Förening för Aspergare II
99 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Detta md OA låter som något väldigt bra och framför allt nödvändigt. Jag blir glad när jag läser om allt ert engagemang och kunnighet, men orolig att detta kanske inte blir något jag kan ta del av.
Jag bor ju inte i Stockholmstrakten (längre). Kommer träffarna att äga rum där? Hur blir det med Västkusten?
Jag bor ju inte i Stockholmstrakten (längre). Kommer träffarna att äga rum där? Hur blir det med Västkusten?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger: Din nya hemsida: http://www.creative-minds.info/
Inger skrev:Min nya hemsida: http://www.creative-minds.info/
Hej Inger! Vilken fantastisk hemsida du har skapat!
Tack för länken!
(Sorry att min kommentar inte har direkt med OA att göra!)
Btw, jag vill gärna gå med i OA Sthlm - hur gör jag enklast?
/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
pm:a mig namn och adress, så skriver jag in dig som medlem. Välkommen!!!
I morgon går vi och käkar tacobuffé på Vasa's nära Odenplan, samling 19.00 på Odenplan utanför t-baneuppgången. Hojta till om du vill komma!
I morgon går vi och käkar tacobuffé på Vasa's nära Odenplan, samling 19.00 på Odenplan utanför t-baneuppgången. Hojta till om du vill komma!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Vi hade väl tänkt ha den mesta interaktionen online, om jag inte fattade det fel. Du är väl med på mejlinglistan, Debbido?
Jag har anmält mitt intresse till Pemer, så snart är jag det!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Vill ge en eloge åt alla som jobbat med organisationen, särskilt Pemer & Milyc. Själv har jag tänkt gå med, men kommit fram till att jag isf vill träffa medlemmarna personligen. Allt går inte igenom skärmen, sas. Jag gör aldrig saker halvhjärtat; ska jag gå med måste jag förutom att trivas med personerna (vilket är den lättaste biten, tror jag), känna att jag kan tillföra något och att vi GÖR något. Att vi agerar mer offensivt. Är inte heller intresserad av att diskutera igenom en fråga varv på varv där samma argument radas upp i det oändliga. Det ska vara:
Förslag>diskussion-omröstning-beslut. Inget vimsande & inget tramsande.
Behöver jag tillägga att jag är omvittnat dålig på föreningsarbete?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Riktiga namn/nickname...
På hemsidan står det namn på kontaktpersoner och jag antar att de är medlemmar här på forumet. Men jag vet inte vilka det är...
Vem är Johannes Sandquist resp. Anders Samuelsson?
På hemsidan står det namn på kontaktpersoner och jag antar att de är medlemmar här på forumet. Men jag vet inte vilka det är...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Moderator:
För någon sida sedan förklarade jag varför principen på detta forum är att inte avslöja andras dopnamn förutom sitt eget.
Känner någon att den är manad att svara är det upp till den personen själv alltså. Lämpligast tas detta via PM, även om jag inte bör lägga mej i i vilken form en enskild person på forumet väljer att "outa" sej eller inte.
För någon sida sedan förklarade jag varför principen på detta forum är att inte avslöja andras dopnamn förutom sitt eget.
Fighterbabe skrev:Riktiga namn/nickname...
Vem är Johannes Sandquist resp. Anders Samuelsson? :?:
Känner någon att den är manad att svara är det upp till den personen själv alltså. Lämpligast tas detta via PM, även om jag inte bör lägga mej i i vilken form en enskild person på forumet väljer att "outa" sej eller inte.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Moderator:
För någon sida sedan förklarade jag varför principen på detta forum är att inte avslöja andras dopnamn förutom sitt eget.Fighterbabe skrev:Riktiga namn/nickname...
Jaha, det har inte jag läst... Läste på hemsidan bara och tänkte att eftersom personerna går ut med sina riktiga namn där så...
- Fighterbabe
Men om styrelsen står med nick här. Och om sidan aspergare.se ska verka seriöst så bör det stå riktiga namn där. DÅ är det ju inte så svårt att lista ut...
- Fighterbabe
Moderator:
Läs det jag skrev för någon sida sedan.
Fighterbabe skrev:Men om styrelsen står med nick här. Och om sidan aspergare.se ska verka seriöst så bör det stå riktiga namn där. DÅ är det ju inte så svårt att lista ut...
weasley skrev:Moderator:Fighterbabe skrev:Men om styrelsen står med nick här. Och om sidan aspergare.se ska verka seriöst så bör det stå riktiga namn där. DÅ är det ju inte så svårt att lista ut...
