Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen
109 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Inte att undra på att många lärare vill sluta. Hot och misshandel hör till vardagen.
Förr var det tillåtet för lärare att aga sina elever. Nu är det snarare tvärtom.
Här finns det fog för att säga "det var bättre förr".
Jag frågar mig varför föräldrar slutat uppfostra sina barn. Ändrade värderingar el brist på tid?
Lärarna får inte alltid stöd från skolledningen heller:
Man skulle tro att det är självklart att en elev som misshandlat stängs av, men så är det inte.
Det var väl ingen av dem som stiftade skollagaen som kunde tänka sig att elever skulle misshandla lärare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare ... na-elever/DN skrev:Oprovocerade slag, sparkar och dödshot. Varje år drabbas hundratals lärare av sina elevers ilska.
I Västernorrland försökte en elev strypa sin lärare med ett hopprep. Elevcoachen Susanne Stenslund, 41, blev hotad med en trasig flaska på en skola i Falkenberg. Under slöjdlektionen stack en elev en syl i knät på Tony Örnstedt, 55.
Sex år efter att Marie Wiktorsson, 44, fick ett slag i nacken plågas hon än i dag av konstanta smärtor.
Enligt DN:s granskning är hot och våld det enskilt största allvarliga arbetsmiljöproblemet i skolan. De utgör en tredjedel av alla anmälningar till Arbetsmiljöverket om allvarliga tillbud på skolor.
Förr var det tillåtet för lärare att aga sina elever. Nu är det snarare tvärtom.
Drabbade berättar om en arbetsmiljö där nedsättande ord, hot och kränkningar är en del av vardagen. För många är det ett känsligt ämne att tala om, både av rädsla för skolans rykte men också för eleverna som utsatt dem. På en skola i södra Sverige hotades en lärare med sax. Fallet är ett av alla som anmälts till Arbetsmiljöverket.
– När lokaltidningen skrev en notis om det blev eleven väldigt arg. Vi vill inte prata om det, säger rektorn.
Många andra vill berätta men bara om de får vara anonyma. En kvinnlig lärare, som fortfarande är sjukskriven sedan en elev kommit bakifrån och dragit ner henne till golvet, är rädd för att eleven ska söka upp henne i hemmet.
– Det var den mest fruktansvärda smärta jag varit med om. Jag kämpar fortfarande med detta – och med skammen att min helt nya klass såg sin fröken gråta av smärta och falla ner i golvet. Dagarna efter överfallet fick jag stanna på väg till skolan för att kräkas innan jag kunde köra vidare och undervisa. Jag är fortfarande rädd för eleven, säger gymnasieläraren.
Här finns det fog för att säga "det var bättre förr".
– Jag har jobbat på skolor i över 30 år och de senaste åren har jag kunnat se en tydlig förändring. Det har blivit mycket vanligare med slag, fula ord och brist på empati. Om någon retas så kan det lätt besvaras med en spark.
Rektorn får medhåll av Inger Högstedt, som i egenskap av arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket ofta gör skolbesök.
– Den som gick i skolan för 20 år sedan skulle inte känna igen sig i dag. Rent generellt har man mycket mindre respekt för lärare och andra auktoriteter. Det som förut var otänkbart, att slå till någon lärare, är högst tänkbart nu.
Rektorn som blev slagen av en elev tror att en del av förändringen handlar om föräldrarnas brist på uppfostran.
– Det har blivit fult att sätta tydliga gränser, många föräldrar låter barnen bestämma. Men när barnen kommer till skolan ska de sitta på sin plats och göra en massa saker som de inte vill. Det är en viktig orsak till konflikter, säger hon.
Jag frågar mig varför föräldrar slutat uppfostra sina barn. Ändrade värderingar el brist på tid?
Lärarna får inte alltid stöd från skolledningen heller:
Men okunskapen hos skolledningen är ett ännu större problem, enligt Peter Norell, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund.
– Det finns skolor som har bedrövliga rutiner – eller inga alls – för hot och våld mot lärare. Man polisanmäler inte sådant som är brottsligt, utan försöker skyla över det av rädsla för att få dåligt rykte. Den svenska skolan är väldigt konkurrensutsatt så det gäller att behålla eleverna.
I vissa fall har arbetssituationen blivit så pass farlig för läraren att Arbetsmiljöverket fått gripa in efter skyddsombudsstopp – en åtgärd som innebär att läraren inte längre får undervisa berörd elev.
Man skulle tro att det är självklart att en elev som misshandlat stängs av, men så är det inte.
Men något regelverk på nationell nivå finns inte och flera av de våldshändelser som DN tittat på har endast anmälts till Arbetsmiljöverket, men inte till polisen.
– Vi skulle önska att det fanns en nationell samordning. Men skollagen fokuserar på lärarnas skyldigheter gentemot elever. Jag skulle gärna se en skrivning i skollagen om att elever som våldför sig mot skolpersonal polisanmäls och arbetsskadeanmäls, säger Peter Norell.
Det var väl ingen av dem som stiftade skollagaen som kunde tänka sig att elever skulle misshandla lärare.
– Det är ett ganska omfattande regelverk kring det där med att flytta och stänga av elever, som jag själv hade önskat var tydligare. Dessutom är skollagen fokuserad på konflikt mellan elever, pedagogen finns inte tydligt beskriven. Jag hamnade i det läget att jag tyckte att det var svårt att ta ett enkelt och korrekt beslut, säger rektorn Andreas Somos.
Problemet är att man inte visar att våld är oacceptabelt oavsett ålder och ibland måste den gränsen sättas med relegering till specialklass eller fysisk tillrättavisning. I och med att man tyst accepterat våld mellan elever så är nästa steg att det blir mellan elever och lärare i näst fas. Samt att nivån eskalerar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
För drygt femtio år sedan fanns det strikta sociala regler angående barnuppfostran, aga var tillåtet (vilket en del föräldrar/lärare använde för att avreagera sig på genom regelbunden misshandel av sina barn/elever).
På sextiotalet kom debatten där det förespråkades fri uppfostran (som betyder att föräldrar själva är kompetenta att avgöra hur deras egna barn ska uppfostras) vilket alltför många uppfattade som att man inte behövde uppfostra barn öht. På åttiotalet var det många föräldrar som började anse att det var samhällets uppgift att fostra barnen, nästan alla barn gick på dagis och båda föräldrarna hade heltidsarbeten. När dessa barn växte upp så hade de inte mycket pejl på hur man uppfostrar barn, och deras barn och barnbarn i sin tur är många av de barn som idag går i skolan.
Att återinföra agan (som en del förespråkar) löser inte problemen i skolan, det kommer bara att förvärra våldet, inte minst eftersom våld kommer att bli en etablerad samhällslösning. Det som behövs är tydliga riktlinjer för hur skolan och samhället ska bemöta barns våld gentemot vuxna (inklusive föräldrar), idag agerar samhället knappt alls vilket är fullständigt förödande och ses av barnen som att våld är legitimt.
På sextiotalet kom debatten där det förespråkades fri uppfostran (som betyder att föräldrar själva är kompetenta att avgöra hur deras egna barn ska uppfostras) vilket alltför många uppfattade som att man inte behövde uppfostra barn öht. På åttiotalet var det många föräldrar som började anse att det var samhällets uppgift att fostra barnen, nästan alla barn gick på dagis och båda föräldrarna hade heltidsarbeten. När dessa barn växte upp så hade de inte mycket pejl på hur man uppfostrar barn, och deras barn och barnbarn i sin tur är många av de barn som idag går i skolan.
Att återinföra agan (som en del förespråkar) löser inte problemen i skolan, det kommer bara att förvärra våldet, inte minst eftersom våld kommer att bli en etablerad samhällslösning. Det som behövs är tydliga riktlinjer för hur skolan och samhället ska bemöta barns våld gentemot vuxna (inklusive föräldrar), idag agerar samhället knappt alls vilket är fullständigt förödande och ses av barnen som att våld är legitimt.
Min bror är 10 år. Han och en tjej i hans klass bråkar ofta på raster och fritids vilket jag ser som naturligt. Hon retas han blir arg det blir slagsmål. Han är storväxt på den nivån att hans ålder ifrågasätts när han spelar handboll, men han är 10 år. Lärare eller andra vuxna vågar inte gå emellan så det är ingen som avbryter bråket. Det tycker jag är mycket märkligt. Nu är jag inte förälder men jag kan inte riktigt se problemet för en vuxen människa att få stopp på en 10-åring, en tanke jag har är att det hänger ihop med att lärarna inte får röra barnen och får man inte röra är det svårt att få stopp på en arg och irrationell 10-åring.
