Framtiden sedd från dåtiden och analyserad i nutiden.
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Är ni besvikna på att den framtid ni tänkte er som barn eller unga inte blev mer än den nutid ni upplever? Blev den bättre? Jag tycker det vore intressant att få perspektiv från olika åldersgrupper om förväntningar som infriats, överträffats, glömts bort eller gått om intet.
När jag såg Star Trek TNG som tonåring så tyckte jag de där små kommunikationsapparaterna och multifunktionella analysverktygen de hade med sig på uppdrag var helt fantastiska. I nutiden så tycker jag smartphones och surfplattor överträffar det som fanns i Star Trek, de kan användas i så många olika sammanhang och till så många olika saker.
Praktiskt användbar fusion verkar fortfarande vara väldigt långt bort och är en besvikelse.
Jämställdhet mellan människor överlag är, som jag nämnde i en annan tråd, också långt bort. Det är också en besvikelse, ekonomiskt så går det t.o.m. åt fel håll.
Jag skulle verkligen uppskatta andras synpunkter och synvinklar.
När jag såg Star Trek TNG som tonåring så tyckte jag de där små kommunikationsapparaterna och multifunktionella analysverktygen de hade med sig på uppdrag var helt fantastiska. I nutiden så tycker jag smartphones och surfplattor överträffar det som fanns i Star Trek, de kan användas i så många olika sammanhang och till så många olika saker.
Praktiskt användbar fusion verkar fortfarande vara väldigt långt bort och är en besvikelse.
Jämställdhet mellan människor överlag är, som jag nämnde i en annan tråd, också långt bort. Det är också en besvikelse, ekonomiskt så går det t.o.m. åt fel håll.
Jag hade en mycket dystopisk framtidsbild som barn. Jag tänkte mig kärnkraftsolyckor, kärnvapenkrig, översvämningar och svältkatastrofer pga global uppvärmning, att inte kunna andas utan gasmask pga luftföroreningar, att infrastrukturen skulle kollapsa, att alla i hela världen skulle bo på soptippar och äta papper (istället för bark, eftersom det inte skulle finnas några träd kvar) och dö unga pga radioaktivt nedfall.
Jag är ganska lättad att det hittills inte gått riktigt så illa.
Jag är ganska lättad att det hittills inte gått riktigt så illa.
@ Trollhare
Ungefär när är du född? Du behöver inte svara men det vore intressant att veta.
Jag är född 77
EDIT: Underligt sätt att uttrycka det egentligen. Jag föddes 1977.
Ungefär när är du född? Du behöver inte svara men det vore intressant att veta.
Jag är född 77
EDIT: Underligt sätt att uttrycka det egentligen. Jag föddes 1977.
Tallbarr skrev:Ungefär när är du född?
1980. Jag är väl präglad av tidsandan, med Tjernobylolyckan och sånt.
Tallbarr skrev:Är ni besvikna på att den framtid ni tänkte er som barn eller unga inte blev mer än den nutid ni upplever? Blev den bättre? Jag tycker det vore intressant att få perspektiv från olika åldersgrupper om förväntningar som infriats, överträffats, glömts bort eller gått om intet.
Bättre.
När jag var 13-14-15 tyckte jag att hela livet kändes som en enda skånsk leråker.
Idag slipper jag leran, jag lever ensam (äntligen) och slipper kompromissa eller lyda föräldrar.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10