Frukterian
79 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
vadloink skrev:Fikon, till exempel, är fulla av döda insekter. Själva förutsättningen för fikonodlingen är att insekter dör. Det är ett naturligt skeende, men likt förbannat, om du planterar en viss sorts fikon så dör det en massa djur. Och det som knastrar när du äter fikonen är delvis döda varelser.
En sak är ofrånkomliga föroreningar av flugägg, råttlort och så vidare, men det där lät för mycket för att jag skulle vilja sätta tänderna i ett fikon igen. Första googleträffen ger dock mer nyanserade uppgifter:
http://animals.howstuffworks.com/insects/fig-wasp.htm
Så vadloinks [WikiSve]kitin[/WikiSve]krasande är kanske en [WikiSve]faktoid[/WikiSve] ändå.
Till trådstartaren:
Om du tycker att du mår bra på frukt till att börja med och är för övrigt frisk så är det väl inget som hindrar att du tar dig en fruktfasta någon gång om året under ordnade förhållanden?
För övrigt tycker jag det låter som om du ska skaffa dig ett par böcker om näringslära. Det nog för de flesta att dra sig runt på vegankost om man vill och har motiviation men det kräver kunskap och vissa kosttillskott.
Annars rekommenderar jag vegetarisk kost eller blandkost.
Om du tycker att du mår bra på frukt till att börja med och är för övrigt frisk så är det väl inget som hindrar att du tar dig en fruktfasta någon gång om året under ordnade förhållanden?
För övrigt tycker jag det låter som om du ska skaffa dig ett par böcker om näringslära. Det nog för de flesta att dra sig runt på vegankost om man vill och har motiviation men det kräver kunskap och vissa kosttillskott.
Annars rekommenderar jag vegetarisk kost eller blandkost.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Ja, det är lite svårt det här med näringslära bara. Det finns så många olika åsikter och frukterianerna är säkert lika utbildade som resten. Men jag är tveksam efter sist jag testade, men som sagt, vi får se.
- internettt
- Anslöt: 2010-12-12
Eh....
Alltså det finns ju ett antal ämnen som förespråkare för både vegetarianism, veganism och blandkost anser ska finnas i kosten för att din kropp ska må bra. Och det inbegriper ett antal näringsämnen som inte finns i frukt.
Jag tror att du får svårt att hitta någon forskare oavsett uppfattning som på allvar hävdar att man ska kunna klara sig någon längre period enbart på de näringsämnen som finns i frukt.
Alltså det finns ju ett antal ämnen som förespråkare för både vegetarianism, veganism och blandkost anser ska finnas i kosten för att din kropp ska må bra. Och det inbegriper ett antal näringsämnen som inte finns i frukt.
Jag tror att du får svårt att hitta någon forskare oavsett uppfattning som på allvar hävdar att man ska kunna klara sig någon längre period enbart på de näringsämnen som finns i frukt.
- Bjäbbmonstret
Zombie skrev:vadloink skrev:Fikon, till exempel, är fulla av döda insekter. Själva förutsättningen för fikonodlingen är att insekter dör. Det är ett naturligt skeende, men likt förbannat, om du planterar en viss sorts fikon så dör det en massa djur. Och det som knastrar när du äter fikonen är delvis döda varelser.
En sak är ofrånkomliga föroreningar av flugägg, råttlort och så vidare, men det där lät för mycket för att jag skulle vilja sätta tänderna i ett fikon igen. Första googleträffen ger dock mer nyanserade uppgifter:
http://animals.howstuffworks.com/insects/fig-wasp.htm
Så vadloinks [WikiSve]kitin[/WikiSve]krasande är kanske en [WikiSve]faktoid[/WikiSve] ändå.
Glömde ordlistan:
- Fig wasp = Fikonstekel
Caprifig = Getfikon
Sedan är det ofta ännu mer komplicerat i verkligheten: kretsloppet kan försiggå på litet olika sätt och det finns förädlade former utan getfikon som är beroende av vilda former för att få frukt.
OnT håller jag med Bjäbbis. Min slutsats blir att antingen är inte fruktarianerna lika utbildade som resten eller så bedrar de sig mer efter vad de vill tro. Det motsägs inte av dem jag har träffat som har försökt vara fruktarianer men fått sluta. Och även jag har ju sett att det är pyssligt nog även för en "kemiskt normal" person att bara vara vegan om man inte vill bli undernärd.
Bjäbbmonstret:
Du har säkerligen rätt, men jag vill inte hålla med dig bara för sakens skull, hoppas du förstår det. Om man är dum så är man, ingen idé att göra sig smartare för att vara folk til lags.
Du har säkerligen rätt, men jag vill inte hålla med dig bara för sakens skull, hoppas du förstår det. Om man är dum så är man, ingen idé att göra sig smartare för att vara folk til lags.
- internettt
- Anslöt: 2010-12-12
Internett:
Du behöver inte alls hålla med mig principiellt men det är bra om du tar vara på dig och ger känner efter hur du verkligen mår av det du äter.
Sen är det ju så att vissa näringsbrister inte märks förrän efter ett tag och kan vara svåra att åtgärda. Så man bör vara försiktig.
Du behöver inte alls hålla med mig principiellt men det är bra om du tar vara på dig och ger känner efter hur du verkligen mår av det du äter.
Sen är det ju så att vissa näringsbrister inte märks förrän efter ett tag och kan vara svåra att åtgärda. Så man bör vara försiktig.
- Bjäbbmonstret
Återgå till Intressanta intressen