Fråga av ren nyfikenhet?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Fråga av ren nyfikenhet?
Hejsan...
Har gått och funderat lite på frågor som rör diagnoser...
Min fundering lyder:
Är det en möjlighet att en person kan uppvisa symptom som egentligen borde ha givit
en diagnos, t.ex asperger men att symptomen är för svaga för att sätta en diagnos?
Då syftar inte jag faktorer som kan påverka som t.ex depression eller ångest eller liknande.
Samtidigt så syftar jag inte heller på någon dubbeldiagnos.
Så enkelt formulerat är väl= symptom som är en diagnos men mitt i allt detta för svaga.
???
Har gått och funderat lite på frågor som rör diagnoser...
Min fundering lyder:
Är det en möjlighet att en person kan uppvisa symptom som egentligen borde ha givit
en diagnos, t.ex asperger men att symptomen är för svaga för att sätta en diagnos?
Då syftar inte jag faktorer som kan påverka som t.ex depression eller ångest eller liknande.
Samtidigt så syftar jag inte heller på någon dubbeldiagnos.
Så enkelt formulerat är väl= symptom som är en diagnos men mitt i allt detta för svaga.
???
Fråga av ren nyfikenhet?
Ja, under min utredning kom de fram till att jag har drag av AS, men inte tillräckligt många för att få diagnosen AS. Diagnosen blev atypisk autism eftersom det (såvitt jag vet) inte finns någon officiell diagnos som heter "drag av asperger" eller liknande.
Fråga av ren nyfikenhet?
svar till er båda:
Tidigare har jag haft en annan uppfattning här på forumet att, drag av någon diagnos går inte att få
utan att man har en huvud diagnos?
Eller är det exakt så som ni båda skrivit att en person enbart kan uppvisa just (drag av aspergers)
utan att egentligen inte ha några andra som helst bekymmer med andra diagnoser.
(Person A gör en utredning och får resultatet uppvisande autistiska drag eller nåt sånt, är det då det heter A typisk autism som (Sjuckert) skrev?
Försöker att inte röra om texterna för mycket,
men vissa utredare,psykologer,forskare you name it! , använder sig utav termen (mild) aspergers är det samma sak som drag eller två skilda saker?
Tidigare har jag haft en annan uppfattning här på forumet att, drag av någon diagnos går inte att få
utan att man har en huvud diagnos?
Eller är det exakt så som ni båda skrivit att en person enbart kan uppvisa just (drag av aspergers)
utan att egentligen inte ha några andra som helst bekymmer med andra diagnoser.
(Person A gör en utredning och får resultatet uppvisande autistiska drag eller nåt sånt, är det då det heter A typisk autism som (Sjuckert) skrev?
Försöker att inte röra om texterna för mycket,

Fråga av ren nyfikenhet?
Om man inte har någon annan diagnos får man kanske "atypisk autism" el "PDD-NOS".
drag-av-asperger-diagnos-idag-t16003.html
mild-aspergerdiagnos-eller-inte-t24135.html
har-de-flesta-av-oss-mild-asperger-t13534.html
vad-ar-subklinisk-as-t7751.html
drag-av-asperger-diagnos-idag-t16003.html
mild-aspergerdiagnos-eller-inte-t24135.html
har-de-flesta-av-oss-mild-asperger-t13534.html
vad-ar-subklinisk-as-t7751.html
Fråga av ren nyfikenhet?
Då är det subklinisk.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23