Fritös är inte dyrt.?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Truly » 2010-06-01 17:40:49

claria skrev:ingen människa (stor eller liten) skall leva på hög fett kolisdiet.
finns nåt som heter metabolt syndrom (fått lära mig det i år)
look it up
man skall undvika snabba kolhydrater (ex potatis)....ja detär ju inget nytt precis...

Jodå. Det finns sjukdomar där man MÅSTE leva på snabba kolisar och hög andel fett claria. Du får läsa på lite mer. Allt är inte svart eller vitt, jag lovar dig! :wink:
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav claria » 2010-06-01 17:58:20

Truly skrev:
claria skrev:ingen människa (stor eller liten) skall leva på hög fett kolisdiet.
finns nåt som heter metabolt syndrom (fått lära mig det i år)
look it up
man skall undvika snabba kolhydrater (ex potatis)....ja detär ju inget nytt precis...

Jodå. Det finns sjukdomar där man MÅSTE leva på snabba kolisar och hög andel fett claria. Du får läsa på lite mer. Allt är inte svart eller vitt, jag lovar dig! :wink:

metabolt syndrom är ingen sjukdom, det är vällevnadsförändringar i dina blodfetter, din fettvävnad som gör att du utsätter dig för mer stress ju mer fett du har på dig (i blodet)
Bilringar utsöndrar stresshormoner vilket leder till att du måste trösta dig med mat...men det blir ofta godis och chips mm vilket leder till högre blodfetter mer fett på kroppen...vilket gör att du blir stressad...
fetmans gåta är löst för länge sedan.

så länge man är liten och växer förbrukas det mesta men när man växt färdigt och förtsätter med dåliga matvanor pgav vana eller svårigheter i livet sväller man upp...vilket leder till stress ...vilket....ja så fortsätter det till psyk får hand om en och försöker ställa allt till rätta...

vsb
claria
a k a ferocactus

Anslöt: 2010-05-27

Inläggav Truly » 2010-06-01 18:38:41

Men du claria. Jag har aldrig skrivit ett enda ord om metabolt syndrom. Läs om. Läs rätt!

(Och jodå, jag vet vad metabolt syndrom är, men nu var det ju inte det mitt inlägg handlade om.)
Truly

Inläggav claria » 2010-06-01 19:39:31

verkar som vi diskuterar förbi varandra. vill verkligen inte framstå som överkritiskt mot just dig.
det jag skriver är inte osant, kanske bara för allmänt hållet.
claria
a k a ferocactus

Inläggav Truly » 2010-06-01 20:27:21

claria skrev:verkar som vi diskuterar förbi varandra. vill verkligen inte framstå som överkritiskt mot just dig.
det jag skriver är inte osant, kanske bara för allmänt hållet.

Mmm. Jag har inte diskuterat alls tidigare i denna tråd. Jag har bara berättat att MINA barn har SJUKDOMAR som KRÄVER en kolhydrat- och fettrik kosthållning. Och att det därför är bra med en fritös eftersom man där får både kolhydrater och fett på en och samma gång och dessutom i högre kvantitet om man t.ex. friterar potatis.

Ditt svar till mig blev att "ingen människa (stor eller liten) skall leva på hög fett kolisdiet"... sen med uppmaningen look it up.

Jag diskuterar inte förbi dig, jag uppmanade dig bara att läsa rätt.

Då det gäller metabolt syndrom är jag nästintill proffs... :wink:
Jag har diabetes mellitus typ 1 sedan nästan 35 år tillbaka, så det metabola syndromet är definitivt ingen nyhet för mig. Jag behöver således inte "look it up".

Då det gäller mina barn är det inte aktuellt att ens diskutera det metabola syndromet eftersom deras sjukdomar snarare gör tvärtom - de får inga bilringar eller mage, de har inte tillräckligt med fett och riskerar undernäring och extrem låg kroppsvikt, vilket är lika farligt det med (om inte än värre) eftersom kroppens basala funktioner inte fungerar utan energi.
Truly

Inläggav claria » 2010-06-01 21:04:43

kan inte förstå din familjesituation din sjukdom eller dina känslor. har inga barn själv. kan bara beklaga att jag inte läste tråden mer noggrannt.
claria
a k a ferocactus

Inläggav Truly » 2010-06-01 21:48:13

Goddag! Mitt namn är LILLA MY!

Bild

Läste precis igenom mitt sista inlägg till dig claria och insåg hur snorkigt elakt det lät.
Du råkade trampa mig på en av mina känsligaste tår - de friterade stripsen.
Det är inte första gången jag fått förklara att jag har läkares godkännande för att ge mina barn friterade pommes frites.

Det urskuldar såklart inte min irrationella förvandling. Egentligen är jag rena rama MUMINTROLLET, men ibland hittar den där surkarten inom mig fram! :wink:

Låt oss dra ett streck över den här senaste debatten och börja om från början.

Goddag! Mitt namn är MUMIN! :) :lol:

Bild
Truly

Inläggav ragnevi » 2010-06-03 11:45:57

Hur får man den sjukdom som dina barn har Truly?
Jag vill bli smittad.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Truly » 2010-07-06 2:15:21

ragnevi skrev:Hur får man den sjukdom som dina barn har Truly?
Jag vill bli smittad.

haha... Ja, det är tyvärr för sent för din del Ragnevi. Om du inte pånyttföds med mina OCH min mans gener förstås. :lol:
Det är en autosomalt recessivt nedärvd sjukdom.
Truly

Inläggav tveskägg » 2010-07-06 8:28:50

Truly skrev:
ragnevi skrev:Hur får man den sjukdom som dina barn har Truly?
Jag vill bli smittad.

haha... Ja, det är tyvärr för sent för din del Ragnevi. Om du inte pånyttföds med mina OCH min mans gener förstås. :lol:
Det är en autosomalt recessivt nedärvd sjukdom.

CF?
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in