Forumträff 2010 - Fyrishov ?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Forumträff 2010 - Fyrishov ?

Inläggav Danne » 2010-02-05 18:33:42

Danne skrev:Jag har ett förslag: :-)220

Vad sägs om att strukturera upp det lite, för att lättare komma någon vart?

Vi skapar en slags arbetsgrupp/festkommitté för de olika alternativen, så får vi se vilka som lyckas få fram denbästa genomtänkta planen.
På så sätt får vi också reda på om det finns folk/resurser att rodda ihop de olika träffalternativen.

Det behöver inte vara något bindande.
Men om några går ihop och planerar Fyrishovsalternativet, och några andra gör samma med Göteborg, Skåne, Flottsbro o.s.v., så borde vi se vilka grupper som faktiskt formas, och vilka som inte har några engagerade drivkrafter bakom.

Starta i sådana fall likadana trådar med dessa namn: (Använd klipp och klistra)

"Forumträff 2010 - Flottsbro ?"

"Forumträff 2010 - Fyrishov ?"

"Forumträff 2010 - Göteborg ?"

"Forumträff 2010 - Dalarna/Värmland ?"

"Forumträff 2010 - Skåne ?"



Så får vi se vilka som lyckas rodda ihop något vettigt engagemang/arrangemang.
Lite som en upphandling, sen kan vi rösta på dom alternativ som faktiskt har utformats, istället för som nu bara på sånt som kanske inte ens finns arrangörer till.

Hur låter den idén ?

Edit: Jag skapar trådarna direkt, så får i se vad som händer. Funkar det inte så får väl någon moderator ta bort trådarna. Eller kanske skapa en egen "Forumträff 2010"-avdelning att stoppa in dom i.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2010-02-05 21:24:32

weasley skrev:Som det känns bor det klart flest individer i sthlm/ua-trakten. Att jag föreslog Uppsala och Fyrishov är för jag vet att det är grymt lätt att komma till Fyrishov. Även om det var några snälla människor som lekte taxi i Flottsbro så var det inte särskilt centralt och det var en del bök med att ta sej dit.

Till Fyrishov kan man som sagt i värsta fall promenera längs ån (det finns en promenadväg för ändamålet!) från resecentrum om det skulle knipa. Annars går det som sagt minst två bussar som stannar precis utanför stället. Dessa bussar avgår från resecentrum! Det är alltså extremt enkelt att ta sej dit för alla som åker buss eller tåg till Uppsala. Det finns gott om P-platser för dem som åker bil. Uppsalapendeln till sthlm går minst en gång i timmen och det finns ett flertal bussar (Y-buss, swebus, mfl) som stannar i Uppsala på vägen till sthlm.

Till skillnad från Flottsbro kräver det alltså inte av utomstående att man först tar sej till sthlm, sen tar en pendel, sen tar en buss, sen antingen går tre km i skogen eller tvingar någon stackare att åka och hämta.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-02-05 21:26:57

weasley skrev:För ett extra informerat beslut har jag tagit reda på det mesta Kristofer efterfrågade:

Lokalfrågan: Pris för lokal?
Hur länge kan lokalen disponeras?
Detta har jag inte fått reda på eftersom man måste ringa och fråga... Har dock kontakter så jag skulle kunna fixa en lokal precis i anslutning till Fyrishov för en ganska liten penning....
Har inte heller fått reda på vad det kostar att tälta.


Mat och dryck? Finns det möjlighter att ordna med middag- och frukostservering? Hur kommer priset påverkas om mat och dryck blir separata kostnader? Bar?

På Fyrishov finns restaurang med frukost-lunch-middagsservering, matbutiker, sportshop och bankomat. I restaurangen serveras Dagens lunch varje vardag mellan 11 och 15. Välj mellan två varmrätter, sallad eller soppa. På helgen finns en speciell helgmeny till ett bra pris. Efter 15 gäller a la carte-menyn med lokalproducerade och ekologiska råvaror i den mån det går. Restaurangen har fullständiga rättigheter och öppet till 21 alla dagar.

Smårätter

Toast med kräftor och sweet chili philadelphiaost.
69 kr

Parmesangratinerade musslor. (G)
59 kr

Vitlöksfrästa räkor på spanskt vis. Finns även som vegetariskt alternativ med champinjoner. (G , L)
69 kr

Ostgratinerade nachos med salsa, guacamole och gräddfil.
69 kr

Soppor

Fisk- och skaldjurssoppa med tomat, lök, paprika och morötter. (G , L)
89 kr

Champinjonsoppa. (G)
69 kr

Sallader

Räksallad. (G, L)
89 kr

Pastasallad med pesto, kycklingfilé och knaperstekt jamon serrano. (L)
89 kr

Grekisk sallad. (G)
89 kr

Varmrätter

Färsk tagliatelle med musslor kokta i vitt vin och grädde.
129 kr

Stekt marinerad laxfjäril med en panna på potatis, lök, morötter, tomater, squash, paprika och några stänk pesto. (G)
149 kr

Vår egen 200 grams hamburgare av lokalproducerad nötfärs på grovt bröd, serveras med klyftpotatis. Välj utförande:

Klassisk; hamburgerdressing, isbergsallad, tomat, lök, smörgåsgurka, ost.

BBQ; bacon- och champinjonfräs, bbq-sås, tomat, hamburgerdressing, isbergssallad och lök.

TexMex; guacamole, isbergssallad, tomat, lök, salsa, inlagd jalapeno och stekt bacon.
95 kr

Fläsknoisette av lokalproducerad benfri kotlett med rödvinssky och bearnaisesås. Serveras med pommes frites och sauterade grönsaker. (G , L)
129 kr

Somakkryddat och vitlöksmarinerat kycklingspett med tomatsås, tzatziki och citronmarinerade grönsaker. Serveras med klyftpotatis. (G)
109 kr

Tortelloni med ricotta- och spenatfyllning. Serveras med tomatsås, rostade pinjenötter och hyvlad parmesan.
119 kr

Desserter

Chokladkaka med vispgrädde.
49 kr

Äppelpaj med vaniljsås.
59 kr

Mjukglasscocktail med bär toppad med en crunch på torkade bär.
59 kr

Tiramisu
69 kr

(G=glutenfri, L=laktosfri)

Till konferensen, träningslägret eller andra aktiviteter kan du specialbeställa mat och dryck för upp till 1 000 personer. Menyn anpassas efter kundens önskemål.

Frukost: 59:-
Helgbuffé 89:-
Välj mellan tre rätter på en buffé. Måltidsdryck, salladsbord, bröd och kaffe ingår. Serveras klockan 11 till 15 i restaurangen. Barnen betalar 50 kr.


Övernattningsmöjligheter finns. Totalpriset?

Husvagn? 185:-
Campingplats husvagn & husbil (el- plats)


Stuga? 695:-
Stugan har plats för 4 personer och har åretruntstandard. Stugorna är på 20 kvadratmeter med ett större rum och kök, två bäddsoffor, soffbord, TV och matplats. Ett sovrum med en våningssäng. Några stugor har extrabädd. Badrummet har dusch, handfat och toalett. I köket finns spis, mikrovågsugn, kylskåp och utrustning för självhushåll.

Du kan parkera bilen direkt utanför stugan. Våra stugor är enkla men rejäla, några av dem har ramp upp till entrén och bredare dörröppning. Sänglinne och handduk finns att hyra.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-02-05 21:27:58

weasley skrev:
KrigarSjäl skrev:Öppet till 21 alla dagar...?
Låter mindre hoppfullt.


Ja, jag håller med. Men som sagt finns det ju den där lokalen jag skulle kunna skaka fram, där man kan ha galej tills man somnar av utmattning.

EDIT: Dessutom gäller det där bara restaurangen. Har man konferens/fest-bokning så är det slutet sällskap och spriten kan distribueras lite mer generöst.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-02-05 21:29:04

weasley skrev:
Danne skrev:Fråga om Fyrishovsalternativet: Hur pass sluten träff blir det egentligen?
Det som var skönt med Flottsbro var ju att vi fick vara ifred från övriga människor.

Jag har säkert missuppfattat det tänkta scenariot i Uppsala, men ibland låter det nästan om det är en krogrunda som planeras, med restaurangbesök inlagt.
Och i sådana fall är det inte långt ifrån träffarna på Vasa's.

Men jag har som sagt säkerligen missuppfattat tankegångarna. 8)


Ja, min tanke med Fyrishov var att det skulle bli en sluten träff. Diskussionen om restauranger etc var bara för att visa att det finns flera olika ställen precis i närheten av Fyrishov om det av någon anledning inte skulle funka bra med det utbud Fyrishov kan erbjuda i form av lokaler och föda.

