Förstår ordens betydelse men inte vad de menar ihop
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Förstår ordens betydelse men inte vad de menar ihop
Jag har ett problem, som jag alltid haft, men ju högre press det ställs på min kunskap dessto mer märks detta problem. Problemet är att om någon säger ett ord till mig så kan jag oftast säga vad det betyder men sen när flera ord jag känner till hamnar i en mening är det inte alltid jag förstår vad meningen säger. Detta gäller främst faktatext men ibland även skönlitteratur. Ibland förstår jag vad meningen säger efter att ha läst den ca 10+ gånger men ibland får jag inte in den.
Har detta med min autism att göra eller är det nått annat?
Någon mer som har det så här och någon som vet vad man kan göra åt det?
Har detta med min autism att göra eller är det nått annat?
Någon mer som har det så här och någon som vet vad man kan göra åt det?
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Re: Förstår ordens betydelse men inte vad de menar ihop
Jag kan vara väldigt okoncentrerad ibland och får läsa samma mening/text 10 gånger innan jag förstår, kommer ihåg, vad det står där.
ja koncentrationen är det si och så med.har sällan tålamod att läsa så jag skiter ofta i det.Men jag kan tom glömma bort vad som stod på inköpslistean jag kollade på för en minut sen.Det har nog med koncentrationsproblemen man har som aspis.
Jo koncentration har jag problem med också men detta känns mer som det handlar om att inte förstå, liksom. För jag kan bara ta en kort mening, då har jag oftast inga koncentrationsproblem med, men jag förstår ändå inte vad den menar, men orden för sig förstår jag.
- KaosPrinsessa
Det skulle kunna vara pragmatisk språkstörning, som kan ingå i autism:
pragmatisk-sprakstorning-t17541.html
post530876.html#p530876
pragmatisk-sprakstorning-t17541.html
post530876.html#p530876
Intressant och viktigt. Känner igen mig oroväckande mycket men hittar inga ord just nu,
Koncentrationsproblem är iofs inte bara typiskt aspies/npfies. Finns i väldigt många andra psyktillstånd men är även väldigt vanligt i dagens "normalkonstiga" kaosförvirrade gasen-i-botten-värld.
Efter att ha sett t ex Aliens inlägg (har inte hunnit läsa länken) - att vi autister (även "högfungerande") riskerar att fara extra illa av att världen är så kaosig, komplicerad och obegriplig.
"Normalkonstig" är ett lite roligt ord. Någon skrev nyligen på twitter och skiljde mellan "normalkonstig" och "konstigkonstig".
Koncentrationsproblem är iofs inte bara typiskt aspies/npfies. Finns i väldigt många andra psyktillstånd men är även väldigt vanligt i dagens "normalkonstiga" kaosförvirrade gasen-i-botten-värld.
Efter att ha sett t ex Aliens inlägg (har inte hunnit läsa länken) - att vi autister (även "högfungerande") riskerar att fara extra illa av att världen är så kaosig, komplicerad och obegriplig.
"Normalkonstig" är ett lite roligt ord. Någon skrev nyligen på twitter och skiljde mellan "normalkonstig" och "konstigkonstig".
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Alien skrev:Det skulle kunna vara pragmatisk språkstörning, som kan ingå i autism:
Jag har läst nu och om jag har fått in det rätt så verkar det vara så som det är för mig. Även i samtal, som det också stog, har jag svårt att hänga med, för jag förstår orden var för sig men inte vad de vill säga tillsammans. detta blir förstås värre ju fler det är som är med i samtalet.
- KaosPrinsessa
Vet inte om det hör hemma här, men känner igen problematiken, hos mig själv och andra.
Tror att det är i hjärnans främre lober som en viss tröghet uppstår i synapsernas signalsystem, en signal som inte går hela vägen fram till rätt adress, tenderar att stanna och fråga sig var den är och riva med sig en del annat på vägen, vet egentligen inte om det är specifikt NPF-hinder/störning.
Inbillar mig att hjärnan inte enbart är till för språkutveckling, förmågor (vilka som helst) behövs i en evolutionens blandade kompott, just nu är det handikappande att inte hantera bokstäver meningar och språk korrekt, i en annan tid kan färg vara synbart viktigt.
Ett NPF-hinder tror jag stör vilken svag funktion som helst men också att det kan vara en förutsättning för att stärka dem styrkor som upplevs av en del.
Mina Dyslektiska problem, som även fick sin betydelse då mattematikuppgifter skulle både läsas och skrivas,
har ändå bidragit till att stärka mitt kritiska tänkande och med nyfiken iver dissekera nästan vilket ämne som helst som dyker upp, men en bristande uthållighet som tar mig tillbaka till livets basala (hundpromenader) uppgifter.
Mvh segdeg
Tror att det är i hjärnans främre lober som en viss tröghet uppstår i synapsernas signalsystem, en signal som inte går hela vägen fram till rätt adress, tenderar att stanna och fråga sig var den är och riva med sig en del annat på vägen, vet egentligen inte om det är specifikt NPF-hinder/störning.
Inbillar mig att hjärnan inte enbart är till för språkutveckling, förmågor (vilka som helst) behövs i en evolutionens blandade kompott, just nu är det handikappande att inte hantera bokstäver meningar och språk korrekt, i en annan tid kan färg vara synbart viktigt.
Ett NPF-hinder tror jag stör vilken svag funktion som helst men också att det kan vara en förutsättning för att stärka dem styrkor som upplevs av en del.
Mina Dyslektiska problem, som även fick sin betydelse då mattematikuppgifter skulle både läsas och skrivas,
har ändå bidragit till att stärka mitt kritiska tänkande och med nyfiken iver dissekera nästan vilket ämne som helst som dyker upp, men en bristande uthållighet som tar mig tillbaka till livets basala (hundpromenader) uppgifter.
Mvh segdeg
Återgå till Att leva som Aspergare