingen trängsel, den som vill vara ifred kan gå undan i naturen eller till sin stuga/tält.
Enda nackdelen jag kan se är regnrisken, men man kan hyra partytält i så fall.
T.ex. Korskullens Camping i Söderköping. Bara som exempel, det finns förstås andra som lämpar sig bättre.
En campingplats med småstugor tycker jag är idealiskt för större träffar. Jag har varit på några mc-träffar på campingar.
Stugorna brukar ha 4 bäddar. Ibland finns även vandrarhem. Den som vill kan tälta.
Festa och bo på ett ställe, praktiskt och skönt. Det brukar finnas en stor utegrill (annars bygger man en). Duschar. Ingen trängsel, den som vill vara ifred kan gå undan i naturen eller till sin stuga/tält.
Enda nackdelen jag kan se är regnrisken, men man kan hyra partytält i så fall.
T.ex. Korskullens Camping i Söderköping. Bara som exempel, det finns förstås andra som lämpar sig bättre.
Ja jag skulle då inte ha nåt problem med din ide om camping.Då kan man göra final när man vill.Men då är det ju frågan om priset.Men det ordnar sig säkert.
På bilderna tycker jag att verkar mysigt dessutom.Och ett större partytält ska väl inte va så knepigt att få till.I värsta fall kan man ha flera.Med så mycket folk som vi var nu så är det nog bekvämast utomhus ändå.Och som du säger,den som vill kan smyga sig undan till sin stuga.
På bilderna tycker jag att verkar mysigt dessutom.Och ett större partytält ska väl inte va så knepigt att få till.I värsta fall kan man ha flera.Med så mycket folk som vi var nu så är det nog bekvämast utomhus ändå.Och som du säger,den som vill kan smyga sig undan till sin stuga.
det är ett ekonomiskt fördelaktigt sätt! (om man inte som denna gång får någon att låna ut lokal och betala vandrarhem )
det sämsta med campingar är att de är lite väderberoende...
det sämsta med campingar är att de är lite väderberoende...
Fenren skrev:det sämsta med campingar är att de är lite väderberoende...
Äh! Lite Lady Gaga och en dans i regnet så ordnar det sig.
Dagobert räknar upp många bra fördelar med campingplatser. Det konceptet använde vi för att genomföra Den stora forumträffen 2009. Då var vi på Flottsbro. Den träffen var, precis som forumträffen 2011, mycket lyckad. Det är ett koncept som mycket väl kan användas för nästa stora forumträff år 2012. Jag tycker att träffar av denna kaliber inte skall hållas mer än en gång per år. För täta intervall riskerar urvattning av konceptet. Följden av det kan bli minskat träffdeltagande och att en stor forumträff inte prioriteras lika högt av målgruppen som den gör nu när den är lite mer sällan. Kallar vi det STOR forumträff ska det verkligen vara det!
Problemet med campingplats eller annan hyrd facilitet som träffplats är att det fordrar att någon eller några tar en ekonomisk risk och i förväg lägger ut pengar för att boka/hyra. Hur skall vi i sådant fall fördela ekonomisk risk? Vilka skall lägga ut pengar i förväg för campinghyra? Vilken kostnadsnivå ska anses vara rimlig för en enskild träffdeltagare?
Problemet med campingplats eller annan hyrd facilitet som träffplats är att det fordrar att någon eller några tar en ekonomisk risk och i förväg lägger ut pengar för att boka/hyra. Hur skall vi i sådant fall fördela ekonomisk risk? Vilka skall lägga ut pengar i förväg för campinghyra? Vilken kostnadsnivå ska anses vara rimlig för en enskild träffdeltagare?
Visstja, Flottsbro, det var före min tid.
"Vilka skall lägga ut pengar i förväg för campinghyra?" Varför inte deltagarna själva? Träffarrangörens eller campingens kontonummer är väl allt som behövs?
"Vilka skall lägga ut pengar i förväg för campinghyra?" Varför inte deltagarna själva? Träffarrangörens eller campingens kontonummer är väl allt som behövs?
I den gamla tråden på ämnet så skrev Danne ett värdefullt inlägg som man bör läsa genom.
funderingar-kring-kommande-forumtraff-2011-t16850.html#p438241
Moggy skrev:I den gamla tråden på ämnet så skrev Danne ett värdefullt inlägg som man bör läsa genom.
Jaså, det fanns en sån tråd, det var också före min tid... Jösses vilket inlägg!
Slå ihop trådarna om ni vill.
Dagobert skrev:Visstja, Flottsbro, det var före min tid.
Det är inte riktigt så enkelt. En stor och väl arrangerad träff kommer att kräva lite mer kostnader än bara boendet. Man kanske måste hyra en festlokal där maten serveras och att ägarna vill ha betalt i förhand.
En del som ämnar delta kanske inte vill betala in 500-1000:- månader innan träffen blir av.
Ska man betala in pengar till nån som arrangerar så blir det alltid lite känsligt att låta någon handha skapligt stora summor. I synnerhet om det inte står nån förening bakom det hela. Pengar skapar lätt bråk i såna här sammanhang... Jag ser ju en risk att massa folk betalar in i förväg och sen så blir det nån aspekt i planeringen som inte tilltalar några och så uppkommer diskussion om hur pengarna används...
Senast redigerad av Moggy 2011-06-05 13:06:40, redigerad totalt 1 gång.
Jag tänkte mig en campingträff där alla tar med sitt eget grillkäk och dryck. Då blir det inga stora förskottspengar för var och en. De som vill gå ihop om en stuga kan skramla privat. Och tältarna behöver knappast boka alls.
Men annars har du nog rätt.
Men annars har du nog rätt.
Dagobert skrev:Jag tänkte mig en campingträff där alla tar med sitt grillkäk och dryck. Då blir det inga stora förskottspengar för var och en.
Ok, det är ju iofs en möjlighet.
Personligen ser jag gärna att ribban läggs lite högre än så. Jag tycker en kommande storträff ska vara över en helg. Två övernattningar. Man kommer på fredag em/kväll och åker hem på söndag. Någon slags aktivitetschema ska finnas, besök på nån sevärdhet, turistattraktion, nån form av nöje. På kvällen vill jag ha vällagad mat i en lokal där man kan beställa en kall öl eller ett glas rött till maten. Kanske leta upp en trevlig pub efter maten.
En träff med aktiviteter kommer att kosta mer än en campingträff men det blir även roligare och nåt att minnas.
@ Moggy:ja en hel helg vore ju toppen.som du sa komma ner på fredag och åka på söndag.Då har man hela lördan på sig att umgås.Och nån aktivitet skulle det va oxå.Nä jag är helt med på din linje.Men då måste Övernattningen fixas så billig det bara går.Vandrarhemmet tyckte jag funkade bra så det skulle gå igen.Jag kan tom va beredd att betala en summa för det oxå.