Fotografering/bildpublicering

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-07 17:38:20

Fighterbabe skrev: Vem vann?
Du tror fortfarande att det här är en lek.

Det är det inte, det är en fråga om huruvida du kan respektera andras önskemål och integritet eller ej. Och det har framkommit att du inte kan. Vilket andra måste respektera, så klart.

Men då kommer det att bli andra regler för dig tex kameraförbud eller att du blir persona non grata på träffar. Det sistnämnda vore väl väldigt trist! Tycker inte du det, du gillar ju att träffa folk?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:56:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Kvasir » 2009-09-07 17:38:24

Fighterbabe skrev:Vem vann? Du eller jag?
Tjafset tog inte slut bara för att jag svarade med ett konkret Ja eller Nej heller....

Om du menade det som ett seriöst svar så blir förstås konsekvensen att du troligen aldrig mer kommer vara välkommen i några sammanhang där forumiter träffas. Är det värt det priset för att slippa erkänna att du förstår eller i vart fall erkänna att du faktistk inte förstår?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:56:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Danne » 2009-09-07 17:40:06

Ge upp Kvasir.
Hon har inte fattat på 10 sidor av den här tråden, och lär inte fatta om vi så försöker 100 sidor till.

På en enkel fråga med endast "Ja" eller "Nej" som alternativ, så svarar hon "Bjäbb" varenda gång.

Ibland spelar det ingen roll hur många varv man försöker skruva i skruven, är det gängpaj så är det. Det kommer bara inte att fästa.

Jag hoppas att moderatorerna ser det här, och inser att hon gör detta med flit.
Hon har ingen som helst vilja att lösa nån konflikt, hon sitter hellre ensam i sin livflotte.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:27, redigerad totalt 1 gång.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Kvasir » 2009-09-07 17:47:07

Danne, ja jag håller med dig att det verkar mer och mer uppenbart att det är viktigare för henne att käfta emot än att hålla sig sams med andra människor. En anledning att jag har envisats är att jag har velat försöka förstå om hon gör det av dumhet eller på pin kiv, men det verkar inte gå att få någon klarhet i det heller.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:56:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-07 18:20:08

Fighterbabe skrev:Vem vann? Du eller jag?

Alla inblandade är förlorare i det här, förstår du inte det?

Det är förövrigt ingen lek eller spel att vinna eller förlora, det är allvar.

Om du inte förstår det ens om du klurar på det så måste du bara köpa andras regler rätt av, i det här fallet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:56:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kristofer » 2009-09-07 18:46:40

Vem vill vara den fotograf vars bild gav upphov till stor skada och förlust ekonomiskt, psykiskt eller socialt för någon bara för att denna gått på en aspergerträff?

Jag, och många med mig, har behov av att hålla vår asperger hemlig för det offentliga. Många av oss kan, om vår asperger röjs, lida stor skada såväl ekonomiskt, som psykiskt och socialt. Det finns exempel på aspergare förlorat sina arbeten då arbetsgivaren i fråga har fått kännedom om att den anställde är aspergare.

Mot bakgrund av sådana tråkiga händelser så vill jag, och flera andra, inte vara med på bilder som är offentliga, dvs. bilder som vem som helst kan se. Detta kan vålla oss otroligt stor skada. Vem vill ha det efterspelet av att ha gått på en aspergerträff? Vem vill vara den fotograf vars bild gav upphov till stor skada och förlust ekonomiskt, psykiskt eller socialt för någon bara för att denna gått på en aspergerträff? Internet är också så beskaffat att även om något har tagits bort efter en ganska kort publiceringstid så kan det finnas kvar för alltid om olämpliga element är framme.

Tyvärr råder det stor okunskap kring asperger i samhället. Det är därför de scenarion jag beskrivit ovan kan realiseras. Denna okunskap behöver bekämpas, men den bekämpas inte genom att utan att tillfråga involverade publicera bilder. Det är bara ett sätt att riskera stora negativa konsekvenser för aspergare som vill hålla sin diagnos hemlig. Okunskap botas genom att sprida information, inte genom att riskera att offra aspergares integritet.

Jag hoppas verkligen att vi framöver ska kunna ha både vanliga träffar och stora forumträffar utan att behöva ha denna diskussion igen. Träffen var för mig en av sommarens höjdpunkter! Rent spontant så funderar jag på om det kanske skulle vara en möjlighet att utse en träffotograf? En fotograf vars samtliga bilder enbart hamnar där de är skyddade från obehöriga. Hur detta, och den förtroendefråga som det innebär, ska kunna lösas rent praktiskt vet jag inte. Vad jag däremot vet är att det på forumet finns de som har foto som specialintresse. Något som borgar för högkvalitativa träffbilder..
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:56:27, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Danne » 2009-09-07 18:56:58

Kristofer skrev:Rent spontant så funderar jag på om det kanske skulle vara en möjlighet att utse en träffotograf?

Bästa förslaget i frågan jag hört. :-)049

EN träffotograf som plåtar, sen får alla medverkande säga sitt innan något läggs upp på nätet, oavsett om det blir skyddade sajter eller ej.
Då skriver man ut det i träffanmälan, där deadline för fotona också bestäms, så vet alla hur lång tid dom har på sig för att kolla igenom och godkänna ALLA bilderna så.
I mitt fall blir alla bilder som har med mig att göra bortsorterade, då jag inte litar på någon form av publicering, speciellt inte nu.

Resten av ditt inlägg var också utomordentligt bra skrivet. :)
Men jag tror du talar för döva öron. Dom som ville förstå förstod detta för länge sedan, och den som inte vill förstå kommer aldrig att förstå.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Aura Lux » 2009-09-07 19:06:55

Jättebra skrivet Kristofer.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 20:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux

Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Zombie » 2009-09-07 19:29:08

Aura Lux skrev:Jättebra skrivet Kristofer.

Ja, verkligen!

Och det var inte det första jättebra jag har sett eller hört från dig. Tänk litet på sådant när det blåser snålt från Jante, hörru du!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2009-09-07 19:44:47

sommar skrev:Jag (ev. med flera) ser att mitt inlägg är anmält och jag vet inte vem det är som anmält det men kan ana. Det kan jag förstå i vanliga fall men i detta sammanhanget är det väl magstarkt när man inte själv kan inse vad som retar upp och/eller sårar andra, inte kan eller vill inse vad som är rätt och fel samt vad som är tillåtet och inte tillåtet eller struntat i att följa tråden och kommer inte och tycker synd om. (Nu är jag utpekande men man kan gott stå för att an anmält ett inlägg).

Admin:

Det behöver inte vara en enskild forumist som anmält ett inlägg, det händer att vi som står för modererandet här också gör det. Ibland för att vi vill uppmärksamma varandra på något som förtjänar att diskuteras, ibland för att vi tycker att något börjar gå OT, för att vi funderar på att dela en tråd eller av andra skäl. En anmälan kan vara ett slags bokmärke för oss själva emellanåt.

Det kan naturligtvis också vara så att vi själva tycker att något är tokigt på något sätt och att vi vill dokumentera internt vad vi tänker och hur vi agerar. Men visst är det också forumister som anmäler, självfallet. Man kan bara inte ta för givet att det alltid är så.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sommar » 2009-09-07 19:55:55

Titti skrev:
sommar skrev:Jag (ev. med flera) ser att mitt inlägg är anmält och jag vet inte vem det är som anmält det men kan ana. Det kan jag förstå i vanliga fall men i detta sammanhanget är det väl magstarkt när man inte själv kan inse vad som retar upp och/eller sårar andra, inte kan eller vill inse vad som är rätt och fel samt vad som är tillåtet och inte tillåtet eller struntat i att följa tråden och kommer inte och tycker synd om. (Nu är jag utpekande men man kan gott stå för att an anmält ett inlägg).

Admin:

Det behöver inte vara en enskild forumist som anmält ett inlägg, det händer att vi som står för modererandet här också gör det. Ibland för att vi vill uppmärksamma varandra på något som förtjänar att diskuteras, ibland för att vi tycker att något börjar gå OT, för att vi funderar på att dela en tråd eller av andra skäl. En anmälan kan vara ett slags bokmärke för oss själva emellanåt.

Det kan naturligtvis också vara så att vi själva tycker att något är tokigt på något sätt och att vi vill dokumentera internt vad vi tänker och hur vi agerar. Men visst är det också forumister som anmäler, självfallet. Man kan bara inte ta för givet att det alltid är så.

Okej men i detta fallet verkade det vara ganska uppenbart vem som har anmält. Men visst jag har inte fakta på bordet. Som sak förstår jag att det är viktigt att känna till men i sammanhanget tycker jag iofs. det är ungefär = en piss i Nilen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:56:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Pemer » 2009-09-07 20:34:35

Jag föreslog också en enda som fotograferar för tre sidor sedan... ;)

Min befintliga sajt är dessutom inte bara lösenordsskyddad utan sökrobotspärrad och hittills har bara de som fått veta att det finns en sajt fått både adress och inloggning på förfrågan. Håller man det så, så blir risken att någon obehörig ens hittar sajten direkt försumbar, tippar jag.

Vid ett tillfälle tror jag dock faktiskt att jag möjligen var så dum att jag skrev ut adressen till den i en tråd, och skrev att de som ville komma in och se bilderna fick fråga om inloggningsuppgifter, så jag ska flytta sajten till något helt annan adress på något helt annat domännamn.

Ni som har fått adress och inloggning tidigare får således inom kort anledning att be om nya aktuella uppgifter.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:56:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-07 20:49:55

Zombie skrev:
Aura Lux skrev:Jättebra skrivet Kristofer.

Ja, verkligen!

Och det var inte det första jättebra jag har sett eller hört från dig. Tänk litet på sådant när det blåser snålt från Jante, hörru du!

Gulle dig Zombie... att du orkar credda nån så här, när du har klent med ork. :cry:

Och jag håller med, det var hemskt bra skrivet av Kristofer.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:56:33, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-07 21:13:13

Fan vilket tjafs!
Vad är det du inte förstår FB?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:56:33, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Charley? » 2009-09-07 22:06:47

Det lättaste är fotoförbud. Även om någon särskild ska fota, och massor av säkerhetsåtgärder vidtages, så kan det fortfarande gå åt helvete. Nej, det är för mycket krångel för någonting relativt oviktigt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:56:33, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Zombie » 2009-09-07 22:34:12

alfapetsmamma skrev:Gulle dig Zombie... att du orkar credda nån så här, när du har klent med ork. :cry:

:oops: Oj då :D - Tack! :D

Men det är ju cred det här också, från en som har klent med ork. ;)
Och gav mig genast litet extra krafter.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:56:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav mondo beyondo » 2009-09-07 22:47:58

Ja jättebra skrivet K!

:-)049
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:56:33, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Liebert » 2009-09-09 15:34:40

Tråden är låst. Se: post288674.html#288674
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Återgå till Träffar

Logga in