Ja, det hade jag precis gjort när jag skrev detta inlägg...
Men folk har ju olika åsikter...
- Fighterbabe
KrigarSjäl skrev:Vill ge en eloge åt alla som jobbat med organisationen, särskilt Pemer & Milyc. Själv har jag tänkt gå med, men kommit fram till att jag isf vill träffa medlemmarna personligen.
Alla? Himla synd att du inte kunde komma på träffen för det är inte ofta man träffar så många på en gång från olika delar av landet. Men det kanske blir fler tillfällen. Dock inte hos mig, för det blev nu uppenbart att mitt hus (och min hjärna) inte lämpar sig för mer än några i taget. Kan nog tänka mig att ha träff igen nån gång men då med max 5-8 st.
Allt går inte igenom skärmen, sas. Jag gör aldrig saker halvhjärtat; ska jag gå med måste jag förutom att trivas med personerna (vilket är den lättaste biten, tror jag),
Tror jag också. Av alla aspergare jag träffat IRL så är de allra flesta sympatiska och lätta att komma överens med.
känna att jag kan tillföra något och att vi GÖR något. Att vi agerar mer offensivt. Är inte heller intresserad av att diskutera igenom en fråga varv på varv där samma argument radas upp i det oändliga. Det ska vara: Förslag>diskussion-omröstning-beslut. Inget vimsande & inget tramsande.
Låter bra. D v s det låter som jag. Blir lätt otålig när det blir segt och tjafsigt, och vill gärna komma till beslut så fort som möjligt.
Förutom att vi körde fast lite på någon enstaka punkt där många ville säga sin mening, så tycker jag ändå vårt första möte gick förvånansvärt smärtfritt och smidigt jämfört med andra möten man varit med på. Tror det var fler som tyckte det.
Men då har det väl varit i icke-aspergianska föreningar?
Då du verkar vara en handligens man och no-nonsense skulle du säkert vara en tillgång i OA.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe skrev:Men folk har ju olika åsikter...
Spelar ingen roll. Det är moderatorns ord som väger tyngst i det här fallet. Vi har redan diskuterat de här frågorna tidigare och ExAdmin fattade ett generellt beslut baserat på medlemmarnas rekommendationer och det är detta beslut moddarna nu bara implementerar. Frågan om policyn på det här forumet är således inte längre öppen för debatt.
Däremot får man förstås ha åsikter om OA och OAs styrelse, då den policyn fortfarande är under utarbetning. Det är detta diskussionen gäller.
Så länge t ex Milyc inte byter ut sitt nick här så är det "Milyc" som gäller och inget annat. Enkel regel att komma ihåg.
Jag hatar allt nonsens, och den största ansträngningen för mig är att dölja det när jag tvingas arbeta i grupp. Av allt föreningsarbete jag deltagit i har jag alltid fått en bismak av segt klister, kåda eller nåt. Alltid, ända sen barnsben har jag blivit frustrerad av andra människors långsamhet & ambivalens. Den demokratiska processen är inget för mig antar jag...antingen så skiter jag i alltsammans, är artig & låtsas engagerad. Väldigt enkelt när ens hjärna är på autobahn. Eller så strukturerar jag upp skiten. Antingen eller-allt eller inget. En sån människa kan inte fungera i grupp.
Men va fan, nu kanske jag målar fan på väggen...ni, mina forumsvänner, är trots allt inte några förvirrade folkhögskoleelever...
Men va fan, nu kanske jag målar fan på väggen...ni, mina forumsvänner, är trots allt inte några förvirrade folkhögskoleelever...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Jag hatar allt nonsens, och den största ansträngningen för mig är att dölja det när jag tvingas arbeta i grupp. Av allt föreningsarbete jag deltagit i har jag alltid fått en bismak av segt klister, kåda eller nåt. Alltid, ända sen barnsben har jag blivit frustrerad av andra människors långsamhet & ambivalens. Den demokratiska processen är inget för mig antar jag...antingen så skiter jag i alltsammans, är artig & låtsas engagerad. Väldigt enkelt när ens hjärna är på autobahn. Eller så strukturerar jag upp skiten. Antingen eller-allt eller inget. En sån människa kan inte fungera i grupp.
