Fundering om cellers funktion.
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Fundering om cellers funktion.
Var just ute och cyklade och när jag kom tillbaka funderadde jag över min kroppstemperatur som var normalt lite låg, oftast är ju andra varmare än mig och sitter gärna ute när det är solsken 16 grader i luften till skilnad från mig som vanligen inte vill det.
Jag brukar tycka att det är kallt, men nu tyckte jag att det verkade trevligt att sitta i solen en stund.
Någon som känner igen något av detta?
Tycker mig kunna känna att något händer i huden, antar att det är huden som tillverkar D-vitamin, min hud har nu 45 minuter efter hemkomsten från förmodligen 30 minuters varierat cyklande blivit mjukare och smidigare och känns allmänt välmående.
I vilket fall, började fundera på hur cellerna "mår" när de får erfara näring och syre eller vad som nu blodet ger för effekt för cellerna.
I vilket fall som helst lär nog cellerna ha mer atomer och molekyler att använda när de fått genomströmning av blod inärheten av sig.
Eftersom jag har lätt underfunktion av sköldkörteln av någon anledning så funderar jag på vad som påverkar cellerna i vilken riktning.
Och hur blodgenomströmningen nära den individuella cellen påverkar cellen självt.
Jag brukar tycka att det är kallt, men nu tyckte jag att det verkade trevligt att sitta i solen en stund.
Någon som känner igen något av detta?
Tycker mig kunna känna att något händer i huden, antar att det är huden som tillverkar D-vitamin, min hud har nu 45 minuter efter hemkomsten från förmodligen 30 minuters varierat cyklande blivit mjukare och smidigare och känns allmänt välmående.
I vilket fall, började fundera på hur cellerna "mår" när de får erfara näring och syre eller vad som nu blodet ger för effekt för cellerna.
I vilket fall som helst lär nog cellerna ha mer atomer och molekyler att använda när de fått genomströmning av blod inärheten av sig.
Eftersom jag har lätt underfunktion av sköldkörteln av någon anledning så funderar jag på vad som påverkar cellerna i vilken riktning.
Och hur blodgenomströmningen nära den individuella cellen påverkar cellen självt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Skulle tro att våra celler får tillräckligt med näring under alla omständigheter (utom om något är fel). Vid ökad muskelanvändning ökar blodgenomströmningen och det kan kännas men jag tror inte att det primärt är dellerna som hurrar utan att det ökade blodflödet "tar plats".
Andra kan säkert fysiologin bättre än jag.
Andra kan säkert fysiologin bättre än jag.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 19:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Tar plats, menar du att musklerna skulle bli större?
Mina muskler blir tamejkatten inte större av det
Däremot blir de starkare av övning men det syns knappt, inte ens när jag var rejält stark.
Mina muskler blir tamejkatten inte större av det

Däremot blir de starkare av övning men det syns knappt, inte ens när jag var rejält stark.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Nja, större så det syns blir de knappast. Om du tränat anaerobt, laktiskt, säg att du klämmer på en sån där handträningsring i en minut så känner du efteråt hur musklerna blir stuma och spända. Det är för att blodet fyller muskeln. Om cellerna hurrar så har jag aldrig hört det, jag tror mest de är förbannade för att de tvingats göra en massa onödigt jobb.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor