Fråga om boot.ini-fil...
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Fråga om boot.ini-fil...
Kom att tänka på att här finns kanske någon vänlig själ som vet hur man kan lösa detta...
Jag har en boot.ini-fil där det står angivet att jag kan välja mellan Windows 98 som ligger på C och Windows XP Home som ligger på D, men min dator förbigår den här filen helt och startar Windows 98 direkt. Har bara en hårddisk, men två partitioner på den. Kommer helt enkelt inte in på mitt XP som ligger på D. Jag kan tänka mig att förbigå Windows 98 bara för att komma in på XP så kan jag ändra ini därifrån sen, men detta går ju inte då jag inte kommer in på XP. Hur göra? Vill ju inte installera om XP som är ett alternativ, då får jag ju installera så mycket på nytt.
Jag har en boot.ini-fil där det står angivet att jag kan välja mellan Windows 98 som ligger på C och Windows XP Home som ligger på D, men min dator förbigår den här filen helt och startar Windows 98 direkt. Har bara en hårddisk, men två partitioner på den. Kommer helt enkelt inte in på mitt XP som ligger på D. Jag kan tänka mig att förbigå Windows 98 bara för att komma in på XP så kan jag ändra ini därifrån sen, men detta går ju inte då jag inte kommer in på XP. Hur göra? Vill ju inte installera om XP som är ett alternativ, då får jag ju installera så mycket på nytt.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 18:31:08, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Du kan ändra bootsekvensen i BIOS, så att D: kommer före C:
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:31:08, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Ett tag sen jag höll på med det där, men..
[boot loader]
timeout=60
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)WINDOWS="Windo ws XP Professional"
/fastdetect
C: = "Windows 98"
Lite osäker men kan vara nåt sånt här som behövs.
Posta din boot.ini annars så får vi se.
[boot loader]
timeout=60
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)WINDOWS="Windo ws XP Professional"
/fastdetect
C: = "Windows 98"
Lite osäker men kan vara nåt sånt här som behövs.
Posta din boot.ini annars så får vi se.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:31:08, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel skrev:Du kan ändra bootsekvensen i BIOS, så att D: kommer före C:
Detta låter tveksamt. Tror inte BIOS kan identifiera partitioner, bara fysiska hårddiskar.
Däremot låter det som att pointblanks bootmeny blivit förstörd. Men bootmenyn har inget direkt med BIOS att göra (även om båda är vit text på svart botten...).
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:31:08, redigerad totalt 3 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
pointblank,
<a target="_blank" href="http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/windows-xp/9936-lost-my-start-up-menu-xp-98-dual-boot-system.html">Här</a> är en med samma/liknande setup som du.
Det som har hänt är nog att din bootmeny blivit förstörd.
Följ <a target="_blank" href="http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ht/repairmbr.htm">de här tipsen</a> för att återställa din bootmeny.
Blir du tveksam om något så fråga här snarare än att göra något du inte känner dig säker på.
Lycka till!
/Barracuber
<a target="_blank" href="http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/windows-xp/9936-lost-my-start-up-menu-xp-98-dual-boot-system.html">Här</a> är en med samma/liknande setup som du.
Det som har hänt är nog att din bootmeny blivit förstörd.
Följ <a target="_blank" href="http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ht/repairmbr.htm">de här tipsen</a> för att återställa din bootmeny.
Blir du tveksam om något så fråga här snarare än att göra något du inte känner dig säker på.
Lycka till!
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:31:08, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Mördarsnigel skrev:Du kan ändra bootsekvensen i BIOS, så att D: kommer före C:
Detta låter tveksamt. Tror inte BIOS kan identifiera partitioner, bara fysiska hårddiskar.
Däremot låter det som att pointblanks bootmeny blivit förstörd. Men bootmenyn har inget direkt med BIOS att göra (även om båda är vit text på svart botten...).
/Barracuber
Jag läste slarvigt och antog att det var olika hårddiskar.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:31:12, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30