Förälder till vuxna barn?!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-25 23:33:03

Hej!

Man använder vanligt tvättmedel och löser upp i vatten. Det finns tvättmedel för vittvätt och tvättmedel för färgad tvätt. Jag köper jämt tvättmedlet för färgad tvätt och tvättar all tvätt i det. Men har man vita plagg som man vill ska vara vita längre, har ju tvättmedlet för vittvätt blekedel i sig.

Hand-symbolen i baljan med vatten betyder handtvätt i stället för maskintvätt, så om hand-symbolen finns på tvättmaskinen borde det vara lika skonsamt som handtvätt.

Tre bollar i en pyramid ... hmm, kan det vara ylleprogrammet du menar?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:48:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav oxymoronen Erik » 2009-05-25 23:58:36

nano skrev:Tvättmedelsmängderna råkar jag veta hur de funkar, olika tvättmedel kan ta hand om olika mycket smuts per tvättmedelsmängd så de brukar skriva rekomendationer på paketet.
Sedan varierar tvättmedlets effektivitet också på vattnets sk hårdhet (ph-värde tror jag (någon med koll får gärna fylla på med fakta istället)).
Stockholm lär ha mjukt vatten om jag minns rätt (minns ju att du bor här), står iaf hur man gör på de tvättmedel jag har provat.
I

Nja ""hårdhet" handlar inte i första hand om vattnets pH, som ju är vätejonkoncentrationen(Egentligen aktiviteten av vätejoner, men det
får duga för tillfället med koncentrationen).

Vattenhårdhet är ett mått på hur mycket mineraler vatten innehåller, främst är det kalcium- och i mindre omfattning magnesiumjoner som avses, dock blir vattnet mer åt det "basiska hållet" om det är hög kalciumhalt(kalkhalt) osv, så du är inte helt ute och cyklar ändå. :)

Mer detaljerad info: [WikiSve]Vattenhårdhet[/WikiSve]

/Erik
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 17:48:38, redigerad totalt 1 gång.
oxymoronen Erik

Anslöt: 2008-11-29

Inläggav nano » 2009-05-26 10:53:25

regnif skrev:....Det kanske är programmet med nån slags "rundad triangel"liknande symbol på? Som tre bollar i en pyramid eller hur man skall förklara...
Hmm, den vet jag inte, såg den först som liten och bara antog att det var att tvätten rörde sig i det mönstret inne i maskinen.
Att plaggen liksom släpper 2 ggr per varv.
Men jag vet faktiskt inte.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:48:38, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav regnif » 2009-05-27 2:12:14

Ja, jag menade ylleprogrammet.
Ok, jag tänkte om vanlig tvål funkar eller så för riktig handtvätt. Men det kanske inte är bra för ylle/stickat...nu vet jag inte om det var ylle eller annat stickat men men.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 17:48:38, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nano » 2009-05-27 4:02:28

Vet att en del tvålar fäster tvål på händerna, antar att det är för parfymens skull.
Detsamma borde väl inträffa när tvålen kommer i kontakt med tyg antar jag.
Det var en biolog som berättade för mig och jag slutade använda jobbets parfymerade tvål o ställde dit egen oparfymerad och min hud blev mjukare, den var lite torr om händerna innan.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:48:38, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav regnif » 2009-05-28 23:29:30

Ajtans. Vet jag att det är nån tvål som jag reagerar illa på så använder jag inte den eller mycket sparsamt. Även vanligt vatten kan ju torka ut..som i lgh jag bodde i förut var det så kallt att man fick ta en dusch rätt ofta bara för att det var så kallt (och tråkigt) därinne (ville inte börja använda utomhuskläderna för när man går ut blir det ju ännu värre) så bara vatten kan göra det torrt/rött också, tyvärr :(
Försöker använda så milda som möjligt.
Vanlig parfym får jag lite ont i halsen av att andas in så försiktigt med det också.
Jag har sett sådan där sprittvål eller vad det kallas, samma med det, blir helt rött tror jag det var. "Ros"utslag kanske det heter? Jag undrar också om vi behöver såhär mycket hygienåtgärder? Lite kanske är bra, men..blir det inte överdrivet?
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in