Du får starta en liten aspiediktatur. Ordnung muss sein. Det du säger låter som vår diskussion i Ingers vardagsrum, om de förhatliga grupparbetena där man antingen sket i allt eller gjorde allt..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
KrigarSjäl skrev:Jag hatar allt nonsens, och den största ansträngningen för mig är att dölja det när jag tvingas arbeta i grupp. Av allt föreningsarbete jag deltagit i har jag alltid fått en bismak av segt klister, kåda eller nåt. Alltid, ända sen barnsben har jag blivit frustrerad av andra människors långsamhet & ambivalens. Den demokratiska processen är inget för mig antar jag...antingen så skiter jag i alltsammans, är artig & låtsas engagerad. Väldigt enkelt när ens hjärna är på autobahn. Eller så strukturerar jag upp skiten. Antingen eller-allt eller inget. En sån människa kan inte fungera i grupp.
Gud vad jag känner igen mig! "Klister & kåda" var bra beskrivningar av hur det känns när det blir segt.
alfapetsmamma skrev:Det du säger låter som vår diskussion i Ingers vardagsrum, om de förhatliga grupparbetena där man antingen sket i allt eller gjorde allt..
Den missade jag, men exakt så var jag också.
Å ena sidan är det viktigt att förankra alla i processen framåt i en nystartad förening och ju fler man får med ifrån början att i sin egna kunskap och förmåga försöka ge det man har ger en grund att falla tillbaka på varje gång det ska tas nya beslut för alla känner sig delaktiga.
Det KAN bli svårt för dom som känner som du men det är en omöjlighet att alla kan vara lika snabba och säkra ifrån A till mål B.
Men att ha med en personlighet som dig ger också inspiration att höra "din väg" hur saker kan utföras för du ser en annan lösning dvs när en grupp börjar arbeta tillsammans så är en inspiratör välkommet för många som har svårt att bestämma sig. Men man får se upp så det inte blir diktator
Bromsare ger även sin balans i processen så inga förhastade beslut fattas.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe skrev:Men om styrelsen står med nick här. Och om sidan aspergare.se ska verka seriöst så bör det stå riktiga namn där. DÅ är det ju inte så svårt att lista ut...
Och av just det skälet har det föreslagits att inte lista hela styrelsen öppet på hemsidan, utan bara några få kontaktpersoner som frivilligt går med på det. Eftersom somliga blev valda under mötet utan att ha varit föreslagna tidigare så blev det väldigt plötsligt för somliga och denna problematik med att koppla ihop nick och riktiga namn tänkte ingen på förrän det var försent och nicken var publicerade på forumet. Man kan ju ändra policy senare, eftersom de nu finns en valberedning och problemet är uppmärksammat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
Krigarsjäl skrev:
Det ska vara:
Jag instämmer med dig. Fast ibland kan det finnas en vinst att låta ett förslag vila till nästkommande möte för beslut.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe skrev:
Men om styrelsen står med nick här. Och om sidan aspergare.se ska verka seriöst så bör det stå riktiga namn där. DÅ är det ju inte så svårt att lista ut...
Styrelsen ska varken stå som nick eller med dopnamn på ett forum som detta.
Att spekulera om vilka som finns bakom ev dopnamn på OA:s hemsida finns det ingen vinst med. Det finns inget som säger att personer i styrelsen överhuvudtaget finns på detta forum.
Vad som står på hemsidan och vad som läggs ut och skrivs på tex ett forumet som detta, är två skilda saker.
Däremot anser jag att en styrelse ska vara öppet redovisad i en förening i deras kontakt utanför forumet. Om man sedan väljer att det bara finns vissa "adresser" för kontakt, är en annan sak.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 14:53:10, redigerad totalt 1 gång.
Moderator:
Jag tycks ha missat ett inlägg någonstans här där styrelsen för OA anges med sina nick här på forumet. Aspergerforum är INTE OA och alltså bör allt som rör styrelsearbete etc hänvisas till OA:s hemsida.
Om någon är vänlig och anmäler inlägget där styrelsen anges så kan jag redigera lite.
Var är länken till OA:s hemsida? Intresserade av styrelsens sammansättning får läsa mer där.
Jag tycks ha missat ett inlägg någonstans här där styrelsen för OA anges med sina nick här på forumet. Aspergerforum är INTE OA och alltså bör allt som rör styrelsearbete etc hänvisas till OA:s hemsida.
Om någon är vänlig och anmäler inlägget där styrelsen anges så kan jag redigera lite.
Var är länken till OA:s hemsida? Intresserade av styrelsens sammansättning får läsa mer där.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor