Från aktivitetsersättning till...?
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Jag hade en användare här förut, men den hade jag tydligen tagit bort.
Det jag tänkte fråga är hur andra med aspergers syndrom/autismspektrumstörning som huvuddiagnos gjort efter de fyllt 30 och deras aktivitetsersättning avslutats? Jag har ansökt om sjukersättning (jag tror att det hette sjukersättning), men det verkar på min handläggare som att jag kommer att bli nekad den. Eftersom min läkare skrev i sitt läkarutlåtande att jag brukar måla om dagarna.
Jag har aldrig haft ett jobb och har inte gått gymnasiet, men läser en kurs på komvux nu för fjärde och sista gången (de säger att jag inte får läsa kursen någon mer gång) och det går väldigt dåligt.
Är det så att man direkt skriver in sig på arbetsförmedlingen efter att man blivit utförsäkrad och måste gå på socialbidrag? Jag har för mig att då får man inte läsa på komvux? Det här gör mig ärligt talat livrädd. Finns det någon annan här utan utbildning och som aldrig jobbat, som blivit utförsäkrad vid trettioårsåldern? I så fall: hur gick det för dig och vad/hur gjorde du för att klara dig?
Skulle bli jättetacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
011100100110
Jag hade en användare här förut, men den hade jag tydligen tagit bort.
Det jag tänkte fråga är hur andra med aspergers syndrom/autismspektrumstörning som huvuddiagnos gjort efter de fyllt 30 och deras aktivitetsersättning avslutats? Jag har ansökt om sjukersättning (jag tror att det hette sjukersättning), men det verkar på min handläggare som att jag kommer att bli nekad den. Eftersom min läkare skrev i sitt läkarutlåtande att jag brukar måla om dagarna.
Jag har aldrig haft ett jobb och har inte gått gymnasiet, men läser en kurs på komvux nu för fjärde och sista gången (de säger att jag inte får läsa kursen någon mer gång) och det går väldigt dåligt.
Är det så att man direkt skriver in sig på arbetsförmedlingen efter att man blivit utförsäkrad och måste gå på socialbidrag? Jag har för mig att då får man inte läsa på komvux? Det här gör mig ärligt talat livrädd. Finns det någon annan här utan utbildning och som aldrig jobbat, som blivit utförsäkrad vid trettioårsåldern? I så fall: hur gick det för dig och vad/hur gjorde du för att klara dig?
Skulle bli jättetacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
011100100110
- 011100100110
- Ny medlem
- Anslöt: 2015-04-06
Du kan läsa på Komvux och få studiemedel från CSN. Det är det bästa, du får helt enkelt kämpa med studierna så du fixar det. Vill du plugga vidare sedan eller pluggar du ett yrkesinriktat program? Det bästa är om du skaffar dig en utbildning av något slag.
Jag nördar också vad du har för lan tillsammans med Försäkringskassan? Vilka sysselsättningar har du provat på? Vad är planen för att du ska återgå i arbete? Vilka samarbetar Försäkringskassan med? (Tex Habiliteringen, psykiatrin eller annan vårdinrättning)
Tack för svar Liljan!
Jag har inget mer CSN att ta ut på gymnasienivå. Annars hade det varit en jättebra lösning!
Det jag läser nu är för att få gymnasieexamen.
Det finns nog ingen plan med försäkringskassan. Inte sagts något om att återgå till till något arbete, eftersom jag aldrig haft något. Min läkare skrev att jag inte är aktuell på arbetsmarknaden, men att jag kan måla åtta timmar om dagen. Det tyckte min handläggare på försäkringskassan lät som att jag kunde jobba. Jag har haft kontakt med Habiliteringen för några år sedan, men inte nu längre. Jag har haft en önskan om att få samtalsterapi som inte är hos habiliteringen, men det finns inte resurser. Så egentligen har jag väl ingen vård, tror jag. Inga mediciner på ett par år. Vet inte så mycket om hur livet fungerar utan ersättning från Försäkringskassan.
Återigen tack så mycket för svar!
Vänliga hälsningar,
011100100110
Jag har inget mer CSN att ta ut på gymnasienivå. Annars hade det varit en jättebra lösning!
Det jag läser nu är för att få gymnasieexamen.
Det finns nog ingen plan med försäkringskassan. Inte sagts något om att återgå till till något arbete, eftersom jag aldrig haft något. Min läkare skrev att jag inte är aktuell på arbetsmarknaden, men att jag kan måla åtta timmar om dagen. Det tyckte min handläggare på försäkringskassan lät som att jag kunde jobba. Jag har haft kontakt med Habiliteringen för några år sedan, men inte nu längre. Jag har haft en önskan om att få samtalsterapi som inte är hos habiliteringen, men det finns inte resurser. Så egentligen har jag väl ingen vård, tror jag. Inga mediciner på ett par år. Vet inte så mycket om hur livet fungerar utan ersättning från Försäkringskassan.
Återigen tack så mycket för svar!
Vänliga hälsningar,
011100100110
- 011100100110
- Ny medlem
011100100110 skrev:men att jag kan måla åtta timmar om dagen. Det tyckte min handläggare på försäkringskassan lät som att jag kunde jobba.
F-kassehandläggaren kanske trodde det menades måla väggar/hus osv, inte tavlor?
Finns ju de som fått frågan om de går ut ofta, "ja jag går ut varje dag". Myndighetens bedömning: "XX går på krogen varje dag".
Jag står själv inför samma dilemma. Fyller 30 i sep och tror inte att FK kommer godkänna mitt läkarutlåtande. Fasar över vad som kommer hända. Klarar knappt av mitt liv som det är nu, så hur ska de bli om man tvingas ut på arbetsmarknaden eller måste bråka och lägga all sin energi på soc. och inga svar får man från FK, så nu sitter man här helt låst och bara väntar på sep
Om du kan måla åtta timmar om dagen så skulle jag också göra bedömningen att du kan jobba, åtminstone deltid. Att du inte har haft ett jobb innan betyder inte att du aldrig kan få det eller klara av det. Alla har haft sitt första jobb någon gång. Det är jättekonstigt att du inte har en plan med Försäkringskassan. Har du överhuvudtaget testat på någon praktik eller daglig verksamhet eller något sådant? Att bara gå hemma i tio år låter inte vettigt. Om jag vore dig skulle jag ordna ett möte med Försäkrassan och kräva någon slags plan, de har ofta sammarbeta med Arbetsförmedlingen så det går kanske att ordna någon praktik därifrån. Klarar du verkligen inte av ett jobb finns daglig verksamhet och då är det socialen du ska kontakta.
Varför har du inte klarat dina gymnasiestudier?
Liljan skrev:Om du kan måla åtta timmar om dagen så skulle jag också göra bedömningen att du kan jobba, åtminstone deltid. Att du inte har haft ett jobb innan betyder inte att du aldrig kan få det eller klara av det. Alla har haft sitt första jobb någon gång. Det är jättekonstigt att du inte har en plan med Försäkringskassan. Har du överhuvudtaget testat på någon praktik eller daglig verksamhet eller något sådant? Att bara gå hemma i tio år låter inte vettigt. Om jag vore dig skulle jag ordna ett möte med Försäkrassan och kräva någon slags plan, de har ofta sammarbeta med Arbetsförmedlingen så det går kanske att ordna någon praktik därifrån. Klarar du verkligen inte av ett jobb finns daglig verksamhet och då är det socialen du ska kontakta.
Jobbar du som handläggare på Försäkringskassan? Eller hur menar du att du skulle göra den bedömningen? Jag vet inte riktigt vad man utgår ifrån. Jag målar inte åtta timmar om dagen. Men min läkare skrev så.
Jag har inte bara gått hemma i tio år, om jag skrev det så var det ett misstag. Jag har gått i skolan från och till och som jag nog skrev så läser jag på deltid på komvux.
Vet inte vad jag skall svara på frågan angående mina gymnasiestudier eftersom det inte känns sådär jätterelevant när detta handlar om vad som kommer hända efter att min aktivitetsersättning går ut.
Men tack för svar Liljan!
- 011100100110
- Ny medlem
XPhoenixX skrev:Jag står själv inför samma dilemma. Fyller 30 i sep och tror inte att FK kommer godkänna mitt läkarutlåtande. Fasar över vad som kommer hända. Klarar knappt av mitt liv som det är nu, så hur ska de bli om man tvingas ut på arbetsmarknaden eller måste bråka och lägga all sin energi på soc. och inga svar får man från FK, så nu sitter man här helt låst och bara väntar på sep
Ja, precis! Jag är fortfarande mycket osäker på hur det fungerar med arbetsmarknaden. Jag har ingen aning om hur man gör eller vad som förväntas. Det är väldigt svårt att förstå instruktioner för mig så det gör mig väldigt orolig angående arbetsuppgifter. Jag kan inte riktigt föreställa mig något annat liv än det jag har nu. Det hade varit lite bättre om det funnits lite mer information om vad som händer efter att man blir utförsäkrad, då hade jag känt mig lugnare, tror jag. Också om jag kunde fått lite mer kontinuerlig kontakt med min handläggare om vad som händer. Jag tycker inte att jag är dödssjuk eller att jag behöver hemhjälp eller nåt sådant där. Mest att jag inte vet vad som händer om jag inte studerar eller är sjukskriven. Hoppas att du får fortsatt hjälp om det är så du känner, att du inte klarar av ditt liv. Önskar dig lycka till! Tack för svar!