Jag praktiserade på ett fritids för kanske 10 år sedan (var ca 17). Är inte nämnvärt stor men man och fysiskt aktiv. Det fanns speciellt ett barn där som hade ADHD, inte lite koncentrationssvårigheter ADHD utan slår halvt ihjäl någon ADHD (förmodligen andra problem men det jag fick veta). I princip det första jag blev tillsagd att göra var att suga tag i det barnet och låsa in mig med det i ett rum. Jag sög tag i nacken, lyfte upp barnet och gick iväg med det under armen flera gånger. Det barnet slog inte mig en enda gång under kanske 3 månader men det barnet hade slagit lärare och pedagoger. Min gissning är att jag var bestämd och kanske hårdhänt så barnet vågade inte medan de andra var mesiga mot honom, min egen spekulation givetvis.
Tycker inte det borde vara svårare än så, värre när de blir tonåringar givetvis. Vuxna människor som är rädda för barn "köper" jag inte. Man är större och starkare. Borde åtminstone finnas personer tillgängliga som "vågar" stoppa bråk i skolan.
Jag praktiserade på ett fritids för kanske 10 år sedan (var ca 17). Är inte nämnvärt stor men man och fysiskt aktiv. Det fanns speciellt ett barn där som hade ADHD, inte lite koncentrationssvårigheter ADHD utan slår halvt ihjäl någon ADHD (förmodligen andra problem men det jag fick veta). I princip det första jag blev tillsagd att göra var att suga tag i det barnet och låsa in mig med det i ett rum. Jag sög tag i nacken, lyfte upp barnet och gick iväg med det under armen flera gånger. Det barnet slog inte mig en enda gång under kanske 3 månader men det barnet hade slagit lärare och pedagoger. Min gissning är att jag var bestämd och kanske hårdhänt så barnet vågade inte medan de andra var mesiga mot honom, min egen spekulation givetvis.
Tycker inte det borde vara svårare än så, värre när de blir tonåringar givetvis. Vuxna människor som är rädda för barn "köper" jag inte. Man är större och starkare. Borde åtminstone finnas personer tillgängliga som "vågar" stoppa bråk i skolan.
Azo85 skrev:...
Lärare eller andra vuxna vågar inte gå emellan så det är ingen som avbryter bråket. Det tycker jag är mycket märkligt. Nu är jag inte förälder men jag kan inte riktigt se problemet för en vuxen människa att få stopp på en 10-åring, en tanke jag har är att det hänger ihop med att lärarna inte får röra barnen och får man inte röra är det svårt att få stopp på en arg och irrationell 10-åring.
...
Enligt vad som stod i DN idag så uppger Lärarförbundet att många lärare inte vågar eller vill ingripa och exempelvis gå mellan i ett bråk eftersom de upplever att de inte får tillräckligt stöd från skolledningen och riskerar att själva bli polisanmälda och avskedade. Det verkar tyvärr också vara så att skolledningar eller skolägare inte gärna vill polisanmäla incidenter på grund av att skolans rykte kan försämras och intresset för elever att söka till skolan därigenom minskar.
Skolledningarna och bristande styrning uppifrån (kommunen, Skolverket (heter det så nu) och lagstiftare) bär alltså skulden till den uppkomna situationen.
Miche skrev:Skolledningarna och bristande styrning uppifrån (kommunen, Skolverket (heter det så nu) och lagstiftare) bär alltså skulden till den uppkomna situationen.
Här kan du läsa en rapport om hur skolan fungerar.
http://www.skolverket.se/statistik-och- ... n-1.166774
De lämnade yrket på grund av stress för tjugo år sedan också. Men på början av 1900-talet var det bättre. Men då var de ogifta. Så det var nog ett tufft arbete då också men med mer befogenheter. Avskaffa den obligatoriska skolgången. Blir det bråk så lägg pengarna på polis och militär.
Miche skrev:Skolledningarna och bristande styrning uppifrån (kommunen, Skolverket (heter det så nu) och lagstiftare) bär alltså skulden till den uppkomna situationen.
Intressant är det att se vilka kommuner som har sämst skolresultat, 76% av de 50 sämsta skolkommunerna styrs av socialdemokraterna eller vänstern medan 80% av de 50 bästa skolkommunerna styrs av alliansen:
Dagens Samhälle - Stora skillnader. Socioekonomi inte enda förklaringen.
