Fundering om bostadsrätt

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Fundering om bostadsrätt

Inläggav Charlie72 » 2012-11-27 17:50:19

Vad händer om ett hus med bostadsrätter inte går att renovera längre, utan måste rivas, då är ju inte bostäderna värda något förutom marken där huset stog och vem betalar för det nya huset, bostadsrättsföreningen, alltså ägarna till lägenheterna, lägenheterna som dom kanske har betalat massor för har ju helt plötsligt blivit värdelösa och till råga på allt så måste dom betala för ett nytt hus, eller är det bara att smällen o gå vidare?
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Bostadsrätt

Inläggav Parvlon » 2012-11-27 17:52:50

Helt plötsligt?

Låter då som en försäkringsfråga och beror då säkerligen på orsaken. Naturkatastrofer brukar väl t.ex inte kunna gå att försäkra sig mot.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Bostadsrätt

Inläggav Charlie72 » 2012-11-27 18:01:10

Parvlon skrev:Helt plötsligt?

Låter då som en försäkringsfråga och beror då säkerligen på orsaken. Naturkatastrofer brukar väl t.ex inte kunna gå att försäkra sig mot.

Hus åldras ju och en dag så går det inte att rädda längre, det gäller nästan allt, behöver inte vara nån naturkatastrof eller nåt annat som en vanlig försäkring inte täcker.
Charlie72

Bostadsrätt

Inläggav Parvlon » 2012-11-27 18:02:53

Isåfall lär det inte heller komma som en överraskning, dvs. om det inte är inblandat bedrägeri eller nån som inte tagit sitt ansvar för isf är det en fråga för rättsväsendet vilket helst leder till skadestånd. Det handlar alltså nog inte om nån "smäll".

Min gissning.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Bostadsrätt

Inläggav Charlie72 » 2012-11-27 18:07:25

Parvlon skrev:Isåfall lär det inte heller komma som en överraskning, dvs. om det inte är inblandat bedrägeri eller nån som inte tagit sitt ansvar för isf är det en fråga för rättsväsendet. Det handlar alltså nog inte om nån "smäll" i annat fall.

Min gissning.

Nä jag vet inte om det hänt, spekulerar bara, något jag funderat lite på
Charlie72

Bostadsrätt

Inläggav plåtmonster » 2012-11-27 18:19:06

Marken kan vara värd en hel del.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Bostadsrätt

Inläggav slackern » 2012-11-27 18:54:56

Det är medlemmarna utav bostadsrättsföreningen som får bära ansvaret. Det finns en styrelse som ska ske till att löpande underhål sker. När man köper en bostadsrätt så ska det finnas med en ekonomisk plan. Där det står vilka reparationer som har utförts och för kommande.

Sköts ett hus om med underhåll så har jag väldigt svårt att tänka mej att dom rasar ihop. Bara att titta på vissa hus runt Medelhavet och studera deras ålder och skick. Eller en Svensk kyrka på landsbygden. Vissa av dom är rätt gamla. Jag tror att Lunds domkyrka är byggd under 1000-talet någon gång alltså drygt 1000 år gammal.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Bostadsrätt

Inläggav Charlie72 » 2012-11-27 19:01:58

slackern skrev:Det är medlemmarna utav bostadsrättsföreningen som får bära ansvaret. Det finns en styrelse som ska ske till att löpande underhål sker. När man köper en bostadsrätt så ska det finnas med en ekonomisk plan. Där det står vilka reparationer som har utförts och för kommande.

Sköts ett hus om med underhåll så har jag väldigt svårt att tänka mej att dom rasar ihop. Bara att titta på vissa hus runt Medelhavet och studera deras ålder och skick. Eller en Svensk kyrka på landsbygden. Vissa av dom är rätt gamla. Jag tror att Lunds domkyrka är byggd under 1000-talet någon gång alltså drygt 1000 år gammal.

Säg att dom upptäcker sprickor i huset som gör att det inte får beträdas, försäkringsbolagen hittar inget som gör att dom kan stå för några kostnader, men huset kan inte renoveras för det är för farligt eller för dyrt för att göras, det måsate helt enkelt rivas, va fan gör man då som bostadsrättsinnehavare, hoppar från taket ;)
Charlie72

Återgå till Intressanta intressen

Logga in