Forumet väldigt segt?
Zombie skrev:sommar skrev:Zombie skrev:Man kan ta en "säkerhetskopia" på det man har skrivit innan man postar: musmarkera + "ctrl+C"; skulle det sedan försvinna, kan man få tillbaks det i en ny meddelanderuta med "ctrl+V".
Tack! Jag är nsätan helt IQ-befriad på området teknik. Satt nyligen o. läste att man bör spara säkerhetskopior på annat ställe ämn i sin dator. Jag vet inte ens vad det är.
Aj fagerlund. Råkade jag luras nu igen? Det här är inte vad som egentligen heter "säkerhetskopia", det var därför jag satte ordet inom citationstecken. Vad jag har hört så är säkerhetskopior hela filer eller program man har i reserv på diskett/DVD/CDrom eller vad det nu heter, eller på extra hårddisk.
Men det vet verkligen andra mer om än jag; jag har heller inga och vet inte hur man gör dem.
Ok. Så mkt. har jag oxå lyckats fatta o. skulle vilja köpa en extern hårddisk. Funderar på saken. Bra o .veta att jag kan göra så med inläggen. Sedan vad det kallas kvittar mig.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
I det här fallet handlade det ju bara om att ta en kopia på det inlägg man postar ifall något skulle gå snett. Jag ser i princip inget fel i att kalla det säkerhetskopia, även om det inte är det man brukar mena. Men för detta ändamål behövs inga separata hårddiskar, CD-skivor eller annat. Det handlar ju inte om att skydda texten från kraschade hårddiskar och liknande, utan att bara att ha den kvar ifall det misslyckades att posta den. Det räcker alltså utmärkt att bara spara texten som en fil på hårddisken tillfälligt, eller helt enkelt kopiera och klistra in texten i Word eller Notepad eller liknande, om man tycker det är lättare att begripa.
För ren säkerhetskopiering av det man har på datorn med tanke på hårddiskkrascher, systemkrascher och liknande så behöver man förstås något mera. Till exempel en extern hårddisk, som man då lämpligen har avstängd alltid utom just när man säkerhetskopierar till den. Att bränna filerna, eller i alla fall det viktigaste på CD/DVD är ett alternativt sätt. Bäst är att göra både och, förstås.
För ren säkerhetskopiering av det man har på datorn med tanke på hårddiskkrascher, systemkrascher och liknande så behöver man förstås något mera. Till exempel en extern hårddisk, som man då lämpligen har avstängd alltid utom just när man säkerhetskopierar till den. Att bränna filerna, eller i alla fall det viktigaste på CD/DVD är ett alternativt sätt. Bäst är att göra både och, förstås.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Nu är ju forumet ganska segt ganska ofta i ett antal olika situationer, men möjligen har jag en idé om den extrema seghet som ofta förekommer när man försöker posta inlägg, speciellt längre sådana. När man skriver inlägg finns kanske inget på den sidan som uppdateras automatiskt (till skillnad från forumets "hemsida"), så det kanske helt enkelt är så att ip-leverantören hinner koppla ner förbindelsen under tiden och väntetiden är den tid det tar att få kontakt igen (precis som när man har varit ifrån datorn en längre stund, till exempel). Tanken slog mig när jag försökte posta ett långt inlägg och fick meddelandet "Connection reset".
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Det väldigt väldigt sega vissa gånger man ska skicka inlägg går igen på andra phpBB-forum med NPF-tema, jag sitter själv med 54 Mbit/s bredband och skickade just en redigering av ett tidigare inlägg på Attentions forum, och tror det tog minst en minut innan det gick iväg.
De har ingen tidsbegränsning av att kunna editera inlägg där, på gott och ont. Någon som jag kan upptäcka ett helfult skrivfel en vecka senare och gå in och editera det, och någon annan med mycket konstig inställning till förda diskussioner på nätet kan plötsligt gå in och radera alla sina tidigare inlägg i en intressant diskussion och lägga in ordet "Bort" i stället. Det förstnämnda rätt okej, det sistnämnda ett otyg utan dess like.