7 maj 11:40 2013 | Kina Lundqvist
Grafik: Dagens Samhälle
Blått i toppen, rött i botten. Skillnaderna i Skolsverige är betydande mellan kommuner med olika styre. Gamla ojämlikheter förstärks. Lokalpolitikerna har efter 22 års kommunalisering inte lyckats bryta mönstret.
Skola På nationell nivå faller resultaten i skolan. Men utvecklingen skiljer sig dramatiskt mellan olika kommuner. Det finns bland annat stora skillnader i resultat mellan alliansstyrda och socialdemokratiskt styrda kommuner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wine skrev:Intressant är det att se vilka kommuner som har sämst skolresultat, 76% av de 50 sämsta skolkommunerna styrs av socialdemokraterna eller vänstern medan 80% av de 50 bästa skolkommunerna styrs av alliansen:
Sådan statistik försöker visa mer än den har att säga. Mycket möjligt att blåa kommuner sköter skolan bättre men tittar man på de 50 första och de 50 sista kan man utan att vara raketforskare inse att det är skillnader i möjligheter. Att Vellinge har högre resultatindex än Degerfors beror knappast enbart på vilka som sitter i kommunfullmäktige.
matterik skrev:De lämnade yrket på grund av stress för tjugo år sedan också. Men på början av 1900-talet var det bättre. Men då var de ogifta. Så det var nog ett tufft arbete då också men med mer befogenheter. Avskaffa den obligatoriska skolgången. Blir det bråk så lägg pengarna på polis och militär.
Folk ja till och med mamma brukar säga att jag är hård i mitt språk. Men de två sista meningarna slår nog allt åtminstone denna vecka
Påminner om generalen som höll i ockupationen av Japan efter 2:a världskriget. Han skickade ett meddelande till sitt högkvarter (USA) att de antingen skulle skicka kulor eller mat. Annars blir det problem..
Det ligger nog ett svar i dessa trakter. Man kan anta att kunskapskultur och akademisk bakgrund har stor inverkan..
Azo85 skrev:utan att vara raketforskare inse att det är skillnader i möjligheter. Att Vellinge har högre resultatindex än Degerfors beror knappast enbart på vilka som sitter i kommunfullmäktige.
Det ligger nog ett svar i dessa trakter. Man kan anta att kunskapskultur och akademisk bakgrund har stor inverkan..
- plåtmonster
258 incidenter ledde till sjukskrivning 2012. Några exempel
2012
Lerum januari: "Elev kastar möbler, sparkar och rycker sin lärare i håret."
Ludvika januari: "Elev slår pedagog p armen och sparkar på samlbenet. Skriker 'käringjävel' och bryter lillfingret på en pedagog."
Östhammar februari: "Elev dödshotade lärare som gav besked att eleven riskerade att bli utan betyg i engelska."
Tidaholm mars: "Elev bet elevassistent."
Borlänge maj: "Lärare går emellan i bråk mellan elever. Får sparkar på benen, knät och i magen."
Uppsala augusti: "En 14-årig elev kastar en gryta med kokande vatten över en spis i skolköket. Persoanl klarar sig undan men sjukskriver sig för hjärtklappning och oro."
Solna augusti: "Elev, 10 år, sparkar lärare på smalbenet när hon försöker stoppa honom från att slå klasskamrat."
Botkyrka oktober: "Elev tar nackgrepp på en av skoklans medarbetare och skriker äjävla svarta neger'."
Skövde oktober: "Datalärare blir mordhotad, attackerad och nedbrottad på golvet, av en elev. Tre andra elever kommer till undsättning och räddar läraren."
Uddevalla november: "Elev skriker svordomar och könsord. Går sedan till attack mot lärare och rektor. En lärare får ett knytnävsslag i ansiktet."
2013
Älmhult mars: "Elev spottar på och dödshotar kökschefen i skolrestaurangen."
Huddinge april: "Elev klöser och sparkar en lärare. En kollega som kommer till undsättning blir sparkad cirka 20 gånger."DN 2013-06-04 "DN granskar: Våldet mot lärarna")
Det förekommer inte bara i storstädernas förorter utan också på det "lugna" landet. Ett sätt att få godkänt el höjt betyg kan vara att hota sig till det. Ibland kan läraren få hjälp av andra elever, men det verkar som de mest tittar på annars. Kanske de hejar på bråkstaken el är rädda för honom. Han är ju straffimmun och kan göra vad som helst mot såväl lärare som andra elever.
Jag tycker att alla fall borde polisanmälas och alla offer få skadestånd. Är eleven under 15 år får föräldrarna betala skadeståndet (forslag-foraldrar-maste-betala-barnens-brott-omrostning-t12641.html). Men det går ju inte så länge det ingen åklagare driver sådana fall. Det skulle få bli en civilprocess i så fall, och det vågar varken skolor el lärare driva. (minderarig-garningsman-inget-skadestand-t30465.html) Har eleven fyllt 15 år så blir den personligen skadeståndsskyldig, men Brottsofferfonden får betala till offret och kräva eleven i efterhand. När det gäller gymnasieelever borde de portas direkt.
Edit: Citat från DN
2012
Lerum januari: "Elev kastar möbler, sparkar och rycker sin lärare i håret."
Ludvika januari: "Elev slår pedagog p armen och sparkar på samlbenet. Skriker 'käringjävel' och bryter lillfingret på en pedagog."
Östhammar februari: "Elev dödshotade lärare som gav besked att eleven riskerade att bli utan betyg i engelska."
Tidaholm mars: "Elev bet elevassistent."
Borlänge maj: "Lärare går emellan i bråk mellan elever. Får sparkar på benen, knät och i magen."
Uppsala augusti: "En 14-årig elev kastar en gryta med kokande vatten över en spis i skolköket. Persoanl klarar sig undan men sjukskriver sig för hjärtklappning och oro."
Solna augusti: "Elev, 10 år, sparkar lärare på smalbenet när hon försöker stoppa honom från att slå klasskamrat."
Botkyrka oktober: "Elev tar nackgrepp på en av skoklans medarbetare och skriker äjävla svarta neger'."
Skövde oktober: "Datalärare blir mordhotad, attackerad och nedbrottad på golvet, av en elev. Tre andra elever kommer till undsättning och räddar läraren."
Uddevalla november: "Elev skriker svordomar och könsord. Går sedan till attack mot lärare och rektor. En lärare får ett knytnävsslag i ansiktet."
2013
Älmhult mars: "Elev spottar på och dödshotar kökschefen i skolrestaurangen."
Huddinge april: "Elev klöser och sparkar en lärare. En kollega som kommer till undsättning blir sparkad cirka 20 gånger."DN 2013-06-04 "DN granskar: Våldet mot lärarna")
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare ... na-elever/DN skrev:Antal incidenter med hot och våld som lett till sjukskrivning:
2008: 269
2009: 259
2010: 271
2011: 254
2012: 258
Totalt 1 311 lärare sjukskrevs under perioden efter hot eller våld från elever. 1054 av de drabbade var kvinnor 257 var män.
Källa: Arbetsmiljöverket
Utöver det har skolorna gjort tusentals anmälningar om andra allvarliga incidenter med hot och våld men som inte lett till sjukskrivningar.
Det förekommer inte bara i storstädernas förorter utan också på det "lugna" landet. Ett sätt att få godkänt el höjt betyg kan vara att hota sig till det. Ibland kan läraren få hjälp av andra elever, men det verkar som de mest tittar på annars. Kanske de hejar på bråkstaken el är rädda för honom. Han är ju straffimmun och kan göra vad som helst mot såväl lärare som andra elever.
Jag tycker att alla fall borde polisanmälas och alla offer få skadestånd. Är eleven under 15 år får föräldrarna betala skadeståndet (forslag-foraldrar-maste-betala-barnens-brott-omrostning-t12641.html). Men det går ju inte så länge det ingen åklagare driver sådana fall. Det skulle få bli en civilprocess i så fall, och det vågar varken skolor el lärare driva. (minderarig-garningsman-inget-skadestand-t30465.html) Har eleven fyllt 15 år så blir den personligen skadeståndsskyldig, men Brottsofferfonden får betala till offret och kräva eleven i efterhand. När det gäller gymnasieelever borde de portas direkt.
Edit: Citat från DN
Det är dags att våldselever (och lärare) åker ut med huvudet före.
- plåtmonster
Det är att man fråntagit läraren rätten till att avstänga elever som orsakar detta.
matterik skrev:Det är att man fråntagit läraren rätten till att avstänga elever som orsakar detta.
