Formatkrigens förlorare
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Huh?
Är den analog?
Det var som katten?
Analog verkligen?
Trodde man avläste med laser?
Av den anledningen trodde jag per automatik att den var digital.
Måste väl då ha varit någon som fiffigt listat ut hur man läser av utrymmen i en sönderbränd reflekterande film på ett för varje gång identiskt sätt.
NASA har något som liknar laserdisc, de gjorde egna skivor de lade data på och knöt det till någon web för forskare, varje skiva innehöll en för tiden ruskig mängd data.
Detta var för runt 10 år sedan.
Varje skiva hade en dedikerad avläsare som var runt 100*80 cm
Är den analog?
Det var som katten?
Analog verkligen?
Trodde man avläste med laser?
Av den anledningen trodde jag per automatik att den var digital.
Måste väl då ha varit någon som fiffigt listat ut hur man läser av utrymmen i en sönderbränd reflekterande film på ett för varje gång identiskt sätt.
NASA har något som liknar laserdisc, de gjorde egna skivor de lade data på och knöt det till någon web för forskare, varje skiva innehöll en för tiden ruskig mängd data.
Detta var för runt 10 år sedan.
Varje skiva hade en dedikerad avläsare som var runt 100*80 cm
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:49:17, redigerad totalt 1 gång.
Ja: teven det ska spelas upp på är analog, så signalen behöver inte vara digital mer än tevesändningar eller VHS.nano skrev:Analog verkligen?
Jämför med laservinylspelare (som jag tror verkligen finns nu: När de först blev teoretiskt möjliga visade det sig att världsmarknaden var 6 st: 4 för BBC, 2 för SR, så då tillverkades inga). Inte heller digitalt.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 16:49:17, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Jo, det fanns porrfilm på Betamax. Dock så kunde en VHS-kassett vara längre.Pemer skrev:L'inimitable skrev:Jo, det var där innehållet fanns. D v s: Du kunde knappast köpa porrfilm på Betamax.Pemer skrev:Tyvärr slog VHS igenom störst och bäst. Defintiivt inte av några viktigare skäl än marknadsföringsmässiga...
Och ibland är det så att det helt enkelt inte finns nån anledning, som med urtavlor, det fanns fyra i användning först: 12 eller 24 timmar, medsols eller motsols.
Ja, det råkade bli det format flest porrfilmsproducenter valde att producera sina filmer för, med andra ord. Bra och viktig värdegrund för vilka format som överlever!
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:49:17, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Jag kollade nyss på Youtube -videorna på http://www.osnews.com/comments/24441 . T o m Linux hade fått stryk på den tiden vad gällde prestanda...?Moggy skrev:BeOS körde jag ett tag, mest för att prova.
Synd att det inte blev nåt av det, det var ett mycket bra försök till ett modernt operativsystem anpassat för media. Det var tydligen tekniskt överlägset det mesta på den tiden....
Nyss läste jag att numera används Mac OS X i Hollywood för diverse specialeffekter. Minns med sorg att Linux användes för filmen Titanic, men nu verkar Apple ha tagit över den "sektorn" (OS X är iofs i grunden ett Unix-derivat).
Nu återstår väl "bara" superdatorer och mobiler för Linux, eller? Vilket visar hur extremt flexibelt Linux är.
Själv kör jag Ubuntu 10.04, Celeron 2Ghz och 3Gb minne. Fungerar otroligt bra (förutom avsaknaden av spel) ! Tyvärr en slö grafikkrets från Intel som gör att HD -material på Youtube går lite väl hackigt... Kanske hade det fungerat bättre med BeOS (om det hade funnits kvar)?