De har ingen tidsbegränsning av att kunna editera inlägg där, på gott och ont. Någon som jag kan upptäcka ett helfult skrivfel en vecka senare och gå in och editera det, och någon annan med mycket konstig inställning till förda diskussioner på nätet kan plötsligt gå in och radera alla sina tidigare inlägg i en intressant diskussion och lägga in ordet "Bort" i stället. Det förstnämnda rätt okej, det sistnämnda ett otyg utan dess like.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:De har ingen tidsbegränsning av att kunna editera inlägg där, på gott och ont. någon annan med mycket konstig inställning till förda diskussioner på nätet kan plötsligt gå in och radera alla sina tidigare inlägg i en intressant diskussion och lägga in ordet "Bort" i stället. det sistnämnda ett otyg utan dess like.
Sommar skrev: Ja, verkligen. Det var förfrågan här på forumet en gång om varför tidsgräns. Då svarade fd. Admin; därför att man inte just ska kunna göra så - ändra efter lång tid. För hur kul är det.
JOR skrev:Nej!
Den regeln införlivades när CIMK valde att radera ALLA sina inlägg.
Regeln är till för att förebygga sabotage.
Ok. Vid närmare eftertanke har jag läst det om sabotage, men även det jag skrev först.
Jag får intrycket att forumet börjar klappa ihop alldeles. Efter en litet bättre period har det de senaste veckorna blivit segt allt oftare och allt värre varje gång. Jag kan inte längre bläddra någon annanstans medan mitt inlägg postar sig självt - det postas numera bara om just den sidan är uppe. Nyss (med en ändring) gick det i storleksordningen tio minuter - sedan blev sidan blank, och skrivrutan var inte postad.
Och stänger det inte oftare än förut också? Eller är det bara en irriterad zombies intryck?
Bugg?
Samband med trådar som försvinner och dylikt?
Vad gör man i så fall? Eller annars?
Och stänger det inte oftare än förut också? Eller är det bara en irriterad zombies intryck?
Bugg?
Samband med trådar som försvinner och dylikt?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Jag får intrycket att forumet börjar klappa ihop alldeles. Efter en litet bättre period har det de senaste veckorna blivit segt allt oftare och allt värre varje gång.
Mina fem ören: de senaste två veckorna har det har väldigt segt just när man postar (=klickar på Skicka). Men annars, när man bläddrar, förhandsgranskar osv är det inte segt hos mig iaf. Om man ska spekulera i orsaker så: om allt vore segt skulle tyda på server eller nätfel, om bara enstaka funktioner är sega (ex Skicka) skulle tyda på nån sorts databasproblem Eller att många postar samtidigt vilket ju säkert är fallet ibland men inte hela tiden.....!?!?!
Zombie skrev:JJag kan inte längre bläddra någon annanstans medan mitt inlägg postar sig självt - det postas numera bara om just den sidan är uppe. Nyss (med en ändring) gick det i storleksordningen tio minuter - sedan blev sidan blank, och skrivrutan var inte postad.
10 minuter - det kallas timeout och då misslyckas garanterat postningen. Man kan få timeout på mycket mindre tid än så - typ 30 sekunder, om den inte får kontakt med databasen går det inte, och det är bara att försöka igen. Men som jag skrev, när postningen är som segast, som den varit senare tid, kan det ta 30 sekunder (vilket man kan uppleva som mycket lång tid) och ändå lyckas postningen till slut. Ofta tvivlar man och testar igen och då får man texten typ "Du har redan postat ett liknande inlägg". Så det kan vara olika från gång till gång.
Zombie skrev:Jag kan inte längre bläddra någon annanstans medan mitt inlägg postar sig självt
men hallå där..du vet väl att den fliken du postar i är upptagen under postningen? OBS att jag skrev "den fliken du postar i" och inte hela webbläsaren, du ska fortfarande kunna gå till en annan flik och kunna öppna nya flikar (annars har hela webbläsaren låst sig). Men fliken är låst tills postningen är klar (lyckad eller misslyckad). Om inte annat märker du det på att den helt enkelt är låst.
Det är en del av grunddesignen i internets "statelessness" (teknikerspråk) och även webbläsarna är byggda utifrån samma princip. Just under en sidpostning (den tid det tar för serverdelen att utföra sin del) så har webbläsaren s.a.s. kommandot och den släpper inte det ifrån sig förrän den anser sig klar.
Däremot ska du fortfarande ha kommandot i din egen dator så att du kan hoppa till ett annat windowsprogram under tiden osv. Den där webbprincipen "statelessness" är egentligen ett frånsteg från att användaren alltid ska ha kommandot i en moderna datormiljö, men det är en designkompromiss man har tvingats göra pga begränsningar i själva internet.
