Föredrar du salt mat? (Omröstning)
88 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Föredrar du salt mat?
Jag tycker om salt men tror inte jag äter extremt mycket av det. När jag lagar mat har jag nog inte mer än vanligt.
Men det är gott att knapra på flingsalt! När jag äter chips och liknande tycker jag nästan alltid att det är för lite salt. Har alltid blivit irriterad över att det finns lättsaltade chips men inte "extra saltade" chips.
Som flera andra skrivit tidigare så tycker jag också väldigt mycket om sura/syrliga smaker. Älskar surt godis, saker med citron och syrliga frukter/bär/drycker (något mina tänder inte är så glada över..)
Vad spännande. Jag tycker inte alls om lakrits men som dig kan jag trots det äta just djungelvrål (jag tycker inte det är speciellt gott men ok iaf)
Men det är gott att knapra på flingsalt! När jag äter chips och liknande tycker jag nästan alltid att det är för lite salt. Har alltid blivit irriterad över att det finns lättsaltade chips men inte "extra saltade" chips.
Som flera andra skrivit tidigare så tycker jag också väldigt mycket om sura/syrliga smaker. Älskar surt godis, saker med citron och syrliga frukter/bär/drycker (något mina tänder inte är så glada över..)
Sheyen skrev:Ja, där ser man. Jag gillar inte lakrits överhuvudtaget, med ETT undantag: "Djungelvrål" känns ok att äta.
Vad spännande. Jag tycker inte alls om lakrits men som dig kan jag trots det äta just djungelvrål (jag tycker inte det är speciellt gott men ok iaf)
- Gryningsflickan
- Anslöt: 2008-11-20
Föredrar du salt mat?
Gryningsflickan skrev:Jag tycker om salt men tror inte jag äter extremt mycket av det. När jag lagar mat har jag nog inte mer än vanligt.
Just det. "knapra på flingsalt" - jag ska ha en buljongtärning! Och skulle gärna salta på ostbågarna om jag inte försökte undvika ännu mer salt - och hade råd att köpa ostbågar!
Och så riktigt sura smaker - redan som barn gillade jag omogna krusbär och röda vinbär mycket mer än mogna krusbär och svarta vinbär!
Skillnaden är att det sura knappast är ogynnsamt för kroppen, antagligen för att vi proppade i oss apelsiner när vi klängde i träden - de som inte tålde det trillade ner... Syrorna är svaga och organiska och kan mer eller mindre brytas ner till grundämnena väte, syre och kol. Vanligt salt kan kemiskt bara brytas ner till natrium och klor.
Så vi blir inte sura av sur smak men möjligen bipolära av salt smak!
Föredrar du salt mat?
Men mat med mycket syra får tandköttet att dra sig tillbaka och leder alltså i förlängningen till tandlossning.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Föredrar du salt mat?
Schmetterling skrev:Men mat med mycket syra får tandköttet att dra sig tillbaka och leder alltså i förlängningen till tandlossning.
Sant. Jag generaliserade ofarligheten med syra. Det är ju inte bara socker vilket ger näring åt syraproducerande bakterier som fräter på tänderna, utan även färdig syra! Jag kan få våldsam tandvärk av att äta flera lass med röda vinbär. Ät glass till - då räcker de längre!
Föredrar du salt mat?
Jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat. Spelar ingen roll om AS finns inblandat eller inte.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Föredrar du salt mat?
earlydayminer skrev:Jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat. Spelar ingen roll om AS finns inblandat eller inte.
Agreed.
- Schmetterling
Föredrar du salt mat?
earlydayminer skrev:Jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat. Spelar ingen roll om AS finns inblandat eller inte.
Fast nu är vi inne lite på detsamma som många NT säger om AS: Så är det ju för alla!
Hittar just nu bara detta, på http://www.traningsprofilen.se/default.aspx?p=http:
"Enligt studier har ungefär 90% av alla med Autism eller Aspergers syndrom har något slags svårigheter med ätandet."
...
//www.traningsprofilen.se/main/article/read.aspx?id=78d98df9-35d5-49a5-ae68-54b8b723f173 :
"Personer med autism eller Aspergers syndrom har ofta smak- och luktsensationer som skiljer sig från andras. De kan vara överkänsliga för lukter som andra inte känner alls, och likadant kan det vara med smaksensationer. En del verkar istället ha en låg känslighet och vill kanske ta extremt mycket salt och peppar eller ketchup och HP-sås för att få smak på sin mat."
Föredrar du salt mat?
gadas skrev:earlydayminer skrev:Jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat. Spelar ingen roll om AS finns inblandat eller inte.
Fast nu är vi inne lite på detsamma som många NT säger om AS: Så är det ju för alla!
Hittar just nu bara detta, på http://www.traningsprofilen.se/default.aspx?p=http:
"Enligt studier har ungefär 90% av alla med Autism eller Aspergers syndrom har något slags svårigheter med ätandet."
...
//www.traningsprofilen.se/main/article/read.aspx?id=78d98df9-35d5-49a5-ae68-54b8b723f173 :
"Personer med autism eller Aspergers syndrom har ofta smak- och luktsensationer som skiljer sig från andras. De kan vara överkänsliga för lukter som andra inte känner alls, och likadant kan det vara med smaksensationer. En del verkar istället ha en låg känslighet och vill kanske ta extremt mycket salt och peppar eller ketchup och HP-sås för att få smak på sin mat."
Ja, men då är frågan felställd. Den borde lyda "Föredrar du mat som är saltare än de flesta vill ha den?".
- Schmetterling
Föredrar du salt mat?
gadas skrev:earlydayminer skrev:Jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat. Spelar ingen roll om AS finns inblandat eller inte.
Nej. Jag skrev att jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat, inte att det är si eller så för alla.
Jag kan inte lägga till extra salt, att jag t ex äter fries på BK är en ren vanesak. Jag lägger dock aldrig någonsin till extra salt. Däremot blir det svartpeppar till t ex oxfilé, lövbiff eller något annat köttstycke som smakar ganska knepigt utan svartpeppar.
Att vi med AS har ett annat förhållningssätt till mat är säkert sant, men många människor tycker om olika saker maträtter och vad som skall tilläggas - i varierande utsträckning. Känns lite lurigt att det på något sätt skulle finnas en specifik saltfanatism hos autistiska individer.
Personligen drar jag mig ofta från saltat. I det stora hela så är de flesta människor jag någonsin träffat och ätit med ganska förtjusta i salt. Jag lägger märke till sådana saker eftersom jag själv nästan alltid tackar nej till salt och ser hur andra vräker på med salt. Och det finns givetvis de som gillar salt mer än andra.
---
Vilka studier?
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Föredrar du salt mat?
Neh, har lite svårt för mat som är alltför salt, är ganska känslig.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Föredrar du salt mat?
Kevlarsoul skrev:Neh, har lite svårt för mat som är alltför salt, är ganska känslig.
Mmmm men salta chips som är så gott. Hur kan du rata det.
Föredrar du salt mat?
ehmjo det e ju det, salt e gott^^ tror inte ett skit om att det är dåligt för oss!
ju mer desto bättre!
meh! deju bara jag magnus som funderat på det här.
och min morfar ville ha kokt potatis,
saltade till tusen!
ju mer desto bättre!
meh! deju bara jag magnus som funderat på det här.
och min morfar ville ha kokt potatis,
saltade till tusen!
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Föredrar du salt mat?
Om jag följer ett recept för första gången använder jag vanligtvis hälften av den saltmängden som står uppmätt annars har jag aldrig salt i min mat.
När jag går på McD ber jag om att få pommes utan salt och är jag extra känslig just den dagen tar jag morötter istället för pommes.
Har blivit känsligare med åren tyvärr för det ställer till problem hela tiden. Till och med vanligt vatten är för salt för mig men funkar att dricka när jag tränat hårt och svetten sprutar då kroppen behöver återställa balansen.
När jag går på McD ber jag om att få pommes utan salt och är jag extra känslig just den dagen tar jag morötter istället för pommes.
Har blivit känsligare med åren tyvärr för det ställer till problem hela tiden. Till och med vanligt vatten är för salt för mig men funkar att dricka när jag tränat hårt och svetten sprutar då kroppen behöver återställa balansen.