Jag vill tillägga att den meny jag postade förut bara gäller restaurangen i Fyrishov. Bokar man konferens/fest kan man lägga till catering i beställningen och då har man mycket större valmöjligheter vad gäller maten!
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-02-05 21:30:18

weasley skrev:
Duras skrev:Du får det att låta så jobbigt. En av mina bästa aspiga egenskaper är att vända upp-och-ner på resonemangen. Att tänka baklänges och tvärtom.



Det enda som faktiskt måste bestämmas i förväg är tid och plats. INgnnting annat. Ingen organisatorisk planering. Ingen matplanering. Ingen boendeplanering. Ingen ansvarig planerare som ev måste ligga ute med en massa pengar.

Var och en planerar själv sitt boende, sin mat, sin resa etc. Sen träffas man bara på den bestämda platsen vid den bestämda tiden (dagen) och njuter av att träffas. bara så....


Ska vi göra som Duras föreslår? Vi bestämmer en helg då det inte är Pride/torATandets läger och sen bestämmer vi att vi ses på Fyrishov. Jag ordnar fram alla länkar som behövs för att boka stuga/husvagnscamping/tältcamping. Sen får varje intresserad person boka in sej under den helg vi kommer fram till. På det viset kan budgeten personifieras i allra högsta grad så att så många som möjligt kan ha råd att vara med!

Är vi ute i riktigt god tid med att bestämma en helg så går det dessutom att komma undan riktigt billigt genom att beställa tågbiljetter långt i förväg.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2010-02-07 12:04:14

Ett potentiellt problem jag kan se med Fyrishov är parkering för bilburna som inte campar. Hur är det egentligen med detta, och vad är kostnaden för (laglig) parkering vid Fyrishov?
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2010-02-07 21:10:26

rdos skrev:Ett potentiellt problem jag kan se med Fyrishov är parkering för bilburna som inte campar. Hur är det egentligen med detta, och vad är kostnaden för (laglig) parkering vid Fyrishov?


Att parkera precis vid Fyrishov kostar väldigt mkt pengar. Kan man tänka sej att promenera 75m extra finns det en gratisparkering bakom en häck.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-02-10 19:34:00

Under "Mat & Tilltugg" finns det massor av olika saker att välja på. Man kan beställa fritt från de olika menyerna. De har catering till Uppsala.

http://www.adamsberg.com/index.html

Det finns specialmat för laktos- gluten- nötallergiker samt övriga allergier enl ök.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Danne » 2010-02-19 16:50:59

Nytt för idag:
Danne skrev:Nu har jag precis snackat med Flottsbro.
Dom ska kolla igenom förra årets beställning/arrangemang, och återkomma till mig med lite info och priser.

Några svar fick jag redan nu, och det bekräftar det vi redan gissat:

1, Detta är en riktig bröllopssommar, så vi bör inte vänta för länge med bokningen.

2, Möjlighet för 20-mannatält finnes, och han skulle kolla även priser för det (handlar om antal tältplatser).

3, Grillning och andra aktiviteter finnes, och är inget som vi måste boka långt i förväg.

4, Liebert fick tydligen själv ligga ute med en bokningsavgift förra gången, så det lär någon få göra även iår.


Mer info kommer som sagt, men det ser ju klart ut som det lämpligaste alternativet, i.o.m. att vi var där förra året, och dom har kvar den infon.
Om vi ska boka Flottsbro så tycker jag vi bör spika det så fort som möjligt, vilket betyder att Fyrishovs-alternativet bör undersökas närmare snarast.


PS. Jag kopierar in detta inlägg i Flottsbro- och Fyrishovstrådarna också.


Så det vore som sagt bra om man kunde undersöka Fyrishov lite närmare nu, så vi vet vad vi har att välja mellan.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2010-02-20 17:03:41

Skickat epost.

Hittade karta på Google Maps:

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s ... 17&iwloc=A

Zoomar man ut litegrann så ser man Seminariegatan. Där finns det gratis P-platser. De tillhör universitetet så de är oanvända på sommaren. Dessutom är det bara lokalbefolkningen som känner till dem.

Zoomar man ut ytterligare kan man se jvstn. Det är klart promenadavstånd. Som synes finns det även gott om grönområden i närheten samtidigt som det ligger väldigt nära centrum om någon skulle bli kulturell.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Miche » 2010-02-20 22:53:17

När jag fortfarande bodde strax norr om Uppsala så brukade jag parkera gratis på Ringgatan (strax söder om järnvägsövergången, den som liknar en grön allé) på behändigt gångavstånd från Fyrishov.
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav weasley » 2010-02-20 23:08:50

Miche skrev:När jag fortfarande bodde strax norr om Uppsala så brukade jag parkera gratis på Ringgatan (strax söder om järnvägsövergången, den som liknar en grön allé) på behändigt gångavstånd från Fyrishov.


En del av de P-platser du menar kostar numera 1 kr per timme. Andra är boendeparkering.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-02-22 15:16:44

Svar från Fyrishov:

Det går alldeles utmärkt hur ni än gör. Antingen så är det en som gör en bokning för allt eller så gör var och en det själv. Skulle ni vilja göra en stor bokning är det även möjligt att var och en betalar för platsen/stugan han/hon använder.

Skulle ni vilja att alla bokar var för sig funkar det att maila oss eller att ringa. Det går även att gå in på www.destinationuppsala.se och där göra sin bokning. Dock så har vi bara ett vist antal stugor/platser upplagda på internet.

Jag tittade igenom lite och det är många helger som är lediga hos oss både stugor och campingplatser. Jag skulle rekommendera att ni försöker boka så tidigt som möjligt då det snabbt kan bli fullt med alla sommarens olika evenemang i stan. Har du några frågor mer angående specifika datum är det bara att maila oss igen.

Med vänlig hälsning

Martin
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2010-02-22 15:19:22

Dags för ny omröstning då...?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2010-02-22 15:43:58

När skulle forumträffen bli i sådana fall?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Danne » 2010-02-22 18:53:59

Inger skrev:Dags för ny omröstning då...?

Omröstning kommer när infon om Flottbro kommer.
Då lär det bli en omröstning mellan Flottsbro och Fyrishov som enda alternativ.
Ju mer info vi får fram före dess om de två alternativen är bara av godo.
Så fortsätt gärna att planera.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2010-02-22 23:12:03

Charley? skrev:När skulle forumträffen bli i sådana fall?


torATandet har träff 28/7 - 1/8 2010, samtidigt som Pride, så den helgen går inte.

Annars skulle väl mitten av augusti funka rätt bra? Vädret brukar vara hyfsat sommarvarmt fortfarande då.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Charley? » 2010-02-22 23:18:07

Ah, okay. Ja, då är jag inte en fri människa, så jag uteblir sannolikt från årets forumträff.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav weasley » 2010-02-22 23:18:56

Charley? skrev:Ah, okay. Ja, då är jag inte en fri människa, så jag uteblir sannolikt från årets forumträff.


När skulle det funka för dej?
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Charley? » 2010-02-22 23:20:41

Jag vet inte när jag kommer åka på behandlingshem än. Jag ska kontakta Kriminalvården imorgon och fråga när de tror att rättegången blir. Jag tror dock att jag senast kommer åka i Juni. Förhoppningsvis blir det tidigare än så (tidigast April, tror jag).

Ska försöka vara med på någon mindre forumträff innan jag åker i alla fall!
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Pemer » 2010-02-23 0:17:56

Ska jag hålla i något på Flottsbro är det någon av de två helgerna närmast efter Andet-lägret som funkar för mig, helst 7-8 augusti, i andra hand 14-15, då jag annars vill kunna vara upptagen med helt annat åtminstone på fredagen (den 13:e :)).

På Flottsbro räknar jag med att 21-22 augusti är en värdelös helg, för då torde SL just ha gått över till vintertidtabell, precis som de redan hade gjort vid träffen i fjol. Någonting i Fyrishov är ju däremot inte beroende av någon sådan parameter och kan lika gärna hållas den helgen.

Det skulle nog vara mitt förslag, Flottsbro 7-8 och Fyrishov 21-22. Så blir omröstningen om vilken träff flest vill se som den stora riksträffen, och så kan den förlorande träffen åtminstone också hållas för de som vill och kan komma då också. Jag vill definitivt ha något på Flottsbro i vilket fall som helst, jag skulle tycka det vore skittrist att komma iväg bara till något på Fyrishov i stället...

(Klistrar in i de andra trådarna också)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2010-02-23 21:05:50

Jag kan tänka mig Fyrishov. Låter mycket intressant. (Flottsbro är uteslutet för min del.)
Senast redigerad av serpentin 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav mondo beyondo » 2010-02-23 21:39:54

Känner likadant. Ju mer jag tänker på Flottsbro desto sämre känns det som. Bara sällskapet som var bra. Kan en restaurang inte laga god mat så tycker jag de brister allvarligt. Aviga läget och karga lokalen höjer inte känslan.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-05 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Träffar



Logga in