- 011100100110
- Ny medlem
Zima33 skrev:011100100110 skrev:men att jag kan måla åtta timmar om dagen. Det tyckte min handläggare på försäkringskassan lät som att jag kunde jobba.
F-kassehandläggaren kanske trodde det menades måla väggar/hus osv, inte tavlor?
Finns ju de som fått frågan om de går ut ofta, "ja jag går ut varje dag". Myndighetens bedömning: "XX går på krogen varje dag".
Nej, min handläggare visste mycket väl vad jag syftade på. Handläggare fick även adressen till min hemsida. Målandet skulle nog syfta till att det är mitt största intresse här i livet.
Tack för svar!
- 011100100110
- Ny medlem
011100100110 skrev:Liljan skrev:Om du kan måla åtta timmar om dagen så skulle jag också göra bedömningen att du kan jobba, åtminstone deltid. Att du inte har haft ett jobb innan betyder inte att du aldrig kan få det eller klara av det. Alla har haft sitt första jobb någon gång. Det är jättekonstigt att du inte har en plan med Försäkringskassan. Har du överhuvudtaget testat på någon praktik eller daglig verksamhet eller något sådant? Att bara gå hemma i tio år låter inte vettigt. Om jag vore dig skulle jag ordna ett möte med Försäkrassan och kräva någon slags plan, de har ofta sammarbeta med Arbetsförmedlingen så det går kanske att ordna någon praktik därifrån. Klarar du verkligen inte av ett jobb finns daglig verksamhet och då är det socialen du ska kontakta.
Jobbar du som handläggare på Försäkringskassan? Eller hur menar du att du skulle göra den bedömningen? Jag vet inte riktigt vad man utgår ifrån. Jag målar inte åtta timmar om dagen. Men min läkare skrev så.
Jag har inte bara gått hemma i tio år, om jag skrev det så var det ett misstag. Jag har gått i skolan från och till och som jag nog skrev så läser jag på deltid på komvux.
Vet inte vad jag skall svara på frågan angående mina gymnasiestudier eftersom det inte känns sådär jätterelevant när detta handlar om vad som kommer hända efter att min aktivitetsersättning går ut.
Men tack för svar Liljan!
Nej, jag jobbar inte på Försäkringskassan, men jag kan använda mitt sunda förnuft. Du sa att du inte hade klarat dina studier på komvux. Jag frågar hur det kommer sig. Du verkar inte vilja jobba eller göra något överhuvudtaget. Det känns jättetrist att du har som mål att gå på bidrag resten av livet.
Men för att svara på din fråga om vad som händer om du inte får sjukersättning, antigen jobbar du eller så ser du till att klara dina Komvuxstudier innan din aktivitetsersättning går ut och pluggar vidare på universitetet/högskolan/KY- utbildning med CSN.
Du får lära dig vad som krävs på arbetsmarknaden, ingen vet det innan de har provat. Du måste åtminstone testa innan du dömmer ut det helt.
Du får lära dig vad som krävs på arbetsmarknaden, ingen vet det innan de har provat. Du måste åtminstone testa innan du dömmer ut det helt.
Liljan skrev:Nej, jag jobbar inte på Försäkringskassan, men jag kan använda mitt sunda förnuft. Du sa att du inte hade klarat dina studier på komvux. Jag frågar hur det kommer sig. Du verkar inte vilja jobba eller göra något överhuvudtaget. Det känns jättetrist att du har som mål att gå på bidrag resten av livet.
Förhoppningsvis är Försäkringskassans system byggt på något mer än att någon person bara tar ett beslut baserat på personens "sunda förnuft".
Jag tycker inte att det spelar någon större roll varför jag inte klarar mina studier på komvux eftersom min fråga handlade om vad som händer efteråt. Anledningarna är privata.
Jag har heller inte sagt att mitt mål i livet är att gå på bidrag. Det som tråden handlar om är vad som händer efteråt.
Tack för svar!
Vänliga hälsningar,
011100100110
- 011100100110
- Ny medlem
Liljan skrev:Men för att svara på din fråga om vad som händer om du inte får sjukersättning, antigen jobbar du eller så ser du till att klara dina Komvuxstudier innan din aktivitetsersättning går ut och pluggar vidare på universitetet/högskolan/KY- utbildning med CSN.
Obs, har inte "dömt ut det"...
- 011100100110
- Ny medlem
011100100110 skrev:Liljan skrev:Nej, jag jobbar inte på Försäkringskassan, men jag kan använda mitt sunda förnuft. Du sa att du inte hade klarat dina studier på komvux. Jag frågar hur det kommer sig. Du verkar inte vilja jobba eller göra något överhuvudtaget. Det känns jättetrist att du har som mål att gå på bidrag resten av livet.
Förhoppningsvis är Försäkringskassans system byggt på något mer än att någon person bara tar ett beslut baserat på personens "sunda förnuft".
Jag tycker inte att det spelar någon större roll varför jag inte klarar mina studier på komvux eftersom min fråga handlade om vad som händer efteråt. Anledningarna är privata.
Jag har heller inte sagt att mitt mål i livet är att gå på bidrag. Det som tråden handlar om är vad som händer efteråt.
Tack för svar!
Vänliga hälsningar,
011100100110
Och jag svarar dig, det som händer efteråt är att du jobbar eller pluggar med studiemedel. Det är väldigt relevant varför du inte klarar dina Komvuxstudier. Råden skiljer sig nämligen åt om du är lat eller har en utvecklingsstörning. Ditt inlägg borde handla pm hur du lättast kommer ut i arbetslivet, inte vilka bidrag du ska söka efter aktivitetsersättningen går ut.
Liljan skrev:Och jag svarar dig, det som händer efteråt är att du jobbar eller pluggar med studiemedel. Det är väldigt relevant varför du inte klarar dina Komvuxstudier. Råden skiljer sig nämligen åt om du är lat eller har en utvecklingsstörning. Ditt inlägg borde handla pm hur du lättast kommer ut i arbetslivet, inte vilka bidrag du ska söka efter aktivitetsersättningen går ut.
Hej hallå Liljiz! Ursäkta lite sent svar, glömde att jag skrivit här.
Jag har ingen utvecklingsstörning utan jag har ett par två tre funktionsnedsättningar och lite annat smått och gott i bagaget! Sedan behöver jag inga råd om hur jag skall klara studierna, utan min fråga var vad som händer i "systemet" för någon som blir utförsäkrad. Får man en kurs i hur det är att söka arbete, visar någon hur man skriver ett CV? Eller är det mest, "gtfo and google it!"? Ogiltigförklaras ens LOH där läkaren skriver att man aldrig kommer vara aktuell på arbetsmarknaden? Skulle vilja höra någon solskenshistoria, eller någon historia överhuvudtaget för den delen. Det enda jag fick var nån tomte som ifrågasätter mig för saker jag inte ens skriver och som mest utgår från sin egna livliga fantasi. Gotta give you that, Liljan - din fantasi är det inga fel på!
Framförallt så är det inte din sak att berätta för mig vad mitt inlägg borde handla om, men också slutligen så var inte min fråga vilka bidrag jag skall söka, utan snarare hur man klarar sig överlag i livet utan någon erfarenhet av arbetsmarknaden.
Men tack för att du svarar Liljiz och ha ett fortsatt trevligt liv! För det kommer du berjiz ha!
Hälsningar,
011100100110
- 011100100110
- Ny medlem
Liljan. Fy fan rent ut sagt vilken attityd du har, få det till att trådskaparen är lat eller utvecklingsstörd. Skämmes !
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
0111001..
Du kan inte få läkaren att förklara för din handläggare på FK att målningen inte innebär att du kan klara att jobba. Att det verkar ha skett en missuppfattning.
Det måste framgå till handläggaren att du inte målar åtta timmar om dagen, det är otroligt klumpigt av läkaren att uttrycka sig så. Man måste vara petnoga med vad man skriver i intygen, verkligen petnoga.
Jag tycker verkligen att du ska ligga på om detta , det är inte acceptabelt att du eventuellt ska gå miste om sjukersättning pga felformulering från läkarens sida.
Har du möjligtvis någon släkting eller vän som kan hjälpa dig att föra din talan både till läkaren och handläggaren ? Det kan behövas när man inte själv orkar.
Hur som helst så önskar jag dig all lycka till !!!
Du kan inte få läkaren att förklara för din handläggare på FK att målningen inte innebär att du kan klara att jobba. Att det verkar ha skett en missuppfattning.
Det måste framgå till handläggaren att du inte målar åtta timmar om dagen, det är otroligt klumpigt av läkaren att uttrycka sig så. Man måste vara petnoga med vad man skriver i intygen, verkligen petnoga.
Jag tycker verkligen att du ska ligga på om detta , det är inte acceptabelt att du eventuellt ska gå miste om sjukersättning pga felformulering från läkarens sida.
Har du möjligtvis någon släkting eller vän som kan hjälpa dig att föra din talan både till läkaren och handläggaren ? Det kan behövas när man inte själv orkar.
Hur som helst så önskar jag dig all lycka till !!!
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Återgå till Att leva som Aspergare