Föredrar du salt mat?
Schmetterling skrev:gadas skrev:earlydayminer skrev:Jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat. Spelar ingen roll om AS finns inblandat eller inte.
Ja, men då är frågan felställd. Den borde lyda "Föredrar du mat som är saltare än de flesta vill ha den?".
Men det kan man ju inte veta...? Däremot kan man veta om man föredrar salt mat. Vad som skulle behövas är att ställa samma fråga till NT.
Föredrar du salt mat?
earlydayminer skrev:gadas skrev:earlydayminer skrev:Jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat. Spelar ingen roll om AS finns inblandat eller inte.
Nej. Jag skrev att jag tycker de flesta människor verkar tycka om saltad mat, inte att det är si eller så för alla.
Jag kan inte lägga till extra salt, att jag t ex äter fries på BK är en ren vanesak. Jag lägger dock aldrig någonsin till extra salt. Däremot blir det svartpeppar till t ex oxfilé, lövbiff eller något annat köttstycke som smakar ganska knepigt utan svartpeppar.
Att vi med AS har ett annat förhållningssätt till mat är säkert sant, men många människor tycker om olika saker maträtter och vad som skall tilläggas - i varierande utsträckning. Känns lite lurigt att det på något sätt skulle finnas en specifik saltfanatism hos autistiska individer.
---
Vilka studier?
Okej: "Så är det ju för de flesta". Det brukar betyda att man inte förstår att det är mycket mer för somliga. "Minoriteten lider mycket värre av det som majoriteten är väl förtrogen med." Eller njuter... Och att "tycka om saltad mat" är inte detsamma som att "föredra salt mat". Kanske 80 % tycker om salt mat men bara 10 % föredrar salt mat.
Vet inte vilka studier. Verkar för övrigt som att länken inte fungerar längre. Vad jag vet är det som jag skrev att Gillberg kommit fram till.
Jag ställer hellre upp hypoteser om att det finns skillnader än hypoteser om att AS inte gör någon skillnad. Visst ska de ifrågasättas, det är ju meningen med hypoteser. Men saken måste också undersökas innan den kan avfärdas. Jag har inga bevis men gott om indicier.
Föredrar du salt mat?
Sällan jag föredrar nån salt smak på mat men cachew och chips (som jag äter extremt sällan) känns rätt tråkigt utan.
Majskolvar brukar jag översalta dock.
Majskolvar brukar jag översalta dock.
Föredrar du salt mat?
Ja, men jag märker direkt om det redan är saltat. Då saltar jag inte ännu mera. Exempelvis kinamat brukar jag inte salta. Det har kocken gjort åt mig. Lagom är bäst.
Filmjölk brukar jag heller inte salta. Inte pannkakor heller. De sockrar jag istället!
Filmjölk brukar jag heller inte salta. Inte pannkakor heller. De sockrar jag istället!
Föredrar du salt mat?
Jag gillar att ha salt på maten och har i prinsip alltid det Jag gillar även salt godis och också surt.
- suuuunnaaa
- Anslöt: 2013-01-09
Föredrar du salt mat?
slackern skrev:Kevlarsoul skrev:Neh, har lite svårt för mat som är alltför salt, är ganska känslig.
Chips är gott men inte fööör mycket salt liksom..
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Föredrar du salt mat?
Kevlarsoul skrev:slackern skrev:Kevlarsoul skrev:Neh, har lite svårt för mat som är alltför salt, är ganska känslig.
Chips är gott men inte fööör mycket salt liksom..
Det är sant det. Lagom är bäst. Men min favorit chips är vanliga salta chips eller salta lantchips den smaken som passar mej bäst.
Föredrar du salt mat?
Hittade igår OLW's nya ostbåge-hjärtan och köpte en påse till Speed 2 som gick på 4'an. Uhhhhh, skulle jag inte gjort för nu mår jag inte bra. Dom smakade lika gott som ostbågar men jag tål ju inte salt...grrr... Är väl samma sak som när folk dricker för mycket och sedan blir bakfulla....man får skylla sig själv....
Återgå till Att leva som Aspergare