Förtur hyresrätt som aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Förtur hyresrätt som aspergare?

Inläggav csharp » 2010-10-14 14:32:17

Hej
Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av Sundbybergs kommun och deras hjälp till att hitta en bostad eller förtur till en hyresrätt om man har Asperger och kan få någon hjälp av LSS osv? Vart kan jag vända mig för att få hjälp? Jag bor inte i Sundbybergs kommun men vill flytta dit då jag känner till området och känner mig tryggast där och undrar om jag kan få hjälp även fast jag inte bor i den kommunen? Är det överhuvudtaget svårt att få förtur till en hyresrätt i Stockholm om man har Asperger?

Admin

Redigerade bort lite personlig info.
csharp

Anslöt: 2010-10-14

Inläggav Pemer » 2010-10-14 17:25:11

Det verkar som att du mycket väl kan ha ett klart behov av boendestöd. När du väl har diagnos inom autismspektrum har du rätt till hjälp enligt LSS, och då kan du vända dig till den kommun du vill flytta till och ansöka om ett förhandsbesked om särskilt boende enligt LSS.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav csharp » 2010-10-14 17:43:16

Ok tack för hjälpen.

finns det några man kan vända sig till när man har just svårt att förstå sig på alla blanketter som ska fyllas i och få hjälp med det om man inte klarar av det ?
csharp

Inläggav csharp » 2010-10-14 19:05:08

mina föräldrar flyttar någon gång i maj nästa år och jag undrar verkligen om jag kommer hinna få en bostad innan dess med hjälp av LSS osv.

är det någon som vet hur lång tid sådant kan ta om man ansöker om nån form av hjälp till att få en bostad ? kanske till och med vet hur lång tid det kan ta för att få en bostad i sundbybergs kommun?

just i signalisten (solna) och förvaltarens (sundbyberg) bostadsförmedlingar så finns det inget förturssystem står det på deras hemsidor.

jag har ju bara några månader på mig och jag vet inte alls hur jag ska lösa min bostadssituation och är självklart väldigt orolig över detta

tacksam för råd iallafall!
csharp

Inläggav csharp » 2010-10-15 21:45:59

Någon som har fått hjälp i Stockholm, Solna eller Sundbyberg med att få en bostad via LSS och isåfall hur lång tid tog det? Kan det ta flera månader? Är det någon som har fått avslag?
csharp

Inläggav soul boy II » 2010-10-16 9:52:08

csharp skrev:finns det några man kan vända sig till när man har just svårt att förstå sig på alla blanketter som ska fyllas i och få hjälp med det om man inte klarar av det ?

Jodå. Personligt ombud. Länkar till P.O i Stockholms kommuner.
soul boy II

Anslöt: 2007-06-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in