Fullständig omröstning sex och kärlek

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilket alternativ föredrar du?

Jag är kvinna och föredrar både sex och kärlek
16
36%
Jag är kvinna och föredrar sex utan kärlek
0
Inga röster
Jag är kvinna och föredrar kärlek utan sex
6
13%
Jag är man och föredrar både sex och kärlek
19
42%
Jag är man och föredrar sex utan kärlek
1
2%
Jag är man och föredrar kärlek utan sex
3
7%

Antal röster : 45

Inläggav Miche » 2011-02-27 0:08:42

matterik skrev:Sex handlade ursprungligen om fortplantning.

Sen preventivmedlen uppfanns har sex kunnat användas även som nöje vilket väldigt många uppskattar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav rdos » 2011-02-27 0:21:53

Sex = reproduktion
Kärlek = emotionellt band för att ta hand om avkomma

Således helt olika saker.

Inser man dessa kopplingar så är det inte svårt att förstå varför kärlek är viktigare än sex. Sex utan kärlek leder till sämre förutsättningar för avkomman. När samhället prioterar tillfälligt sex över kärlek / familj, så leder det till mera problem hos nästa generation.
Senast redigerad av rdos 2011-02-27 0:28:19, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Zombie » 2011-02-27 0:26:06

Den enkla synen är förlegad. matterik har mera rätt när han skriver "handlade ursprungligen" om fortplantning. Det är heller inte det minsta konstigt att sex med tiden har fått flera funktioner hos många djurarter, det hade varit mycket konstigare om något så basalt inte hade merutnyttjats — liksom till exempel kiss och skit till att markera revir.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2011-02-27 0:31:30

Zombie skrev:Den enkla synen är förlegad. matterik har mera rätt när han skriver "handlade ursprungligen" om fortplantning. Det är heller inte det minsta konstigt att sex med tiden har fått flera funktioner hos många djurarter, det hade varit mycket konstigare om något så basalt inte hade merutnyttjats — liksom till eempel kiss och skit till att markera revir.

Har sex flera funktioner hos många djurarter? Tror inte det. Människan är tämligen unik som inte har parningsperioder, vilket är det primära skälet till vår sexfixering. Enda andra exemplet på att sex fått andra funktioner är väl bonobo, där sex är ett socialt beteende.
rdos

Inläggav Micke2 » 2011-02-27 0:35:08

rdos skrev:Sex = reproduktion
Kärlek = emotionellt band för att ta hand om avkomma

Således helt olika saker.

Inser man dessa kopplingar så är det inte svårt att förstå varför kärlek är viktigare än sex. Sex utan kärlek leder till sämre förutsättningar för avkomman. När samhället prioterar tillfälligt sex över kärlek / familj, så leder det till mera problem hos nästa generation.

Sex är alltså samma sak som heterosexuell vaginal penetration enligt dig. Det finns ju många andra typer av sexuellt umgänge, av både hetero- och homosexuell karaktär, från vilka du tycks bortse.
Micke2

Anslöt: 2005-12-12

Inläggav rdos » 2011-02-27 0:39:09

Micke2 skrev:Sex är alltså samma sak som heterosexuell vaginal penetration enligt dig. Det finns ju många andra typer av sexuellt umgänge, av både hetero- och homosexuell karaktär, från vilka du tycks bortse.

Varför skulle jag bortse ifrån det? Jag kanske bara inte anser det som relevant i just den här tråden?
rdos

Inläggav Micke2 » 2011-02-27 0:45:41

rdos skrev:
Micke2 skrev:Sex är alltså samma sak som heterosexuell vaginal penetration enligt dig. Det finns ju många andra typer av sexuellt umgänge, av både hetero- och homosexuell karaktär, från vilka du tycks bortse.

Varför skulle jag bortse ifrån det? Jag kanske bara inte anser det som relevant i just den här tråden?

Du påstår ju att den här omröstningen är "fullständig" samtidigt som du ger en sådan definition på sex. Det kan inte tolkas på annat sätt än att du har en mycket rigid syn på vad som räknas som sexuellt umgänge.
Micke2

Inläggav rdos » 2011-02-27 0:48:38

Det står inget i omröstningen om vad som menas med sex. Jag definierar inte heller vad jag menar med sex, så ditt argument verkar mest som ett icke-argument.
rdos

Inläggav rdos » 2011-02-27 0:50:49

Vad jag däremot förväntat mig var att de asexuella skulle protesterat och påstått att de antingen "hamnat utanför" eller gått in under "kärlek utan sex". Fast sådana protester kanske uteblivit för att de inte läst tråden??
rdos

Inläggav Micke2 » 2011-02-27 0:52:01

rdos skrev:Det står inget i omröstningen om vad som menas med sex. Jag definierar inte heller vad jag menar med sex, så ditt argument verkar mest som ett icke-argument.

rdos skrev:Sex = reproduktion

Här ger du en helt entydig definition på vad du menar med sex.
Micke2

Inläggav Zombie » 2011-02-27 0:55:22

rdos skrev:
Zombie skrev:Den enkla synen är förlegad. matterik har mera rätt när han skriver "handlade ursprungligen" om fortplantning. Det är heller inte det minsta konstigt att sex med tiden har fått flera funktioner hos många djurarter, det hade varit mycket konstigare om något så basalt inte hade merutnyttjats — liksom till eempel kiss och skit till att markera revir.

Har sex flera funktioner hos många djurarter? Tror inte det. Människan är tämligen unik som inte har parningsperioder, vilket är det primära skälet till vår sexfixering. Enda andra exemplet på att sex fått andra funktioner är väl bonobo, där sex är ett socialt beteende.

Nej. Åtminstone flera primater använder det till makt-, underkastelse- och pacificeringsgester, precis som våldtagande soldater (fast lyckligtvis oftast mindre våldsamt och i mindre skala). Det torde väl inte heller vara omöjligt att det både utövas för njutnings skull och bidrar i relationsbindningar hos flera arter än vår. Vet inte hur långt forskningen har kommit på det, men det är rätt nytt att titta efter sådant alls. Jag minns på rak arm att jag har läst om ett homosexuellt andrakepar och lesbiska eller bisexuella elefanter, bland annat.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Jossan » 2011-02-27 1:11:26

jag är kvinna och föredrar både sex och kärlek, ibland tillsammans och ibland var för sig
Jossan
Inaktiv

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav Alien » 2011-02-27 2:22:38

Xzirie skrev:Den är inte fullständig. Det saknas alternativ för oss som varken vill ha kärlek eller sex.

Finns det sådana?

Det kan i viss mån bero hur man definierar "kärlek". I den här omröstningen utgår jag från att det betyder "romantisk/erotisk kärlek" (eros). Men kärlek betyder ju mer än så: kärlek/tillgivenhet till barn, vänner, djur. I den meningen kan jag inte tänka mig att leva utan kärlek.

Men vissa har väl iofs skrivit att de inte kan känna något för andra människor alls, och det låter väldigt ödsligt för mig. Fast att inte kunna är ju inte samma sak om att inte vilja?
Senast redigerad av Alien 2011-02-27 14:09:11, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Xzirie » 2011-02-27 10:27:56

rdos skrev:Vad jag däremot förväntat mig var att de asexuella skulle protesterat och påstått att de antingen "hamnat utanför" eller gått in under "kärlek utan sex". Fast sådana protester kanske uteblivit för att de inte läst tråden??

De flesta asexuella vill fortfarande ha kärlek tror jag så "kärlek utan sex" stämmer in på dem.

Alien skrev:Finns det sådana?

Det kan i viss mån bero hur man definierar "kärlek". I den här omröstningen utgår jag från att det betyder "romantisk/erotisk kärlek (eros). Men kärlek betyder ju mer än så: kärlek/tillgivenhet till barn, vänner, djur. I den meningen kan jag inte tänka mig att leva utan kärlek.

Men vissa har väl iofs skrivit att de inte kan känna något för andra människor alls, och det låter väldigt ödsligt för mig. Fast att inte kunna är ju inte samma sak om att inte vilja?

Det är bara romantisk kärlek jag menar när jag säger att jag vill vara utan. Kärlek till vänner etc är förstås viktig.
Jag känner en hel del för andra människor och kan definitivt bli förälskad, men det är bland det värsta jag vet och stressar halvt ihjäl mig så det slipper jag helst.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav Inger » 2011-02-27 10:48:24

Rdos, ämnar du informera Jalakas om resultatet?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2011-02-27 11:00:31

Inger skrev:Rdos, ämnar du informera Jalakas om resultatet?

Jag har ingen kontakt med henne, men Alien eller någon annan borde kontakta henne och informera om hur fel hon har i sina antaganden.
rdos

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in