För vem måste man berätta om sin diagnos?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Vem har rätt att veta om en Asperger-diagnos? Min arbetsgivare? Vårdcentralen, om jag söker vård? Mina barn? Mina barns pappa?
Finns det för regler för vem som måste veta?
Syns diagnosen någonstans i nåt register ? Kan jag låta bli att berätta för någon alls om jag vill?
Finns det för regler för vem som måste veta?
Syns diagnosen någonstans i nåt register ? Kan jag låta bli att berätta för någon alls om jag vill?
Diagnosen syns om du söker vård om du inte valt att dölja den, läkaren som går in i din journal kan alltså se den. Söker du hjälp inom LSS eller aktivitetsersättning/sjukersättning måste du såklart berätta. Du måste också berätta om du vill övningsköra eller teckna en sjuk-/livförsäkring.
Du behöver inte säga det till någon, det ska folk skita i...
Du behöver inte berätta för kommande el nuvarande arbetsgivare (de ser ju inte din journal). Bara om du behöver särskild anpassning. Problemet blir om man behöver det i framtiden, då kan arbetsgivaren bli sur för att man inte berättade det och s a s fick jobbet under falska förespeglingar.
Hellshit skrev:Hur väljer man att dölja diagnosen då?
Du behöver kontakta stället där du fick diagnosen och skriva på ett papper om att din journal därifrån inte får delas.
Liljan skrev:Hellshit skrev:Hur väljer man att dölja diagnosen då?
Du behöver kontakta stället där du fick diagnosen och skriva på ett papper om att din journal därifrån inte får delas.
Fast FK och socialen kan ha rätt att få ta del utav journalen fastän du har skrivit på det där pappret, så det är inte 100% säkert.
Rättspsykiater är den enda jag kommer på som har tagit del av mina diagnoser m.h.a. tvång. Försäkringskassan kan kräva den om man behöver ersättning därifrån.
slackern skrev:Liljan skrev:Hellshit skrev:Hur väljer man att dölja diagnosen då?
Fast FK och socialen kan ha rätt att få ta del utav journalen fastän du har skrivit på det där pappret, så det är inte 100% säkert.
I vilka sammanhang då och vart har du hittat den informationen?
Liljan skrev:slackern skrev:Liljan skrev:Du behöver kontakta stället där du fick diagnosen och skriva på ett papper om att din journal därifrån inte får delas.
I vilka sammanhang då och vart har du hittat den informationen?
Här kan du läsa om det.
Likaså kan Försäkringskassan och socialtjänsten ha rätt att få läsa journaluppgifter utan ditt samtycke.
http://www.1177.se/Regler-och-rattighet ... journalen/
En riktig dum fråga, ähum, ska man berätta till den ansvarige när man ska börja plugga i en folkhögskola?
Vad menar du med ansvarige, din handläggare på FK? Ja, det måste man och risken är att ersättningen försvinner då.
att-kunna-studera-pa-hogskolan-med-sjukersattning-t44143.html
att-kunna-studera-pa-hogskolan-med-sjukersattning-t44143.html
vofff skrev:En riktig dum fråga, ähum, ska man berätta till den ansvarige när man ska börja plugga i en folkhögskola?
Ansvarige? Rektor eller så? Det är inte nödvändigt, däremot kan det vara bra att berätta för läraren. Om du vet mer konkret vad du har svårt för är det förstås ännu bättre att berätta.
Står det något om anpassning till funktionshindrade på skolans hemsida? Om man tror sig behöva anpassning vid studierna så måste man ju berätta för (studie)rektorn, inte annars.
Jag har blivit halvtidssjukskriven nyligen och min arbetsgivare vill ha intyg. Går det att dölja sin diagnos?
debase skrev:Jag har blivit halvtidssjukskriven nyligen och min arbetsgivare vill ha intyg. Går det att dölja sin diagnos?
Om det står AS på intyget är du rökt, beror helt på vad psykiatrikern sjukskriver dig för.
debase skrev:Jag har blivit halvtidssjukskriven nyligen och min arbetsgivare vill ha intyg. Går det att dölja sin diagnos?
Ta ut semester i stället, trist men det är bättre än att bli tvungen skylta med en diagnos, för då kan det bli problem...
Återgå till Studier och arbetsliv