Förening för Aspergare II
99 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Inger skrev:Från och med årsskiftet sen ja.
Vem var det som skulle fixa konto så att man redan nu kan börja sätta in frivilliga bidrag för att täcka kostnaderna för hemsidan?
Den kassör styrelsen utser sedan föreningen registreats.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Fast kanske inte *sedan föreningen registrerats* för det kan komma att dröja innan det ens kan bli gjort... nu skickade jag iväg mitt mail till maillistan som jag nämnde i något inlägg att jag höll på med igår, nu får alla ta ställning till ett spörsmål som kan ha viss betydelse.
EDIT: typo
EDIT: typo
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 2 gånger.
Jag är lite inne på att för egen del släppa mitt eget kontonummer och att [redigerat] kunde göra detsamma. Det är i varje fall en variant som skulle kunna påbörjas direkt.
Frågan är om det är en metod skulle upplevas som känslig och olämplig? Att det handlar om att vi båda personligen haft utlägg är ju åtminstone allmänt accepterat, men... ja, jag vet inte. Synpunkter på det?
Frågan är om det är en metod skulle upplevas som känslig och olämplig? Att det handlar om att vi båda personligen haft utlägg är ju åtminstone allmänt accepterat, men... ja, jag vet inte. Synpunkter på det?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Men... men... men...
Kostnader för WEBHOTELL?
Mamma mia, har ni blivit helt fnoskiga? Jag har ju erbjudit min gratislina för detta behjärtansvärda ändamål ända sedan mentorsdiskussionen!
Pemer
TIPS: Försök att nämna personer vid deras nick och inte dopnamn. Även om vi på träffen vet vem som är vem så är internet MYCKET större än Ingers hus.
Kostnader för WEBHOTELL?
Mamma mia, har ni blivit helt fnoskiga? Jag har ju erbjudit min gratislina för detta behjärtansvärda ändamål ända sedan mentorsdiskussionen!
Pemer
TIPS: Försök att nämna personer vid deras nick och inte dopnamn. Även om vi på träffen vet vem som är vem så är internet MYCKET större än Ingers hus.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Instämmer i detta. Jag röstar för att du som moderator byter ut namnet mot nicket.
För övrigt ska det väl inte behöva ta så lång tid att regga föreningen, om man gör det snart?
Här finns info på bolagsverket: http://www.bolagsverket.se/foreningar/
För övrigt ska det väl inte behöva ta så lång tid att regga föreningen, om man gör det snart?
Här finns info på bolagsverket: http://www.bolagsverket.se/foreningar/
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Åh neeej, den här gången skrev jag fel namn i stället... har kommit på mig själv med att vara på väg att skriva dopnamnet här på forumet förr, men hunnit se felet och rätta, men den här gången försvann det... SÅRRY!!!
(Börjar nästan önska att jag hade varit lite mer hemlig av mig själv, och absolut inte velat få mitt nick här sammankopplat med min identitet, då hade jag haft den där biten naturligt i ryggmärgen och inte behövt tänka efter... frågan är förstås vad Milyc själv har för inställning i frågan också, jag har nog inte gissat utifrån det intryck jag fått i övrigt att han bryr sig, men jag kan naturligtvis gissa fel där...)
...ja, fast som nu är ute på maillistan var ju den viktiga biten med att anta stadgar att de vi haft hittills inte dugt i samband med föreningsregistreringar, och mötet avslutade ju den punkten med att hänskjuta hela frågan till januari. Så liksom alltså... fortfarande bara de gamla stadgarna från 2007 att bifoga till registreringsansökningar = inga registreringsansökningar torde bli godkända förrän vi antagit nya stadgar.
(Börjar nästan önska att jag hade varit lite mer hemlig av mig själv, och absolut inte velat få mitt nick här sammankopplat med min identitet, då hade jag haft den där biten naturligt i ryggmärgen och inte behövt tänka efter... frågan är förstås vad Milyc själv har för inställning i frågan också, jag har nog inte gissat utifrån det intryck jag fått i övrigt att han bryr sig, men jag kan naturligtvis gissa fel där...)
...ja, fast som nu är ute på maillistan var ju den viktiga biten med att anta stadgar att de vi haft hittills inte dugt i samband med föreningsregistreringar, och mötet avslutade ju den punkten med att hänskjuta hela frågan till januari. Så liksom alltså... fortfarande bara de gamla stadgarna från 2007 att bifoga till registreringsansökningar = inga registreringsansökningar torde bli godkända förrän vi antagit nya stadgar.
Söka organisationsnummer verkar i alla fall ha högst prio, och det har jag redan varit ute efter för att göra för OA Sthlm, och vet alltså sedan dess att man behöver bättre stadgar.
Pemer skrev:
Jag är lite inne på att för egen del släppa mitt eget kontonummer
Det kanske vore bättre att öppna ett nytt konto till bara detta syfte. Så kan man (revisorer bl a ) hålla exakt koll!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Söka organisationsnummer verkar i alla fall ha högst prio, och det har jag redan varit ute efter för att göra för OA Sthlm, och vet alltså sedan dess att man behöver bättre stadgar.
Se nedan:
http://www.skatteverket.se/skatter/info ... 02091.html
http://www.skatteverket.se/blanketterbr ... 07104.html
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:(Börjar nästan önska att jag hade varit lite mer hemlig av mig själv, och absolut inte velat få mitt nick här sammankopplat med min identitet, då hade jag haft den där biten naturligt i ryggmärgen och inte behövt tänka efter... frågan är förstås vad Milyc själv har för inställning i frågan också, jag har nog inte gissat utifrån det intryck jag fått i övrigt att han bryr sig, men jag kan naturligtvis gissa fel där...)
Du har helt rätt i att jag personligen inte bryr mig ett skvatt. Genom att referera till vad "jag gjort" på OA:s hemsida där mitt verkliga namn står, i inlägg på forumet har jag ju även röjt mig själv. Så det spelar inen roll för mig personligen men det är nog likabra att vänja sig vid att följa reglerna som är viktigare för andra som av olika anledningar vill förbli anonyma.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
När det gäller OA:s trovärdighet så behövs det nog att styrelsen skyltar med egna namn (dopnamn) och ev mail adresser, på hemsidan. Annars känns det som en "dagisklubb. Nämns styrelsen framöver så är det troligen bättre att använda "styrelsen" för att inte röja någons "nicknamn" här inne.
Att ingå i en styrelse innebär på många sätt att man blir en offentlig person. Det kommer alltid att finnas en risk att ens nick blir sammankopplad med styrelsepersonens dopnamn.
Däremot kan det vara en idé att föra diskussioner som rör OA som stadgar och avgifter m.m över medlemslistans mailinglista. så minska risken för att någon röjs mot sin vilja.
Att lägga ut info här på forumet med en länk om OA, till deras hemsida:
*Hur man anmäler sig.
*Till vem/vilka föreningen vänder sig till.
*Ev medlemsavgifter.
*Nyhets info.
*Specifika frågor som OA vill ha in åsikter om.
Anser jag vara ok. För övrigt tycker jag att det är viktigt att OA håller sina kostnader så låga som möjligt. Varför betala för webhotell, om weasley har en "gratislina" för detta.
Till Pemer:
Håll i sär OA:s ekonomi från din egen. Blanda adrig in ett privata kontonummer.
Att ingå i en styrelse innebär på många sätt att man blir en offentlig person. Det kommer alltid att finnas en risk att ens nick blir sammankopplad med styrelsepersonens dopnamn.
Däremot kan det vara en idé att föra diskussioner som rör OA som stadgar och avgifter m.m över medlemslistans mailinglista. så minska risken för att någon röjs mot sin vilja.
Att lägga ut info här på forumet med en länk om OA, till deras hemsida:
*Hur man anmäler sig.
*Till vem/vilka föreningen vänder sig till.
*Ev medlemsavgifter.
*Nyhets info.
*Specifika frågor som OA vill ha in åsikter om.
Anser jag vara ok. För övrigt tycker jag att det är viktigt att OA håller sina kostnader så låga som möjligt. Varför betala för webhotell, om weasley har en "gratislina" för detta.
Till Pemer:
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Det finns inga lagar eller andra krav som säger att någon info alls om föreningen måste finnas på internet, så det finns ingen anledning att t.ex. lista hela styrelsen. Det torde räcka utmärkt att bara nämna t.ex. ordförande och vice ordförande som kontaktpersoner. Sedan kan mera info finnas tillgänglig enbart för medlemmar genom inloggning.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Håller med Sam och Kvasir. Så har vi ju det faktum att alla i OA inte nödvändigtvis hänger på det här forumet.
( - även om jag personligen inte har lärt mig att mentalt avotympliggöra maillistor än... men det är ju bara att jobba på.)
( - även om jag personligen inte har lärt mig att mentalt avotympliggöra maillistor än... men det är ju bara att jobba på.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Allt handlar inte om lagar.
Om jag går med i en förening så vill jag nog veta vilka som representerar mig. En del kan ha lättare att ta kontakt med tex en kvinna eller en person de känner lite. Så jag anser att en styrelsen ska finnas namngiven. Men den ska inte vara namngiven på ett forum som detta.
När det gäller OA ser jag internet, som en bra kanal att nå ut om att vi finns.
Om jag går med i en förening så vill jag nog veta vilka som representerar mig. En del kan ha lättare att ta kontakt med tex en kvinna eller en person de känner lite. Så jag anser att en styrelsen ska finnas namngiven. Men den ska inte vara namngiven på ett forum som detta.
När det gäller OA ser jag internet, som en bra kanal att nå ut om att vi finns.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Sam,
behöver du veta hela styrelsens sammansättning innan du blir medlem? Som jag påpekade så bör den finnas tillgänglig för medlemmar men inte självklart för alla andra på nätet.
behöver du veta hela styrelsens sammansättning innan du blir medlem? Som jag påpekade så bör den finnas tillgänglig för medlemmar men inte självklart för alla andra på nätet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Moderator:
Principen att inte nämna dopnamn gäller det här forumet. Naturligtvis får man personligen skriva vad som helst om sej själv, men andras dopnamn får lämpligast döljas av forumnicket.
Att dopnamnet sedan förekommer på andra sidor på internet och att eventuella kopplingar kan göras både fram och tillbaka kan inte kontrolleras av moderator på Aspergerforum.
Tänk på att många som söker sej till detta forum kan vara både ledsna och desperata. Anonymiteten är en garanti för att dessa personer ska våga skriva och kanske i förlängningen komma på en träff. Därför bör alla medlemmar tänka på att respektera och försöka upprätthålla principen om att inte nämna dopnamn på forumet, oavsett grad av privat kännedom.
Principen att inte nämna dopnamn gäller det här forumet. Naturligtvis får man personligen skriva vad som helst om sej själv, men andras dopnamn får lämpligast döljas av forumnicket.
Att dopnamnet sedan förekommer på andra sidor på internet och att eventuella kopplingar kan göras både fram och tillbaka kan inte kontrolleras av moderator på Aspergerforum.
Tänk på att många som söker sej till detta forum kan vara både ledsna och desperata. Anonymiteten är en garanti för att dessa personer ska våga skriva och kanske i förlängningen komma på en träff. Därför bör alla medlemmar tänka på att respektera och försöka upprätthålla principen om att inte nämna dopnamn på forumet, oavsett grad av privat kännedom.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Sam skrev:Till Pemer:
Vad som föreslogs i lördags är om medlemmar frivilligt vill donera till de utlägg Milyc och jag har haft. I så fall alltså på helt frivillig privat väg av enskilda andra medlemmar.
Däremot ska man naturligtvis i grund och botten i första hand hålla isär de båda företeelserna från start, och kanske rent allmänt undvika att lägga ut för utgifter privat annat än om man snarare är beredd att se det som en egen gåva och inte räknar med att få igen utlägget i efterhand alls. Har en känsla av att bra många ser ungefär så på utlägg som någon väl redan en gång har lagt ut för.
Vad gäller webhotell och OA:s hemsida så är ju det något Milyc skaffade när OA startade i Härnösand och ingen av de inblandade ens var med på forumet eller kände Weasley, så att det föreligger ett konto hos ett webhotell från första början är inte så konstigt. Däremot är det naturligtvis en god idé att tänka på det nu i framtiden till kommande förlängningar av avtalet med det webhotellet.
Jag kan dessutom stå för plats på mitt stora konto hos Loopia, den kostnad jag betalar för det ska jag stå för i vilket fall som helst, och lite utrymme till OA:s sajt gör varken till eller från. Det skulle vara den kanske enklaste varianten för att sjösätta de nya aspergare-domänerna och få de pekade till ett fysiskt webkonto direkt, eftersom de är reggade av mig i anslutning till mitt Loopia-konto och bara är att uppgradera till webhotellskonton i stället för "parkerade" som bara pekar vidare.
Men hur smidigt skulle det kunna gå att peka allt till ett konto Weasley skapar på sin server? Det är ju ett jättefint erbjudande och en jättefin insats att göra för OA, det känns verkligen rätt att tacka ja till det erbjudandet!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
_________________Kvasir skrev:
Sam,
Just när det gäller OA så är det en förening under uppstart, så här kan det se lite annorlunda ut för min del.
Sedan är nätet och aspergerforum två helt olika saker/platser för mig, även om båda finns på internet .
För övrigt instämer jag med weasley inlägg här ovan.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 14:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor