Fråga om AS & ADD.
26 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Fråga om AS & ADD.
[/quote]
Ett specialintresse innebär såvitt jag förstår mer än att man kan hyperfokusera på det. Specialintresse för mig innebär att det är det enda jag vill syssla med och pratar om. Jag kan nästan inte prata om något annat för det är det enda jag tänker på (påverkar mitt sociala liv negativt, kan jag säga ). Och så håller jag långa monologer om specialintresset.
Jo, det gör det.[/quote]
Kan du inte släppa tankarna kring detta intresse, vid t.ex en social situation?
Om någon frågar dig hur du mår, så borde du väl inte ge ett svar som handlar om ditt special intresse?
Anledningen till att jag citerade din text, är av en anledning som jag tycker är väldigt intressant, även hur svårt det än kan vara att släppa fokus kring ditt specialintresse i en social situation eller rent allmänt.
Så ligger just den viktiga biten i det här (Jag kan nästan inte prata om något annat för det är det enda jag tänker på (påverkar mitt sociala liv negativt, kan jag säga.
och det betyder att du är medveten om ditt problem, du ser och utför det du redan vet påverkar både dig och ditt sociala liv negativt.
Den som inte är medveten ser inget, men den som ser och uppfattar sina egna brister har en väldigt stor fördel i livet.
Vet inte vart jag vill komma med detta, tycker bara det är intressant
Vill även tacka för alla svar, så här långt in i tråden, har läst allt hittils
Vilket jag också alltid gör
Ett specialintresse innebär såvitt jag förstår mer än att man kan hyperfokusera på det. Specialintresse för mig innebär att det är det enda jag vill syssla med och pratar om. Jag kan nästan inte prata om något annat för det är det enda jag tänker på (påverkar mitt sociala liv negativt, kan jag säga ). Och så håller jag långa monologer om specialintresset.
Zima33 skrev:Specialintresse ingår väl inte ens i kriterierna för AS.
Jo, det gör det.[/quote]
Kan du inte släppa tankarna kring detta intresse, vid t.ex en social situation?
Om någon frågar dig hur du mår, så borde du väl inte ge ett svar som handlar om ditt special intresse?
Anledningen till att jag citerade din text, är av en anledning som jag tycker är väldigt intressant, även hur svårt det än kan vara att släppa fokus kring ditt specialintresse i en social situation eller rent allmänt.
Så ligger just den viktiga biten i det här (Jag kan nästan inte prata om något annat för det är det enda jag tänker på (påverkar mitt sociala liv negativt, kan jag säga.
och det betyder att du är medveten om ditt problem, du ser och utför det du redan vet påverkar både dig och ditt sociala liv negativt.
Den som inte är medveten ser inget, men den som ser och uppfattar sina egna brister har en väldigt stor fördel i livet.
Fråga om AS & ADD.
drakcir skrev:Kan du inte släppa tankarna kring detta intresse, vid t.ex en social situation?
Om någon ställer en direkt fråga kan jag svara, men jag kan inte lägga mig i samtal för jag kommer inte på något att säga förutom att alla associationer går till specialintresset oavsett vad de andra pratar om.
Ja, att jag vet det gör att jag kan hålla käften eller helt enkelt undvika sociala situationer för att slippa ta över/göra bort mig (?) genom att föreläsa. Vet inte hur det är en fördel, det går inte mindre ut över mitt sociala liv för att jag känner till det, tvärtom kan jag nästan tänka mig.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Återgå till Övriga Aspergerfrågor