Nej, avstängningar löser inte problemet mer än ytterst tillfälligt, troligen ökar det problemet i längden.
Om våldsamma elever stängs av, så skyddas ju lärarna och eleverna från dem, det löser det akuta problemet.
Sedan får man givetvis ha specialskolor, mindre grupper, anger management, terapi etc för de våldsamma. Det finns väl en orsak till att de började med våldsamheterna, men att de inte blir stoppade gör ju att de bara fortsätter.
Sedan får man givetvis ha specialskolor, mindre grupper, anger management, terapi etc för de våldsamma. Det finns väl en orsak till att de började med våldsamheterna, men att de inte blir stoppade gör ju att de bara fortsätter.
Så här skriver en lärare i ett debattinlägg:
Det kanske inte är pedagogisk kunskap som kommunerna anser vara viktigast för rektorer utan förmågan att hålla budgeten och vara lyhörd gentemot politikerna.
http://www.unt.se/debatt/vem-leder-den- ... 65622.aspxUNT skrev:Skoldebatten är inriktad på enskilda lärare. Det är han/hon som ska klara biffen. Problemen kvarstår därmed. Ett tydligt exempel på denna syn är regeringens och lärarfackens tiopunktsförslag. Där tas inget upp om ledarskap, organisation och stödresurser.
----
Under mina femton år som lärare har jag haft lektionsbesök av rektor två gånger. Man får sköta sig själv.
Över hälften av mina rektorer har inte heller varit behöriga för gymnasiet, en del hade aldrig undervisat. De var militärer, studievägledare eller ekonomer.
Knappt hälften av Sveriges skolor drivs av obehöriga rektorer. Om svenska skolan ska klara sig och läraryrket få bättre ”status” måste skolan ha kunniga ledare.
Det kanske inte är pedagogisk kunskap som kommunerna anser vara viktigast för rektorer utan förmågan att hålla budgeten och vara lyhörd gentemot politikerna.
Alien skrev:vara lyhörd gentemot politikerna
Det är ju de som bestämmer vem som får bli anställd ..
- plåtmonster
Ja, det visar ju att det är bättre med statliga skolor då. Och öht större respekt från politikerna för lärarnas professionella kunskaper. Som i Finland. De har väl kommunala skolor där med, men attityden gentemot lärarna är en annan.
Svenska kommuner och landsting är uppenbart omogna/inkompetenta att hantera skolverksamhet.
- plåtmonster
Det har vi väl skrivit förut...plåtmonster skrev:Svenska kommuner och landsting är uppenbart omogna/inkompetenta att hantera skolverksamhet.
Det är som vanligt när det ges direktiv uppifrån, plötsligt ska de hantera frågor som de inte har kompetens för, Göran Persson tvingade kommunerna att ta ansvar för skolorna, men kompetensen fick de varken tid eller resurser att skaffa, plötsligt skulle de dessutom köpa in tjänster inom allt möjligt, de fick varken tid eller resurser att skaffa kompetens för det heller.
Resultatet är som vi alla vet katastrofalt (eller faktiskt inte så illa som det faktiskt skulle kunna blivit i worst case scenario).
De har haft över 20 år att fixa till det. Dessutom var det för att kommunerna skulle få inflytande över den lokala skolan.
- plåtmonster
I en del kommuner har 20 år inte räckt eftersom de saknar både de ekonomiska resurserna och lämpliga incitament, nu ska de dessutom ha kompetens för inköp av tjänster utifrån (vilket många saknar) samt kompetens att följa upp att jobben görs enligt avtal (vilket ett fåtal kommuner har).plåtmonster skrev:De har haft över 20 år att fixa till det.
Det kunde säkerligen gjorts på helt andra sätt, Göran Persson struntade helt i kritiken som gavs innan kommunaliseringen och såg till att riksdagen antog det, trots att de flesta visste att det inte skulle bli bra.plåtmonster skrev:Dessutom var det för att kommunerna skulle få inflytande över den lokala skolan.
Miche skrev:Göran Persson struntade helt i kritiken som gavs innan kommunaliseringen och såg till att riksdagen antog det, trots att de flesta visste att det inte skulle bli bra.
Såvitt jag förstod det så genomfördes kommunaliseringen för att det råde finanskris pga tidigare finansiella avregleringar. Avregleringarna behövdes nog men man gick nog för långt.
- plåtmonster