Förslag: Förbud att ta bilder vid olycksplatser

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2015-10-22 20:41:16

Det blir väldigt luddigt. Står man i vägen eller inte hjälper fast man kan så spelar det ingen roll om man filmar eller inte, det är fel beteende vilket som. Men sedan tycker jag av princip det är mer fel att filma om man kan identifiera folk. Säg att det kommer två tåg i full fart mot varandra då har jag noll chans att stoppa det och jag kommer inte få med några lik på bilden förhoppningsvis. Det tycker jag inte är lika fel att filma som om man ser någon som faller ner på spåret så filmar man det.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav nallen » 2015-10-22 21:29:07

Alien skrev:Skulle det bli olagligt att på något sätt förhindra räddningspersonal [...]

Det kommer aldrig att hända, då skulle man ju samtidigt bli tvungen att göra nåt åt stenkastande idioter i diverse invandrartäta förorter.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav kvicksilver » 2015-10-24 7:10:54

Alien skrev:
kvicksilver skrev:Nej, emot. Visst är det oftast ett vidrigt beteende, men en sådan lag kan väldigt lätt missbrukas från myndigheters sida (ex vid övergrepp från polisens sida).

Dessutom - hur ska en sådan lag efterföljas? Gripa alla de som filmar och sedan ta itu med olyckan/brottet?

Men att fotografera brott är något som polisen uppmuntrar. Är ju inte samma sak som att fotografera en trafik- el drunkningsolycka.

Egentligen borde man fotografera filma de fotograferande. Sedan publicera det med lämplig text "Ännu en idiot som filmar en olycka".

Var någonstans specificeras det att lagen ska handla om ambulansingripande? Det blir svårt att specificera i praktiken när oftast det kan finnas både ambulans och polis inblandade. Och ambulanspersonal kan för övrigt också göra fel, det kan vara bra att filma vad som händer för bevismaterial etc, det kan bli bråk om försäkringar, skadestånd, etc.

Däremot om det stör är det en helt annan sak. Men som förslaget ser ut är det alldeles för luddigt och ser mer ut som ett slag i luften. Lite som civilkurageförslaget. Dessutom har jag fortfarande inte sett hur den lagen ska efterlevas utan att göra avkall på den övriga verksamheten som görs på plats (möjligen filma de som fotograferar, inte för att hänga ut, men som bevismaterial).

Apropå filma de som fotograferar:
Spoiler: visa
Gör inte de som fotograferar/filmar de som filmar samma sak? Filmar istället för att ingripa eller lämna platsen. De lär vara lika mycket i vägen (om de som filmar står längst fram, så kan man antingen filma bakifrån, och få ryggar, eller så tränger man sig före, filmar dem och skapar en ännu större klump. Eller ska en extra ambulanspersonal filma dem? Oavsett vad så är jag inte mycket för uthängning.

Oom vi säger att det är en som ska hålla folk borta, ska de hålla kvar de som filmar tills polisen kommer? Filma dem som filmar och putta bort dem, medan de blir filmade så de kan potentiellt dömas för övervåld?.

Möjligt att jag överanalyserar det hela, men det gäller att kunna se alla tänkbara scenarion.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in