Fråga om BILLY hylla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-29 9:07:00

IKEA säljer ju bokhyllan BILLY. I sovrummet har vi tre vita BILLY-hyllor. Jag skulle behöva en vit hylla som är 60 cm bred. IKEA säljer inte 60 cm breda BILLY-hyllor längre, bara 40 cm och 80 cm. En 40 cm hylla skulle ju också funka, fast utrymmet då inte utnyttjas maximalt. Men hyllorna är ju sen 1998 och 2000. Numera är BILLY-hyllorna omgjorda och det funkar inte att "sätta ihop" hyllorna. Men är de lika djupa borde det funka att ställa dem bredvid varann.

Finns det någon här som har de här nya BILLY hyllorna och vet skillnaden, bortsett från att de nya hyllorna har fler och mindre hål? De nya hyllplanen verkar funka i de gamla hyllorna i alla fall. Är måtten samma bör de ju kunna stå bredvid varann.

På IKEA:s hemsida lyckades jag inte hitta så mycket.

Om den här tråden ligger fel, så får väl någon moderator flytta på den. Jag har ingen aning om var den hör hemma.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Miche » 2014-11-29 10:00:04

60 cm Billy kan du kanske hitta på Blocket.

80 cm ska du inte ha om du ska ha tunga saker så som böcker i hyllan eftersom hyllplanen då böjs ner för mycket.

I övrigt vet jag inte.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Fråga om BILLY hylla

Inläggav antonius » 2014-11-29 11:04:54

Trodde först att det var någons bröst det gällde... :-)018
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Re: Fråga om BILLY hylla

Inläggav kullan » 2014-11-29 11:47:21

2 st 40 cm hyllor bredvid varandra?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Fråga om BILLY hylla

Inläggav slackern » 2014-11-29 12:48:30

kullan skrev:2 st 40 cm hyllor bredvid varandra?

Det troliga är att dom kan klämma in en 40 och 60 cm hylla längs med väggen. Men att en 80 cm hylla är för lång och får inte plats med den längs väggen. Att väggen kanske har 70 cm till godo eller något.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-29 16:47:43

Jag har 1 20 cm CD-hylla att ha prylar i (som gärna kan bytas ut), en 80 cm hylla med böcker, en 80 cm hylla med glasdörrar smockad med bilmodeller, 3D-pussel och annat samt en 60 cm hylla med böcker. Kvar är 49 cm. Den där 20 cm CD-pelaren kan jag gärna kasta ut så jag får en 60 cm hylla. Kommer att ha scrapbookingprylar, hamdarbetsprylar, hårsnoddar m.m. i hyllan.

Frågan gäller om nya Billy har samma djup som gamla Billy.
Lilla Gumman

Inläggav kullan » 2014-11-29 16:53:08

Jag tar gärna cd - hyllan. Blink blink hehe
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Fråga om BILLY hylla

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-29 16:53:16

-Utgångna möbelserier hittas lämpligen på blocket, tradera, övriga annonser med mera.

Det här är ingen annonssajt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Miche » 2014-11-29 22:33:06

Lilla Gumman skrev:Frågan gäller om nya Billy har samma djup som gamla Billy.
Hur djup är din nuvarande Billy? På Ikeas sajt står det måtten på den nya...
Miche

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Zima33 » 2014-11-29 23:43:26

Miche skrev:
80 cm ska du inte ha om du ska ha tunga saker så som böcker i hyllan eftersom hyllplanen då böjs ner för mycket.

Den säljs ju som en bokhylla så klart man kan ha böcker i den. Jag har en låg 80 cm full med böcker och hyllplanen är inte synligt böjda iallafall. (Men de tyngsta böckerna har jag längst ner för stabilitetens skull).
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Miche » 2014-11-30 0:21:25

Zima33 skrev:
Miche skrev:

Den säljs ju som en bokhylla så klart man kan ha böcker i den. Jag har en låg 80 cm full med böcker och hyllplanen är inte synligt böjda iallafall. (Men de tyngsta böckerna har jag längst ner för stabilitetens skull).
Jag har sett många 80 cm breda billyhyllor med nedåtböjda hyllplan. De brukar funka med pocketböcker men ett hyllplan fullt av inbundna böcker blir ofelbart krokigt.
Miche

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Zirre » 2014-11-30 0:37:11

Billyhyllorna är alla lika djupa. Kontrollmätte precis.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-30 1:11:14

Zirre skrev:Billyhyllorna är alla lika djupa. Kontrollmätte precis.

Tack Zirre.
Miche skrev:
Zima33 skrev:
Miche skrev:

Jag har sett många 80 cm breda billyhyllor med nedåtböjda hyllplan. De brukar funka med pocketböcker men ett hyllplan fullt av inbundna böcker blir ofelbart krokigt.

Vi har inbundna böcker och pocketböcker i en salig blandning. Längst ner är alltid ett extra högt utrymme för häga inbundna böcker, pärmar och tidskriftsställ. Vi har hyllor där det är tidskriftsställ på både andra och tredje hyllplanet nerifån. Ingen av våra hyllor har någonsin bågnat eller ens antytt att det är för tungt. Men det här är alltså gamla BILLY-hyllor, innan de nya kom.

Nåja. Jag ser tre alternativ:
1. Köpa en ny 40 cm hylla, och strunta i att utnyttja väggytan till max.
2. Ta bort den 20 cm breda CD-pelaren, och en 60 cm bred hylla där det är bökcker nu. Istället köpa 3 stycken 40 cm hyllor, fylla 2 med böcker och i alla fall bara ha 40 cm hyllplan till mina hobbyprylar.
3. Försöka få tag i en gammal 60 cm bokhylla. Finns Sök & Finn på Radio Dalarna varje fredag förmiddag, man kan ringa in och tala om vad man söker så kan andra som hör det ringa upp en och sälja det man vill ha.

Alternativt, byta ut en massa hyllor i vardagsrummet mot likadana Billy-hyllor, och ha alla böcker och sånt där, och ha en massa Billy-hyllor för förvaring även i kontorsrummet. Men det känns inte som nåt lockande just nu. Senare, kanske.
Lilla Gumman

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Miche » 2014-11-30 1:15:43

Lilla Gumman skrev:Vi har en 60 cm hylla.
Ett alternativ är att byta ut den och införskaffa tre 40 cm breda Billy, eller?
Miche

Fråga om BILLY hylla

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-30 13:04:27

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Vi har en 60 cm hylla.
Ett alternativ är att byta ut den och införskaffa tre 40 cm breda Billy, eller?

Ja. Men då blir det böcker i 2 40 cm hyllor, och jag får bara 40 cm till mina prylar. Då kan jag lika gärna köpa en 40 cm bred hylla och låta CD-pelaren stå kvar med förvaring av hårsnoddar och smycket och annat småplock.

Hur jag än gör så stämmer det inte.

Alltså, så här är det:
Först finns det en sminkylla, under den en kroklist med 4 krokar att hänga kläder på (kläder jag har använt, och ska ha igen, det kan jag ju inte hänga in i garderoben). Både sminkhyllan och kroklisten är uppborrade på det mest logiska stället i sovrummet, icke flyttbara. Efter det, kommer Billy CD-pelare, en 80 cm hylla med böcker, en 80 cm hylla med glasdörrar och en 60 cm hylla med böcker. Efter det finns det små backar travade. Sedan en inbyggd garderob.

Vid kroklisten står en tvättunna. Där har jag stoppat i platt vadd, vanlig vadd och annat som inte får plats någon annan stans, eftersom tvättunnan ju ändå finns. Bredvid tvättkorgen står en liten verktygslåda med srapbookingprylar, en väska med scrapbookingprylar och en stor verktygslåda med verktyg. Jag har rensat ur garderoben och verktygslådan fick plats där, men då hamnade istället kassar med annat på golvet. Ingen bra lösning i längden.

Jag försöker att få undan saker från golvet. Tvättunnan är hög och rund, den är inte det mest optimala att förvara saker i men jag har fått den en gång i tiden fylld med restgarner (kvittar av vem) och den har blivit stående sedan jag gjort mig av med restgarnerna.

Jag har fastnat i tänket, och behöver tips på hur jag aka kunna organisera och förvara det jag har. Kommer dessutom att få mer scrapbookingprylar snart (det är ju den tiden på året då man ger saker till varann) så jag behöver definitivt nånstans att göra av grejorna.

Givetvis kan vi kasta ut en second hand-hylla i vardagsrummet, och köpa en 80 cm bred BILLY-hylla plus dörrar dit och fylla den med böckerna från den 60 cm breda hyllan i sovrummet, och skaffa en 80 cm hylla och en 40 cm hylla, och flytta in den vita 60 cm hyllan i kontorsrummet och kasta ut en annan hylla där ... en slags kedjeeffekt.

Men låt oss nu fokusera på sovrummet. Fram med ideer som inte kräver att vi måste ta tag i vardagsrummet och kontorsrummet nu på en gång.

Jag behöver alltså förvara: Scrapbookingpapper, stansar, pennor, lim, knappar, band, pappersblommor, klistermärken, en sax, stick- och virkgarner, broderigarner, aidaväv, vadd, platt vadd etc.
Lilla Gumman

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in