Frustrerande frågor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frustrerande frågor

Inläggav Krake » 2011-05-26 15:25:09

Jag ogillar att svara på episodiska frågor d.v.s. av typen "Vad gjorde du på [givet tillfälle]?" eller "Hur var det på [givet tillfälle]" med förväntningen att man ska säga mer än "Bra.". Det beror egentligen inte på att jag har svårt att svara på sådana frågor (vilket jag förvisso har) utan snarare att jag tycker det är ointressant slöseri med tid och inte kan förstå relevansen i frågan. För de som känner igen sig, vilka strategier är effektivast eller ska man vika sig och göra sitt bästa för att svara i alla fall?

PS. Jag trivs inte heller med frågor av karaktären "Vad tycker du om min nya [klädesplagg/frisyr eller annat]?". Jag har hopplöst svårt att engagera mig i sådant.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Frustrerande frågor

Inläggav tahlia » 2011-05-26 16:10:27

Det där sista har jag också oerhört svårt för. Lärde mig tidigt att ärlighet inte är en fördel när man svarar på sådant, speciellt inte om det är en kvinna som frågar.

Vet inte riktigt vad jag ska råda dig till. Själv har jag utvecklat en drös standardsvar på frågor du nämner, sådant som tycks fungera och som samtidigt avslutar ämnet så följdfrågor undviks. Du får prova dig fram - se det som en vetenskaplig undersökning. Var uppmärksam på reaktioner på olika alternativ och leta dig fram till något som funkar för dig. :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Frustrerande frågor

Inläggav Banzai » 2011-05-26 17:01:45

För att kunna svara på frågan så måste jag ställa en motfråga; vad är ditt syfte med frågan? Vill du kunna undvika dessa frågor på ett "snyggt" sätt, d.v.s. utan att den du pratar med blir sårad eller?

Annars har jag svårt att se varför du ska engagera dig i konversationer du tycker är ointressanta.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Frustrerande frågor

Inläggav Sammelsurium » 2011-05-26 17:58:35

Man kan alltid svara så pass oengagerat att det går fram till frågeställaren att man är ointresserad av att prata om ämnet, samtidigt som man är tillmötesgående nog för att inte förnärma densamme.

Att svara med standardfraser och floskler, som tahlia skriver, gör jag ganska ofta ("Jorå, huvet upp å bena ner").

Annars tycker jag att de flesta diskussioner dör rätt snabbt om man svarar kort och undviker att ställa följdfrågor. Men vägen dit kan vara plågsam.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Frustrerande frågor

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-05-26 18:09:43

Känner fullständigt igen mig. mina föräldrar frågar mig sådana frågor ibland. kan ju inte göra annat än att svara men svaren blir oftast ganska korta typ "bra".
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Frustrerande frågor

Inläggav treeman » 2011-05-26 21:38:30

Krake skrev:Jag ogillar att svara på episodiska frågor d.v.s. av typen "Vad gjorde du på [givet tillfälle]?" eller "Hur var det på [givet tillfälle]" med förväntningen att man ska säga mer än "Bra.".


Jag hade svårt med såna frågor också fram tills jag var 25år. Efter det (nån gång) så hade jag lärt mig bli mer social. Nu förstår jag den sociala innebörden i att svara på såna frågor och att ställa dom.

Kan vara trevligt ofta och man lär känna nån annan lite mer eventuellt.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Frustrerande frågor

Inläggav datajesus » 2011-05-26 22:19:16

Att någon frågar "vad tycker du om min frisyr/tröja/byxor" osv handlar om att personen söker din bekräftelse. Han/hon vill höra att det är snyggt och ser bra ut. Sådant ger en boost till personens självkänsla, och jag tror att man många gånger frågar sånt undermedvetet. Just för att man har ett behov av bekräftelse.

Om du vill slippa såna frågor, testa att svara "det är skitfult" nästa gång, så kan jag lova dig att personen inte kommer att fråga dig några flera gånger. :lol:

Eller svara bara "det ser bra ut", oavsett vad du tycker, om du inte vill såra personen. Du behöver ju inte engagera dig i saken mer än så, om du tycker att det känns jobbigt.
datajesus
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2011-05-16

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in