Fotografering/bildpublicering
Fotografering/bildpublicering
Den här tråden kommer ursprungligen från avdelningen "AspergerForums sommarträff" som 2009-09-28 slogs samman med avdelningen "Träffar".
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Finns det nåt direktiv angående fotografering under träffen?
Hade träffen varit några månader senare hade det inte spelat nån roll men i mitt fall kan det i ett extremfall innebära vissa nackdelar att bli ofrivilligt utlagd på nätet just nu. Inte så att jag tror någon av ren illvilja lägger ut bilder men möjligen av obetänksamhet.
Däremot tycker jag det vore kul om nån faktiskt tog lite bilder som efteråt läggs ut i nån sluten avdelning.
Synpunkter?
Admin
Korrigerade inledningen om var denna tråd är avdelad från.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
Klok fråga! Helt rätt, det måste beaktas.
Jag har ju en sluten sajt sedan förut, så den kan ju passa bra för de bilder som tas. Förmodligen kommer en del inte att vlija vara med där heller, men knappast alla - det finns många som är på min sajt sedan förut, som inte har sagt något om det. Det är bara en som inte har velat vara med och bett att den bild som fanns togs bort.
Jag har ju en sluten sajt sedan förut, så den kan ju passa bra för de bilder som tas. Förmodligen kommer en del inte att vlija vara med där heller, men knappast alla - det finns många som är på min sajt sedan förut, som inte har sagt något om det. Det är bara en som inte har velat vara med och bett att den bild som fanns togs bort.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
Träffen är ju ganska stor och det är kanske inte omöjligt att media intresserar sig. Givetvis vore det postivt med en tidningsartikel med rubriken "Aspergare hade trevligt i Flottsbro" men själv vill jag inte vara med på nån bild där jag möjligen inte har full kontroll på mig själv
Självklart ska väl samma regler gälla där som vid all offentlig bildpublicering!
Om en bild ska läggas ut på nätet ska samtliga identifierbara/synliga personer ge sitt (skriftliga) medgivande.
Om en bild ska läggas ut på nätet ska samtliga identifierbara/synliga personer ge sitt (skriftliga) medgivande.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
Varför i hela världen skulle pressen vara intresserad av träffen? Så intressanta för allmänheten är vi väl ändå inte?
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Haha..Aspergare hade trevligt i....
Jaha, se där, en ny kändisgrupp/målgrupp? ;D
Åh nej, bara det inte blir nåt j-la Outsider-program eller nåt annat program till tv...*verkar ju jättehäftigt med ett gäng diagnostiker att visa upp på tv*
Nåja, de vill väl fånga ännu en grupp härliga schimpanser som är lik människan, vad vet jag.
Jaha, se där, en ny kändisgrupp/målgrupp? ;D
Åh nej, bara det inte blir nåt j-la Outsider-program eller nåt annat program till tv...*verkar ju jättehäftigt med ett gäng diagnostiker att visa upp på tv*
Nåja, de vill väl fånga ännu en grupp härliga schimpanser som är lik människan, vad vet jag.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
Med rätt approach kan kanske någon press fås intresserad. Saklig, balanserad och korrekt information om vad Asperger är och hurdana aspergare är är ju något som ligger i vårt eget intresse att komma ut i media om.
Vi är en större grupp än allmänheten ofta tror, och vi är en till stor del helt annan grupp än allmänheten ofta tror. Det skulle ligga i allmänhetens såväl som vårt eget intresse att mycket, mycket mer om oss kom ut i media, så att även de kunde lära sig förhålla sig till oss. Fick de lära sig det skulle det kanske inte behöva bli lika mycket bara vi som ska behöva lära oss förhålla oss till dem som idag.
Jomen hm...det känns ändå lite chans till Publik som ba'a: TITTA, DÄR ÄR SÅDANA DÄR (mongos)...hur gör de? Vilka är de där? Bor de på samma planet? Har de samma rättigheter som vi, reportern?....etc..
Känns som om media och de får sitta och klura ut själva vad det här är för nåt *pah*
Precis som vissa anda försöker klura ut...*host*
Jag vill iaf inte bli ännu mera förvrängd än vad jag redan är. *hmf*
Känns som om media och de får sitta och klura ut själva vad det här är för nåt *pah*
Precis som vissa anda försöker klura ut...*host*
Jag vill iaf inte bli ännu mera förvrängd än vad jag redan är. *hmf*
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
Jo, visst ligger det i vårt intresse att det kommer ut korrekt information till media. Fast jag trodde kanske att just på en träff så var det mer att umgås och lära känna varandra som gällde.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Ja Pemer, nu verkar dina två små grå börjat arbeta lika mina
Men kanske är det bättre att förekomma än förkommas. Kanske skulle du (eller nån) i förväg skriva en liten artikel som med små anpassningar till verkligheten kunde skickas iväg till div media direkt efter träffen.
"efter stort engagemang och god planering resulterade träffen i att alla kände sig avslappnade och njöt av den sociala samvaron" etc etc etc
Men kanske är det bättre att förekomma än förkommas. Kanske skulle du (eller nån) i förväg skriva en liten artikel som med små anpassningar till verkligheten kunde skickas iväg till div media direkt efter träffen.
"efter stort engagemang och god planering resulterade träffen i att alla kände sig avslappnade och njöt av den sociala samvaron" etc etc etc
Miche skrev:Självklart ska väl samma regler gälla där som vid all offentlig bildpublicering!
Så det är inte några svenska regler du åsyftar i första stycket?
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
pointblank skrev:Jo, visst ligger det i vårt intresse att det kommer ut korrekt information till media. Fast jag trodde kanske att just på en träff så var det mer att umgås och lära känna varandra som gällde.
Absolut. Och jag har som sagt inte ens tänkt tanken förrän nu.
Duras skrev:Ja Pemer, nu verkar dina två små grå börjat arbeta lika mina
Exakt. Jag hade börjat skriva innan jag såg ditt inlägg också och redigerade om med aktuella citat:
Något man kan göra är att själv efteråt välja några bilder med bara folk som är med på att bli publicerade, och skicka ut något efteråt, och diverse fakta som kan skrivas av. Så får man se om någon väljer att skriva något eller inte.
regnif skrev:Ja, samma här. Gäller det att ställa upp i nån ny, sensationell dokusåpa så vet jag inte om jag kommer..
Nej, självklart inte. Vi ska träffas och ha trevligt, och kunde man på kuppen få ut något positivt och korrekt beskrivet någonstans i meda om saken får det bli en ren bonus.
Pemer skrev:Med rätt approach kan kanske någon press fås intresserad. Saklig, balanserad och korrekt information ...
Vad gäller det här så måste man nog välja ett av dem.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 20:55:40, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
serpentin skrev:Jag vill inte vara med på bilder där jag kan identifieras. Tror jag inte iaf. Det är nog bra att ha en allmän överenskommelse att man frågar först, eller?
ja, det var det jag var ute efter i grundinlägget
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Med tanke på att många kan tänkas uppleva det känsligt att riskera att hamna på bild t.ex. på nätet, och speciellt med tanke på att några verkar tveksamma att ens berätta för oss andra vilka de är, så föreslår jag helt enkelt ett generellt fotoförbud under och i anslutning till träffen. Det kan kanske tyckas onödigt restriktivt, men jag tror det är vettigt. Risken finns annars att någon eller några deltagare kommer dra sig undan och knappt våga deltaga av rädsla för att hamna på bild. Huvudsyftet är ju ändå att träffas, inte att dokumentera träffen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Exakt. Alla kan ju få ange tidigt om de kan tänka sig vara med på bilder över huvud taget. Om möjligt via en mailkontakt redan i förväg med alla anmälda, eller att alla kan ange det i någon tråd på något forum, kanske den här tråden...
Så kan man välja bilder för någon eventuell sådan publicering med enbart personer som har godtagit att synas. Jag tänker mig väl dessutom actionbilder från roliga aktiviteter, där man förmodligen inte torde se folk särskilt nära för någon identifiering. Man kan ju sträva efter att välja bilder just efter aspekten så få identifierbara som möjligt, någon bild där rätt många syns varav de flesta vända från kameran och liknande.
Däremot skulle ju t ex en träffarrangör, en OA-ordförande och gärna också någon enskild träffdeltagare kunna vara med med namn och gärna med bild, om någon sådan enskild deltagare skulle vilja det.
Så kan man välja bilder för någon eventuell sådan publicering med enbart personer som har godtagit att synas. Jag tänker mig väl dessutom actionbilder från roliga aktiviteter, där man förmodligen inte torde se folk särskilt nära för någon identifiering. Man kan ju sträva efter att välja bilder just efter aspekten så få identifierbara som möjligt, någon bild där rätt många syns varav de flesta vända från kameran och liknande.
Däremot skulle ju t ex en träffarrangör, en OA-ordförande och gärna också någon enskild träffdeltagare kunna vara med med namn och gärna med bild, om någon sådan enskild deltagare skulle vilja det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:regnif skrev:Ja, samma här. Gäller det att ställa upp i nån ny, sensationell dokusåpa så vet jag inte om jag kommer..
Nej, självklart inte. Vi ska träffas och ha trevligt, och kunde man på kuppen få ut något positivt och korrekt beskrivet någonstans i meda om saken får det bli en ren bonus.
Jo, men det riskerar att bli något ganska fånigt när media tar upp sånt där/saker och ting, men visst. Är inte helt hundra på deras intentioner, dock. Vill iaf inte bli publiksensation så fort jag går på nån sån här träff ändå. Bara de inte skriver nåt fånigt, så. Visst är det bra om media kan få en bra bild nån gång, men jag tror att de har snabbt glömt det igen, likaså åskådarna, och hittat ett nytt spektakulärt mål att säl...
"Modern tid: Funktionshindrade på stor träff" eller nåt? *örks*
Lära sig om AS kan man göra genom att bara titta in på forumet *hmf*
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Nu kommer jag inte att medverka, men hade jag gjort det, är jag av den åsikten att en eventuell tidningsartikel i det här fallet skall bestå av en intervju med Liebert (och möjligen någon till), genomförd före träffen och någon annanstans än Flottsbro. Det ger reklam och information utan att man behöver släppa lös en journalist bland människor, som i åtminstone några fall inte vill figurera i media oavsett sammanhang.
Det blir tillräckligt stressigt för sådana som jag bara att träffa 40 personer för första gången. Lägg inte sten på börda i ett missriktat om än välmenande försök att belysa Aspergerfolkets situation och belägenhet.
Det blir tillräckligt stressigt för sådana som jag bara att träffa 40 personer för första gången. Lägg inte sten på börda i ett missriktat om än välmenande försök att belysa Aspergerfolkets situation och belägenhet.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.