Fotografering/bildpublicering
Sam skrev:KrigarSjäl skrev:FB,
Jag tycker du ska radera samtliga bilder från Flottsbro som inbegriper andra människor än du själv. Radera dem från såväl dator, kamera, mobil och hemsida.
Så att folk kan sova lugnt.
Kan bara instämma med KS
Jag instämmer också i ovanstående yttrande.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 20:56:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Min uppfattning är inte att FB är medvetet illvillig utan att hon är allmänt naiv och inte riktigt greppar världen utanför hon själv.
Medveten illvilja eller inte, det är konsekvenserna av ens persons handlande som räknas.
Utmärkt sammanfattat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Upptäckte nyss detta på sidan 10 i denna tråden:
WTF ?!?!? Skämtar du eller??
Nu får du ta och skärpa dig dig Liebert.
Nu har DU gått långt över gränsen för rimlig moderering i mina ögon.
Hur sjutton kan du ge Charley? en varning för detta, samtidigt som FB klarar sig utan varning när hon avlöjar forummedlemmars identitet???
Gäller forumregler enbart för vissa medlemmar?
Du får väl ge mig en varning också i sådana fall, jag har inte gnällt på modereringen hittills, men detta är ju bortom all rim och reson.
Du kan radera det här inlägget när du tagit bort den där varningen.
Liebert: skrev:Charley? skrev:Du är ta mig fan helt jävla urblåst.
Långt över gränsen Charley. Detta ger dig en varning.
WTF ?!?!? Skämtar du eller??
Nu får du ta och skärpa dig dig Liebert.
Nu har DU gått långt över gränsen för rimlig moderering i mina ögon.
Hur sjutton kan du ge Charley? en varning för detta, samtidigt som FB klarar sig utan varning när hon avlöjar forummedlemmars identitet???
Gäller forumregler enbart för vissa medlemmar?
Du får väl ge mig en varning också i sådana fall, jag har inte gnällt på modereringen hittills, men detta är ju bortom all rim och reson.
Du kan radera det här inlägget när du tagit bort den där varningen.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Jossan skrev:Sam skrev:KrigarSjäl skrev:FB,
Jag tycker du ska radera samtliga bilder från Flottsbro som inbegriper andra människor än du själv. Radera dem från såväl dator, kamera, mobil och hemsida.
Kan bara instämma med KS
Word.
Jag vill inte överhuvudtaget förekomma på någon bild i AS-sammanhang. Om det är så att jag gör det redan så hoppas jag att någon vänlig skäl kan påpeka det så att jag kan vidta åtgärder.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Ok. Då skall du inte ha med dig någon kamera på träffar. Inte ens mobilkamera. Då var det utrett i just ditt fall.Fighterbabe skrev:Om jag bara skulle svara JA, jag har förstått och kommer inte lägga upp nån mer bild utan att fråga varenda kott på bilden så skulle alla vara nöjda och glada. Men jag är inte en person som ljuger -och jag håller vad jag lovat. Alltså lovar jag inte mer än vad jag kan hålla.
Utrett av vem? Av dig? Tror du att DU, ENSAM ska kunna bestämma vad JAG ska ha med mig och inte i min packning?
I princip ALLA mobiler har kamera i dagens läge. Även handifonen som jag har...
Jag fotograferar mycket, och ofta! Fotografering är ett av mina intressen (inte BARA träning om nån trodde det)
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Yup, korrekt uppfattat. Någon måste ge dig skarpa direktiv annars förstår du inte.Fighterbabe skrev:sugrövmanövern skrev:Ok. Då skall du inte ha med dig någon kamera på träffar. Inte ens mobilkamera. Då var det utrett i just ditt fall.Fighterbabe skrev:Om jag bara skulle svara JA, jag har förstått och kommer inte lägga upp nån mer bild utan att fråga varenda kott på bilden så skulle alla vara nöjda och glada. Men jag är inte en person som ljuger -och jag håller vad jag lovat. Alltså lovar jag inte mer än vad jag kan hålla.
Utrett av vem? Av dig? Tror du att DU, ENSAM ska kunna bestämma vad JAG ska ha med mig och inte i min packning?
Då stannar den obönhörligen i väskan såvida den inte ringer. När den ringer tas den upp endast för att svara eller sända sms eller kolla vilken handipåminnelse som pep.Fighterbabe skrev:I princip ALLA mobiler har kamera i dagens läge. Även handifonen som jag har...
Fighterbabe skrev:Jag fotograferar mycket, och ofta! Fotografering är ett av mina intressen
Yup, och hädanefter är det slutfotograferat på forumträffar för din del då du icke kan tillåtas ha bilder där andra människor porträtteras i din ägo, eftersom de slinker ut på nätet innehållandes personer som ej gett samtycke och du ej kan lova att så icke sker igen.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Då stannar den obönhörligen i väskan såvida den inte ringer. När den ringer tas den upp endast för att svara eller sända sms eller kolla vilken handipåminnelse som pep.sugrövmanövern skrev:Yup, korrekt uppfattat. Någon måste ge dig skarpa direktiv annars förstår du inte.Fighterbabe skrev:sugrövmanövern skrev:Ok. Då skall du inte ha med dig någon kamera på träffar. Inte ens mobilkamera. Då var det utrett i just ditt fall.Fighterbabe"]Om jag bara skulle svara JA, jag har förstått och kommer inte lägga upp nån mer bild utan att fråga varenda kott på bilden så skulle alla vara nöjda och glada. Men jag är inte en person som ljuger -och jag håller vad jag lovat. Alltså lovar jag inte mer än vad jag kan hålla.
[quote="Fighterbabe skrev:I princip ALLA mobiler har kamera i dagens läge. Även handifonen som jag har...
Fighterbabe skrev:Jag fotograferar mycket, och ofta! Fotografering är ett av mina intressen
Yup, och hädanefter är det slutfotograferat på forumträffar för din del då du icke kan tillåtas ha bilder där andra människor porträtteras i din ägo, eftersom de slinker ut på nätet innehållandes personer som ej gett samtycke och du ej kan lova att så icke sker igen.[/quote]
Nu har ju inte du precis befogenheter att fatta beslut om andra på det där sättet. Så det kan du ju bara glömma. Det är upp till arrangörerna att ta ett sådant beslut, eller nån juridisk myndighet typ polisen.
Eftersom jag är myndig och du inte alls har något med mig att göra så är det här bara löjligt!
- Fighterbabe
Fighterbabe skrev:"Charley? har ej fått nån ursäkt" Nej, och det fick inte jag heller för allt SKIT hon skrev om mig och förlöjligade mig genom en parodiblogg av min. Det rann ut i sanden efter banning/postningsförbud och likn. Likaså gör väl det här. Och största skillnaden är att jag INTE visat någon bild som kan kopplas till henne samt att det inte var något elakt skrivet.
1. När jag skrev att en ursäkt vore på sin plats menade jag en ursäkt till samtliga, inte enbart till mig.
2. Jag bad om ursäkt till dig IRL.
3. Du har postat en bild som jag varit med på.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Jossan skrev:Sam skrev:KrigarSjäl skrev:FB,
Kan bara instämma med KS
Instämmer också.
Passar på att tillägga att jag tycker det är felaktigt att ge Charley? en varning för sitt uttalande Det brukar vara grövre saker som ger varningar och FB. kommer undan. Undra vems sida Liebert står på. Det verkar inte neutralt i alla fall.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe: Förstår du inte att du med allra största sannolikhet inte kommer att vara önskad på en framtida träff om du inte a) tar ansvar för dina handlingar, samt b) går med på att inte fota på framtida träffar.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:
Jag tycker du ska radera samtliga bilder från Flottsbro som inbegriper andra människor än du själv. Radera dem från såväl dator, kamera, mobil och hemsidor.
Jag delar din åsikt. Detta är även min önskan.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
FB det handlar inte om att ta ifrån dig ditt fota intresse, utan att få dig att visa hänsyn till andras önskan att INTE finnas med på bilder som läggs ut på internet.
Jag vet att det var andra som fotade på träffen men ingen av dessa har läggt ut sina bilder på det sätt som du gjort. De har visat hänsyn till vår intigretet.
Jag vet att det var andra som fotade på träffen men ingen av dessa har läggt ut sina bilder på det sätt som du gjort. De har visat hänsyn till vår intigretet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:KrigarSjäl skrev:Min uppfattning är inte att FB är medvetet illvillig utan att hon är allmänt naiv och inte riktigt greppar världen utanför hon själv.
Medveten illvilja eller inte, det är konsekvenserna av ens persons handlande som räknas.
Utmärkt sammanfattat.
Charley? skrev:Fighterbabe: Förstår du inte att du med allra största sannolikhet inte kommer att vara önskad på en framtida träff om du inte a) tar ansvar för dina handlingar, samt b) går med på att inte fota på framtida träffar.
Sam skrev:FB det handlar inte om att ta ifrån dig ditt fota intresse, utan att få dig att visa hänsyn till andras önskan att INTE finnas med på bilder som läggs ut på internet.
Instämmer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Om så krävs bestämmer man vem som får plåta på träffen och adress och inloggning där närvarande ska kunna se tagna bilder efteråt. Där kan då alla gå in och kolla om de godtar de bilder där de själva syns för publicering eller inte, och om de också godtar att fler forumdeltagare som inte kunde vara med på träffen kan få se dem eller inte.
Bilder som godkänns för sådan visning kan då platsa på min sajt som alla på forumet kan få lösenord till, medan de som bara godkänns för visning för deltagare på träffen stannar på träffens egen bildsajt.
Det måste ju funka, tycker jag?
Om bilderna skyddas från kopieringsmöjlighet också. Fast det är kanske en fånig detalj i sammanhanget?
Förövrigt instämmer jag med Krigis och en massa härovan, och tycker också att en varning till Charley? känns lite overkill, det var väl mest en reaktion på FBs totala oförståelse för det alla försöker få fram här inne, på olika sätt. Och ingen särskilt grov reaktion heller, inte i mina ögon. Men så är jag inte moderator heller, jag bara delger min uppfattning.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 2 gånger.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Charley? skrev:alfapetsmamma skrev:Om bilderna skyddas från kopieringsmöjlighet också. Fast det är kanske en fånig detalj i sammanhanget?
De kan fortfarande sparas med hjärn av en screen shot.
Jo det är nog bäst att inte alls bli publicerad på internet om man är rädd för att det ska kunna missbrukas.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Pemer skrev:Om så krävs bestämmer man vem som får plåta på träffen och adress och inloggning där närvarande ska kunna se tagna bilder efteråt. Där kan då alla gå in och kolla om de godtar de bilder där de själva syns för publicering eller inte, och om de också godtar att fler forumdeltagare som inte kunde vara med på träffen kan få se dem eller inte.
Bilder som godkänns för sådan visning kan då platsa på min sajt som alla på forumet kan få lösenord till, medan de som bara godkänns för visning för deltagare på träffen stannar på träffens egen bildsajt.
Det måste ju funka, tycker jag?
Tyvärr. Det är nog näst intill omöjligt att kopieringsskydda bilder. Det funkar i stort sett alltid att göra en skärmdump.
Edit: Äsch, morgontrött som jag är noterade jag inte ens att det var just vad som stod i de två föregående inläggen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:..
Tyvärr. Det är nog näst intill omöjligt att kopieringsskydda bilder. Det funkar i stort sett alltid att göra en skärmdump.
Vill bara lägga till att just detta diskuterades för en månad sedan i nån annan tråd, där vi kom fram till precis samma sak. Ska se om den går att finna.... *gräva gräva*
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag vill bara säga att jag fortfarande gillar dig Fighterbabe. Jag lämnar mig själv helt utanför den här diskussionen om foton eftersom den inte alls har med mig att göra. Nån måste ju förstå FB också.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Slänger in denna, för att undanröja alla tvivel om vad som gäller:
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/raknas-ett-foto-som-en-personuppgift/
Klicka gärna runt lite på den sidan, så får ni säkert svar på flera av era andra frågeställningar också.
Men detta är helt oväsentligt i sammanhanget. Mina bilder får inte visas nånstans, oavsett hur säkert någon annan tycker det är.
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/raknas-ett-foto-som-en-personuppgift/
Klicka gärna runt lite på den sidan, så får ni säkert svar på flera av era andra frågeställningar också.
Men detta är helt oväsentligt i sammanhanget. Mina bilder får inte visas nånstans, oavsett hur säkert någon annan tycker det är.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Slänger in denna, för att undanröja alla tvivel om vad som gäller:
Som jag just påpekade i den andra tråden så räcker inte den länken för att undanröja alla tvivel om lagens tillämplighet i det aktuella fallet. Du måste i så fall också hänvisa till något i texten som ger ett otvetydigt stöd för detta.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Danne skrev:Slänger in denna, för att undanröja alla tvivel om vad som gäller:
Som jag just påpekade i den andra tråden så räcker inte den länken för att undanröja alla tvivel om lagens tillämplighet i det aktuella fallet. Du måste i så fall också hänvisa till något i texten som ger ett otvetydigt stöd för detta.
Läs mitt svar i den tråden.
Länken ser ni i min signatur.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig skrev:Jag vill bara säga att jag fortfarande gillar dig Fighterbabe. Jag lämnar mig själv helt utanför den här diskussionen om foton eftersom den inte alls har med mig att göra. Nån måste ju förstå FB också.
Tack vännen!
- Fighterbabe