Zombie skrev:Bugg? Samband med trådar som försvinner och dylikt?
Vet ej.
EDIT: postningen av det här inläggen tog ungefär 20 sekunder och det känns svajigt, som att man inte kan lita helt på att det går bra. men i mitt fall så går det - även just nu - bra 9 gånger av 10.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Tycker mig märka en sak:
"den som sa det var det.."
/Barracuber
- Korta inlägg går fort ((< 4 sekunder) att posta.
Halvlånga/långa inlägg tar minst 10-20 sekunder
"den som sa det var det.."
/Barracuber
- barracuber
Det här forumet är ofta lite småsegt och långa inlägg tar mycket riktigt längre tid att posta än korta, fast inte värre än att man kan leva med det. Men i förrgår var det så extremt segt att det kändes som om något var fel. Vissa inlägg tog extra lång tid på sig att postas och ett par kom inte fram ö h t.
Testade då att öppna i IE och där gick samma procedur blixtsnabbt och utan problem. Kan det vara FF som är problemet? FF verkar ju ö h t inte riktigt komma väl överens med det här forumet.
Testade då att öppna i IE och där gick samma procedur blixtsnabbt och utan problem. Kan det vara FF som är problemet? FF verkar ju ö h t inte riktigt komma väl överens med det här forumet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Det här forumet är ofta lite småsegt och långa inlägg tar mycket riktigt längre tid att posta än korta, fast inte värre än att man kan leva med det. Men i förrgår var det så extremt segt att det kändes som om något var fel. Vissa inlägg tog extra lång tid på sig att postas och ett par kom inte fram ö h t.
Hmm..idag dag har jag skrivit kanske två korta och två halvlånga inlägg, alla i IE7, och då var det så som jag skrev:
- Korta inlägg går fort ((< 4 sekunder) att posta.
Halvlånga/långa inlägg tar minst 10-20 sekunder
Kan inte säga något om FF för jag kör sällan den i min hemdator för den tar för mycket av mitt alltför lilla internminne. (Exakt samma sak märker jag med Flock för den är byggd på samma webbmotor som FF.)
OT men på tal om läsare:
För den som vill ha en extremt minnesnål webbläsare (och som även saknar det mest av multimedia-påhänget) rekommenderar jag http://kmeleon.sourceforge.net/. Den har varken Flash eller java tror jag från början, och den har heller inte add-ons. Den är gratis och startar snabbare än någon annan jag vet.
(Barracuber
- barracuber
Att en flik man postar i ska vara upptagen visste jag inte. Det har den nämligen förut varit bara den första handfullen sekunder.
I övrigt brukar postningen vara i särklass värst här (med "seg" menar jag minut(er), inte sekunder, och även för korta inlägg), men även annat kan vara segt. Jag har inte märkt någon som helst relation till hur många som är online. Andra fora, när jag då och då är där, tycks oftast vara bättre. Ett som är värre har jag stött på, men det verkar övergivet (om det nu finns något orsakssamband i endera riktningen, ingen aning).
Eller om det är min FF då.
Men fler har ju FF? Jag använder add-ons ibland, så är kmeleon verkligen bra då?
Och IE: jag har inte här fått någon kommentar till det jag har hört om dess infektionskänslighet - men det är för mig ett avgörande skäl mot den, punkt. När jag sent omsider skulle försöka ta mig in i datoråldern höll det på att gå i putten på grund av infektioner och sådan skit, och jag är varken kunnig, orkar eller har bekanta eller social kapacitet till att riskera det med berått mod. Och uppenbart ratas IE också av massor med datakunnigare folk än mig.
Vet inte om det går att svara något vettigt på det här, men en lägesrapport iallafall.
I övrigt brukar postningen vara i särklass värst här (med "seg" menar jag minut(er), inte sekunder, och även för korta inlägg), men även annat kan vara segt. Jag har inte märkt någon som helst relation till hur många som är online. Andra fora, när jag då och då är där, tycks oftast vara bättre. Ett som är värre har jag stött på, men det verkar övergivet (om det nu finns något orsakssamband i endera riktningen, ingen aning).
Eller om det är min FF då.
Men fler har ju FF? Jag använder add-ons ibland, så är kmeleon verkligen bra då?
Och IE: jag har inte här fått någon kommentar till det jag har hört om dess infektionskänslighet - men det är för mig ett avgörande skäl mot den, punkt. När jag sent omsider skulle försöka ta mig in i datoråldern höll det på att gå i putten på grund av infektioner och sådan skit, och jag är varken kunnig, orkar eller har bekanta eller social kapacitet till att riskera det med berått mod. Och uppenbart ratas IE också av massor med datakunnigare folk än mig.
Vet inte om det går att svara något vettigt på det här, men en lägesrapport iallafall.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber skrev:Dessutom: Riktigt långa inlägg borde inte skrivas som inlägg utan som artiklar. Men de flesta här är fördedömligt bra på att skriva kort o koncist....
/Barracuber
Aha, så det är längden som avgör, det behöver inte vara nån särskild kvalitet för att det ska bli en artikel? *smider planer på att överösa AF med långa svamliga artiklar*
För mig går det segt men det har jag förutsatt beror på mina eviga datorproblem.
Har ibland använt IE i stället för Firefox. Visst har det gått snabbare, men å andra sidan så dyker ideligen upp helt andra sidor än jag tänkt (med poker och lättklädda damer) och det tar tid. Det finns säkert nåt program att ladda ner för att stoppa dem, men nu har jag så mycket i datorn att jag inte vill belasta minnet med ännu fler program.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan sälla mej till skaran av dem som det går segt för. Har inte provat forumet i IE vad jag minns. Just nu har jag mac os x med safari och ff och forumet är lika trögt i bägge. För några kvällar sedan kunde jag faktiskt inte ens öppna vissa trådar!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Är det fler än mig som forumet nu sedan ett par veckor är segt för nästan jämt, dygnet runt och oavsett om man bläddrar, söker eller postar?
En minut (plus minus) för vad man än gör; det som förut var normal hastighet är numera undantagsfall?
Om ingen känner igen det - kan felet ligga i min dator? Var där i så fall? Inget annat på nätet verkar ha blivit segare.
Om det känns igen *kastar mig rätt in i något jag vet noll om och kan landa hur orealistiskt som helst* - dags att byta server?
Eller vad göra? Det här kan ju få folk att försvinna härifrån - särskilt folk med uppmärksamhetsstörningar!
En minut (plus minus) för vad man än gör; det som förut var normal hastighet är numera undantagsfall?
Om ingen känner igen det - kan felet ligga i min dator? Var där i så fall? Inget annat på nätet verkar ha blivit segare.
Om det känns igen *kastar mig rätt in i något jag vet noll om och kan landa hur orealistiskt som helst* - dags att byta server?
Eller vad göra? Det här kan ju få folk att försvinna härifrån - särskilt folk med uppmärksamhetsstörningar!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
För mig är forumet sällan segt. Normal väntetid för att bläddra mellan sidor är kanske 5 sekunder (uppskattat värde). De enda gångerna det kan vara segt är när jag postar inlägg, men jag har ingen uppfattning om hur lång tid det kan ta då.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Vissa gånger är det jättesegt, men oftast inte. Öppna sidor går jättesnabbt med mitt 8MB bredband. Inlägg kan dock ta lite tid på sig beroende på hur långa de är.
Hos exet var det helt olidligt segt men det berodde nog mer på hans gamla dator än på forumet.
Hos exet var det helt olidligt segt men det berodde nog mer på hans gamla dator än på forumet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Mitt är också segare än förr, men inte alltid.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Sällan segt så länge jag har BBB igång. I två perioder har jag hunnit få det avstängt några dagar när betalning varit gjord, men i senaste laget och inte hunnit registreras innan de noterat fakturan som obetald och stängt av anslutningen.
Då har jag "bara" suttit med mobilt bredband via Telia. Senaste gången jag satt med den uppkopplingen brukade jag kunna se ett märkligt fenomen just här på forumet:
Många gånger när jag gick från sida till sida här på forumet sade det plong och kom upp "Sidan kan inte visas", men tryckte jag då på backsteg för att gå tillbaka till föregående sida, så kom jag då "tillbaka" till sidan jag just försökt öppna.
Då har jag "bara" suttit med mobilt bredband via Telia. Senaste gången jag satt med den uppkopplingen brukade jag kunna se ett märkligt fenomen just här på forumet:
Många gånger när jag gick från sida till sida här på forumet sade det plong och kom upp "Sidan kan inte visas", men tryckte jag då på backsteg för att gå tillbaka till föregående sida, så kom jag då "tillbaka" till sidan jag just försökt öppna.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter