Fritid ?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Fritid ?

Inläggav Idaah » 2010-01-28 15:00:39

Jag har verkligen ingenting att göra på fritiden, jag sitter och väntar på att få gå och lägga mig. Jag har inga kompisar och tycker absolut inte om att träffa människor. Jag bor dessutom i en liten håla med bara ett Konsum, vad ska jag göra ? Vad kan man göra ? Något att gräva ner sig i som får tiden att gå. Jag vill skaffa hund, jag skulle bli glad av det och inte vara så hängig av att bara sitta inne. Men kruxet är att jag har skillda föräldrar, och min mamma är jätte allergisk så varannan helg har hunden ingen stans att vara , vet någon någon form av lösning på detta probem ? Och vet ni något annat jag skulle kunna göra istället för att skaffa hund?
Senast redigerad av Idaah 2011-05-05 0:12:37, redigerad totalt 1 gång.
Idaah

Anslöt: 2010-01-11

Re: Fritid ?

Inläggav carl » 2010-01-28 16:09:47

Idaah skrev:Jag har verkligen ingenting att göra på fritiden, jag sitter och väntar på att få gå och lägga mig. Jag har inga kompisar och tycker absolut inte om att träffa människor. Jag bor dessutom i en liten håla med bara ett Konsum, vad ska jag göra ? Vad kan man göra ? Något att gräva ner sig i som får tiden att gå. Jag vill skaffa hund, jag skulle bli glad av det och inte vara så hängig av att bara sitta inne. Men kruxet är att jag har skillda föräldrar, och min mamma är jätte allergisk så varannan helg har hunden ingen stans att vara , vet någon någon form av lösning på detta probem ? Och vet ni något annat jag skulle kunna göra istället för att skaffa hund?

dator? ^^
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:12:37, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Truly » 2010-01-28 16:21:30

Angående hund. Du kan inte göra något kontrakt med din pappa att hunden får vara hos pappa då du är hos mamma. Att det blir både din och pappas hund så att säga?

Angående aktiviteter. Ja, där har jag sämre med förslag.
Jag spelade volleyboll när jag var yngre. Men jag var inte särskilt bra på det, så när resten av laget avancerade så gjorde inte jag det. Jag var dock ruskigt bra på att rädda bollarna från att slå i golvet (försvar) men det krävs ju mer än försvar för att kunna avancera. Det krävs social laganda, viss teknik och även regelkunskap om man ska avancera i lagsporter. Hur du funkar i sportsammanhang vet jag inte.

Men om du skaffar hund så kanske det finns någon hundförening i närheten?
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:12:37, redigerad totalt 1 gång.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Re: Fritid ?

Inläggav Idaah » 2010-01-28 16:54:21

carl skrev:
Idaah skrev:Jag har verkligen ingenting att göra på fritiden, jag sitter och väntar på att få gå och lägga mig. Jag har inga kompisar och tycker absolut inte om att träffa människor. Jag bor dessutom i en liten håla med bara ett Konsum, vad ska jag göra ? Vad kan man göra ? Något att gräva ner sig i som får tiden att gå. Jag vill skaffa hund, jag skulle bli glad av det och inte vara så hängig av att bara sitta inne. Men kruxet är att jag har skillda föräldrar, och min mamma är jätte allergisk så varannan helg har hunden ingen stans att vara , vet någon någon form av lösning på detta probem ? Och vet ni något annat jag skulle kunna göra istället för att skaffa hund?

dator? ^^

Dator har jag hos min pappa, och jag går inte i skolan, så jag kan tala om att sitta vid en dator över 12 om dagen, det mår man inte bra av ^^
Idaah

Inläggav Idaah » 2010-01-28 16:55:22

Truly skrev:Angående hund. Du kan inte göra något kontrakt med din pappa att hunden får vara hos pappa då du är hos mamma. Att det blir både din och pappas hund så att säga?

Angående aktiviteter. Ja, där har jag sämre med förslag.
Jag spelade volleyboll när jag var yngre. Men jag var inte särskilt bra på det, så när resten av laget avancerade så gjorde inte jag det. Jag var dock ruskigt bra på att rädda bollarna från att slå i golvet (försvar) men det krävs ju mer än försvar för att kunna avancera. Det krävs social laganda, viss teknik och även regelkunskap om man ska avancera i lagsporter. Hur du funkar i sportsammanhang vet jag inte.

Men om du skaffar hund så kanske det finns någon hundförening i närheten?

Min pappa är inte hemma de helger när jag är hos min mamma, han har sin fru i malmö så han åker dit då. Och hundförening, ligger väl 3 mil bort ungefär, och jag skulle aldrig våga gå dit.
Idaah

Inläggav Chrilleb » 2010-01-28 17:03:52

Jag har skaffat mig en kontaktperson som jag träffar 2 ggr. i månaden, där har jag chansen att komma ut för jag känner som dig, jag har inget att göra på fritiden, och jag har svårt att aktivera mig och tycka saker är roliga pga ångest och nedstämdhet.

Mitt tips är att skaffa en kontaktperson eller hitta nåt intressen som du kommer att gilla, inom musik..eller nån sport.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 0:12:37, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Kvasir » 2010-01-28 17:06:25

En motfråga som hjälp till vidare funderingar. Är det så att du verkligen inte är intresserad av något som du skulle kunna sysselsätta dig med, eller är problemet snarare att du har svårt att mental orka ta initiativ att sätta igång med att göra saker, t.ex. läsa en bok? Det sistnämnda är ganska vanligt, nämligen, och ett helt annat problem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:12:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Idaah » 2010-01-28 17:19:55

Chrilleb skrev:Jag har skaffat mig en kontaktperson som jag träffar 2 ggr. i månaden, där har jag chansen att komma ut för jag känner som dig, jag har inget att göra på fritiden, och jag har svårt att aktivera mig och tycka saker är roliga pga ångest och nedstämdhet.

Mitt tips är att skaffa en kontaktperson eller hitta nåt intressen som du kommer att gilla, inom musik..eller nån sport.

Jag har en kontaktperson, eller ja, har precis fått en, men jag vill/vågar inte gå ut. Jag vill vara själv hemma.
Idaah

Inläggav Idaah » 2010-01-28 17:20:35

Kvasir skrev:En motfråga som hjälp till vidare funderingar. Är det så att du verkligen inte är intresserad av något som du skulle kunna sysselsätta dig med, eller är problemet snarare att du har svårt att mental orka ta initiativ att sätta igång med att göra saker, t.ex. läsa en bok? Det sistnämnda är ganska vanligt, nämligen, och ett helt annat problem.

Jag är inte intresserad, initiativ kan jag ta, om det bara fanns något att ta initiativ till ..
Idaah

Inläggav Kvasir » 2010-01-28 17:26:08

Idaah skrev:Jag är inte intresserad, initiativ kan jag ta, om det bara fanns något att ta initiativ till ..

Då är frågan varför inget intresserar dig. Det låter som du är väldigt ung, och det verkar som dagens unga har svårare att sysselsätta sig själva. Somliga psykologer menar att mediasamhället har dödat kreativiteten, att man är van att bli underhållen. Men de flesta brukar i alla fall ha något eller några intressen.

Då finns minst två funderingar:
1. Kan det vara så att du helt enkelt inte har stött på något som varit tillräckligt intressant och stimulerande för att fastna för det?
2. Kan det vara så att du har en depression och därför inte tycker att någonting är intressant och roligt?
Kvasir

Inläggav Idaah » 2010-01-28 17:56:33

Kvasir skrev:
Idaah skrev:Jag är inte intresserad, initiativ kan jag ta, om det bara fanns något att ta initiativ till ..

Då är frågan varför inget intresserar dig. Det låter som du är väldigt ung, och det verkar som dagens unga har svårare att sysselsätta sig själva. Somliga psykologer menar att mediasamhället har dödat kreativiteten, att man är van att bli underhållen. Men de flesta brukar i alla fall ha något eller några intressen.

Då finns minst två funderingar:
1. Kan det vara så att du helt enkelt inte har stött på något som varit tillräckligt intressant och stimulerande för att fastna för det?
2. Kan det vara så att du har en depression och därför inte tycker att någonting är intressant och roligt?

Jag har alltid suttit vid datorn i alla år, och älskat det. men nu har jag liksom tröttnat. Plus att jag är inne i en period då jag är fruktansvärt hängig osv. Men jag har verkligen tröttnat på datorn, och eftersom jag aldrig testat något annat så vet jag inte vad jag ska hitta på
Idaah

Inläggav Kvasir » 2010-01-28 17:59:02

Idaah skrev:Jag har alltid suttit vid datorn i alla år, och älskat det. men nu har jag liksom tröttnat. Plus att jag är inne i en period då jag är fruktansvärt hängig osv. Men jag har verkligen tröttnat på datorn, och eftersom jag aldrig testat något annat så vet jag inte vad jag ska hitta på

Jag tycker det låter som det finns en risk att det handlar om depression (eller dystymi). Jag skulle nog råda dig att gå till läkare för att få ett professionellt omdöme på den punkten.
Kvasir

Inläggav Chrilleb » 2010-01-28 17:59:18

Flikar in..

Samma som mig då, har alltid haft datorn som kommunikations-medel där jag haft / har kontakter, det har varit är för mig ett bra hjälpmedel i kontaktskapande ( typ Aspergerforum ) , men jag kan oxå tröttna, har också kommit till den punkten då jag bör vara ute mera kanske..
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 0:12:37, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Idaah » 2010-01-28 18:00:20

Chrilleb skrev:Flikar in..

Samma som mig då, har alltid haft datorn som kommunikations-medel där jag haft / har kontakter, det har varit är för mig ett bra hjälpmedel i kontaktskapande ( typ Aspergerforum ) , men jag kan oxå tröttna, har också kommit till den punkten då jag bör vara ute mera kanske..

Jag har också haft alla mina kontakter på datorn, men nu har jag tröttnat. Och mina föräldrar tjatar om att jag ska gå ut osv. Det blir en sådan press
Idaah

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in